{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.501 visninger | Oprettet:

sur hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Så er det ved at blive vinter vejr..
Og min hest er noget så forandret, hun er lidt ustyrlig når jeg endelig kommer ud af ride og i stalden er hun begyndt at snappe ud efter min mormor ( som har hestene ved sig)og hun er træls at følge ud til folden og ind i stalden.

Nogen som kender lignende problem? og ved hvordan det kan stoppes. ?

Desværre har jeg ikke mulighed for at være ved min hest hver dag pga meget arbejde, så søger nogle råd både jeg og min mormor kan bruge.

Normalt er min hest rolig og en som lystre meget på min stemme. Skal lige siges hun før hen har været en meget "stald sur" hest pga stres over mad. Det er dog blevet meget bedre og hun kun lige kan lægge lidt ører hvis man står ved hende når hun spiser.
Men at hun ligefrem snapper lidt nu, forstår jeg ikke smiley

Håber i kan hjælpe lidt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sur hest?
  • #1   29. nov 2011 Går hun mindre på fold end normalt? Rider/motionere du hende mindre end normalt? Er der generelt set ændret i rutinerne?

• #2   29. nov 2011 Fold: iforhold til sommer tiden, så ja kommer de jo ind i stalden inden det bliver mørkt ca ved 17 tiden.

Pga nyt arbejde, har jeg lige pt. lidt svært ved at være ved hende hver dag, men de får selskab af mine bedsteforældre som har også har passet dem hvert eneste år vi har haft dem :)?.

Så ja hvad ridning, striglen angår er det nok der hvor de største ændringer er :s

• #3   29. nov 2011 Mere foldtid kan måske klare det? Hvis det er muligt. Kunne godt lyde som kedsomhed eller stress..

• #4   29. nov 2011 Forøg foldtid og giv mere grovfoder(hø/wrap) og sæt hesten ned i krybbefoder. sultne heste er ofte gnavne heste, ligesom heste også kan blive irritable hvis de ikk får nok bevægelse (står i boks) og for lidt samværd med artsfæller

• #5   29. nov 2011 Ja kan godt være det kunne være stress, da hun jo før hen har været rigtig sur i stalden, pga hun stresset op over de andre heste når der var mad. Det klarede vi så ved at flytte hende til anden boks så hun ikke så de andre heste som konkurenter i forhold til hendes mad

• #6   29. nov 2011 Du skal gøre det helt klart overfor din hest, at den ikke må bide, at den skal gå ordentligt osv.
    Mange heste får nykker, hvis de står og keder sig, og så er det vigtigt at i sætter nogle grænser for den opførsel smiley

• #7   29. nov 2011 Det er meget fint at man siger fra overfor hesten BECK, men som regel så siger hesten jo netop noget, og så skal man hellere fjerne årsagen(hvis hesten keder sig, så giv fx mere hø + foldtid) i stedet for at sætte et plaster på såret (slå hende over mulen når hun prøver at sige noget).
    Heste siger sjældent noget uden grund, og det er vores pligt at fjerne årsagerne til noget de ikk kan lide i stedet for at bede DEM indrette sig efter vores skøre ideer .

• #8   29. nov 2011 Jeg ved fra min egen, at hvis jeg fx ændrer i ridnigen, rider hende mindre end normalt, så bliver hun sur og træls. Måske kan det være det? Nogle heste har bare brug for regelmæssig motion for at fungere ordentligt.

Derudover kan der jo også være en fysisk grund til at hun bliver sur - altså hun kan have ondt et sted, forbinder jer med smerten, og bider derfor ud efter jer. Jeg ved dog ikke hvad det kunne være, men der kan jo være mange ting i vejen. smiley

Mit forslag vil være at du lægger mærke til om der er ændret meget i rutinerne. Mange heste er vanedyr, og har brug for faste rammer og rutiner for de ting dersker i løbet af dagen. Og selvom jeg vil mene din hest har rigeligt med foldtid, kan hun jo være en hest der brug for ekstra meget tid ude - eller en form for motion som erstatning for det. Så hvis der er gået ned på både foldtid og motion, kan det være grunden til hendes opførsel. smiley

• #9   29. nov 2011 Og ja, som andre nævner - det kan også være sult, kedsomhed eller stress. smiley

• #10   29. nov 2011 min datters pony er også sur for tiden den buk/sparker bagud når det ikke lige passer den når de rider, det samme problem havde vi også sidste vinter desværre, det er skide træls....

• #11   29. nov 2011 Silverflake:
    Ja, men det havde iandre jo allerede skrevet?

Og jeg har intet sted skrevet, at hun skulle slå hesten på mulen?

Men selvom hesten keder sig skal den stadig opføre sig ordentligt og kende grænserne.

• #12   30. nov 2011 Hej Kom til at tænke på om hun får det rette foder? har du en god foderplan og er der adgang til hø eller halm på marken?? De kan jo have lidt mave problemer eller andre smerter.
    god bedring
    venlig hilsen fra Helle

Kommentér på:
sur hest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce