{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

klap hingst! {{forumTopicSubject}}

Hey HG

jeg ville høer om i evt kune hjælpe mig med det her.

jeg tor måske min vallak er klap hingst, men hvordan ser jeg om han er det?

han hopper godt nok kun på en bestemt hoppe, og han er nem at ride sov.

men da han er begyndt at hopper meget på hende er jeg lige nærvøs over at han mulivis er klap hingst.

håber i kan hjælpe!

Andre forumemner med "klap hingst!"
Klap hingst?
Hvad er en klaphingst egentlig?:D
Skrevet af: *Louise Tversted* - 2. jul 2010
Klap hingst
ja hvad er det?
Skrevet af: - Emma Hindhede :D - 2. feb 2009

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  klap hingst!
  • #1   13. jan 2010 Det skal du have dyrelægen til at tjekke når den er kastreret.. havde den stadigt været hingst havde du kunnet se det på om begge kugler var faldet ned.. men du kan jo ikke se om begge er fjernet eller en stadig sidder oppe i hesten..
    Men nogle vallakker hopper nu på uden at der er noget... så når det kun er 1 hoppe tror jeg det ikke..

• #2   13. jan 2010 det kan du se. der skulle meget gerne hænge to sten mellem han bagben, hvis der kun er en er han nok klap hingst men det kommer dog an på hvor gammel han er, havde selv en belgier hingst han var noget af det sødeste selv om der var hoppe osv

• #3   13. jan 2010 anne H: Det er en vallak, så der skulle da nødigt hænge noget som helst smiley

• #4   13. jan 2010 det så jeg ik lige men undskyld.. så er der jo ik nogen vej uden om dyrlægen hvis man vil være sikker

• #5   13. jan 2010
    Kryptorkisme (klaphingst, urhingst)

Af dyrlæge Michael Hansen

Hvad er kryptorkisme / klaphingst hos heste?
    Under normale forhold befinder testiklerne sig i pungen allerede ved fødslen. I nogle tilfælde vandrer testiklerne fra bughulen gennem lyskekanalen til pungen inden for det første halve leveår. I de tilfælde, hvor den ene eller begge testikler tilbageholdes i enten bughulen eller lyskekanalen, taler man om ensidig eller dobbeltsidig kryptorkisme. En hingst med ensidig kryptorkisme benævnes i daglig tale som en klaphingst, mens en hingst med dobbeltsidig tilbageholdelse af testiklerne benævnes en urhingst.

Hvad er symptomerne på kryptorkisme / klaphingst?
    Ved undersøgelse af pungen findes kun en eller slet ingen testikler.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
    Dyrlægen undersøger pungen for at mærke, om testiklerne er der eller ej. I nogle tilfælde kan hesten aktivt trække testiklen op i lyskekanalen ved hjælp af en lille muskel. Dyrlægen vil i tvivlstilfælde give hingsten en muskelafslappende indsprøjtning, således at testiklerne lettere vil kunne erkendes. Hvis testiklen stadig ikke ligger i pungen, er hesten kryptorkid.

Hvordan behandles kryptorkisme / klaphingst?
    Disse hingste bør altid kastreres. Dels har de ofte et meget voldsomt temperament og en voldsom kønsdrift, dels antages lidelsen at være arvelig.
    Kastration af en klap- eller urhingst foretages altid i totalbedøvelse.

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har kryptorkisme / klaphingst?
    Efter kastration er hesten fuldt ud lige så anvendelig som enhver anden vallak.

Hvorfor får heste kryptorkisme / klaphingst?
    Lidelsen er arvelig.

Hvad er risikoen for, at din hest får kryptorkisme / klaphingst?
    Kryptorkisme er den mest almindelige medfødte lidelse hos hesten. Som regel er det kun den ene testikel som tilbageholdes, men i ca. 15 % af tilfældene er der tale om dobbeltsidig kryptorkisme.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får kryptorkisme / klaphingst?
    Da kryptorkisme skyldes arv, bør der ikke avles på hverken hopper eller hingste, som har fået afkom med erkendt kryptorkisme.

Anden viden om kryptorkisme / klaphingst:
    At hingste med kryptorkisme har en stærkere kønsdrift end andre hingste, menes at være forårsaget af, at testiklen befinder sig ved en højere temperatur, når den ligger i bughulen eller i lyskekanalen, end hvis den var i pungen. Dette forårsager en højere hormonproduktion og dermed en mere aggressiv fremfærd.

Nogle gange kan man opleve, at en vallak har en meget kraftig kønsdrift. Her bør man mistænke, at hesten har en tilbageholdt testikel i bugen eller i lyskekanalen. I de tilfælde kan man, ved hjælp af en blodprøve, få afsløret, om hesten stadig har en testikel, idet den vil have et højt indhold af hanligt kønshormon i blodet. Dette kaldes en "ej renskåren hest".

• #6   13. jan 2010 Blodprøve.

Men sansynligheden for at han er det, hvis han ellers ingen hingsteopførsel har, er meget lille.

• #7   13. jan 2010 anne H
    han er vallak eller købt som vallak da han har fået noget fjernet men ved ikke om det kun er en eller dem begge 2 der er fjernet.

der for jeg lige ville høer hvad i siger her ind epå hg!. smiley

Signe *spider-pig* Nu som Jesus L

VIP

takker for dit svar

• #8   13. jan 2010 Diana L

jeg takker for dit indlæg. og det var godt at læde jeg takker mange gange!

• #10   13. jan 2010 hehe jeps! røstop er jo også en smuk hopper !!! smiley

• #12   13. jan 2010 Tror nu også den er vallak. Nogle vallakker hopper bare stadig på nogle hopper.
    Min var klaphingst og kastreret som 3 års, og han hopper prøver stadig indimellem at bedække hopperne, specielt når de er i brunst - og somme tider en vallak smiley hehe. Men sådan er nogle bare.

Du skal bare ikke lade den bedække hoppen, for det kan skade hoppen.

• #13   14. jan 2010 min vallak hopper også på hopperne, og han har sekret fra penis efterfølgende men han er altså vallak.

Kommentér på:
klap hingst!

Annonce