3.453 visninger
|
Oprettet:
Krybbebider - betyder det noget?:-) {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Min pony er krybbebider!
Har det nogen betydning ad nogen art?
Ville gerne vide om det er det...
Og kan kan man gøre noget mod det??
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
apr 2009
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 368
apr 2009
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 368
Fra dyrlægevagten. (link fjernet)
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.929
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Det kan f.eks være en rigtig god ide at ofre en gatroskopi på den og få den udredt for om den har et mavesår el. om den har haft mavesår. Dette er gerne grunden til det opstår og så kan man gøre en del for at forbedre dens miljø, bla. foder med lavt stivelsesindhold, hø ad libitum, behandle med medicin hvis det er et åbent sår, nedsætte dens stress niveau og er det en hest der har haft mavesår kan man forud for ting der stresser den give den oral pasta forebyggende, ex. forud for stævne, smed el. hvad det måtte være.
Så du kan som ejer være med til at udrede hesten for det og behandle dig ud af det
Har selv en af slagsen - han har ingen problemer mere.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 40 Svar: 1.389
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 3 Svar: 102
Han gør det kun i forbindelse med fodring, eller hvis jeg giver ham er hesteguf - altså ikke i tide og utide. Det værste jeg kunne gøre var at hindre han i det eller give ham krybbebiderrem på - da dette bare ville stresse ham. Så han har altid bare fået lov til at gøre "his thing" og det har aldrig påvirket ham, hans evner som konkurrencehest på C-plan - både spring og dressur, eller de andre heste i stalden.. Han er glad og rask
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
En krybbebider får ikke oftere kolik end andre heste - den luft de sluger kommer ikke i mavetarmsystemet.
Måske nogen får slidt deres fortænder, men bestemt ikke alle. Man kan fjerne nok så mange ting fra deres omgivelser men for det meste er vanens magt så stor at de vil fortsætte på hvad de nu kan finde uanset hvor gpdt de har det i deres omgivelser.
Vi har selv en af slagsen og eneste minus er lyden - voldsom irriterende at høre på hans "bøvsen" men ud over dette er hans immunforsvar helt i top og det samme er hans tænder. Han har aldrig fejlet noget som helst og er på ingen måde påvirket af at være krybbesætter.
Hans fodres optimalt med vitaminer/mineraler og masser af god kvalitet grovfoder - nøjagtig som alle heste burde fodres så meget foldtid som muligt - nøjagtig som alle heste burde have det
Så bortset fra lyden kan jeg ikke finde den store forskel på hvordan jeg ville holde ham eller en hvilken som helst anden.
Skulle drømmehesten en dag vise sig at være det samme ville jeg uden at tøve købe sådan en igen
Men prøv at søge her i forum, for har godt nok snart skrevet det samme i rigtig mange indlæg og de samme dumme fordomme kommer op hver eneste gang.
nov 2010
Men det er jo bare på baggrund af min erfaring..
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
jul 2009
Følger: 204 Følgere: 143 Heste: 3 Svar: 75
nov 2010
nov 2008
Men konkurrenceheste på stald har i mine øjne heller ikke optimale forhold mht. foder, specielt grovfoder og foldtid = stress.
Ingen mavesår hos vores men en øget produktion af mavesyre som generer ved fodring og som en anden skriver ved tildeling af hesteguffer. Han sætter så og bøvser for at lindre genen. Men en konstant adgang til grovfoder at tygge i kan mindske ubehaget betydeligt.
mar 2006
Følger: 114 Følgere: 118 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 460
Jeg synes selv det er farligt med sådan en, men det er jo bare min mening (:
Knus
nov 2008
At en krybbebider får kolik har så en anden årsag end krybbebidningen såvel som hos ikke krybbebidere der får kolik.
mar 2011
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 35
Jeg har haft min pony siden den var 8 og den har været det siden føl. Jeg ved ikke hvad det er kommet af, men jeg går ud fra at tidl. ejer har tjekket det. Han "krybbebider" kun når han har spist, så jeg tror ikke det er alvorligt. Han spiser optimalt, han får grissefoder, det har nemlig alt det en hest har behov for, så behøver ikke ekstra udgifter på det!
Kan jeg evt. selv tjekke om den har mavesår?? Hvordan?
++ kan det være derfor at han nogle gange "stresser ud" ved stævner? Altså tager farten helt af, og ikke reagere for schenklerne?
Tak på forhånd
Henriette
nov 2008
Du må altså ikke fodre din pony med grisefoder - det er til svin og det er der en årsag til. Det er to dyr der på ingen måde kan sammenlignes i forhold til hvad de har behov for af vitaminer og mineraler + der er vanvittigt meget stivelse i og det må en krybbebider ikke få.
Kun dyrlægen kan udrede din pony for mavesår
okt 2009
okt 2009
Vi opdagede det da han fik kolik ca. 1 x om mdr.
Hesten krybbebider af en grund og uanset om det er mavesår el. anden mavelidelse bør man få den udredt ved dyrlæge - så man kan hjælpe den bedst muligt og ikke bare finde sig i den gør det e. forsøge at få dentil at holde op uden at kende årsagen.
Dette er taget ud fra en undersøgelse:
Den seneste forskning i UsA giver
forskere grund til at mene, at heste,
som er krybbebidere kan lide af et
maveproblem. enten mavesår eller
overskud af mavesyre kan være årsag
til krybbebidningen.
Forskere ved et universitet i Alabama
i UsA har målt spytproduktionen
hos heste, som er krybbebidere, og
sammenlignet med heste, som ikke
er krybbebidere.
Krybbebidning betragtes ellers som
en adfærdsforstyrrelse, men testene
viste, at krybbebiderne generelt
havde mindre spytproduktion end de
raske heste. Når heste krybbebider
øges spytproduktionen, og forskerne
har nu fundet en sammenhæng,
skriver equine science.
For meget mavesyre eller mavesår
kan gøre, at hesten bliver
krybbebider, idet spytproduktionen
øges og dermed neutraliserer
overskuddet af mavesyre.
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 93 Svar: 397
maj 2008
Følger: 100 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 167 Svar: 753
apr 2006
Følger: 1 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 585
Jeg selv har en krybbebidder og han fejler ABSOLUT INTET! Når jeg har haft brug for dyrlæge til mine heste (vacc. eller lign), så har han altid lige kigget ham efter.
Han har ALDRIG kunne se på ham at han var krybbebidder og blev meget 'chokeret' første gang jeg bad ham tjekke op på det.
Han er hverken tynd, fodret med diverse special produkter, haft sygdom eller lign. Intet!!!!!
Alle de folk som aldrig selv har haft en hest der er krybbebidder har ofte en frygtelig masse fordomme over for disse heste (som i øvrigt er ligesom alle andre). Samme tid har det meget længe været tabubelagt på samme måde som f.eks. hestehandlere har været, men nu har folk fundet ud af at hestehandlere faktisk på mange områder er nogle dejlige loyale mennesker at handle med. Jeg HÅBER det samme sker for synet på de dejlige krybbebiddere.
Mvh.
okt 2009
Hvorfor smøre med noget der ikke smager godt? - når hesten har behov for at krybbebide for at lindre.
Det vil være det samme som hvis du havde frygtelig ondt og var nød til at tage medicin - men for at du kunne få medicinen skulle du gennemgå et el. andet rigtig træls. Æde go negl, gå på nåle el. hva ved jeg.
dec 2006
Følger: 71 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 92 Svar: 790
Det eneste minus er han efter at ha været kryppebider i ca. 11 år, har fået meget små tænder.
feb 2004
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 699
så jeg ville give din pony mere grovfoder. Ganske enkelt.
De kan sgu nærmest aldrig få for meget hø alligevel.
Jeg har desuden rigtig god erfarring med græspiller som øger tyggetiden. dejlig velsmagende og godt suplement under tilvænning til sommergræs da det eneste der ikke er i dem er væsken og fuktan.
mar 2011
Selv mener jeg præcis det samme om grisefoderet, det er dog min far der vil have at de får det, selvom jeg har sagt at det ikke er det rigtige!
Med hensyn til hvilke noget foder de får- har noget bestemt mærke eller slags jeg kan foreslå til min far?
Tak for jeres kommentarer, nu kan jeg vise min far at jeg ikke er den eneste der mener det!!
nov 2008
Grovfoder kan gøre et godt indhug i foderøkonomien da hø og wrap ligger pænt i pris, men det er ikke der man bør spare slet ikke til en krybbebider.
Umiddelbart vil jeg mene at din pony kan fodres præcis som vores - en god vitamin/mineral blanding der dækker den 100% ind - synes du den skal have noget ud over dette i krybben kan du give den et par gode håndfulde lucerne med olie (ikke melasse).
Så skal den have min. 1 kg godt hø. pr. 100 kg pony og wrap er det ca. 1,5 kg pr. 100 kg pony som min. Går den ikke på døgngræs skal den have adgang til noget at tygge i på fold også.
Når vores er på døgnfold i sommerperioden får den vitaminer/mineraler, græs og har adgang til godt frøgræs på jordfolden.
Om vinteren når de er på stald i de mørke timer får han vitaminer/mineraler, et par gulerødder, 1 banan, hvidløg og lidt salt - når jeg kan skaffe det friske hyben og så god kvalitet tør wrap morgen, eftermiddag og til nat.. Der er stadig adgang til god kvalitet frøgræs på deres jordfold hvor de går alle de lyse timer.
mar 2011
Baloo går på fold fra morgen-aften. Han kommer også ud bagefter jeg har redet, som han går meget på fold. Vi har 3 ponyer og de går på en pænt stor mark, så der er plads til at lege. Når de kommer ind får de foder og hø.
Har hørt min far om hvad der er i grisefoderet, det eneste der ikke er så godt er at der LIDT hvede i og så at der meget stivelse i. Ud over det får de også mineraler.
nov 2008
mar 2011
jeg vil se hvad jeg kan gøre!!!
apr 2006
Følger: 1 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 585
Krybbebider - betyder det noget?:-)