{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

En klap hingst? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen.
Søger nogle med evt. erfaringer osv. med en klap hingst.
Jeg ved at google er min bedste ven og der har jeg også læst lidt.

Mine spørgsmål er:
Kan hesten leve som klap hingst, dvs. rides osv.
Er det noget farligt?
Har det nogen form for betydning for hestens liv kvalitet?

Jeg håber i vil svare pænt.

Mange knus Anna

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En klap hingst?
  • #1   3. mar 2011 En klap hingst er en hingst hvor den ene sten ikke er faldet ned..

Den sten der ikke er faldet ned kan resultere i testikkelkræft.. Så en klaphingst skal gøres til vallak, og det er et større indgreb end en alm. kasteration

Den fungere fuldt ud som en alm. hingst, og kan derfor også lave føl, dog anbefalder man ikke at brgue klaphingste, da det kan være arveligt..

• #2   3. mar 2011 det er også det jeg har læst.
    Men er der en stor risiko for sådan en operation? Jeg mener, den kan da ikke være helt billig?

• #3   3. mar 2011 Der er altid en riciko ved en operation..

Jeg ville klart hellere foretrække kasteration end at hesten dør af kræft

• #4   3. mar 2011 Hesten kan sagtens rides og farligt er det ikke, det er bare at den ene sten ikke er faldet ned i pungen og derved sidder opp i bugen.
    Dog må man ikke avle på klaphingste, og man skal huske at den stadigvæk kan gøre hopper drægtige.
    Jeg ville personligt få den kasteret, da jeg ikke ser grund til at holde hingst vis den ikke skal bedække.

• #5   3. mar 2011 En klaphingst kan få hormonelle problemer og faktisk ende med at blive lettere ustyrlig. Grunden til det er at den ene sten som er oppe i bughulen har det for varmt.
    De kan altså blive mere hingstet end normalt, dette gælder i særdeleshed også for urhingste.
    Men ja det er som sådan ikke specielt sundt for hesten at være klaphingst og den bør kastereres.

• #6   3. mar 2011 Okaay, mange tusind tak for svarene alle sammen smiley , Grunden til jeg spørger er fordi jeg kigger lidt på en klap hingst, men da jeg aldrig har mødt en før, eller kender en der har haft en eller andet, så havde jeg selvfølgelig ingen erfaring smiley

Tusind tak for jeres tid, det hjalp mig meget smiley

Knus Anna!

• #7   3. mar 2011 sig til sælger, at dy køber den, hvis de får den kastreret.

• #8   3. mar 2011 Men en operation/kasteration af en klaphingst kan nemt koste 5 - 8000 kr ;o)

• #9   3. mar 2011 en kastration af en hingst med 1 eller begge sten i i bugen koster mellem 9000-15000 alt efter komplikationer og sted det blvier lavet...

jo en hingst kan godt leve med den ene eller begge sten i bugen MEN denne hingst vil oftest være en MEGET HINGSTET herrer da hans testeron porduktion vil være 2-3 gange forhøjet i forhold til en "normal" hingst... når stenene ligger i pungen på hesten er de 1-2 græder kolder end rasten af kroppen og derved er produktionen ikke "hyper aktiv" men ved en klap eller urhingst vil produktionen i stenene være på deres maksimum konstant...

i gamle dage slog man disse heste ned... da det oftest var forbundet med livsfare at omgåd dem efter de foralvor blev kønsmodne... da de simpelt hen blev sindsyge af det høje homon niveau

• #10   3. mar 2011 Puuhada, det lyder ikke rart må jeg indrømme, og det lyder virkelig til at være en dyr kastration, hvilket jeg under alle omstændigheder ville gøre.

Måske det ikke er så smart en ide af mig alligevel smiley Altså at købe en klap hingst.

• #11   3. mar 2011 Operationen koster ca. 4000-5000 på fyn ihf.. En klaphingst kan sagtens leve som klaphingst, men fordi testiklen bliver varm oppe i bughulen og ikke kommer af med varmen har den tendens til at producerer større mængder testosteron og dermed blive mere hingstet.. Det er arveligt og man bør derfor ikke avle på dem.. Hoppeføl kan også bringe "arven" videre.. Jeg vil dog mene at det forringer livskvaliteten.. De fleste hingste kommer til at gå alene og når de producerer flere hormoner bliver de sværere at omgås = hårdere opdragelse og de skal gå i mod deres instinkter som skriger "HOOOOPPE".. Forestil dig at være møgliderlig kontant og bare blive spærret inde alene og når der endelig kom nogen og du prøvede at skabe kontakt og "afreagerer" bliver du bare irettesat og måske endda straffet og så med tiden mere og mere stresset..

• #12   3. mar 2011 Vi gav vidst 7000kr. for at få operert en klaphingst. Jep det kan være farligt og kan også forvirre hesten meget og have indflydelse på dens temprement.

• #13   3. mar 2011 Tja de hingste jeg ind til nu har mødt som var klaphingste har nu været søde og rare, og det har både været gamle og unge som aldrig har fejlet noget smiley
    har redet en som var klaphingst, og han var bar skøn og reagerede på ingen måde på hopper som var i brunst

• #14   3. mar 2011 jeg havde engang en klap hingst. da han var 3 besluttede vi at nu var tiden inde til at skulle kasterere ham. Dyrlægen kom ud og bedøvede ham.......og vupti røg testiklen ned på plads :o) så fra at skulle være en lidt sværere kasteration blev det til enhelt almindelig en af slagsen smiley

• #15   3. mar 2011 Prisen på kasteration af klaphingst afhænger af hvor stenen sidder... Jeg fik min klap hingst kastreret for 5000 kr, den sad i lyskekanalen og var let at komme til...

Som nogel af de andre siger, så er der risiko for iltert temperament og evt cancer fordi stenen sidder for varmt...

• #16   3. mar 2011 Har lige nu en lille shetter der var klaphingst, Og han blev fuldstændig "syg i hovedet" Han hoppede hele tiden på min islænder vallak og tilsidst gik det også udover mig når jeg kom ned til dem. Og besluttede derfor at få ham kastreret (5000kr) og nu er han super dejlig rolig og hopper ikke på nogen eller noget. smiley Så det kan lade sig gøre men vil da anbefale at få den kastreret smiley

• #17   3. mar 2011 helle A: Kryptorchisme er bevist arveligt. Det er derfor det ikke er tilladt at avle med kryptorchide individer, lige meget om vi snakker, heste avl, hunde avl, katte avl eller andet.

• #18   5. mar 2011 Anna F

Jeg ville bestemt heller ikke avle på den! Jeg var mere bekymret over prisen på kastrationen, da den +pludselig godt kan blive lidt dyr smiley

Kommentér på:
En klap hingst?

Annonce