{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.585 visninger | Oprettet:

hest - økonomi ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

jeg ved godt at dette emne har været oppe mange gange, men har nu stadig brug for lidt hjælp smiley

min mor og jeg har nu flere gange diskuteret hvad det koster at have hest. det vi er mest uvidende omkring er forsikringen, hvad koster det, og hvor tit betaler man?
hvad betaler i om måneden inkl ALT, opstaldning, dyrelæge, foder, strøelse, forsikring, ovs.

håber jeg kan få lidt hjælp, så jeg kan overbevise hende om at det ikke behøver at koste 7000 kr om måneden for en hest smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest - økonomi ?
  • #1   9. mar 2011 Jeg bruger 5000 kr om måneden smiley
    Forsikringen er forskellige alt afhængig af hvilken forsikring du vælger, og hvor meget du vælger hestene skal forsikres for smiley

• #2   9. mar 2011 okay, hvor meget om måneden går til forsikring, ca ? smiley

• #3   9. mar 2011 jeg bor også i kbh med modsat sigyn har jeg en lille pony smiley
    Jeg betaler:
    1000 kr i opstaldning.
    ca 60 kr om måneden i foder (han spiser en fodersæk på 2 måneder)
    Smed- er kun halvårligt pga gode hove
    dyrlæge er forskelligt.
    og så betaler jeg 50 kr for gulerødder hver måned smiley

• #4   9. mar 2011 Opstaldning: 2500,- inkl. foder, hø, halm, ind/ud luk, udmugning, ridehuskort. Skal kunne komme og ride,
    Undervisning: 600,-
    Smed: 1100,- hver 6 uge
    Forsikring: 5600 om året for forsikring hos First Horse
    Sætter ca 500.- kr. af om måneden til dyrlæge
    Skridtbånd: 300,-

• #5   9. mar 2011 Sigyn V :
    ja man skal være heldig for at finde et sted der er til at betale smiley
    jeg har en sød part, men ellers tak for det smiley

• #6   9. mar 2011 Nu bor jeg i jylland, og er så heldig at min bror har købt gård med hestebokse og ridebane.
    Derfor har jeg 2 heste stående hos ham
    jeg har dem begge forsikret for 30.000 jeg giver for dem begge ca 2000 kr for i året.
    derudover koster de mig begge 1700 kr i måneden, det er inkl halm, hø, wrap, fuldfoder, og gulerødder.
    Derudover går de begge uden sko endnu (de er ikke tilredet endnu)
    derfor ligger jeg 200 kr til side hver måned til det...
    til dyrlæge liggerj eg 500 kr til side hver måned. så er der til tænder og vacc.

Da jeg boede i KBH havde jeg en hest på fuldpension, det kostede 3000 i mdr. også ca 500 kr i måneden til forsikring, og ca 250 pr måned til forsko... så?? det er billigst at finde et privat sted.
    Er ret sikker på at man kan gøre det for under 7000... det virker jo helt urealistisk.- men tror da sagtens det kan lade sig gøre hvis man vil det...

• #7   9. mar 2011 Katja : hvad "indeholde" den forsikring ?

• #8   9. mar 2011 Sigyn: ja det kender jeg desværre godt... da jeg havde hest det andet sted blev det godt nok også godt over de 3000 kr. så føler mig helt heldig at jeg har fundet det her med så gode priser hehe.
    Hvor står ham Harald henne ? jeg kan kende badesøen i vestskoven på nogle af dine billeder

• #9   9. mar 2011 Jeg bor i Ringsted (Midtsjælland), og jeg betaler følgende.
    Opstaldning - 2000 kr. (Fuldpas)
    Foder: 600-700 kr.
    Smed: 1337 kr (For 4 alm. sko)
    Forsikring: 5200 kr pr. år. (Liv, uanvendelighed, og sygeforsikret for 40.000)
    Diverse: 500 kr (Udstyr, sadelmager, kiropraktor, tabt sko osv)
    Dyrlæge er meget svært at renge ud, da der kan ske akutte ting, som f.eks kolik, tarmslyng osv. Men jeg betaler ca. 1200-1500 kr om året for Vacc og tandrasp, også kommer f.eks handelsundersøgelse hvis forsikringen skal stige og alt det akutte.
    Men det er nok smart at ligge 500 kr. af om måneden.

