Dressur vs. Bidløs-folkefærd Dressur vs. Bidløs-folkefærd
Nu skriver jeg endelig en tråd omkring det jeg føler ved at sidde her og på HN og læse div. indlæg.
Det er mærkeligt denne nye "kultur" indenfor ridning jeg kalder dem "de bidløse". Ryttere der træner uden bid, bom og andre hjælpemidler. Det er for mig fint gud fred med dem. Men det er generer mig er den nye indstilling især efter LPS sendt en gang i 2007 eller 2008 at ”os” dressurryttere og især de professionelle dressurryttere åbenbart mishandler hestene.
I tråd på tråd opildnet af epona.dk finder man kritik ud fra billeder og film der ”beviser” PRÆCIST hvor ”slemme” vi dressurryttere er. Det irritere mig grusomt at skulle kigge på side ned og side op af denne selvfrelsende-hellighed de ”bidløse” åbenbart besidder ved ikke at gøre som dem. Men så når man går ind på profilerne ser man deres heste, det er tit ponyer f.eks. fjordheste og islændere, tænker man, ja hvad i hele hule helved ved de om dressur og dressurheste?
Og især når det omhandler topheste-muskel opbygning. Men mit spørgsmål er hvorfor mon ingen af disse totalt foran lod heste ikke er repræsenteret på højt niveau i dressur?
Jeg fulgte en diskussion på HN omhandlende Totilas ryg/mankekam hvor der var bred enighed blandt ”bidløse”-folk om dette var muskel fattighed i manken, og det kunne ikke være fordi at varmblods-dressurheste faktisk har et saddelleje modsat små tykke ponyer, hvor sadlen glider op på skulderen og faktisk tit skader mere end den gavner.?
Jeg har efterhånden i min korte levetid måtte overtage en del heste og ponyer fra ryttere der ikke kunne bestyrer dem mere. Mest fordi det ikke længere er ”tilladt” at sætte dyret på plads, og nej jeg snakker ikke om at tæske den synder og sammen. Men mere om en streng tone og tilladt at smække hesten en hvis den direkte truer en f.eks. bider / sparker. Jeg har set hvordan en arm ser ud efter et bid, og den arm er mærket for livet med hestetænder og det vil jeg ikke risikere så ja et kontant slag plejer at være nok. Altså ærligtalt hvad er et slag fra et menneske sat op mod når de sparker hinanden.?
Jeg anser mig selv for at være en streng men fair rytter, der ikke tæsker, men vil ha mine heste er under mig i rang så jeg kan leje førerhest. Det har hurtig vist sig at virke da jeg aldrig har oplevet problemer med de ”problemheste” jeg har taget i ridning, og her snakker vi om bl.a. en der havde brækket ryggen på to forskellige ryttere. Men tilbage til sagen, når man så involvere ejeren af disse problemheste viser det sig i 99% af tilfældene at være fordi de overhovedet ikke forstår at sætte sig i respekt. Det er sådan noget der er sørgeligt.
Så kommer vi til noget der altid gør at vi deles i to lejre ”dressurryttere” og ”bidløse” nemlig ride-spørgsmålene og især i henhold til longering og hjælpemidler.
Jeg har bare et spørgsmål: Hvorfor skulle hjælpemidler, der netop gør at ryttere kan få styr på deres heste, samt hestene kommer ind og bruger ryggen så de ikke bliver ødelagt være så forfærdelig at man skal sværge ved sin døende mor at man ikke er mishandler før folk fatter man ved hvad man har med at gøre?
Det er i enden genere mig er den indstilling til at bruger man hjælpe midler er man mishandler, er hest 1cm under lod er den en rollkur hest og proffesionelle der rider heste til millioner ikke ved noget som helst om ridning og heste.
Og der er jo også helt umuligt for nogen der har brugt det meste af deres liv og meget af den tid på fuldtid med heste overhovedet ikke ved noget, yeah riiight..
Kom med jeres syn, vil især gerne hører fra jer dressur-tanter og jeres tanker på området?
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.174
Jo, der er nogle hestefolk jeg er ved at brække mig over, men det virker som om at du skærer alle over én kam og nu er det jo ikke bidløse der er så frelste, men rider uden bid, fordi det er bedst for lige netop deres hest og hvem vil ikke have mest muligt ud af sin træning?
Selvfølgelig ved toprytterne da en del om heste og sporten og jeg kan sagtens forestille mig at nogle af hestene er svære at ride.. Men jeg synes godt nok at Anky er lige lovlig hård ved sine heste og jeg bryder mig ikke om at se hende ride/træne, da en hest SÅ meget under lod er for mig pinefuldt at se, ligesom den video med den Patrik Kittel og hans hests meget blå tunge er helt og aldeles forfærdelig i mine øjne.. Man skal altså også tænke på at det er et levende væsen vi har med at gøre og de kan jo ligesom os, også føle smerte..
