808 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 3 Svar

Træning og ridning af unghest med dårligt knæ? Træning og ridning af unghest med dårligt knæ?

Hej kloge HG folk.
Jeg har min dejlige dreng på 6 år, som har nogle problemmer med et knæ, der ikke låser op som det skal. Det skulle gerne være noget han vokser fra. Han er hovedsageligt halt i slutningen af vinterperioden, og lige pt har han været rengående i en lille måneds tid.
Hestene er kommet ud på det gode græs i døgntid, og han er heeelt oppe og køre og fuld af energi. Så nu er jeg tænker, at det er den rigtige tid at komme igang med at træne ham.
Han har stortset ingen muskler lige nu, og det er det jeg gerne vil træne op på ham, også så han for en bedre bæring, da han slet ikke træder ordenligt igennem i traven. Skridten er helt fin og galopppen mangler snarere balance end bæring.
Han har ikke været reddet andet end korte ture i skoven, eller trækketure med min lillesøster i løbet af det sidste år.
Hans kondi er ELENDIG..

Og jeg går altså noget mere op i at min hest nyder trænningen end at det skal gå stærkt med at få muskler på ham. smiley

Nogle der har nogle gode´idéer til et træningsprogram, som opbygger muskler? Helst gerne hvor de ting, jeg laver med ham, varriere, så han ikke går kold. smiley
Jeg tænker både let ridning, longering, leg, bomtrænning, løsspringning og hvad i nu ellers kan komme på smiley

Jeg har ikke mulighed for at gå ture med ham specielt ofte, eftersom min søster og hendes pony så skal med (Han er alt andet end glad for at gå alene).

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning og ridning af unghest med dårligt knæ?
  • #1   13. jun 2011 Hmm, jeg ville nok ordinere laaaange skridtture i et friskt tempo, men hvis du ikke kan ride tur på ham, bliver det træls i længden.
    Det er lidt svært at vide, hvor meget du må træne med ham pga. knæet? Det lyder jo til, du skal være lidt forsigtig, hvis han har været halt hele vinteren smiley
    TIl konditionstræning er intervaltræning rigtig godt - 3x3 min. galop med 3x2 min. skridt indlagt og så det samme i trav.

Longe er rigtig godt til travtræning. Sørg for at tvinge ham til at gå meget langsomt, så sænker han halsen og hæver ryggen af sig selv. I longen kan du også træne overgange. Det giver bedre bæring. men igen - langsomt er kodeordet. Ellers kan så ung en hest ikke bære.
    Kirsten Hansen er guru til longearbejde - hun har en rigtig godt serie på epona.tv, men det koster lidt at få adgang til det smiley

• #2   13. jun 2011 Det samme som Anna og Den Sorte Hingst . smiley

ellers hvis du har mulighed/penge for/til det - svømmetræning eller skridtture i vandkanten af en sø/strand..

• #3   13. jun 2011 Lige nu er det vidst mere hans manglende kondi end knæet der forhindre ham i noget.
    Når jeg siger han har været halt det meste af vinteren, mener jeg ikke at han er stokhalt alle dage. Der er dagene hvor han næsten ikke kan gå, og de dage hvor han er fuldkommen rentgående.
    Jeg har været lidt igang med noget longe-arbejde, og hvis bare jeg går langsomt frem burde der ikke være bøvl med det. smiley
    Låsningen skyldes nogle sener, der er lidt korte, og derfor har svært ved at låse op, efter han f.eks. har stået op og sovet, eller været i boks en hel nat.
    Der har ikke været noget siden de er begyndt at gå på døgnfold smiley (De har gået ude 24/7 længe, men er først nu kommet på det rigtig gode græs)

Kommentér på:
Træning og ridning af unghest med dårligt knæ?

Annonce