• #10   9. mar 2011 okay, tak smiley jeg er heller ikke på vej til at købe en hest endnu, prøver bare at sætte det ind i et realistisk billede smiley så jeg en dag kan købe en mig min egen, hvis økonomien kan klare det smiley

• #11   9. mar 2011 Jeg bruger ca. 5000 om måneden på to heste (:
    Fordelt pr. hest pr mdr:
    Opstaldning: 1000 kr
    Foder: 500 kr
    Smed: 250 kr
    Dyrlæge: 250 kr
    Forsikring: 250 kr - Giver 3000 pr år for forsikring..
    Wrap: 225 kr

• #12   9. mar 2011 Nu bor jeg i jylland og har hesten hjemme, men før vi flyttede på gård så regnskabet således ud pr måned:

opstaldning ( inkl. morgen fodring og udlukning ): 350 kroner.
    hø: 50 - 100 kroner
    træpiller ( til strøelse ): 150 kroner.
    foder: 100 - 200 kroner ca.
    undervisning: 300 kroner.
    smed: 50kroner.
    ridehus: 200kroner.

i alt = omkring 1500 kroner.

• #13   9. mar 2011 okay jeg tror simpelt hen at jeg har brug for at få skåret alt det der forsikrings halløj ud i pap? smiley hvordan fungere det hele og hvad får man ud af det?

• #14   9. mar 2011 Jeg giver 1400 om året for forsikring på min hoppe - dette er en livsforsikring incl. foster føl forsikring, hun er forsikret for 55000.

Jeg giver 1000 for livsforsikring på min dreng, han er forsikret for 30000.

Jeg har hestene hjemme ved mig selv - så vi afholder udgifter på alt.

• #15   9. mar 2011 Det er egentlig ret simpelt...

livsforsikre den: Altså hvis den "falder død" om får du pengene

uanvendelig: hvis den ikke kan anvendes til det formål du har købt den til kan du hæve forsikringen.

dyrlæge forsikring: sætter et vis % del af din dyrlæge regninger.

• #16   9. mar 2011 Sigyn: okay hehe...

• #17   9. mar 2011 okay tusind tak, det hjalp smiley betaler man så et beløb en gang om året? og det man forsikre for fx 30.000 kr, betaler man når man tegner forsikringen eller hvad?

• #18   9. mar 2011 Opstaldning: 1200 kr (halm, hø, wrap, basis foder, ind og udlukning, skift af dækken)

Foder: 375 kr (Lucerne en sæk holder en mdr)
    Smed: 650 kr
    Dyrlæge: ___ kr (betaler mine forældre. Sidste regning var på 3000)
    Forsikring: Bornholmerpriser. (er faldet nu her til ca 150 pr mdr?
    Massør: 400 kr (fast hos mig pga at dårlig bygning hos min hest)
    Ridehal kontigent: 700 kr om året med undervisning.

• #19   9. mar 2011 Nu her når min hest skal flyttes, bliver det:

Opstaldning inkl. faciliteter, halm/hø, foder osv: 2350.- hver mdr.
    Smed: 350.- hver 3. mdr

Kan ikke huske hvad jeg giver for dyrlæge.
    Og ved heller ikkehvad vi giver for forsikringen. smiley

• #20   9. mar 2011 Mht. til livsforsikring, så får du også pengene hvis den skal aflives i henhold til dyreværnsloven.

• #21   9. mar 2011 For en forsikrind på død+uanvendelighed på 30.000+ sygesikring II (dvs. du får refunderet 75 % af behandlinger op til 25.000 kr. pr. år) hos TRYG uden kombination af andre forsikringer koster det ca. 4000 om året...

Men mht. mdr. omkostninger er det jo umuligt at skære ud i pap, dyrlæge kan man ikke holde for, og en udgift som f.eks smed er selvf. også en af sværvægterne. Men kommer da an på om det er for hygge eller konkurrence og hvor i landet du bor ..

• #22   9. mar 2011 Anne L : det var også bare forsikringen jeg ville have "skåret ud i pap", smiley er godt klar over at man ikke kan gøre det med udgifter som fx dyrelæge. men tak for hjælpen smiley

Line P : tak, det vil jeg lige kigge på smiley

• #23   9. mar 2011 jeg giver for min hest på skårupgård i Århus følgende om måneden:

2150 for opstaldning inkl. halm, udmugning, ud og ind lukning, faciliteter
    185 for foder
    450 for hø
    300 for forsikring inkl. sygeforsikring (betalels samlet en gang årligt)
    325 for smed (620 kr hver 2. måned)

3410 kr om måneden + opsparing til dyrelæge

• #24   9. mar 2011 Jeg har en islænder med tendens til forfangenhed, derfor skal der tages vare for det. Men ialt om mdr er det ca 2000- 3000 der bliver lagt til side til hendes udgifter. (dog er nyt udstyr ikke påregnet der)

Udgifter pr mdr er

Foder (alt) ca. 450.- (incl diverse pulver og olier)
    Opstaldning 745.- incl wrap (jeg får rabat da jeg hjælper i stalden) (stiger nok med 100.- til sommer)
    smed 350.-
    Dyrlæge 200.-
    undervisninger ca 200-300.-

Årlige udgifter

forsikring 2400.- Incl dyrlæge, ansvar, liv

Til næste år skal jeg også betale til DI og skeifa. og det ligger vel omkring samlagt 1500 om året for de 2.