Jo, efter min mening skal man da sætte sig i respekt hos hesten, men man behøver ikke meget hårde metoder, hvis hesten har lært hvad der er okay og ikke okay.. Mange af de problemer man hører om (også herinde) føler jeg er menneskeskabte problemer og ikke en "dum" hest.. Hvis hesten napper på staldgangen eller skraber med forbenet er den måske blevet fodret på staldgangen, enten bare fordi, eller for at få den til at stoppe en uønsket handling og så har den jo set at det virker.. At hesten løber/trækker mens man går med den, kan jo være fordi hesten aldrig helt har lært at man går pænt og hvis hesten så skal straffes, jamen, så bliver problemet værre, for så opfatter den at der sker noget dårligt og så har man balladen.. At hesten løber, bukker osv på banen, kan jo altså godt være fordi der er noget der gør ondt/generer eller at hesten ikke forstår kommandoen.. Og det skal den jo ikke straffes for..
Men igen, alle de hjælpemidler der findes til heste og ridning kan jo misbruges.. Det er jo helt op til det menneske der har det i hånden.. Håber det gav mening, da klokke er adder-badder og jeg er en træt pige (;
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Men ja, jeg tænker også rigtig tit, at alt den her krig mellem dressur og bidløs, aldrig for en ende.. Det jeg tit tænker er at jeg syntes det er ærgeligt at man ikke respektere hinandens valg af hvordan man rider og omgåes hestene.. Jeg bryder mig ikke om at man skal gå ind og blande sig i, hvordan man skal træne sin egen hest..
Fint nok at bidløse prøver at komme igennem med nogen ting.. Men ligefrem at kalde dressur rytter dyrmishandler, syntes jeg er et MEGET hårdt ord at slynge i hovedet på folk.. Jeg føler også ind imellem at bidløse folk føler sig mere "hellige" fordi de hvertfald IKKE rider med bid eller noget som helst... Jeg har altså også set mange negative ting ved netop det her med træningen fra jorden.. Men har også set mange ting som jeg syntes er godt..
Jeg er dressur rytter ja.. og det vil jeg ikke ændre på.. også selvom mange ville få den ting ændret.. Men jeg har en god samvittighed når jeg træner min hest.. Jeg føler hvertfald ikke at jeg mishandler hende eller rider den dårlig.. Jeg rider hende efter den overbevisning om at det jeg gør, er godt for hende.. Jeg har aldrig smækket glidetøjler på mine heste, og kommer heller aldrig til det... Kan ikke se hvad det gavner, vil hellere lære at ride min hest ordenligt.. Men at andre træner med det, er jo deres "problem" kan ikke se hvorfor man skal blande sig..
Jeg syntes bare det er dejligt man har forskellige meninger og holdninger, sålænge det ikke går hen og bliver noget ondskabsfuldt debatter.. og det syntes jeg tit at det bliver.. især i rigtig mange videoer folk ligger ind.. :S
Men ja, jeg ændre ikke på min"kultur" jeg kan godt lide at ride dressur og udvikle mig med min hest.. og sådan er det bare...
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2131 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
jan 2007
Følger: 73 Følgere: 102 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 640
Du genereliserer også utrolig meget, og bidløs ridning for mig betyder ikke at hesten skal gå med hovedet løftet i vejret, så resten af kroppen bare hænger. Min part går for fanden da i holdning.
Jeg slår så heller ikke min part, da jeg ikke finder det nødvendigt, så hellere sige "Nej!" eller andet.
Det kan godt lyde lidt "pudse glorie"-agtigt, men jeg kan jo ikke lyve, bare for at lyde som om jeg er enig med jer. For det er jeg skam ikke.
Julie.
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.283
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
*veg* det er netop det med respekten man ser tit mangler.. En hest der ikke har respekt kan lyn hurtig blive farligt...
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
Jeg er tildels enig med dig.
Med hensyn til problem heste, så er det altså ikke alle de rkan klare at få et dask, så der vil ejg sige det kommer helt an på selve hesten.
Og det kan være svært at bedømme for uerfarne folk på dette område.
Jeg synes selv det med bidløse rytter er ved at være noget værre noget, som regel når jeg ser emner omkring dette, går jeg uden om, for jeg synes det er ved at være alt for langt ude, for som du selv siger, dem der rider på toppen, selvfølgelig ved de intet om at ride dressur vel ?
Jeg er selv dressur rytter, med går ind for ridning hvor hesten søger dybt ned, bruger ryggen osv, jeg har min egen måde at ride på, og den holder jeg ved.
Jeg har dog set nogle af top rytterne hvor jeg synes der heste gik meget stramt fortil, og den ridestil bryder jeg mig ikke om, det ser ikke pænt ud, og bestemt ikke rart ud for hverken rytter eller hest.
Jeg har selv reddet heste bidløs, da de trives bedst med dette, men så har det været fordi de har haft en grim oplevelse med bidet engang, og derved mener jeg så, at de skal vænnes til bidet igen, og vide at det bid er altså ikke farligt,. nogen er mærket for livet andre ikke.
