15. jan 2005 Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Godt nyt om seneskaden :) {{forumTopicSubject}}
Heej alle!
Min hest (Falco) har jo stået med seneskade i næsten 2½ måned, og har gået på sygefold i 2 mdr. Hans skade er på en overfladiske bøjesene, og han fik i første omgang 40% chance for at blive ridehest igen - men denne chance bundede kun i hans unge alder. Havde han været en ældre hest, var han nok blevet aflivet på stedet.
Han var til dyrlæge torsdag-fredag, hvor han blev behandlet med blod, hvor de sprøjter noget af hans eget blod ind i skaden. Dyrlægens tilbagemeldinger var meget positive, og han siger, at skaden faktisk ser rigtig fin ud! Og overraskende nok, var Falco slet ikke halt efter behandlingen, hvor de jo ellers plejer at være meget ømme i skaden efter at ha' fået sprøjtet blod ind. Så det er bare rigtig dejligt!
Han skal fortsat gå på sygefold i 8 uger, hvor dyrlægen vil komme og ultralydsscanne for at tjekke op på skaden. Ud over behandlingen hos dyrlægen, har jeg lige købt et par Back-on-track staldbandager som han har haft på den sidste uges tid. Banagerne har på blot en uge taget næsten al den hævelse og inflamation der var omkring skaden, så hans ben er næsten normal størrelse igen. Det kan selvfølgelig også bare være tilfældigt, at det lige var i den uge, at hævelsen besluttede sig for endelig at gå på retur, men jeg tror nu på, at de bandager har haft noget at sige
Så jeg har lige fået boostet håbet for, at han nok skal komme sig, og at vi engang kan starte op på den klassiske dressur igen, som jo var planen fra start af
... Det eneste problem der er nu er, at jeg jo meget gerne må gå nogle ture med ham. Men han bliver selvfølgelig meget vild og fremfusende, så snart vi er gået forbi folden - så sker der jo pludselig noget nyt. Jeg trak ham ud for at gå lidt på ridebanen i dag, men måtte efter én runde opgive, da han simpelthen blev for voldsom. Han prustede og pustede sig op, sprang til siden, og stejlede op ad mig, så han faktisk ramte min ene arm og ryg.
Han var ellers sød på folden, da jeg stod og mugede lidt ud på den - helt rolig og nysgerrig som han var førhen - men så snart der sker den mindste smule, går han bare amok og bliver rigtig modbydelig overfor mig.
Jeg ved godt det ikke er for at være ond - det er jo ikke fordi han vil angribe mig eller noget. Han har bare så meget energi. Derud over er jeg selv blevet opereret i hoften for nogle uger siden, så jeg må jo ikke selv overbelaste for meget.
Egentlig skulle han jo nok i longe og have lov at løbe lidt rundt, problemet er bare, at han jo ikke må pga. skaden, for han er jo ikke kureret endnu. Så ÅH, det er hårdt at være hesteejer lige nu. Han er jo fuldstændig skudt i hovedet, men jeg kan jo ikke bare lade ham være, for han bliver samtidig så glad når jeg kommer ud til ham - han elsker jo opmærksomheden, selvom han har fået en lidt underlig måde at vise det på.
Jeg må nok bare bide det i mig, og gå langsomt frem, selvom han sikkert ville have godt af at blive rørt noget mere. Men fordi jeg selv er blevet opereret, og derfor ikke selv er helt så stabil i mit kropssprog, tør jeg bare ikke tage nogen chancer med ham. Så må bare trække ham lidt på grusvejen omkring hans fold, hvis det kan holde hans temperament nede... Men det er godt nok synd for ham, nu hvor der kommer forår i luften, og alle de andre heste løber vildt og leger på de andre folde, og han må bare stå og kigge på Stakkels pruh!
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Godt nyt om seneskaden :)