Folk der rider så det ligner en slåskamp! {{forumTopicSubject}}
Hej derude.
Ja, jeg undres - hvad sker der for, at nogle folk åbenbart er fuldstændig ligeglade med de signaler, hesten sender dem, og åbenbart partout SKAL fortsætte uanset hvor lidt harmoni, der er tilbage i deres måde at ride på?
Forleden stod jeg og kiggede på nogle, der red på en bane. Der var fem heste på banen og fire af dem gik afslappet rundt, lyttede til deres ryttere og på trods af småfejl her og der så det ganske harmonisk ud. Sådan som ridning bør være, ifølge mig - man kan ikke undgå at lave fejl, men der skal ikke være de store udsving!
Ind kommer der så en tøs på 13 eller deromkring, ponyen har chambon på. Okay, tænker jeg, jeg accepterer at vi ikke alle gør tingene på samme måde, og kan også sagtens se fine resultater hos andre, selvom vi måske har en lidt forskellig opfattelse af, hvordan ridning skal foregå. Men da denne her pige begynder at jage sin pony rundt i galop og atter galop og træner sværere dressurøvelser som sidetravers (galop og trav) bliver jeg altså lidt chokeret. Hendes kontakt med tøjlen er voldsom. Hesten lyder som et lokomotiv, af og til står den bare og hopper frem og tilbage på stedet eller bukker stort i afmagt. Flere gange rider hun den fra galop ind i en parade (flår i tøjlerne) og begynder så at bakke så den drøner så hurtigt baglæns at den er ved at vælte og begynder at småstejle.
Hvordan kan nogen rytter finde fornøjelse i at ride sin hest på en sådan måde?
Jeg så også et andet sted en "meget dygtig rytter", som sad på en hest, hvor han flåede løs i tøjlerne mens den hidsede sig mere og mere op og sprang rundt. Det ser simpelthen så voldsomt ud og jeg tænker hvem det dog kan være til fornøjelse for. Hverken rytteren eller hesten ser ud til at synes det er sjovt at tage kampen op på den måde.
Er selvfølgelig med på at nogle heste kan være hidsige, energiske osv. Men de tilfælde, som jeg har beskrevet, var der tydeligt noget andet i det end det.
Hvad siger I andre til, når I ser den slags ridning? Kan I finde på at sige noget til rytteren?
Hvad synes I er acceptabelt, hvor går jeres grænse mellem harmoni og slåskamp?
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Tja - den slags ridning kan man også måde herinde på HG. Folk der på videoer sidder og tager og tager i tøjlerne skiftevis, jeg spørger ofte hvad det skal gøre godt for og får afvide at jeg skal blande mig uden om eller at det bare er fordi hesten er stiv i nakken og stædig!
Men det er HELT accepteret at folk saver/tager og giver/piller/nykker osv. i tøjlerne for at samle hesten - det må man gerne.
Det får man ihvertfald indtrykket af når der efterfølgende kommenteres med " super flot, det går fremmad! "
Eller de videoer hvor hesten tydeligt hænger i rytterens hænder - man kan nærmest fornæmme vægten rytteren bære med armene og jeg sidder og mindes om den gang jeg red sådan. Den gang jeg havde så meget vægt i hænderne, fik ømme arme efter ridning fordi Maja sagde voldsomt fra, men jeg syntes bare hun var en dum krikke der bare skulle bukke det skide hoved!
Udover det så syntes det også at være bedre, des mere ind med snotten hesten kommer :s
Ser tit albums med "fremskridt" også gik hesten før fint, lidt foran lod - nu går den... bag lod - og det er bedre og flottere!
IH - jeg irriteres voldsomt
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
Jeg bryder mig ikke om barriereryttere og folk der leger kloge, det er SÅ svært at sætte sig ind i hvordan en hest skal rides. Derfor har min ridelærer fx. også redet min, for jeg mener ikke hun kan sætte sig ind i det og bedømme korrekt når hun ikke har mærket hesten.
Men ja, der er forskel, og når man tydeligt kan se at en hest bliver savet brutalt ned på plads, holdt bag lod, presset for hårdt eller hvad ved jeg, nej, så synes jeg ikke det er i orden.
Men jeg blander mig ikke, for jeg ville selv blive sur.
Så jeg fryder mig bare over at min hest har det godt, og lader andre passe deres
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 64 Emner: 91 Svar: 454
sep 2007
* Michelle & Rivana * - Bare fordi man stiller spørgsmålstegn og spørgerind til træningsmetoden behøves det ikke være fordi man forsøger at lege kloge åge :o)
Jeg spørger tit ind til træningsmetoder her på HG fordi de for mig ikke giver mening, spørger på en pæn måde - at jeg så får en mindre pæn besked tilbage er en anden ting.
Vi ryttere er SÅ dårlige til at lytte til andre end vores guddommelige underviser - vi tror kun på en ting og vil kun klappes på ryggen og havde af vide at det er ih så åh så flot det vi laver.
Alt andet resultere i en skideballe.
sep 2007
Team TLDJ ! - Hvorfor i alverden skulle rytteren lære at ride i coredo - hvad har det med sagen og gøre? Og tror du at du ville få nogen god respons ud af at være voldelig?
mar 2009
Fordi det er dyremishandling, man kan se at hestene ikke bryder sig om det.. ^^
mar 2009
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
Hvis man mener det er en forkert måde at gøre tingene på (og vi kan hurtigt blive enige om at det med at flå i hesten og sparke den i siden er forkert) kan man få en dialog igang omkring hvorfor det er forkert og hvad der er rigtigt... det andet er helt hen i hampen og høre ingen steder hjemme
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.060
Vi kan alle have en dårlig dag, men det er ikke en undskyldning for at ''mishandle'' sin hest..
mar 2009
jul 2005
hvorfor mener du selv løsningen er at "klappe vedkomne SÅDAN en"?
sep 2007
Team TLDJ ! - At ride i coredo har intet med venskab og tillid og gøre.
Det har bare noget og gøre med at lære hesten signaler og kende - også kan en hver hest og rytter ride en tur i coredo.
mar 2009
sep 2007
*Melanie Divine* * - Ved du hvorfor hesten headshaker? Det er jo også pga. allergi - så er hestens "shake" begrundet og ikke noget man skal prøve at stoppe den i - det ville være lidt som at stoppe en krybbebider i at krybbebide.
Bare af nysgerrighed
mar 2009
Carina - Jeg sagde, hvis jeg nu sad og skulle se på det,?? og læs op.. ^^
mar 2009
Men jeg ville nok først gå hen til personen, og spørge hvorfor helved at personen behandler hesten sådan, hvis så personen svarer: fordi det har den godt af, ja.. så ville jeg nok klappe personen en.. ^^
jul 2005
dec 2009
mar 2009
sep 2007
Team TLDJ ! - Nej det har ikke noget og gøre med venskab
Du kan jo lære hvilken som helst det, en hest du sætter dig op på helt uden du kender den. Hvilken som helst person vil kunne sætte sig op på Maja og tage en tur uden udstyr, det har intet med venskab og gøre.
Det er REN indlæring af signaler, man lære hesten det. ligesom man lære den at stoppe, bakke og gå frem.
Hesten stoler ikke på dig, det har den ikke hjernekapacitet til.
Muligt du stoler på den - men ikke den anden vej.
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.060
okt 2008
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 333 Svar: 1.606
- Jeg lytter kun til min underviser, da hun kender mig og hesten. Jeg har udover det en meget følsom hest, hun bliver redet på én måde, og ændrer jeg i det fordi andre kommer med deres gode råd bliver hun umulig, og jeg bliver forvirret.
Jeg hader selv når folk stiller spørgsmålstegn ved min ridemåde og det er negativt. Jeg vil gerne forklare osv., men kun hvis det er af positiv interesse folk spørger
mar 2009
Men jeg gider faktisk ikke diskutere med jer, nu har jeg sagt min mening.(-: Det må vidst være nok, vi har forskellige meninger, jeg accepterer jeres, og i accepter mit, okay?
jul 2005
mar 2009
sep 2007
Team TLDJ ! - Du lægger super mange menneskelige følelser på hesten :o)
Heste kan forbinde os med noget godt - nogle fx. dens ejer fobinder den især med noget godt og derfor kommer hesten også når man kalder.
Ja det lyder kynisk. Men heste lader sig putte en masse ting på fordi vi vænner dem til det, den springer over høje spring fordi den kan, fordi afstanden er rigtig og fordi den har lært hvordan den skal det.
Hvis hesten skulle kunne have tillid til dig og elske dig, så skulle den kunne tænke over; hvorfor elsker jeg hende og ikke en anden? Hvad er det at elske? Hvorfor har jeg tillid til dig - er det bedre at have til en anden?
Og det kan heste ikke, det kan man åbne deres hjerne og se at de mangler den del af hjernen som vi mennesker har, der gør de kan tænke på en sådan måde.
mar 2009
dec 2009
sep 2007
Nej, det syntes jeg nu ikke Så romantisere man ikke tingene, tror at hesten har tanker og følelser og reagere ud derfra.
Med min tankegang om heste så erkender man hesten for de evner den har og træner den ud fra dens evner.
Hvis du iøvrigt mener heste har tillid til folk og venskab til dem når de lader dem gøre ting - så har Maja tillid til ALT og alle... Du kan komme som ikke heste person ude fra, en hun aldrig kender også kan du trække hende ned i en sø, under plastic, hun følger efter dig, adlyder mm.
Eller måske det bare er fordi Maja er en hest der har signalerne godt indlært og er ligeglad med alting :o)
sep 2007
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Tænk hvis man skulle komme hjem hver dag og tænke, sikke en dum hest jeg havde i dag. fordi man sidder og saver hesten i munden og reagerealt for voldsomt.
Så må man finde sig en anden sport! Det er i orden at over reagere en gang i mellem men ikke hver gang man rider.
Jeg siger ikke noget til folk som er hårde og voldlige mod deres heste, eller bruger diverse hjælpemidler.
De må selv om hvad de foretager sig, så længe de ikke skal ødelægge min hest på den måde som de rider på.
sep 2007
Så man skal bare lade folk leve i troen om at det er sådan man får hesten til at bukke nakken, eller at det er okay at gøre sådan hvis man er sur samt at det er vejen frem i verden ( eftersom hvis de tager til stævner og bliver belønnet, så bliver de jo belønnet for træningen bag )?
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
Agressiv ridning handler om rytterens følelser, specielt den følelse af mindreværd. At de skammer sig over de tror deres hest ikke ser smuk ud, hvis den ikke er samlet nok, eller går flot. De skammer sig over hesten opfører sig halvgodt, derfor gør de det. jeg ser det lidt som mænd/kvinder med steroidmisbrug.
Den eneste vej ud er accept for fejl, og plads til hesten at lære i. Det ser måske ikke godt ud nu, eller i morgen, men måske gør det i overmorgen
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
okt 2007
Følger: 148 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 367
Rigtig mange fortæller om hvad de ville gøre hvis de så det - men gør de det - næhj, de ville nok bare blive følelsesmæssigt berørt på den absolutte dårlige måde, og vende ryggen til..
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
I den 13 åriges tilfælde ville jeg (hvis hun ikke lytter) kontakte stedets ejer og fortælle om hendes mishandling af hesten og så må ejeren kontakte forældrene
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Som jeg prøvede at sige er jeg heller ikke typen, der leger kloge åge når jeg ser andre ride. Tværtimod så jeg jo netop også fire andre ryttere på banen, hvor det så rigtig pænt ud - ja, der er taktfejl, så slår hesten lige fra eller går ind bag lod, så mangler der fremaddrift, så kommer der en misforståelse, der hurtigt rettes igen. Om folk rider klassisk, akademisk, almindeligt, med cordeo eller hvad de gør er egentlig lidt ligegyldigt for mig, hvis jeg ser en tilfreds hest og rytter, der ikke kæmper med hinanden under ridningen.
I min verden er der altså også bare noget galt med chambon+sidetravers sammen.
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 13
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
Folk der rider så det ligner en slåskamp!