Men ligeså mange bid rytter, der ike rider deres heste ordnetlig, ligeså mange bidløse rytter er der.
Jeg har set flere bidløse rytter, da holder deres heste utrolig meget tilbage, hvilket på ligge et enormt tryg på næsebenet, og må virkelig gøre ondt.
Jeg har ikke set, men hørt om en der har brækket næseryggen på sin hest, med en hackamore (staves) .
Men jeg er vel lidt at begge dele, da jeg godt kan se at nogen heste har det bedst med at blive reddet uden bid.
Men jeg er bidløs rytter og det er jeg stolt af. Jeg ved min hest ikke lider på nogen måder, og han elsker bidet, og tager det gerne i munden
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.390
For det første har epona tv og LPS programmet absolut intet med bidløs ridning at gøre.. dem du kalder bidløse ryttere er sandsynligvis det de fleste kalder støvsugerryttere/remonteryttere eller anatomisk korrekte ryttere, dvs mennesker der går op i at hesten uddannes korrekt efter dressur fordringerne og uden tvang eller spænding.. disse ryttere rider næsten alle sammen med bid og er ikke bidløse.. men ja de er imod hård ridning, men absolut ikke imod dressur så længe det rides korrekt..
Så er der bidløse ryttere og ja nogle af dem mener bidet i sig selv er ondt og mishandling, andre mener bare det er det bedste for dem og deres hest og respektere at andre fungere fint med bid.. så du kan ikke bare skære alle over en kam, det svare jo til at sige at alle dressur ryttere rider hårdt eller forkert
Så du har altså blandet nogle ting sammen her
Og så er du da selv enormt nedladende og fordømmende, hvad pokker er det for en påstand at folk intet aner om dressur eller dressur heste fordi de har valgt at ride islænder, fjordhest eller lignende ? så fordi man skifter sin varmblod ud med en fjordhest (som jeg fx har gjort bl.a pga mit helbred) så forsvinder alt ens viden og man er ikke længere istand til at vide noget om anden en tykke ponyer ?? hold da op en indstilling.. ud over det ja så har alle heste altså de samme muskler og udvikler dem på samme måde..så der er det faktisk ret ligemeget hvilken type hest eller pony man har sin erfaring fra..
Jeg synes det er en god ting der er fokus på hård og forkert ridning og på om hesten trives med deres "arbejde"... og der er fokus på hvad heste faktisk kan og ikke kan hjernemæssigt så man ikke straffer den for noget den faktisk ikke kan gøre for... en hest er et stort dyr og ja den skal opdrages, men det skal være fair over for den og så den forstår det.. Lige som ridningen bør være for at bygge hesten op bedst muligt..
Veg: Så det er simpelthen en god ting og noget man bør stile efter at hesten går bag lod ?? En hest går ikke bag lod for løse tøjler fordi den har form og muskler til det.. sorry.. hesten bruger altså helt andre muskler når den går bag lod end når den går korrekt, så at den går bag lod for løse tøjler er ikke et tegn på at den er i topform.. har selv haft en der kunne krølle sig helt sammen for helt løse tøjler.. og det var absolut ikke fordi den havde form og muskler til det, men pga en rytter fejl som bag lod altid er..
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
Men de seneste år har man fået mere viden og ansvar. Jeg kan bedst selv lide at ride uden bid, da jeg til tider godt kan have en hård hånd. Eller det har jeg kunnet. Jeg tænkte slet ikke over hvorfor hesten gjorde tingene. Gør jeg nu og det er jeg glad over. Rider meget mere kontrolleret og respekteret, og hidser mig ikke op
Grunden til jeg syntes biddet er ja, træls er også at dressuren er opstillet således at vi skal ride for ben og sæde. Der bliver aldrig nævnt at biddet har et formål. Det er dobbeltmoralsk når det er påkrævet. Der bliver jo sagt at det er overflødigt. Ikke dermed sagt det er det, men så burde dressuren kunne stå ved deres valg og sige, jo jo hør nu her, biddet skal bruges til det her.
Og det mærkeligste er, at dem som rider uden bid, garanteret også bruger ben og sæde, som dem med bid. Men hvorfor står hestene så så forskelligt i nakken? Det er fordi biddet har den virkning at den rejser hesten. Tænk over det, jeg har prøvet det selv, med min gamle ridelæres gp hest. Utrolig velredet hest, men han stod bare så meget anderledes uden bid. Det var lidt en øjenåbner.
Men som du kan se på min profil er jeg heller ikke "hellig" Har videoer med bid og alt det, så har erfaring og har ikke kun redet på fjordheste uden gang osv.
Det er disse tanker jeg bruger som argumenter for mine holdninger. Bryder mig ikke om de folk der har alt fra nettet de har siddet og læst. nej man kan ikke læse sig til god ridning.
Har intet til overs for de bidløse der, lige så snart hesten putter sig en smule" skriger ROLLKUR! ´Du kan ikke altid styre om hesten dykker et par cm. Prøv det før du udtaler dig.
