{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.394 visninger | Oprettet:

Ponyen spænder op s; {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har et størrere problem:

Min pony spænder rigtig meget op når vi rider, hvilket resultere i, at vi endnu ikke kan starte de højere klasser i dressur (i spring går det fint, men det ville hjælpe enormt hvis han ville slappe lidt af)

Vi kan nu kun i dressur ride LA1. Og det er kun pga han spænder op, ellers ville vi kunne ride PRI nu.

Hvad kan man gøre ved sådan et problem? Det går jo udover meget i ridningen, dressur såvel som spring.. - og jeg har høje ambitioner med ham (; i både spring og dressur.

Han kigger også rigtig meget, hvilket nok er med til at han spænder sådan op. Og når vi rider stævner er han meget svær, og spænder endnu mere op s; især når vi rider forbi mennesker og andre "farlige" ting .. smiley !

- Nogle der har nogle gode idéer til dette problem?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ponyen spænder op s;
  • #1   21. mar 2011
    At "spænde op" er en bred ting..
    Så i hvikle situationer blever det et problem - udover med mennesker mm. ?

Hvis det kun er der så ville jeg tage ud og se en masse - starte en masse også være ret ligeglad med resultatet.
    Samtidig ville jeg der hjemme fra udsætte ham for en masse nye ting og lyde og tage nye steder hen på tur.

• #2   21. mar 2011 Jeg tror ikke rigtig du kan gøre mere end i har gjort, for Tony er jo bare en pony som spænder meget op s;

• #3   21. mar 2011 ffvf

• #4   21. mar 2011 Krikken: i det hele taget når vi rider .. s: enkelte gange slapper han af, men så er det fordi vi får undervisning og færst efter ½ time af undervisningen ..

• #5   21. mar 2011 Ja, men jeg er til stævne stort set hver anden weekend, mest i spring

• #6   21. mar 2011
    FrederikkeTholstrup ~ Fokusere du på at hesten skal slappe af?
    Fx. hvis du syntes hesten løber og spænder meget så stop den op, giv længere tøjler og få den ned i tempo. Hav stadig tøjlerne så du kan stoppe men også så hesten kan blive lang.
    Hver gang hesten spænder op og øger farten så brems den op og få den ned i lavere tempo.

Tror jeg brugte en halv time på det sidst med Maja. Hun havde travlt med at løbe hurtigt og kigge alle mulige andre steder hen. Men efter en halv time kunne jeg slippe tøjlerne helt og hun travede lige så stille og roligt.
    Også kunne jeg samle dem op og ride lidt dressur.

Så jeg ville fokusere på at få hesten afslappet først - med afslappet mener jeg at hesten skal kunne komme ned i snøvle tempo, have helt lange tøjler og søge frem og ned - så kan den ikke være mere afslappet.
    Og derefter begynde på den "rigtige" dressur.
    Også selvfølgelig stoppe imens legen er god.

• #7   21. mar 2011 Du har haft skrevet om emnet før for et stykke tid siden og mange inkl. mig selv svarede dig at du måske skulle drosle lidt ned på ambitionsniveauet. Synes man kan læse mellem linjerne at du bliver rigtig irriteret på din pony over at i ikke lige "ønsker" det samme her og nu. Alt hvad der sker inden i dig på ryggen af ham sender du direkte videre - måske han kan komme til at slappe lidt mere af, når du lærer at slappe af og nyde turen.

Personligt tror jeg det er meget, meget få ponyer eller heste for den sags skyld som bare er super til både spring og dressur når vi taler konkurrenceniveau og springer du stævner næsten hver weekend vil jeg mene at det kan gå en del ud over dine ambitioner på dressurbanerne.

Men som krikken skriver lær at ride løsgørende så han kommer ned og slappe af og får brugt sin ryg og ned i tempo. Dette behøves ikke at være med rytter på ryggen - longe og masser af ros når han søger frem og ned er også godt.

Har du sprugt dig selv om han nyder samarbejdet med dig - eller er det blevet lidt en sur pligt, måske for jer begge? sker der andre ting end lige dressur- og springtræning i sandkassen? tager i på tur langs vejen, i skoven måske bare rundt en mark? hiver i en dag ud hvor det bare er hygge og lidt træning fra jorden for at skærpe jeres samarbejde? dressur kan også foregå uden sadel hvor det måske ikke er så seriøst, men stadig dressur. Spær banen an og leg lidt med ham, præsenter ham for underlige ting som kan være "farlige".

Giv både dig og ham nogle nye indput og få set hverdagen fra en anden vinkel - du er kun 13 år gammel og LA1 er da et fint niveau. Klap dig selv på skulderen for at være nået dertil og prøv at se på det hele med lidt andre øjne.

Du er 1 år ældre end min egen datter og vi har en pivskid pony der er monster svær at ride - ovenstående er min opskrift til hende for at det ikke bliver for surt for hverken hende eller ponydrengen og hellere at de når det de gerne vil som et positivt samarbejde end slet ikke at nå noget fordi det forceres og til sidst mislykkes helt.

http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=287003

Kommentér på:
Ponyen spænder op s;

Annonce