Men også jeg vil gerne opstart stævner til næste år og de løber hurtigt op i 1000-2000 pr stævne

Men nogle af mine nuværende udgifter løber ikke hele året, så nogle mdr er det billigere

• #25   9. mar 2011 Jeg glemte mit tog kort som er ca 360.- om mdr det bruger jeg til for at komme ud til hesten

• #26   9. mar 2011 har faktisk her for nylig regnet lidt frem og tilbage på hvor meget jeg i snit har brugt om måneden det sidste år på mine to små ponyer (en shetter og en welsh/ox på 129 i stang), og selvom jeg har opstaldet privat til kun 750kr. om måneden incl. strøelse og wrap, bruger jeg i snit 3.000kr. om måneden incl. alt:
    Dyrlæge
    Ormeprøver 2 gange om året
    Udstyr
    Smed
    Foder
    Ekstra strøelse (spåner)
    Årlig vaccination

• #27   9. mar 2011 Bor i nordsjælland/Fredensborg har en stor Dv hoppe på 8år.

Jeg betaler; 2900 om mdr for wrap 3xdg., foder3xdg., ud-og indlukning og så muger jeg selv, for en pakken hør hver uge som er med i prisen.
    derudovre køber jeg selv gulerødder ca. 100kr om mdr.

Derudover. smed; 896kr.
    Forsirkring 5500 om året, hos First Horse, for Ansvar- Sygeforsikring- Liv forsikring på 60.000kr. og Uavendeligforsikring på 30.000 kr.
    Så betaler jeg ind til en konto til udforventede afgifter, dvs. dyrlæge ting som skal købes osv. 500kr om mdr.

Vi står så et sted på 2 ridehuse og 3 udedørs baner.

• #28   9. mar 2011 Bor på fyn smiley

Jeg har 2 heste..

Pr. hest :
    Foder : 75kr om måneden 450kr pr år (kun foder i de 6måneder)
    Strøelse : 0kr om måneden 0 kr
    Hø : 400kr om måneden 2400kr pr år (kun hø i de 6måneder)
    Opstaldning : 0kr om måneden 0kr
    Smed : 4gange om året 400kr i alt pr hest
    Dyrelæge : 800kr til den ene til vaccinen
    Forsikring : 0kr (mine heste er ansvarsforsikret under vores hus)

Så de koster hver 475kr om måneden i vinteren, i sommeren er der dyrelæge til vaccine på den ene, og så de 4gange smed plejer at være der om sommeren os smiley

Om året bruger jeg 7300kr på 2 heste smiley

• #29   9. mar 2011 jeg bor i jylland, tæt på randers.

jeg giver: for 2 heste.

opstaldning: 1200
    foder: 300
    hø: 200
    smed: 300
    dyrlæge: variabel, men sidst gav jeg 1900 for tandraspning, bedøvelse,chip, pas, ormekur,og kørsel.

forsikring: mine er kun livforsikret, den ene til 40 og den anden til 20000. det koster mig 1500kr om året, de er forsikret ved alm, brand. jeg betaler forsikringen den ene gang om året.
    livsforsikringen dækker hvis hesten pludseligt dør, feks ved tarmslyng, lyn ned slag, brækket ben, eller andet der gør at den skal aflives akut, eller falder om af sig selv.
    forsikringen dækker kun, hestens værdi, ikke dyrlæge osv...
    når hesten er fyldt 16år kan der ikke tegnes forsikring på den, og dens værdi svinder fra år til år, jeg kan faktisk ikke huske om den, helt udgår efter det 16år.
    pony har andre regler

• #30   9. mar 2011 Cirka 1400 kr .. smiley

for alt - dog ikke smed og dyrlæge, da han jo ikke skal have mere end et par gange om året smiley

• #31   9. mar 2011 så er jeg da vidst heldig med mine 2 smiley
    Min optaldning er gratis smiley
    Bruger ca mellem 300-500 kr om måneden på foder
    Og ca det samme til hø smiley
    Så er der jo dyrlæge og smed, mine heste slider selv deres hove, så det er ikke så tit der skal smed på dem, og de er næsten aldrig syge såå smiley
    Heldige mig smiley

• #32   9. mar 2011 Bor i Nordjylland:

opstaldning: 2200 kr om mdr. ca. (inkl. foder 3 gange om dagen, wrap 2 gange om dagen, strøelse (træpiller), 1 undervisningstime om ugen, man skal selv muge ud og selv lukke ind og ud hvis man vil have nogle til at lukke ind og ud koster det 200 kr ekstra)
    Smed: 800 kr hver 8. uge
    dyrlæge: årlig vaccine og tand raspning (kan ikke huske hvad det koster)
    forsikring: ved ikke lige hvad vi har, det har mine forældre styr på hehe!:)