Men har intet imod bid eller bidløse ryttere. Så længe de har deres argumenter og egne erfarringer iorden.
Jeg kan også sagtnes finde på at klaske de heste jeg har. Hvis de gang på gang ikke reagerer på mine signaler. Fx har jeg pt part på en fræk ponyhingst. Og han har altså flere gange rejst sig på bagbenene, fordi han ikke ville ind i sin boks. Der stopper løgerne. Det bliver for farligt for mig og ham selv, da der altså pludselig er noget bag ham i en højde der ikke er beregnet til hesten skal der op.
Når han bliver kåd løfter han også forbenene for at slå ud efter en, det gider jeg heller ikke.
Når hesten viser en adfærd der viser at han tror han bestemmer og skal holde mig væk, så er jeg nødt til at sætte mig i respekt. Og i naturen siger andre heste altså ikke bare nej, de gør også noget fysisk.
Men hvis hesten misforstår et signal, fx under ridning skal der ikke straffes, men nærmere opfordres til noget nyt. Ellers knækker du hestens selvtillid, præcis som ved små børn. Siger du til et barn, du må ikke gå op og hælde sæben ud over toilettet forstår det dig jo ikke. Nej du må sige, når barnet har gjort det, det må du ikke. Og hvis du så bliver rigtig sur vil barnet blive usikker og ikke turde gøre noget som helst.
Kendet et barn som ikke tør tage gaflen selv under maden, fordi hun er bange for at spilde.
Sådan er det også med heste, de skal afprøve ting og finde ud af hvad de må og ikke må. Men gør hesten en ting den har fået afvide den ikke må flere gange måske 10 gange så holder de. Det skal de ikke, fordi de er ikke dumme
Men stiller hesten sig op og vil bestemme må man være hård og vise, niks mester, jeg bestemmer. No daubt about that!
Hjælpemidler som du kalder dem, er i mit hoved tvangsmidler
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.104
Der findes utallige indlæg under dette emne, startet af både folk der mener præcist det samme som dig, samt dem fra den modsatte "gruppe."
Der er intet galt med dressur, og det vil 80% af os herinde være enige i.
Der er intet galt i at ride med bid, sålænge man ikke volder hesten skade, et udsagt som 80% også vil være enige i.
Det er faktum, at sadler med forkert formet eller for smalt kopfjern kan trykke musklerne ved manken, og "forme" hestens muskler efter sadlen, hvilket er yderst smertefuld, og man ser det ofte hos varmblodsheste.
Indspænding er en genvej, som får hesten til at søge derhen med hovedet hvor vi gerne vil have det. Det frarøver dog hesten chancen for selv at finde ud af, at det er det behageligste. De påvirker både hestens evne til at blive selvgående, men også dens selvtillid. Jeg ville personligt aldrig bruge indspænding på min hest, da de sagtens kan lære at søge frem og ned uden den hjælp.
Hvad angår at smække hesten én hvis den bidder, så er jeg ikke enig. Effekten af at slag er ikke mere effekttiv end en impulsiv, markerende bevægelse med armen, uden fysisk kontakt. Man får som oftest bare en mere urolig og nervøs hest ved at slå, og bidderiet vil ikke stoppe af den grund.
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
Der skal jo på ingen måde tæskes som vi alle ved er dyremishandling.
Men vi er nødt til at kigge på hesten i dens naturlige flok. Stiller en hest sig op mod føreren så vifter føreren ikke bare lige med benet. Og slet ikke hvis den anden bliver ved.
Sætter vi os ikke i respekt som de naturligt ville gøre har vi jo ikke heste mere, men en form for mennesker. Hesten forstår ikke noget menneskers natur er. Den forstår hestesignaler. Det er kun en sidste udvej, men giver hesten ikke respons på at vi mennesker bestemmer må man vise det med hestesignaler. Heste er ikke lavet af glas, de kan være noget så grumme ved hinanden og føler ikke det samme som vi gør hvis vi bliver slået.
Og jo direkte slår man hesten så bliver den nervøs og det hører ingen steder hjemme. Men et respekteret klask eller skub skader ikke, men viser at du skal respektere at du ikke skal bestemme over mig.
feb 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 152
For lige at dræbe et par af dine fordomme, så er der jo efterhånden mange EKSTREMT dygtige bidløse ekvipager, som gør sig rigtig godt indenfor dressur. Her kan man jo så diskutere HVAD dressur er. Jeg selv betegner dressur - både indenfor bid/bidløs - som når hesten går i korrekt bæring og afslappet i alle former for samling. Hvor hesten træder ind under dens tyngdepunkt, og hvor rytteren kan ride hesten for fine hjælpere.
- Hvad tænker du SELV at dressur er? Kan ovenstående ikke rides så vel med bid, som uden?
