1.249 visninger
|
Oprettet:
klap hingst! {{forumTopicSubject}}
Hey HG
jeg ville høer om i evt kune hjælpe mig med det her.
jeg tor måske min vallak er klap hingst, men hvordan ser jeg om han er det?
han hopper godt nok kun på en bestemt hoppe, og han er nem at ride sov.
men da han er begyndt at hopper meget på hende er jeg lige nærvøs over at han mulivis er klap hingst.
håber i kan hjælpe!
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Men nogle vallakker hopper nu på uden at der er noget... så når det kun er 1 hoppe tror jeg det ikke..
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 107 Heste: 7 Emner: 19 Svar: 190
Kryptorkisme (klaphingst, urhingst)
Af dyrlæge Michael Hansen
Hvad er kryptorkisme / klaphingst hos heste?
Under normale forhold befinder testiklerne sig i pungen allerede ved fødslen. I nogle tilfælde vandrer testiklerne fra bughulen gennem lyskekanalen til pungen inden for det første halve leveår. I de tilfælde, hvor den ene eller begge testikler tilbageholdes i enten bughulen eller lyskekanalen, taler man om ensidig eller dobbeltsidig kryptorkisme. En hingst med ensidig kryptorkisme benævnes i daglig tale som en klaphingst, mens en hingst med dobbeltsidig tilbageholdelse af testiklerne benævnes en urhingst.
Hvad er symptomerne på kryptorkisme / klaphingst?
Ved undersøgelse af pungen findes kun en eller slet ingen testikler.
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
Dyrlægen undersøger pungen for at mærke, om testiklerne er der eller ej. I nogle tilfælde kan hesten aktivt trække testiklen op i lyskekanalen ved hjælp af en lille muskel. Dyrlægen vil i tvivlstilfælde give hingsten en muskelafslappende indsprøjtning, således at testiklerne lettere vil kunne erkendes. Hvis testiklen stadig ikke ligger i pungen, er hesten kryptorkid.
Hvordan behandles kryptorkisme / klaphingst?
Disse hingste bør altid kastreres. Dels har de ofte et meget voldsomt temperament og en voldsom kønsdrift, dels antages lidelsen at være arvelig.
Kastration af en klap- eller urhingst foretages altid i totalbedøvelse.
Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har kryptorkisme / klaphingst?
Efter kastration er hesten fuldt ud lige så anvendelig som enhver anden vallak.
Hvorfor får heste kryptorkisme / klaphingst?
Lidelsen er arvelig.
Hvad er risikoen for, at din hest får kryptorkisme / klaphingst?
Kryptorkisme er den mest almindelige medfødte lidelse hos hesten. Som regel er det kun den ene testikel som tilbageholdes, men i ca. 15 % af tilfældene er der tale om dobbeltsidig kryptorkisme.
Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får kryptorkisme / klaphingst?
Da kryptorkisme skyldes arv, bør der ikke avles på hverken hopper eller hingste, som har fået afkom med erkendt kryptorkisme.
Anden viden om kryptorkisme / klaphingst:
At hingste med kryptorkisme har en stærkere kønsdrift end andre hingste, menes at være forårsaget af, at testiklen befinder sig ved en højere temperatur, når den ligger i bughulen eller i lyskekanalen, end hvis den var i pungen. Dette forårsager en højere hormonproduktion og dermed en mere aggressiv fremfærd.
Nogle gange kan man opleve, at en vallak har en meget kraftig kønsdrift. Her bør man mistænke, at hesten har en tilbageholdt testikel i bugen eller i lyskekanalen. I de tilfælde kan man, ved hjælp af en blodprøve, få afsløret, om hesten stadig har en testikel, idet den vil have et højt indhold af hanligt kønshormon i blodet. Dette kaldes en "ej renskåren hest".
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Men sansynligheden for at han er det, hvis han ellers ingen hingsteopførsel har, er meget lille.
aug 2007
Følger: 97 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 100 Svar: 325
han er vallak eller købt som vallak da han har fået noget fjernet men ved ikke om det kun er en eller dem begge 2 der er fjernet.
der for jeg lige ville høer hvad i siger her ind epå hg!.
Signe *spider-pig* Nu som Jesus L
VIP
takker for dit svar
aug 2007
jeg takker for dit indlæg. og det var godt at læde jeg takker mange gange!
aug 2007
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Min var klaphingst og kastreret som 3 års, og han hopper prøver stadig indimellem at bedække hopperne, specielt når de er i brunst - og somme tider en vallak hehe. Men sådan er nogle bare.
Du skal bare ikke lade den bedække hoppen, for det kan skade hoppen.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
klap hingst!