2.100 visninger
|
Oprettet:
Hestens indflydelse på handicapridning {{forumTopicSubject}}
Hey HG.
Jeg er igang med et projekt om hestens indflydelse på mennesker.
Her under handicapridning, folk med psykiske/fysiske lidelser og folk med depressioner.
Jeg trænger stort til at vide fra en masse, hvordan handicap ridning har påvirket dig, eller en nær dig.
Så fortæl gerne jeres "efaring".
jeg trænger til at vide hvordan hesten har haft indflydelse på handicapridning FYSISK og PSYKISK.
Hvad er ændret?
Internettet bliver allerede brugt
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
Der var også en dreng med autisme, og efter ridning var han helt afslappet, og man kunne snakke med ham uden han blev forstyret osv. =)
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
Jeg har arbejdet på en handicaprideskole hvor jeg oplevede at de handicappede levede helt op ved at komme ud i stalden, de var nogle helt andre den tid de var ved hestene, og så dalede humøret når de skulle hjem, eller humøret steg når de kom, det var helt tydeligt...
Det fysérne sagde er at når de er sammen med hestene føler de at de kan "snakke" og forstå hestene, og hestene griner ikke og nedgøre deres handicap, men kommer glad hen til lågen når man kommer ind til dem, uanset hvem man er.
Ridning giver desuden god balance, hvilket er en god træning for spadsere og andre med balanceproblemer...
Heste hjælper også handicappede der har problemer med at holde temperamentet nede, uden at vide hvordan, men det sagde fysérne og jeg kunne også mærke det på eleverne
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Jep ..har også læst mig frem til at hestens gang minder om menneskets, på den måde at hesten gå op og ned, side til side, frem og tilbage :o))
jun 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 9 Emner: 14 Svar: 445
apr 2007
Følger: 84 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 212 Svar: 2.675
dec 2008
Kan du muligvis forklare nærmere så?
apr 2007
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Jeg er ikke så spændt og obs på ALT omkring mig .. Ridning og samvær med hesten gør mig afslappet og giver mig en følelse af ro, som jeg ikke får andre steder ..
Hestene har hjulpet mig rigtig meget og hjælper mig stadig til at komme igennem min dag og føle at jeg har noget at være her for .. Og også fordi at jeg næsten ikke mærker til mine symptomer når jeg er omkring heste ..
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
For det første, er det jo et højdepunkt for de fleste handicappede. Nogle typer handicaps medfører, at man ikke husker særlig godt; fx husker man ikke steder, mennesker og man er i det hele taget ikke ret meget til stede. Men folk der har det sådan, formår alligevel altid at huske ridningen og hesten. Måske fordi de ikke hun husker med deres syn og hørelse, men med hele deres krop.
Hvis jeg skal nævne én speciel oplevelse, var det med en mand, som jeg ikke havde ret mange gange (var blot afløser). Han kunne ikke gå, og sad i kørestol. hans handicaphjælper fortalte, at han for det meste egentlig ikke havde lyst til at tage afsted til ridning, men de gjorde det alligevel, og så snart han var på gården, fik han jo lyst alligevel. Men i hvert fald, han blev liftet op på hesten hver gang, og sad med bagrytter i mange år. Men han udviklede sig rigtig meget. Han endte med at kunne rejse sig fra kørestolen (med støtte fra hesten, handicaphjælperen og ridefyssen), han kunne vende sig om, sætte sig op på hesten, og med hjælp på benet over på den rigtige side. Hesten stod nede i en "grav" så hestens ryg kom mere i niveau med rytteren. Men alligevel; fra at blive liftet og sidde med bagrytter, kunne han faktisk rejse sig, selv gå, hen til hesten, og med hjælp komme op på den fra jorden - og han red selv, i en hel time. Nogle dage var selvfølgelig bedre end andre, og på de knapt så gode dage, kunne han måske ride i tyve minutter, så var han træt. Men alligevel; At se ham komme op på den hest uden lift var fantastisk. Og man kunne bare se i hans ansigt, hvor meget det betød for ham, at kunne gøre det.
Der er mange gode historier derfra. Hvis jeg var dig, ville jeg evt. ringe til en ridefys og lave et interview med de spørgsmål du nu har
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 191 Heste: 9 Emner: 53 Svar: 425
men jeg lider af en meget svær depression. og mine heste har gjort at mine selvmordstanker er betydeligt mindsket. dette betyder dog også at det at sælge dem tager MEGET HÅRDT PÅ MIG. og jeg ahar været gået psykisk ned den sidste uges tid
hvis du vil vide mere eller har flere spørgsmål så skriv privat
apr 2007
jun 2007
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
dec 2008
apr 2007
dec 2008
apr 2007
feb 2004
Følger: 190 Følgere: 194 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.557
Jeg lider selv af hård depression, stress, angst, osv. Dette er ikke et handicap ..
Jeg har lidt med depression siden jeg var 15 år.. Jeg kender til det.
Og derudover syne sjeg ikke, at det er fair, at du snakker nedladende til Aram og Camilla :).
Hun er også kun 2 år yngre end dig.
Jeg tiltaler heller ikke dig som 16 årig pige.. Dette er respektløs..
Men nok om det. Tilbage til emnet.
Jeg lider selv af handicap efter jeg blev kørt ned for 4 år siden.
Jeg kom kørende på scooter, hvorefter en bil overså mig.
Siden den dag har alt været ændret. Der er rigtig mange ting, som har ændret sig for mig. Der er rigtig mange ting, som jeg ikke kan.