Ja - jeg er enig med dig i, at nogle ryttere rider deres hest forkert, og det gælder både med/uden bid. Når hesten bliver redet i samling før den er klar til det, taber den ryggen, og dette er ikke korrekt eller pæn dressur. Hesten vil oftest spænde utrolig meget, og det vil forekomme gener hos den. Heste der bliver redet bag lod får forsnævret deres luftveje m.m, og jeg synes at man som hesteejer/rytter har en PLIGT til at holde sig opdateret med nyere forskning - som fx den viden Epona.tv hjælper os med at opdage. Det er ikke for sjov - det er sørme for hestens ve og vel, og jeg synes at man skal tage den viden til sig.
At du så skriver at ryttere/hesterejere der har haft med heste at gøre hele deres liv "ikke ved noget" - ifølge den nye "kultur", er jo selvfølgelig ikke rigtigt. Det er klart at man igennem al den tid man har haft med heste at gøre, har lært en masse, men indenfor hesteverdenen er det bare ikke godt nok at være låst fast indenfor en hvis ramme, og bare tro, at det er det helt rigtige. Når man har med levende væsener at gøre - og det gælder jo også mennesker - må man hele tiden være klar på at lære noget nyt - og igen - at tage ny viden til sig.
Omkring debatten bid/bidløs vil jeg ikke kommenterer på hvad der er bedst for hesten, da det må være en individuel sag. Men jeg vil da gerne spørger om, om vores tænder/mundparti ville have bedst af at have et metalstykke i - eller ej?
Til sidst vil jeg lige runde af med at sige at der er mange bid-ekvipager der har en utrolig flot harmoni, og som jeg også beundrer for den træning de gør sig i.
Og så kan du jo selv gætte om jeg er en del af den nye "kultur" eller ej
Majken
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.248
I bund og grund er målet jo det samme:
En tillidsfuld og glad hest, der respekterer sin rytter/fører og som er løsgjort, smidig og glad for at være i sin krop
Jeg bryder mig ikke om hjælpetøjler, men jeg HADER ikke folk, der bruger dem eller ønsker at brænde dem eller lign. Har selv brugt en glidetøjle 2 gange på Zorro, da han blev ved med at løbe løbsk i ridehallen, når jeg sprang an til galop. Han blev tjekket af dyrlæge og kiropraktor og han var i god stand. Selvom jeg prøvede at ride mig ud af problemet, endte det ud i at jeg ikke havde nogen form for kontrol. Jeg red med den 2x15 min og med hesten i forholdsvis lang ramme og problemet var løst og jeg har ikke set noget til det siden. Det er ikke noget jeg vil bruge igen, men jeg havnede desværre i en situation der var farlig. Synes ikke man skal smidiggøre hesten med denne type hjælpemidler, da jeg tror det må være meget ubehageligt at blive tvunget i en holdning, som man ikke er klar til. På samme måde med longering: på mange måder mener jeg at indspændinger strider i mod dressurens grundlæggende mål. Indspændingstøjler er som en hånd, der ikke giver efter og dermed holder hestens hoved statisk og derved hæmmer aktivitet i ryg og bagpart.
Hesten skal selvfølgelig rides på en måde, der er rigtigt for netop den hest. Skulderfrihed, ganachefrihed, temperament, ryg, gang mv. er det grundlag man har – nogen heste har et godt udgangspunkt, mens andre har et mindre godt. Det betyder ikke at heste ”fra hver sin verden” ikke kan nå samme niveau uddannelsesmæssigt, men formen vil ikke være den samme – og det må man bare acceptere som rytter! Stævnemæssigt er det måske urealistisk at nå Grand Prix med en hest på 150, eller en hest der ikke har en god bygning, men det forhindrer jo ikke korrekt og målrettet dressering.
Kan let sætte mig ind i det lækre ved at ride hesten med så lette hjælpere som muligt, hvad enten det er rytterens naturlige hjælpere, eller den hjælp man får fra eksempelvis trense, sporer og pisk. Det er vel også en filosofi som de fleste ryttere deler? Personligt skal man dog overveje for hvis skyld man ”smider udstyret” – er det for at prøve kræfter med en ny træningsfacon, fordi hesten har nået et nyt udannelsestrin eller fordi man ganske enkelt vil følge en ny ideologi? Synes ofte man ser heste, der er i tvivl om deres rytters/førers signaler, fordi de er vant til en anden metode – og at introduktionen til den nye metode måske er mangelfuld eller ikke eksisterende.
På samme måde skal man overveje hvorfor man tilfører nyt udstyr. Skal man bruge kandaren fordi hesten har nået MB, fordi man ønsker hjælp til højere samling, eller fordi det gør man bare, når man når til det uddannelsestrin?
På samme måde som udstyret skal man overveje hvorfor og med hvilken intention man agerer som man gør. Giver man hesten en flad fordi at den er dominerende, irriterende, farlig eller fordi man udnytter sin egen overlegenhed? Heste der er farlige skal man tage ganske alvorligt – og det kan koste liv, hvis man ikke gør det. Jeg går ikke ind for vold som min grundlæggende filosofi, men hvis hesten unødvendigt (ikke som resultat af en dårlig rytter/fører) sparker/bider/vælter folk mv., så tror jeg på at man ved at gøre hesten forskrækket i den givne situation, kan få hesten til at associere en måde at handle på med at det gør ondt/bliver ubehageligt. Det er ikke straf, men indlæring, fordi det tjener et formål: at vise hesten hvordan den må opføre sig i nærheden af dens mennesker. Selvsagt skal denne form for indlæring tilpasses den givne situation, men også hesten og dens sind.
