{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Æder vildt meget halm {{forumTopicSubject}}

Hej
Min hest står på halm i sin boks, hvor han er ca 12 timer i døgnet. Jeg har lagt mærke til at han konstant æder af sin halm - selv når han lige har spist sit foder og hø, så fortsætter han med at stå og spise af halmen. Han er blevet meget vommet at se på. Jeg kunne godt tænke mig at skifte til noget andet strøelse, men på den anden side er det vel heller ikke sundt for hesten at stå inde uden at have noget at nippe til? Problemet er jo bare at min hest ikke kan tåle at stå og nippe hele døgnet rundt smiley Han er MEGET nøjsom.

Gode råd søges!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Æder vildt meget halm
  • #1   25. maj 2011 hø i stedet for, det er hestens natur at æde konstant.

væk med krybbe foder, og giv udelukkende stråfoder af god kvalitet

• #2   25. maj 2011 Hejsa, min nordbakke spiste først sit foder, så sit hø, og derefter tømte hun boksen for alt rent halm.. Hun åd og åd, og jeg synes jo heller ik hun skulle stå på det rene beton gulv, så jeg strøgede altid meget, men om morgnen var boksen helt tom.. Hun blev meget meget tyk, og meget fuld af luft.. Hver gang jeg trak hende ud af boksen solg hun nemt en 15-20 prutter.. Det samme når jeg red på hende, hver gang hun skulle igang, startede der en prutte koncert.. Hun kunne også nemt lave helt op til 5 hestepærer på en bette tur.
    Nu står hun på spåner og det har gjort at jeg har en hest, næsten uden luft.. Når jeg rider hende laver hun måske 1 gang.. Hun har tabt sig rigtig flot og virker meget gladere.. Det er som om hun er blevet 10 år yngere.. Hun havde det også med og snuble ekstremt meget, det er også næsten væk i forbindelse med hun har tabt sig. Ved godt spåner er meget dyre end halm.. Men jeg er sikker på at jeg har hende flere år nu..

• #3   25. maj 2011 jeg ville sætte den på spåner, tørv, eller andet id en stil og så give den noget mere hø og en lille bitte tot halm om dagen.

• #5   25. maj 2011 Jeg har haft min stående på spåner, der fik de 4 kg. hø to gange dagligt, foder tra gange dagligt og så fold 6 timer dagligt. Den manglede så absolut intet, og de kan sagtens tåle ikke at have noget at nippe i konstant.
    Nu er min så kommet tilbage på halm, men hun gider ikke røre det mere. Hun spiser stort set kun sit hø og sit foder, samt alt det græs hun kan nå at indtage på folden

• #6   25. maj 2011 Jeg havde det samme problem med min.. Han tømte simpelthen boksen for halm, så snart han var færdig med sit hø..
    Jeg har nu købt et trailernet fra haraldnyborg: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7973&Grp=&n=10 , syede det sammen i kanterne, til en firkant, som var åben i midten, og kan lukkes med de snore der sidder i i forvejen.
    Fordelen er at maskerne i det er meget små, så de spiser høet langsommere, og har til hele natten, hvilket også er meget sundere for fordøjelsen.
    Det kan indeholde meget hø, men jeg plejer at putte 10 kg i (: maskerne er så små, at man kan binde det fast til tremmerne og lade det stå på bunden af boksen, uden hesten har mulighed for at hænge fast, så man opnår næsten samme effekt som når de græsser og man undgår nakkeskader smiley

• #7   25. maj 2011 Helt enig med dig Anne Sofie, det handler om at finde et hønet hvor de ikke bare kan tømme nettet ud af de store masker, men at man holder sig til små masker så de skal arbejde mere for det

• #8   25. maj 2011 uha nej ikke et hø net, det er selv med små masker for farligt. der er stadig risiko for at hesten kna sidde fast, især hvis den har sko på, og nettet er for lavt. og hænger det forhøjet er der fri passage for støv dirrekte i luftvejene, og den uhensigtsmæssige stilling er ikke god for hesten, hvis det hænger for højt

• #9   25. maj 2011 Nåeh ja, glemte at nævne en vigtig ting: Heste med sko på kan selvfølgelig ikke have det stående på gulvet, da de så kan hænge fast og kan ende galt.

rikke blume N:
    Men heste uden sko og uden grime på i boksen, kan jeg ikke se hvad der kunne gå galt smiley

• #10   25. maj 2011 - Men giver dig ret i, ikke at hænge hønet op over gulv højde. Det er en unaturlig stilling for hesten, slider forkert på tænderne og kan give nakkeskader smiley

• #11   25. maj 2011 Tak for alle jeres svar smiley Hønettet lyder som en god idé. Men er bare bange for, han hænger fast, som nogle af jer siger herinde smiley

Har bare hørt et sted at en hest risikerer mavesår hvis den står mere end 5 timer uden at nippe til noget? Så er 12 timer jo længe. Men hvis hønettet kan hjælpe, er det jo en god ting, men som sagt er lidt nervøs ved det...

• #12   25. maj 2011
    At stå længe uden at have noget til mave øger risikoen for mavesår, især hvis det bliver kombineret med foder m. stivelse.

• #13   25. maj 2011 du må lægge hovedet i blød, så du kan lave en eller anden anordning, der gør at din hest kan have sit hø længe og som den ikke kan sidde fast i......

Kommentér på:
Æder vildt meget halm

Annonce