{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.895 visninger | Oprettet:

Alder, fødselsdag - hest {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu haft en diskussion på en hests profil herinde og tænkte at jeg nu i stedet ville lave enmet herinde, så det ikke skal gå udover pigen profil.

Diskussionen går på hvornår en hest har fødselsdag.

Jeg følger jo Dansk Rideforbunds regler og har følger hestens alder kalender året.

De andre piger mener jo så, at dette siger jeg blot fordi jeg ikke ved hvornår min hest rigtig har fødselsdag og at en hest har fødselsdag den dag den bliver født.

Så nu vil jeg da lige hører hvad I mener smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alder, fødselsdag - hest
  • #1   20. feb 2011 ville også mene at dem der ved hvornår hesten har fødselsdag fejre hesten den dag!:)
    og så til dem som ikke ved det fejre hesten d. 1 januar!:)

• #2   20. feb 2011 Jeg ville sige det samme som Ditte - og desuden er det vel ligemeget, om hesten "er fra" Januar eller Maj, den fylder jo stadig f.eks. 5 år i 2011 ? smiley

• #3   20. feb 2011 Synes det er en super dårlig regel det med at alle fylder år den 1.1...
    Hvis ens hest er født sent på særsonnen mister den jo derved over ½ år og hvor tit hører man ikke "Jamen efter den der regel er den 3 år nu så nu må den tilrides"?
    Jeg har pas på min og han har fødselsdag når passet siger han har !

• #4   20. feb 2011 Hvis du har fødselsdatoen på hesten er det datoen i passet man går efter.
    har man ikke fødselsdato på hesten går man efter årsskiftet.

det er også derfor man ikke siger heste må starte stævner fra 1. jan. men fra 1 maj indeværende kalenderår, for at samle første stævnedag midt på sesonen.

• #5   20. feb 2011 Reglen med at de fylder år den 1. januar er jo så man kan holde styr på deres stævne deltagelse ..

Ellers skulle hver person jo selv holde styr på, hvornår sin hest måtte ride hvilke sværhedsgrader ..

• #6   20. feb 2011 Nej.
    Grunden til at de ikke må starte stævne før senere på året, er så man er sikker på at hestene ikke bliver startet for tidligt ..

• #7   20. feb 2011 Selvom begge mine heste harpas og jeg dermed ved hvornår de er født, så siger jeg stadig at de fylder år fra den 1 januar, det er meget nemmere.

• #8   20. feb 2011 1 januar med dem alle sammen. Har heste uden og med deres rigtige fødselsdag.

• #10   20. feb 2011 Tja for mig er det jo to vidt forskellige ting.
    En hest kan jo godt være en 5 års, men kun være 4 år.
    Når jeg kigger hest i konkurrence øjemed irriterer det mig super meget når hesten pludselig er et år ældre end forventet.
    Min hoppe er fra juli, men derfor må hun da stadig gå mod dem som er fra januar el. februar.

Så det afhænger jo af om man tænker i DRF-regi eller...

Hilsen pigen med en 8 års som kun er 7 smiley

• #11   20. feb 2011 Hvis man kender fødselsdatoen, fylder hesten år dér - Og gør man ikke, må det blive den første januar.

• #12   20. feb 2011 "Hestens/ponyens alder følger kalenderåret.
    En hest/pony, som er født i 2006, bliver således 4 år den 1. januar 2010."

Taget direkte fra reglementet.

• #13   20. feb 2011 Min hest fylder år den dag den er født. At vi går ind i et andet år, er jeg ret ligeglad med. Men nu kan stævner og reglerne dertil så også rende mig ;-).

• #14   20. feb 2011 Jeg synes det er så! Træls at folk skriver deres hest er feks. 10 men den egentligt er 11 fordi de synes den først skal fylde år til sommer. Følg dog drf reglerne og lad være med at være så sippet.

• #15   20. feb 2011 Synes det er dumt, for der bliver jo ikke taget højde for hestens rigtige alder - og dermed udvikling.

Hvis nu føllet bliver født i december, så er hesten egentlig kun en måned gammel, men på 'papiret' er den et år. Så hvis hesten bliver tilredet som DRF 3 årig, så er hesten reelt kun 2 .. giver det mening?

Selvfølgelig kan jeg forstå, at der er nødt til at være en general regel omkring det, specielt når der er så mange heste 'uden fødselsdag' ..

• #16   20. feb 2011 Det et derfor de flere føl bliver født fra Febuar til juni.

• #17   20. feb 2011 <b>* Line og hestene med Z *</b>
    Jeg vidste den ville komme x)
    - Jaja, selvfølgelig regner (/håber) jeg med at folk ikke kun kigger på alderen, men hestens udvikling før de tilrider . Meeeeen det er jo ikke alle der gør det, desværre.

• #18   20. feb 2011 Hvis man følger det med den første januar, kan man jo resikere at nogle heste bliver tilredet som 2 - 2,5års jo smiley ved godt nogle bliver det, og at man bør kigge om hesten er klar til det,men der er jo nogle der bar tænker 3år skal den tilrides jo..

Så ved man datoen, så fejre jeg dagen der, men har haft en jeg ikke kendte fødselsdag på, men der sagde jeg bar den dag jeg fik den..

• #19   20. feb 2011 Altså jeg ved min hest har fødselsdag d. 4 juni, og jeg siger da han stadig er 15 og bliver 16 til Juni?

• #20   20. feb 2011 Nu er det jo heller ikke normalt at få føl i december måned smiley

Mener at man bør følge DRFs reglement, ligesom man gør med alle andre ting.
    Fint hvis man ed præcis hvornår den er født og man holder fødselsdag for den der, men hvis man skal sige hvor gammel sin hest er,, skal sætte den salg eller ligende, må man bruge DRFs regler.

• #21   20. feb 2011 DRF har generelt nogle mærkelige idéer og holdninger.

• #22   20. feb 2011 Hvis nogen spurgte mig hvor gammel Dusen er eller han stod og skulle sælges ville jeg sige at han er gået ind i sit 11 år, men bliver 11 år til maj.
    Går man op iat "fejre" fødselsdag for sin hest er det selvfølgelig på den dag hesten har fødselsdag hvis den er kendt, og jeg kan ikke se de store problemer omkring skiftet pr. 1 januar.
    Rigtig mange af os som kun har en hest tænker jo "kæledyr" og går måske op i at fejre vores dyrs fødselsdag, men dem som avler, har meget stort hestehold osv. går nok ikke voldsomt meget op i hvornår dyret fylder år i den forstand.
    Så reglen med skifte ved årsskiftet er da klart en fordel i langt de fleste sammenhænge og dem som ikke kan finde ud af at vente med tilridning osv. til hesten er fysisk og psykisk klar til det - ja de har nok ikke tænkt sig at vente hverken fra eller til uanset hvilken regel der er.

• #23   1. feb 2013 De fleste kender datoen(måske ikke helt præcist men i alt fald måneden) og så vil jeg jo sige at man skal holde den der;) Man holder jo heller ikke menneskers fødselsdage 1 januar;)

Kommentér på:
Alder, fødselsdag - hest

Annonce