Hvad kan man bruge en etiket som ”dårlig rytter”, ”dyremishandler”, ”dum” eller ”snæversynet” mv. til? Absolut intet, efter min mening. Man må tro på at folk handler, som de mener bedst. Hvis man ikke deler en holdning/filosofi/metode kan man jo prøve at fremlægge sin sag på venlig, saglig og imødekommende vis.
//Natasja
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.920
feb 2006
Citeret fra dine logmenter; "Heaven viser rigtig gode takter, har droppet at være dum for istedet at rette sig ind så hun er ved at få mere overlinje hun blir lækker. ;)"
Ovenstående viser lidt om, at du har en forkert indstilling til hvad hestehjernen egentlig kan udrette. En hest kan aldrig med vijle være "dum" eller lignende. Det har den simpelthen ikke hjernekapacitet til. Dette er ikke en fordom, men lige præcis ovenstående gør, at jeg har svært ved at forstå hvordan DU kan komme med protester over bidløserytteres udtalelse, når du selv kommer med en udtalelse om din hest, som menneskeliggøre den. Jeg tror netop at mange bidløse ryttere, har hest som de har, netop fordi det er en HEST, og ikke et menneske som man kan kalde for ex udspekuleret, dum osv.
jan 2007
Følger: 73 Følgere: 102 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 640
Man skal ikke undertrykke sin hest, og lige minde den om, hver gang den træder lidt forkert, at den faktisk er mindre værd end ejeren, og så skal den have et RYK i tøjlen, eller et slag.
Gensidig respekt med hesten er vigtig - hvordan kan det være respekt, at slå sin bedste ven?
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.920
feb 2006
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 23 Heste: 11 Emner: 18 Svar: 212
det at smække hesten en i røven er ikke ens betydende med at den får respekt for dig... ja jeg har smækket en hest eller 50 igennem min ride tid (og kommer da stedevæk til det i ny og næ) og det er jeg ikke stolt over.... men når man føler sådan en afmagt når hesten "pisser" på en kan man miste besinelsen.... for i mine 15år som rytter og nu heste ejer viser sgu at hesten ofte flipper mere ud når man klapper til den (syns der imod et - SÅ DET NOK!!- er meget mere efektivt:) det var til det med at "slå" dyret.
til det med de bidløse:
hmmm. nu har jeg en engelsk fuldblod og da jeg købte ham i oktober 10 var han sgu små sidsyg(gammel galopper) han løb a med mig(som den første hest nogenside kunne jeg ikke stoppe ham!) fik sidsyge anfald når der var noget der bare minede om galop løb osv.
en dag hvor han virkelig fik et sidsyge anfald, kunne jeg ikke mere.... jeg ville ha ham aflivet....han var for farlig!
men min kæreste mente at vi skulle prøve at gi han en changce til.... så vi købte et ridehus kort og vi løs sprang med ham og han var vildt go! og han begyndte at ændre sig... han blev roligere og meget mere gald:D fordi han bare kunne løbe frit rundt
så jeg er sgu lidt ked a at høre at det kun er små overvægtige ponyer som ikke kan en skid og som er ulydige der går bidløs... og at rytterne er nogle som intet ved om dressur, for jeg ved sgu godt noget og dressur! jeg har redet friser hingste på højt plan osv. men efter jeg er begyndt at tænke på hvad jeg har gjort for at få dem til at gå som de gik. kan jeg sgu ikke li det.
jeg kan ikke se det smukke i tradisonel dressur mere.... jo det ser da flot ud.... men ikke når jeg tænker på hvad de gør ved hestene for at få dem til at gå som de gør kan jeg ikke se det flotte mere..... bare fordi at det er på et vildt højt plan betyder ikke at det er rigtigt.
jeg kan ikke se hvordan det kan være smukt at påføre et andet væsen smerte om det så er en hest eller en hund. jeg kan ikke se det smukke, det rigtige eller meningen i det..... jeg siger hermed IKKE at jeg selv er perfekt, blot at bare fordi der er mange der tror på det betyder det ikke at det er rigtigt....
det skal siges at jeg har to ridebare heste og den anden rider jeg da i bid. så jeg har såm såden intet imod bid det er hånden på tøjlen der er afgørende.
DU KAN TVINGE HESTEN TIL TRUGET MEN DU KAN IKKE TVINGE DEN TIL AT DRIKKE.
over and out;D
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
For at få nogle ting på plads:
1 - LPS og epona.tv har INTET med hinanden og gøre
2 - de du tænker på der har noget imod toppen af poppen i dressur er ikke kun bidløse
3 " Men det er generer mig er den nye indstilling især efter LPS sendt en gang i 2007 eller 2008 at ”os” dressurryttere og især de professionelle dressurryttere åbenbart mishandler hestene. "
Jeg har aldrig set nogen udtale at dressurryttere mishandler heste.
