{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.337 visninger | Oprettet:

HJÆLP!! Hø/Wrap, tørt /vådt mm... {{forumTopicSubject}}

Jeg er i direkte foder helvede..Shant har tidligere (fpr år tilbage) været forfangen. Nu er Shant startet op på Horselux easy (uden stivelse ) Hun får 450 gram om dagen. Hun går på jordfold, da mundkurvene laver mulesår (hun har dog også fundet en særlig teknik så hun kan æde temmelig meget alligevel) MEN eftersom hun så skal gå på denne her jordfold, så skal hun jo også have en del grovfoder... MEN MEN staldejer fodre med wrap.. Dette lugter (af sukker)og ser da også meget lækkert ud.. >men det rimeligt vådt?? Shant får meget lidt, da jeg er i tvivl om det egentlig er godt for hende..? Nu vil jeg så finde noget andet.. Skal det være hø?? Eller er wrap iorden?+ men skal det så ikke bare være mere tørt??
Hjælp er meget i tvivl og skal finde en løsning meget hurtigt..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP!! Hø/Wrap, tørt /vådt mm...
  • #1   16. maj 2011 Har du snakket med miljøfoder inden du begyndte at fodre med horselux?
    Er planen at hun på et tidspunkt skal helt eller delvist på græs?

Jeg ville ikke vælge wrap til en hest med tendens til forfangenhed (og overvægt?) hvis du har mulighed for selv at vælge. Jeg ville give hende tørt hø, evt. 2. eller 3. slæt, da der er knapt så meget energi i, i forhold til 1. slæt. Sæt evt. bare en minibig ud på folden, så hun selv kan disponere over sit forbrug. Hvis du købet 1. slæt, ville jeg give hende hø i kontrollerede mængder - fx. 8 kg. om dagen.

Horselux easy er en lucerneblandig der indeholder alle de vitaminer og mineraler din hest har brug for. Energien i horselux stammer primært fra protein og gode fedtsyrer, og indeholder ikke ret emget stivelse. Hesten skal have 100 gram easy pr. 100 kg. hest om dagen for at være dækket med vitaminer.
    Hvis hesten skal have mere foder for at holde huld, ville jeg supplere med fx. fiberpillerne som også indeholder meget lidt stivelse. Hvis hesten bliver for sløv, så kombinér istedet med et almindeligt fuldfoder. Husk, at hesten altid skal have en fast mængde easy-foder, så den er dækket ind med vitaminer. Hvis hesten bliver for tyk eller for tynd, så regulér på hø eller det supplerende foder (fiberpiller eller fuldfoder.)

• #2   16. maj 2011 hej Ja har talt med milijøfoder hun skal have 450 gram om dagen.. Det vejer hun...
    jeg ved snart ikke hvad planen er.. smiley hun kan måske komme lidt på græs sidst på sæsonen eller?? jeg er nybegynder indfor alt det forfangenhed græs, wrap bla bla.. Det er ikke som i gamle dage he he..
    Hvor F.... finder jeg hø fra 2- 3 slet???
    jeg ved gody at fiberpillerne kan tilføres hvis hun mangler energi..
    Og hun er absolut ikke svær, at få til, at holde huld smiley

• #3   16. maj 2011 Ellers så køb noget frøgræs, det er en "slags" mellemting mellem hø og halm og kan med fordel gives til forfange heste som primært grovfoder, da det ikke har bagsiden af halm, men ikke er nær så kraftigt som hø...

Læs lidt om det her smiley

http://www.horseconsult.com/articles/showfaq.asp?FaqID=280

• #4   16. maj 2011 Og igen det skal jo egentlig være små baller, da det vel ellers bliver muggent når det kun er til hende...?

• #5   16. maj 2011 Anbefaler hø, det får min også da hun har været slem forfangen. Hø har gjort at hun ikke har haft noget i flere år og hun er en ældre dame nu og chancen for forfangenhed skulle derfor være større, men intet er sket efter at hun gik fra Wrap til Hø:-) Og så får hun roepiller + vitaminer.

• #6   16. maj 2011 ude ved mig har alle 2.slæt hø, bortset fra mig selv. Min vallak er en stor DV og har brug for det gode, energirige hø - og gerne masser af det.
    Bor selv på jylland, så kan desværre ikke hjælpe dig med det smiley

Men ellers så tag endten frøgræs eller 1. slæt. Min fik frøgræs på folden hele vinteren, for at hestene kunne have noget at beskæftige sig med mens de gik på fold. De havde bare fri adgang til det. I stalden fik han så noget wraphø og foder. Der er ikke nogen nævneværdig næring i frøgræs, men der er fyldt med fibre og har den gode indvirken på fordøjelsen som andet grovfoder har.

• #7   16. maj 2011 Hmm.. jeg synes fand.. det er svært.. Hvad så hvis jeg finder wrap for tør % er 80???? kan det bruges???

• #8   16. maj 2011 Du må jo bare prøve dig frem. Det er jo ikke sikkert at hun bliver forfangen af det igen. Men er personligt mere til godt hø end wrap. Ligemeget hvilket slæt du vælger, er der ikke nær så meget stivelse i hø som der er i wrap smiley

• #9   16. maj 2011 jeg forsøger.. mange tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
HJÆLP!! Hø/Wrap, tørt /vådt mm...

Annonce