{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.625 visninger | Oprettet:

Min hest æder lort hvorfor ? {{forumTopicSubject}}

Ja igår da jeg hentet min ung hest på 4 år ude på sommer folden stod han og åd heste pære og nuj hvor var det glamt da han havde lort på hele mulen ved godt det normalt at føl gør det men han er jo ikke lige frem lille mere

Spørgsmål:
Hvorfor æder han lort?
Mangler han vitaminer?
Eller er det fordi der ikk er nok græs?

Skal siges at deres sommer fold er rimelig afgnavet dog er der stadi lidt græs tilbage som de dog skal arbejde mere for at få da det er kort og de bliver først flyttet over på mere græs når deres maver har fået lidt ro

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest æder lort hvorfor ?
  • #1   13. jun 2011 mener at havde hørt at det er når de mangler proteiner at de æder lort. men kan ikke helt huske det

• #2   13. jun 2011 Det havde vi en hest på rideskolen der gjorde :S Det er fordi dener i vitamin underskud eller ligenende. Ring til din dyrlæge og snak om det, de kan sikkert give et meget bedre svar på det..

• #3   13. jun 2011 Sigyn

er jeg rimelig sikker på han gjorde da det var en frisk lort han havde begravet hele mulen ned i og hans tunge var os grøn af lort samt man kunne os se den ikk var blevet skubbet til

• #4   13. jun 2011 Få fat i Gær tappeletter!!
    det giver de manglende proteiner.. .

Så snart din hest for det så spiser den ikke lort mere efter 2 - 3 dage..

og den skal have det hver dag et hvis antal (Altefter hvor stor den er (vægt messig))

smiley

• #5   13. jun 2011 Få fat i Gær tabeletter til den!

Så stopper den med at spise lort efter 2 -3 dage
    Den skal have tabeletter hverdag (Et hvis antal(Alt efter vægt))

• #6   13. jun 2011 Når den spiser lort er det fordi den mangler Vitaminer.
    Køb noget vitamintilskud OG en saltsten, da saltmangel i største grad er problemet.
    Hvis hesten ikke har nok salt i kroppen, bliver ned nød til at optage det, den har smudt ud = Lort.

Så vitaminer og saltsten.

• #8   13. jun 2011 Syns det lidt underligt vis det på grund af vitaminer og salt da det kun et 13 dage han har gået uden da jeg ikk har nået at købe sommer vitaminer til ham endnu efter de kommet på sommer fold og han har ikk rørt salt stenen da han har været inde så tror heller ikk at det er derfor

Kedsomhed er det ikke da han altid tumler med de andre kan måske være fordi han ikk gider at arbejde for at få det græs der er anden orsag kan jeg ikk selv se

• #9   13. jun 2011 Jeg er squ snart forviret alle siger nået forskelligt er der overhovde nogen der ved det eller er det bare gæt folk kommer med

• #10   13. jun 2011 udsultede heste æder lort. men din mangler nok noget, eller det er en dårlig vane.

• #11   13. jun 2011 Udsultet vil jeg ikk lige frem kalde ham med den fede vom han har og om han mangler nået i form af vitaminer tror jeg ikk han gør

• #12   13. jun 2011 Ved ikke om det bare er endnu en skrøne, men jeg er ret sikker på at jeg har hørt at heste ikke æder sin egen - eller andre hestes lort, og de normalt ikke æder i nærheden af dem.

Derfor er det godt at have heste og køer til at gå sammen, for heste æder ikke græsset ved deres, og omvendt med koen. Men hesten æder gerne helt op ved koens kasse og omvendt.

Ved ikke om det bare er en skrøne...

• #13   13. jun 2011 Jeg har lige læst forskellige forums emner fra hestegalleri, hestenettet og andre hestesider. det jeg kan komme frem til er at hestens mave er i ubalance og den derfor æder sin egen lort. Måske den mangler stråfoder eller vitaminer og mineraler når de gør det æder de jord eller afføring. det kan også være tegn på mavesår. Ring evt. til dyrlægen og hør, de kan give den bedste hjælp smiley

• #14   13. jun 2011 Nogle fordi de mangler noget, andre gør det bare for at gøre det smiley

f.eks depression/stress, eller dominans .. smiley Andre bare fordi de vil smiley

• #15   13. jun 2011 Christina H
    nej det er ikke en skrøne men dog er der tilfælde men ved føl er det meget normalt at de spiser lort for at vedligeholde bakterer i tarmfloren samt for at lære at æde strå foder

• #16   14. jun 2011 nu har jeg snakket med DYRLÆGEN og grunden til at han nok gør det er fordi han har forhøjet syrebase i tarmfloren da det er en ny omlargt fold hestene er kommet på og der er meget syre i nyt græs
    dog kan heste i mineral underskud os finde på at gøre det men tror han ikke er orsagen i dette tilfælde

så nu er jeg blevet rådet til at give ham kalk da det neotraliser syren også for han da os lige en ekstra omgang mineraler så slår vi begge fluer med et smæk

Kommentér på:
Min hest æder lort hvorfor ?

Annonce