4 - Det er ikke kun folk med fjordheste og islændere der har noget imod toppen af poppen. Men skal man sidde på en fancy tavle hest før man må have en mening? Nej, alle har en mening de gerne må ytre og man kan sagtens have mere imellem ørene om man sidder på en fjordhest vs. en på en fancy tavle hest.
SPØRG hvis du undre dig over hvad man rider på og hvor langt man er.
5 - der findes ryttere der rider foran lod på højt plan - de belønnes bare ikke.
6 - rytterene rider idag bag lod trods fordringerne skriver hesten skal være bag lod, samt at alle øvelser hvor hesten er bag lod skal tælles 2-3 point ned.
Giver det nogen mening?
7 - Hvorfor i alverden kunne man for bare 10år siden sagtens ride foran lod, hvorfor kan lille lotte i en LC sagtens, en trænet i LA og en på GP sagtens - men Andreas helgstrand og Isabell Werth kan ikke?
8 - hvorfor er ridemennesker SÅ kritiksky?
Aaaaaaah.. luuuuuft.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Eva-Maria J - Og du smider en udtalelse ud uden at præsicere, det duer ikke som regel og er igen med til at smide brænde på bålet, præsicer hellere istedet for at generaliser!
Udover det så vil jeg da meget gerne vide hvor jeg lyder bedrevidne hvis jeg gør og hvordan det evt. kan lydes om - arbejer altid på at forbedre min debatstil.
Men på den anden side er det svært ikke at lyde bedrevidne når man modagumentere eller fortæller om hvad man går ind for inden for ridning eller alt andet, man kommer meget hurtigt til at lyde klog
okt 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 79
Det glæder mig da at hører fra begge lejre og dem midt i mellem
Jeg vil lige svare ang. mine "logmenter", de skal jo være korte, og fatte sig kortfattet er ikke en evne jeg besidder så derfor blev en hest der er blevet forkælet hele sit liv og som har lært at under opsadling at bidde og sparke for at slippe for at lave noget og når man så er oppe på den bukker sine ryttere af for at slippe for at arbejde blevet forkortet til "dum" i anførselstegn derfor
At jeg så generalisere ”bidløse” på den måde var fordi det var lige det jeg kunne finde på, derfor den beskrivelse bagefter. Det kan godt være jeg udtaler mig hårdt omkring dem og ekstriør på hestene. Men desværre ser jeg for tit at de sammenligner direkte dressurheste til millioner med deres egen hest, noget jeg aldrig ville gøre da ingen af mine er dressurstjerner på det niveau. Der er selvfølgelig også dem der ved noget om ekstriør, men hvad ved jeg, de råber ikke høj nok, i så fald.
Om vi vil det eller ej er der stor forskel på dressurhestene forædlet de sidste hvert fald 30 år (hverfald i dk) i forhold til de heste der ”kun” kommer til LA maks. Der skal jo være en ”elite”.
Når jeg selv skal give mit besyv til dressurrytterne som f.eks. Anky syntes jeg også noget af hendes ridning er for meget når hestene er helt krøllet sammen og hovedet på bringen, DET ER FOR MEGET! Men når jeg bliver så irriteret når alt anky’s ridning, lige meget hvor pænt fremme ved lod hestene er vil folk altid skrive ROLLKUR over det hele. Også billeder som dette http://www.dressage-news.com/wp-content/uploads/2009/12/Totilas-canter-_JB_1497.jpg Et billede der er gået verdenen rundt og har stemplet Gal som rollkurs rytter. Noget jeg bare ikke ser her i dette billede hvert fald. Og det er noget som det der trigger min irritation fordi GalxTotilas virkelig var en smuk equipage, og dette ødelægges af ryttere der råber rollkur også til verdens rekord ridtet. Min mening er at topryttere nu til dags ved godt hvad de laver, modsat os normale ryttere der ikke endnu har den samme erfaring og derfor for let ødelægger vores heste. At rollkur er slemt er jeg enig i, MEN LDR er ikke slemt der er derimod efter min mening, en udvikling indenfor dressur der har forbedret kvaliteten i dressuren.
Jeg tænker tit om dette bare simpelthen er misundelse på den grimme måde eller hvad dette skyldes?
Mennesker der bruger timer på at tage screenshots af dressurprogrammer redet af f.eks. Gal, Anky eller Andreas for at ”bevise” de er dårlige/onde (eller hvad man nu skal sige) ryttere.
Jeg tænker mange holder ved gamle dressurteknikker ved at hive billeder frem 20-30 år gamle, for at sige der er sådan det skal være. Men jeg ser hestene på det billede og tænker det er en helt anden type. Kunne det tænkes vores forædlede heste kræver en anden ridning? Både psykologisk men også ekstriørmæssigt er de meget forskellige. Når jeg snakker med min far, kan jeg jo tydeligt hører hvor forskellige han (som er født i efterkrigstiden på gård hvor man havde heste og uddannet landmand) har et syn på heste og plejen deraf. Man kan tydeligt hører de heste var ”tungere” og stærkere bygget og godmodige ikke så fine og let skadelige og tændte som varmblodshestene tit er.