I starten var det hele rigtig svært for mig. Jeg måtte heller ikke springe mere, hvilket jeg gjorde i før.
Hele min verden skulle vendes en omgang inkl. ridningen.
Jeg kunne ikke engang ride i min gamle sadel længere. Det hele måtte skiftes.
I starten var det utrolig hårdt, og jeg så surt på alt.
Men da jeg kom igang med ridningen igen efter laaaang tid og vendte til dressur i stedet lyste det pludselig op.
Jeg startede dagen med og ride, for at komme igang. Ellers var jeg helt død resten af dagen, hvis jeg ikke lavede noget, for at få muskler igang.
Ridning indvirker næsten alle handicappet positivt. Uanset graden af handicap.
Min handicapsprocent er stadig ikke fastsat og jeg går stadig sygemeldt med store smerter.
Det gik mest ud over ryg/nakke, skulder og ben. Fik slemt piskesmæld, hjernerystelse, skævt bækken, nakkeskade, forskubbet ryg og nakkehvirvel, ANT. i benet, kronisk hovedpine, osv. Jeg sprang derudover en nerve til mit højre ben.
Jeg har kroniske smerter og hovedpine. Det er aldrig væk, og kommer heller ikke til at forsvinde. Desværre.
Jeg har fået til fys. i 4 år fast nu. Derudover har jeg gået til kiroprakter, kranios akrael, massør, genoptræning, nålebehandlinger, osv.
Det der hjælper mig aller mest på de triste dage med ekstreme smerter, er at være ved min hest.
Selvom jeg har ondt, kommenterer den det ikke. Selvom jeg kommer vraltende siger den ingen ting. Selvom jeg ikke kan komme op selv, klager den ikke over mig.
Hesten er den, der har hjulpet mig aller mest !!
dec 2008
AM, det kan jeg ikke da det tager omkring 30 min til den nærmeste, og skal selv finde transport og betale for det, hvilken ikke er noget jeg gider, da jeg mener det er skolens ansvar at betale når de beder os lave et projekt med 'interviuws'/spørge folk. Så er internett jo lige så godt og billigere:-)
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.910
jun 2007
dec 2008
Så der bliver både brugt google, og imorgen ringet til psykologer og ridefys..
Tak Lene
apr 2007
feb 2004
Et handicap kommer du aldrig af med igen.
Dette er ikke en diskution, men fakta
Ja det er skide surt at have depression.. Det kender jeg alt til..
Men hvor er du dog flabet og sige, at en 14 årig ikke skal belære dig. Jamen lille du.. Du er altså kun 2 år ældre end hende. Dette gør dig ikke klogere
Men så kan jeg vende den om at sige.. jamen hallo,.. En 16 årig skal ikke komme og belære, om det er et handicap eller ej ! Det ved en 16 årig intet om. Du har ikke engang prøvet og leve livet endnu.. Det kan du ihvertfald ikke belære mig om.
Det er ikke andet end 2 år siden du selv var 14. Synes du skal holde. Jeg har haft depression i MANGE år nu, og ja det er skide træls, og ja der er mange ting, som man virkelig har svært ved pga. overskud, osv.
Men nu har jeg både handicap og psykisk lidelse.. Der er MEGA stor forskel..
Derud over kan jeg så fortælle dig, at depression, angst, osv. er en PSYKISK lidelse..
Handicap er FYSISK eller MENTALT ..
Synes du burde have studeret psykologi lidt mere, inden du begynder at belære folk om noget, som er fakta
apr 2007
feb 2004
Men jeg er godt klar over hvad en depression er. Men du kommenterede heller aldrig på, hvad der er fakta og indbildning.
En depression er en psykisk lidelse. Dette er fakta..
Jeg har oplevet meget igennem mit allerede korte liv. Jeg er UDEMÆRKET godt klar over, hvad det handler om.
Jeg havde depression FØR jeg blev vurderet mengradshandicappet. Derfor ved jeg, hvordan det er at være begge dele.
Jeg synes, at du burde have lov at snakke med en der ER handicappet. Så kan de hurtig fortælle dig, hvordan det er, at være rigtig handicappet. Det er bestemt ikke sjovt.
Jeg er godt klar over, at du aldrig kommer 100% over en depression. Det ved jeg af egen erfaring. Men du kan få enorm meget hjælp til det og til at komme over den.
Nogen mennesker kan sagtens komme over en depression uden at have mén af den.
Jeg forstår ikke dit synspunkt, hvorfor du selv vil vurderer dig som handicappet.. Det er bestemt ikke sjovt, at have nedsat så mange ting både psykisk og fysisk..
For mig lyder det som om, at du vil gøre din depression værre end den er, siden du ligefrem vurderer at du er handicappet.. Det vil du aldrig være, med en depression.. Derved gør du selv din sygdom værre end den er.. Derfor vil det bestemt være svært for dig, at komme ud af den igen, når du ikke selv vil indse graden af din depression..
Hvis den er så slem så du ligefrem mener, at du er handicappet, så synes jeg, at du burde få skiftet din medicin ..
Ingen sure miner herfra, men synes bare, at det er, at gøre grin med de handicappet, når man mener, at en depression er at være handicappet.
dec 2008
apr 2007
dec 2008
apr 2007
dec 2008
Du er bestemt ikke den eneste der kæmper sig igennem en hård dag, og jeg forstår hvor svært det er, og hvor meget hesten lige kan redde en.
Men der er stadig forskel.
Men nu kører vi ikke længere på det tak
Hestens indflydelse på handicapridning