{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.686 visninger | Oprettet:

Har din hest fejl? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg synes, man rigtig tit hører rundt på de forskellige fora, at folk forelsker sig i en hest med fejl - men bliver så rådet af alle andre til at holde sig langt væk. Fordi "der er jo så mange 100% sunde og raske heste derude til ingen penge, så hvorfor købe sig til problemer?".

Jeg har selv for nylig købt hest, og den har en fejl, men jeg valgte at købe ham på trods af den. Og synes, at langt de fleste heste, jeg har haft kigget på, har haft en eller anden skavank.
Så jeg har det sådan, at jeg godt kan leve med en fejl, men det kommer an på hvad det er for en, og hvilken betydning den har for hesten og det, den skal bruges til.

Min gamle pony var lidt fransk stillet på forbenene, min nuværende er lidt indfodet. Min gamle pony har været anvendt til LB dressur og spring på M-niveau og er 12 år i dag og fuldstændig upåvirket af sin fejl.

Så - er det virkelig rigtigt? Er der en helt masse heste helt uden NOGEN fejl derude? Sidder du med en, der gik rent igennem handelsundersøgelsen? smiley

Ville du nogensinde overveje at købe en hest med fejl? Hvilke fejl kan du gå med til, at hesten har, før du afskriver den? Hvilke kunne du absolut ikke godtage?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har din hest fejl?
  • #1   9. maj 2011 Mistery gik rent igennem..
    ren i røngten ben + ryg osv smiley

• #2   9. maj 2011 Ja min Spirit har den ene "fejl" at han er blind på det ene øje, og ja købt sådan:-) Men han nu noget af det dejligste. Og til trods for kun et øje, er han en super springer smiley
    Men ved køb ville jeg nok overveje alt efter hvilken fejl der var tale om. Mange gange er det jo småting, som krybbebider eller væver hvilket jeg ikke ville have noget imod. Men er der en benskade ville jeg nok betænke mig.

• #3   9. maj 2011 Ally gik rent igennem, men hun blev dog ikke rygten fotograferet smiley

• #4   9. maj 2011 Min har ingen fejl smiley

• #5   9. maj 2011 min gamle pony var krybbebider..
    hannibal er krybbebider
    Safir gik rent igennem handelsundersøgelse..
    Freja har knogleforandringer i facetleddene i halsen (dog ikke købt sådan)
    Fejl som krybbebider har jeg ikke noget imod, men fejl/skader i benene ville jeg nok tænke ekstra over før jeg køber ..

• #6   10. maj 2011 Ingen heste er jo fejlfrie...det er vi jo heller ikke.

Jeg er af den opfattelse at "fejl" eller afvigelser, som jeg hellere vil kalde det, langt fra altid er en begrænsning for hesten. I langt de fleste tilfælde er det kun en begrænsning for EJEREN. Fx hesetn med såkaldte staldfejl - tja, det generer oftest ikke hestene selv, men derimod kun os hesteejere...Min krybbebider havde ingen gener af sin "fejl" og de andre heste heller ikke.....

Ang fysiske "fejl" som fx røntgenafvigelser, så tror jeg på, at heste med disse lige så ofte fungerer, som hesten uden. Min ene hest har et utal af røntgenafvigelser i sine forben, men fungerer super, hvor min unge hest med fuldstændig rene og flotte røntgenbilleder foran, aldrig blev ridehest grundet problemer netop i et forben.

At købe en hest m,ed "fejl" er jo en individuel afgørelse - jeg ville meget hellere købe en 6 års hest med mus, der er redet kontinuerligt uden problemer end jeg ville købe en rå tre års med mus - den 6 års har jo vist, den kan tåle at blive redet...i sidste ende er det jo det kliniske billed, der er det afgørende - ikke et røntgenbilled.

Ingen heste er fejlfrie. Er du sund og rask uden fejl, så er du ikke undersøgt godt nok! Det er vores motto i sundhedssektoren, og det samme gør sig jo gældende indenfor hesteverdenen.

• #7   10. maj 2011 vores er aldrig handelsundersøgt, indtil videre har der ikke været bøvl andet end en fik en seneskade, en anden mange gange kolik og nu astmatisk, men aldrig andet vi har mærket til. Endnu, så kan ikke rigtigt sige om de havde fejl smiley

• #8   10. maj 2011 k A
    Meget enig smiley

• #9   10. maj 2011 min jet er købt som beset og ja har fejl, min dyrlæge kendte hende ret godt da han 1 år før havde givet hende diagnosen gigt i bagbenene men til min hyggebrug er hun perfekt.

• #10   10. maj 2011 min har skade i låret noget med 2 knogler der køre på henanden så han går med 4 sko og kiler i baghovene jeg købte han i april 05 og i december 05 bliv han halt og vi fandt denne fej dyrlægen mener det var noget han havde da jeg købte ham. men købte ham uset og feljen kan ikke mærkes han bliver 12 og springer rides dressur jagt og tur uden problemer

• #11   10. maj 2011 Astoria var eeeeeeeeeeeeeeeeekstrem bokssur da jeg købte hende. For at sige det pænt angreb hun tremmerne bare man gik forbi. Hun var også ekstrem kilden,så hun var faktisk heller ikke særlig let at gøre ret meget ved.. Hun var bare HESTEN, så fuck hendes fejl, det var noget der kunne arbejdes på og som også allerede er forbedret meget smiley

• #12   10. maj 2011 kita har en fejl eller hun har 2 over ben en der er lidt mindre end den anden

men det er ikke en fejl som var der da vi købte hende
    og det er ikke en fejl der betyder noget
    det er kun at benet buler lidt ud

• #13   10. maj 2011 Min havde tørre hove, og var stiv i longering på hårdt underlag. Ellers ingen bemærkninger, og begge dele bliver der gjort noget ved.

• #14   10. maj 2011 Min gik rent igennem handelsundersøgelsen uden anmærkninger. Tror dog jeg ville kunne ha accepteret en mindre staldfejl, men ikke noget som ville have betydning for hestens ridelighed eller helbred på sigt.

• #15   10. maj 2011 min hoppe gik rent igennem handelsundersøgelse med røngten. Så nej, hun har ingen fejl eller mangler.

• #16   10. maj 2011 Min er også gået rent igennem det hele og ville ikke købe en hest med fejl. Man skal aldrig købe sig til problemer smiley

• #17   10. maj 2011 Kan kun tilslutte mig k A.

• #18   10. maj 2011 Impulz har ganske let parallelforskudte forben og er ren i røngten på venstre forben smiley Højre har vi aldrig fået taget billeder af..

Til gengæld har han lige haft problemer med den dybe bøjesene, og hvor meget han kan holde til, er endnu uvist smiley

• #19   10. maj 2011 k A. Præcis ingen er fejlfrie! Denne konklusion har jeg lavet efter jeg har set utallige af handelsundersøgelser! smiley

Tiarco som vi har haft siden han var 4 år, han er indfodet en lille smule.

Rokokko har staldkramper, et lille bitte fragtment som han er født med(kan ikke ses) og en mus uden betydning af brugen!

• #20   10. maj 2011 aner ikke hvilke fejl jeg tillader.. min egen har en lille hjertefejl, som gør at hjertet banker nogle gange en gang for meget når han bliver ophidset...

hvis jeg virkelig falder for en hest vil jeg være lige glad med fejlen tror jeg, med mindre det går ud over dens livs kvalitet... får chico nu en skade som gør ham uegnet som ride hest vil jeg beholde ham alligevel..

• #21   10. maj 2011 Sidste pony jeg solgte gik rent igennem smiley

Kunne godt finde på at købe en hest med fejl, det kommer an på fejlen og betydning for hesten . smiley

• #22   10. maj 2011 den ene har humørsvingninger, den anden nægter at bakke i træningen, den tredie har en fedtknude på skulderen, og den fjerde er ikke til at rede man på, den femte er stædig, og vil ikke trækkes og den sjette har for få pletter og vil bide...
    - min pointe, der er noget galt med alle heste, det betyder alt sammen noget, men ofte holder vi mere af dem pga. "fejlene".

fysisk har mine ingen fejl eller mangler, jeg ville heller aldrig købe mig til dem, da fejlene måske ikke betyder noget for brugen her og nu, er risikoen for at de må aflives på et tidspunkt der altid. vil hellere have en sund og rask hest der dør af alderdom(-:

• #24   10. maj 2011 Min har en hov der er lidt indadstillet.
    Og den anden franskstillet på begge forben, det holdt mig ikke fra og købe dem pga. af en lille forkert benstillling.

Men ville ikke købe hest med feks. dårlig ryg, ben skader og luftvejs problemer

• #25   10. maj 2011 min ene hest er voldsom headshaker (:

• #26   10. maj 2011 Ingen er perfekt, ligesom vi også har småfejl.

Jeg har fx en shetlænder med overbid og en bule i panden, og da hun ikke er showhest men bruges til børn, er det en ubetydelig fejl for hende smiley

Skader... Kommer an på hvad jeg skal bruge den til, fx må en avlshoppe gerne have en skavank der gør hun ikke længere kan rides, men godt må gå med føl, men mine rideheste bliver redet temmelig meget, så de skal have gode ben og ryg smiley

• #27   10. maj 2011 Creamy, har tendens til stress og krybbebidderi
    Prinesse Isabella, har en meget følsom mund (ikke en fejl men aligevel)
    Nisse: gik rent igennem
    Stenger gik rent igennem
    Merisen: bukkehov og gjordkrampe

• #28   10. maj 2011 Min nuværende hest gik igennem handelsundersøgelse uden anmærkninger.