Jeg syntes bare ikke om ideen at bruge gamle billeder som eksempel for hvilken ridning vi skal bruges i dag, kan dressuren ikke have lov til at udvikle sig samtidigt med hestene.? Eller skal dressuren være noget der ikke skal udvikles?
Selvfølgelig skal hesten være fremme til biddet, men stadig have mulighed for at være bag lod som en del af træningen (som der ses f.eks. på gal billedet) Jeg så Gal’s clinic til Herning og så der nutidens dressur når den fungerer (altså da han red, vil ikke kommentere på den danske elev Rikkes ridt)
Men hvad syntes i?
Der var en der nævnede bl.a. pessoaen også MEGET diskuteret hjælpemiddel. Noget jeg selv bruger især ved forbindelse af genoptræning af heste (ikke genoptræning fra skade dog) Noget jeg syntes fungere perfekt og bygger hesten op fra starten så den er klar til at bærer mig på ryggen. For mig har den hjulpet og lært hestene fra starten at lægge sig frem til biddet. Men hvad er det folk frygter ved pessoaen, er det alle linerne? Jeg spørger bare?
Jeg har personligt aldrig set en ”fanatiker” indenfor ”hestevelfærd” (isteder for bidløs) ride sin hest korrekt og hvis der er, er det simpelthen en jeg ikke har hørt om så jeg forholder mig til det jeg har set på nettet og i virkeligheden. Jeg syntes bare nogen gange det er til grin med f.eks. bomløs – der er god til brede heste hvor normale sadler ikke fungerer, der har en bevist effekt at den presser ned på rygraden og derfor på for smalle heste er mere smertefulde end en normalt saddel der er lagt så den ligger over rygraden netop fordi det ikke må trykke der? Og bidløse-heste der ikke kan rides ordentligt (og her er det sikkert et spørgsmål om rytterens evner) som så er ødelagt? Jeg har set mange og læste en artikel om det. Og tro ikke jeg ikke kender til alle bidryttere der ødelægger deres heste, ja dem er der også for mange af desværre. Men jeg tænker bare at tit grunder bidløs-ridning i fanatik, som en tidligere skrev, efterhånden minder om religion (jeg kunne overhovedet ikke være mere enig)
Altså jeg tænker tit på epona.dk’s reklamer, og undrer mig hvorfor de mener de kan dikterer ”korrekt” ridning og hakke ned på alt de mener er uetisk ridning?
Når jeg snakker ”slag” er det ikke at sønder banke en nervøs hest, sådan en har jeg og det er en helt anden hestepsykologisk indgangsvirkning, men mere om en hest der bider og sparker for at true mig som person af ren frækhed. Nogen vil mene heste ikke kan være frække, men da vi ikke kan være frække, men den diskussion må lukkes med et: vi kan ikke spørge dem ergo kan det ikke dokumenteres (ja sådan fungerer det i min verden) En hest kan reagere på en situation og ja nogen vælger at prøve at sparke og bide fordi de ikke har respekt og har lært de indgyder frygt og kan tage førerpositionen derved. Ja som det også er når der kommer en ny hest på folden skal man finde en rangordning. Ja i dette tilfælde mener jeg, at idet hesten bider ud er et klask fortjent. Det er bare min mening.!
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.390
Hvis dressuren skal ændres så skal fordringerne for dressur jo så skriver om, for i dem står der at hesten skal rides let foran max i lod og afslappet med god brug af bagpart og ryg.. og det er jo dem der bør rides efter til stævnerne..
mar 2011
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 76
Alle der er fordømmene over for hinanden: tag jer sammen og se verden, vælg selv men bland andre uden om.
Hvad andgår de talrige videoer jeg efterhånden er begyndt at se som en form for chikane (staves) popper over det hele, og sjovt nok gentager mange af billederne sig fra video til video, er jer der laver de videoer snart færdige med at diskutere og måske provokere os andre?
Har intet imod bidløse ryttere, men har meget imod dem der ikke kan klare at andre ikke vælger det samme som dem.
Om i rider med eller uden bid, tag jer sammen og respekter hinanden ligeså meget som i repsketere jeres heste: ville i måske stå og diskutere en ting hesten måske ikke fatter en pind af med den? nej for det kan ikke beale sig. Så lad vær med at diskutere med hinanden, i længden betaler det sig ikke.
Hav lige så meget respekt for de bidløse og dem med bid som jeres heste! de har valgt en anden vej og har fravalgt noget andet hav respekt for hinandens meninger!
Uden respekt kommer man ingen vegne med en hest og det gør man heller ikke med mennesker
mar 2011
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 76
Dressur vs. Bidløs-folkefærd