• #33   9. mar 2011 der er da godt nok forskel i prisen, i forhold til hvor i landet man bor! smiley uheldigt for mig at bo i den dyreste del af landet, kan jeg godt se :S

• #34   9. mar 2011 Udanvendelighed og livsforsikring på 45.000 og sygeforsikring op til 25.000

• #35   9. mar 2011 husk ansvarsforsikring - eller hvad den nu hedder, men den som dækker hvis f.eks. hesten løber ud og laver skade på ANDRE ting end den selv... sådan en skal man have, det er blevet sådan at hesten stort set altid får skylden, hvis den er løbet ud og en bil køre ind i hesten der står stille på høj lys dag, så er det hesten der står for at dække skaden på bilen og sig selv...

• #36   9. mar 2011 Jeg gav omkring 5000 for en årlig forsikring på min gamle, og den blev tjent ind for han blev halt fik dyrlæge ud 3 gange og skulle så indlægges hurra for at være forsikret. de betalte 75% af det gilde. der stor forskel på forsikringer og det jo netop noget man håber aldrig at skulle bruge. Men de gode at have. MAn betaler en gang om året.

Undres lidt når jeg kigger tallene igennem heroppe hvor er ormekur vacciner og hestetandlægen? det ihvertfald også i mit buget. der ryger også en del penge tandlæge ca en gang om året ormekur 1-2 gange om året vaccine en gang om året.
    Smed, ca hver 6-8 uge meget forskellige med priser med uden sko osv. min game fik særlige ringsko pga gigt hed 1300 hver 6 uge min nye hedder kun 500kr da der ikke er sko på.
    opstald koster her 1750 inklusiv alt ridehus foder ind ud luk osv.
    Dog køber jeg så vedsiden ekstra majs, biotin og saltsten og andre småting.
    Så der udstyr lige røget et dækken det 600kr ekstra denne måned smiley
    Så der undervisning ved siden af og kommer jo an på hvad man selv vil.
    alt i alt løber det op. og ja kiropraktor brugte jeg til min game, da han havde problemer. heste er dyre, og de kan være møj dyre, men man bruger også rigtig meget tid med dem, og de giver meget igen, både sorger og glæde
    så det kan ikke gøre helt op i penge men omkring 4000 til tider mere andre gange lidt mindre skal det nok koste mig at have hest.
    Held og lykke hvis i beslutter jer, og sørg for at finde et dejligt sted at stå først det betyder alt om man kan lide stedet når man skal besøge sin hest smiley

• #37   9. mar 2011 Ansvarsforsikring følger med livsforsikring hos first horse

• #38   9. mar 2011 opstaldnign svinger rigtig meget, det samme med foder, dyrlæge og smed..

Forsikring kan du være heldig at jeres indbo dækker, ellers så er det bare at kontakte de forskellige forsikringsselvskaber smiley

Sidst jeg havde hest betalte jeg 1450 kr for opstaldning af 2 ponyer med foder, pasning og tilridning af den store..

• #39   9. mar 2011 okay tak for hjælpen smiley

• #40   9. mar 2011 bruger 1500 om måneden på opstaldning. 1100 på undervisning, og ved ikke med forsikring osv.
    og så engang imellem kommer der lige dyrelæge, smed eller kiropraktor oveni smiley

• #41   9. mar 2011 bor i sønderjylland.
    bruger mellem 1400- 1700 kr om mdr. alt med også smed.. forsikring så ved siden af.
    Dette er en drægtig hoppe.
    henter så foder i tyskland. smiley under halvpris..

• #42   9. mar 2011 Jeg har hest på sydsjælland, den er forsikret for 30.000 kr i liv, uanvendelig og sygeforsikring.

Opstaldning: 1250
    Foder: 200
    Hø: 400
    Smed og dyrlæge: 1000
    Forsikring: 450
    Ridehuskort og kontingent: 70
    Så alt i alt 3370 kr om måneden.

Forsikring betales en gang om året, nogen steder kan du dele det op i to gange mod en mindre forhøjelse.
    Jeg har dog været uheldig med min hest, den har ud over dette kostet 38.000 kr i dyrlæge på et halvt år hvor forsikringen har dækket de 25.000 kr.

• #43   9. mar 2011 vi giver min 1000 om måneden.. da jeg har alt den smed jeg skal bruge med i opstaldningen.. så vælger jeg at købe ekstra foder ca 240(en sæk linamix) der ud over er der lidt dyrlæge regninger osv.. men det er ikke så dyrt..

Kommentér på:
hest - økonomi ?

Annonce