{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Hjælp søges... Drikker ikke vand :-o {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu haft min dejlige Paint i 5 uger og søger hjælpe alle vejne efterhånden....

Da han ankom var der intet men efter 5 dage fik han en pludselig kolik.

Dyrlægen kunne konstaterer at han manglede væske og det evt kunne være årsagen til hans kolik.

Jeg viste at han ikke var vant til drikkekop så derfor havde han også en vandspand i boksen og denne havde han drukket af de første 4 dage. Men på dag 5 stoppede han med at drikke.

Vi fik ham på højkant igen og jeg begyndte så at give ham mash og 2 l vand i hans foder, dette ryger ned uden problemer.

Hans hø bliver også vandet (trækker i vandet i min 3 timer) dette spiser han også glædeligt.

MEN... nu 4 uger efter så drikker han stadig ikke sit vand.

Jeg har forsøgt at skolde spanden og enda frosset den for at fjerne evt lugte der måtte være. Jeg har haft en balje i hans boks og forsøgt flere former for spande.

Jeg har forsøgt med kogt koldt vand.
Kildevand.
Hentede vand hos min mor , da hun har kommunevand og vi har egen borring.
Forsøgt med æblejuice eller æblesaft i vandet.
Flydende melasse.
Sukker.
Gullerodssaft (dette virkede i 2 uger og han drak selv omkring 5-6 l om dagen) Men nu er det også slut
Dog drak han 1½ l vand med ca.3 dl presset æblesaft igår.. men det er jo ik meget.

Han har ikke tabt sig (tværdigmod) og han ser ud til at trives . Han kommer også løbende i galop når jeg kalder på ham og han skal ind.

Hans vandspand hænger på vægbeslag så han kan ikke være generet af hanken. (vi har forsøgt at flytte den rundt i boksen men uden held)
De går ude fra 9 om formiddagen til 21 om aften, der er vand på folden men vi har kun set han snuse til det og så gå igen. Vandbaljerne gøres rene hver dag og fyldes med frisk vand.

Er der nogen som har prøvet dette og isåfald hvordan fik i hesten til at drikke igen ???

Er blevet rådet til at forsøge med coca cola i hans vand så dette vil jeg prøve iaften.

Jeg er ved at gå i panik for han skal jo have en del mere end de ca.8-10 l jeg får i ham via foder og hø.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp søges... Drikker ikke vand :-o
  • #1   5. maj 2011 jeg tror ikke du skal gå i panik. Men selvfølgelig være opmærksom på om han ser udhulet ud over øjnene, dette er et tegn på væskemangel.
    Tilføj evt lidt elektrolytter i hans foder, så du er sikker på kroppens saltbalance er iorden.
    Min fjordvallak, har ikke rørt sit vand i boksen i 3 dage nu, det bliver dagligt skiftet. MEN, på folden drikker han dog. Du skal tænke på, hestens behov for væske ændre sig i takt med de får mere og mere græs i løbet af dagen. Græsset indeholder, i foråret, forsommeren, en del mere vand end man lige regner med.Og også i forhold til det lidt mere tørre græs som er på foldene i slut sommeren.
    Nu her i weekenden lover de OK høje temperature, læg mærke til, om hans væskeindtag ikke ændre sig lidt.

ang kolik. sørg for han IKKE har adgang til for meget halm, dette kan give forstoppelse og kolik. (værste tilfælde tarmslyng) når han ikke drikker så meget. så danner det en form for prop, og kan ligge og skabe ravage sammen med evt gæring af græsset i maven.

• #2   5. maj 2011 har du forsøgt dig med salt ? smiley

• #3   5. maj 2011 Maria N

Han står på spåner og alt hans hø bliver vandet.
    Han vil ikke spise hvis jeg har elektrolytter i, jeg har forsøgt men uden held. Han er dog ikke udhulet/indsunket over øjnene.

*Just 4 Fun* Team Damgård !

Han har saltsten i boksen og dyrlægen siger at han ikke må få yderliger salt da det binder væsken . Da han ikke indtager det han skal må den smule væske han får ikke blive bundet via salt.
    Saltstenen bruger han dog heller ikke.

• #4   5. maj 2011 Jeg ville begynde at give ham en ske elektrolytter i hans foder en gang om dagen.. Dette kan få ham til at ville drikke mere..

Ellers rådgiv dig ved dyrlægen.. Kan være de har oplevet problemet før..

• #5   5. maj 2011 Sanne * Fotograf under uddannelse

Han vil ikke spise sit foder hvis der er elektrolytter i , jeg har forsøgt og står nu med en spandfuld som jeg ik kan bruge til noget. Dette er ligemeget om jeg blander mash eller andet godt i. SUKK...

Dyrlægen er naturligvis med i dette men han har heller ikke oplevet noget tilsvarende. Han var sikker på at han nok skulle begynde efter et par dage... men de par dagen er nu oppe på 4 uger.

Vil tilføje at han får rapsolie og hørfrøsolie i hver foderportion, samt 5 stor gulerødder og 1 æble (uden kærnehus)

Kommentér på:
Hjælp søges... Drikker ikke vand :-o

Annonce