709 visninger
|
Oprettet:
''Jeres'' første føl {{forumTopicSubject}}
Da jeg måske skal have en hingst på min hoppe snart, vil jeg lige hører om hvordan i tacklede situationen om at skulle have jeres eget føl og ansvaret?
Hvordan forberedte i jer, og hvad gjorder i efter føllet var født.. vil gerne hører alt hvad i husker om den aller første gang i skulle hjælpe med at tage sig af et føl
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 224 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.199
Men selvom der er folk, der siger, at man skal gøre det ene og det andet på den og den måde, så finder man sin egen rytme med føllet
Hvis du kan synes jeg du skal prøve at se om du ikke kan være med til folingen - Det var jeg (min hoppe ventede på mig) og det et var den BEDSTE oplevelse jeg har haft.
Brégo som mit elskede føl hed, var noget helt særligt, og det er jeg sikker på, at dit første føl også bliver for dig
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
da hun folede var hun på fold og jeg kom lige som Jobbe´s mor havde rejst sig. hun havde endnu ikke smidt efterbyrden.
jobbe fik grime på og så lod jeg ellers ham og hans mor passe dem selv, men sjeg godt nok holdte øje med dem.
dagen efter jobbe var født, lukkede jeg hans mor på fold uden ham, så hun kunne rense sig selv i gennem. ofte er hoppen meget beskyttende og tænder helt vildt op, når de skilles fra føllet, og det resulterer i at hvad der end måtte være tilbage af blod og efterbyrd kommer ud, når hopper spæner rundt, ja det lyder brutalt.
jeg malkede lidt af hendes mælk fra da jobbe havde fået det første. og gemte det i fryseren.
efterfølgende ja så gik hun bare og hygge sig med sin baby, hvis han altså ikke lige var med os ude og ride, eller når vi trænede at hoppen sagtens kan være væk fra sit føl, uden der sker nogen af dem noget
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Den hingst jeg ville have, var min undervisers, så jeg har (heldigvis) haft hende at støtte mig op af hele vejen...
Men jeg startede selvfølgelig med at på min hoppe undersøgt af en dyrlæge og fik taget et svaberprøve på hende og talte med dyrlægen omkring det hele og så har jeg sådan set bare lyttet utroligt meget til dyrlægen hele vejen og har sørget for, at hun var up-to-date med vacciner og hvad der ellers måtte være - desuden er hun både blevet scannet og håndprøvet, da jeg ville være sikker på at alt var som det skulle være.
Faktisk har jeg "klamret" mig meget til de folk der var bedre inde i det end mig selv - vores 'fodermand', smeden (omkring hvornår føllet skal have ordnet fødder første gang), dyrlægen og de folk jeg har omkring mig, som har avlet i flere år.
Ja og nu er der kun en md. til at hun skal fole - sommerfuglene begynder godt nok at være urolige kan jeg love for o_O ! Men glæder mig helt sindssygt - kan slet, slet ikke vente !
Knus
dec 2006
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 362 Svar: 1.911
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
mælken blev gemt i tilfælde af at at der skulle opstår sygdom, stor som lille og i tilfælde af at man skulle ende med at skulle flaske føllet op, ikke at man kan eller skal mallke ret meget ud.
okt 2004
Følger: 112 Følgere: 105 Heste: 12 Emner: 575 Svar: 3.829
det gav min en dømmekraft til at vide hvornår det måske ikke gik korrekt!
jeg brugte utrolig meget tid omkring min hoppe, men vi er utrolig tæt i forvejen.
bare det jeg "fik lov" af hende til at hjælpe med fødslen var bar alt værd ! det var så smukt og må indrømme man kan ikke gøre andet end at græde
det vigtigste ! hvis du kan mærke på din hoppe at hun blir det mindste urolig ved du er der må du holde dig på afstand eller gå for det vigtigste er alt går godt og hvis det at du er der forstyrre hende så hun ikke kan falde til ro må du smutte!
Jeg kom derned hvor hun havde lagt sig, hvor vandboblen kom og hun rejste sig men lagde sig hurtigt og faldte til ro så jeg rosede hende og kælede hende i hoved og på halsen - jeg kunne mærke jeg godt måtte være der (: hvis jeg ikke var tror jeg ikke mit føl overlevede da posen ikke bristede og gjorde navlestrengen heller ikke, hun kunne ikke selv komme opå og gå og kunne ikke drikke så det var en hård aften og nat men det vigtigste er føllet overlever første nat mht. mælk så må ens søvn sku vente
held og lykke håber noget a det jeg skriver kan bruges
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
''Jeres'' første føl