Jeg vil aldrig købe en hest, der ikke går igennem. Simpelt hen fordi jeg har set alt for mange dårlige eksempler på at det så bliver en rigtig træls situation, og stå med en hest der er skadet/uridelig.
    Det sker langt fra i alle tilfælde, - heldigvis. Men som sagt, jeg har set for mange eksempler.

Min hest er 13 år, og har aldrig været så meget som halt. Jeg ved godt at der udemærket kunne have sket noget, selvom han gik i gennem handelsundersøgelsen, men for mig, er det bare en god sikkerhed.

Ikke mindst fordi jeg kommer til at holde så meget af de kære krikker :o)

• #29   10. maj 2011 tror faktisk også fanta har to overben ..

• #30   10. maj 2011 Min er krybbebider smiley

• #31   10. maj 2011 Min Chopin, er krybberbider, har kun et øje, er lidt indfodet, samt en lille bule nede ved hovrenden.
    Men trods alle hans små fejl, er han helt kanon, og bestemt min drømme hest.
    Og han kan rides som en sund og rask hest.

Synes næsten alle heste i dag har en eller anden fejl.
    Så længe det ikke betyder noget for ridning så synes jeg bestemt det er ligemeget

• #32   10. maj 2011 Miin har en lille bitte smule gjordkrampe og er øresky + hun ikke står stille når man stiger op på hende.. Jeg ved ikke om jeg ikke ville have købt hende hvis jeg ikke kendte hende i forvejen for det er ikke noget der har den store betydning når bare man ved det..

Min var ikke igennem handelsundersøgelse da jeg købte hende men hun gik igennem for halvandet år siden sårh regner ikke med at der er noget.. Hun har en smule galder i benene men det har ingen betydning..

Jeg er helt enig med KA..

• #33   10. maj 2011 Thunder gik igennem røntgen og handelsundersøgelse uden fejl smiley gjorde mine 2 forrige heste også smiley

• #34   10. maj 2011 Har den bedste hest nogensinde, og han er krybbebider og har staldkramper, men hans gode sind opvejede helt klart hans særheder ;o)

• #36   10. maj 2011 Spændende tråd smiley men min er fejlfri, i hvertfald i kroppen, men ved ikke hvor normal han er i hovedet smiley
    Men da jeg havde haft ham i en dag begyndte han er ryste vildt på hovedet hver gang jeg red, så fik ham tjekket for at være headshaker, men da dyrlægen kom stoppede han med det, og ryster nu bare på hovedet hvis han ikke kan li rytteren. Vi havde nok sendt ham tilbage hvis han var headshaker, for han rystede på hovedet hele tiden.

• #37   11. maj 2011 Min hybris producere for meget ledvæske i den ene forkode. hun bliver behandlet ca hver anden måned for det.. købte hende med en stor bule på koden og kende til fejlen, men fortryder absolut ikke købet, hun kan snart ikke holde til at løbe trav mere, så vi skal ha sat hende i fol i denne måned... har aldrig givet over 7000 kr for en hest, så en handelsundersøgelse ville være spild af penge for mit vedkommende da de fleste travere oppe i årene har lidt skavanker smiley der er 6 heste i vores stald, og tror måske den ene (som er plag) går rent igennem en handelsundersøgelse.. resten blir nok kasseret af en el anden mærkelig grund...

• #38   11. maj 2011 Tjek. Traver som er urentgående på ene bagben, løfter slæber det lidt. Dyrelæge vurderede det kunne være gammel spatskade, men ikke noget han var generet af når jeg kun red i skoven på ham smiley
    Han er derudover også tungerækker når man rider ham med bid.
    Har dog aldrig været brugt på travbanen.

• #39   11. maj 2011 Sikke en masse svar smiley Nu fik jeg læst dem alle. Jeg synes det er interessant at se, at mange heste går fint på trods af fejl. Da jeg købte min hest, tænkte jeg også på, om det var dumt med hans indfodethed, for jeg havde jo hele tiden sætningen "man skal ikke købe sig til problemer" i hovedet. Men til handelsundersøgelsen sagde dyrlægen, at han kun var indfodet i mild grad, og at det ikke kunne ses i bevægelse. Hun sagde, at jeg ikke skulle tage mig for meget af det, for ud over at han er indfodet står han ret godt på sine ben. Det håber jeg så er rigtigt smiley

• #40   11. maj 2011 min gik rent igennem smiley

Kommentér på:
Har din hest fejl?

Annonce