Meget sur hest? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har i et stykke tid gået og døjet med et irriterende problem.
Når jeg rider, hvis der er andre heste der kommer tæt på Jody, (helt op til ca. to meter!!) så lægger hun øre og bidder ud efter dem, hun har også lidt det problem at når det kommer andre personer hen til hende, så napper hun lidt ud i luften efter dem, heldigvis ikke så meget som ved hestene!!
Hun gør det dog overhoved ikke ved mig?! Og har ALDRIG gjort det!!
Men jeg synes virkeligt at det er et stort problem, da Jody står på en stor gård med massere af mennesker og heste!
Det har stået på i et par uger, og det begyndte meget "pludselig"!
Er der nogle af jer der har en idé til hvorfor det kan være + noget jeg kan gøre ved det?
På forhånd mange tak
-Astrid
OBS!
Jeg har ALDRIG slået, eller udført noget form vold på min lille Jody!!!
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
Du må jo bare beskytte hende og evt. kun ride/følges med nogen der har forståelsen for hendes problem.
mvh merete
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
Har selv oplevet problemet et utal af gange, i det jeg beskæftiger mig meget med mishandlede heste og mit råd til dig ville være følgene..
1) tag det roligt og lad være at blive nervøs eller sur når hun gør det
2) sørg for at træne hende meget fra jorden, og sørg for (som jeg fornemmer du også har nu) kontrollen over hesten
3) Undgå, høje samt lyse toner, og undgå et voldssomt kropssprog
4) sørg for IKKE at være alene når i træner, i starten skal publikum dog holde sig på god afstand men begynd så at invitere "vennerne med ind i dig og din hests flok, her er det meget vigtig at DU er føre hesten"
5) I starten skal dine venner ikke virke alt for intraserrede i hesten men i dig, og først når din hest begynder at tage hovedet ned mod jorden må de komme over og sige hej, tager din hest så hovedet op igen med det samme vender dine venenr rundt på stædert og ignorere hesten indtil den igen har hovedet oppe.
6) stop ikke øvelsen før hesten har accepteret dine venner
7) træn dette flere gange og du vil kunne lære din hest at følge efter dine venner uden de har fat i den eller noget (:
8) det er dog vigtig at det er forskellige mennesker der hjælper jer i opgaven så ikke din hest knytter sig til en bestemt (:
9) HUSK ROM BLEV IKKE BYGGET PÅ EN DAG, denne øvelse tager LANG tid men det kan lykkedes og når det gør det, har du en meget gladere hest (:
10) HELD OG LYKKE
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 54
Tror din hest er stresset over et eller andet, er der meget liv omkring ham når han er i boksen, er der mange der kan snakke med ham, så kunne du måske flytte boks, det var et bud fra mig
jul 2008
Følger: 56 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 285
Tusinde tak for alle jeres svar!
Ja, Jody står lige ved indgangen til stalden, hvilket vil sige at der altid foregår noget omkring hende, dette stresser hende helt sikkert mere end jeg regnede med! + at dette er en rideskole, så der kommer hele tiden nye små børn det lige skal nusse og røre hende, dette har jeg intet imod, da jeg ikke lige tænkte på at det sikkert også er derfor.
Jeg flytter hende snart til et andet sted, dels pga. prisen, men også pga. at det er et stille og roligt sted, med lange enge og dejligt selskab.
Jeg håber virkelig at det hjælper på det!
DenSmukkeste&Dejligeste .
Det du skriver med smerter, kan selvfølgelig godt være.
Hun har dog lige haft dyrlæge som tjekkede hende godt igennem. Og han sagde at der ikke var noget. Men det kunne selvfølgelig også være en forklaring.
Nu hvor jeg skriver + tænker over det, kan jeg selv se hvor indlysende dat er at min lille pony er stresset!
Som jeg har skrevet ovenfor, skal hun flyttet, her engang om et par dage. Jeg krydser finger, ben, arme osv. for at dette er "kuren".
Igen, 1000000 tak for jeres forslag! Det var en stor hjælp!
Meget sur hest?