{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
938 visninger | Oprettet:

At have hygge part til sin hest? :) {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Jeg har gået og leget lidt med tanken om at finde en hygge part til min hest, da tiden og pengene er lidt småt for tiden.

Jeg har aldrig prøvet noget som helst med part før (har ikke selv haft part på en hest, eller haft part til min hest), så jeg har lige lidt spørgesmål jeg håber i vil svar på? smiley

Ville i være intra i at have part på en hest der ikke kan rides? Altså hvor man så longere den i stedet, træner tricks, HMS, eller bare tager ud og hygger ved den og måske går en tur.

Hvor meget ville i synes er fair at betale for det? Har tænkt lidt på en 1/4 af opstaldnings prisen (450 kr, rundt regnet), eller 1/5 af prisen (365 kr).
(Stedet hvor hun står har alt hvad hjertet kan begære af faciliteter)

Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på, når jeg har part på min hest?

Ville det være smart at lave en part kontrakt?

Andet?

Der er dog nogle ting jeg har bestemt mig for:
Parten SKAL være fyldt 16, og have forældre opbakning hvis vedkommene er under 18.

Vil have faste dage hvor han/hun er der ude, og jeg skal have besked hvis han/hun ikke har mulighed for at komme der ud en af dagene, og hvis det ikke overholdes/ det er sket jeg ikke har fået besked et hvis antal gange, bliver parten opsagt.

Parten vil få en nøgle til mit staldskab, så han/hun kan komme til Blanca's ting, og hvis han/hun smider nøglen væk, skal han/hun betale hvad det koster at få lavet en ny.

Synes i det lyder fair? Er der noget jeg har glemt?

Håber i kan hjælpe mig lidt her. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At have hygge part til sin hest? :)
  • #1   24. jan 2011 Jeg sys ikke rigitgt duu kan tillader dig at tage penge for det når de ikke må ride den.

• #2   24. jan 2011 Jeg ville personligt ikke betale penge for bare at "hygge" med hesten - selvfølgelig er der HMS, tricks, og longere som du siger, men hvis jeg skulle betale ville jeg også kunne ride smiley

Men under alle omstændigheder vil det være en god idé med en kontrakt når der indgår penge i det.
    Og så er det en god idé at være med de første par gange parten er derude så man kan føle sig tryg alle sammen omkring det og hvis der pludselig kommer spørgsmål at de så er til at få svar på smiley

• #3   24. jan 2011 Ville sige, at når man ikke kan ride, synes jeg næsten ikke man kan tage penge for det. Selvfølgelig er der nogen der synes det er lige så hyggeligt at lave andet, men tror måske mange ikke ville betale for det. Synes de andre krav er fair nok.

• #4   24. jan 2011 Synes personligt ikke at man kan tage penge for det, når der nu ikke kan rides.. Som sagt før, er der selvfølgelig HMS, og tricks, osv., Men der er mange der ikke vil betale for en hyggepart (: Tror højest jeg ville betale 100 kroner om måneden (: Det afhænger selvfølgelig også af hvor mange gange om ugen man ville kunne komme derud (:

Du ville nok skulle være opmærksom på hvordan de behandler hesten, og hvor gode de er til at se tingene fra hestens side, følge dens reaktioner på forskellige ting. Som sagt før, hvis det var mig ville jeg være med de første par gange smiley

• #5   24. jan 2011 Puha, jeg ville ikke sige ja til sådan en part .
    - Alt for mange penge til en hest man ikke kan ride og så lyder du meget streng (dine regler er såmænd fair nok, men det er ret hårdt skrevet)

• #6   24. jan 2011 Jeg ville ikke betale så meget for det. i hvert fald ikke 450 smiley

• #7   24. jan 2011 Grunden til jeg har valgt at tage lidt for det, er som skrevet at det pt er lidt småt med pengene, og salg er helt udelukket, så kom lidt at tænke på at finde en part til hende. smiley

De kan have hende helt som sin egen, og træne alle de tricks med hende de vil (udover stejlning, da hun er for varm i hovedet til det, så det vil jeg ikke lade nogle kaste sig ud i), og hvad de ellers kan finde på.

Med tiden vil de evt også kunne komme til at ride hende, når hun er blevet redet op igen, hvis det ikke ender med hun bliver kasseret som ridehest.

Og jeg er selvfølgelig med de første gange, indtil parten har lært hende at kende, og ved hvordan hun skal håndteres. smiley

• #8   24. jan 2011 Jeg kan godt forstå du godt vil have noget for det, men er ikke sikker på der er nogen der vil give noget for det. Du kan jo lave en annonce, og se om folk er villige til at betale for det.

• #9   24. jan 2011
    Jeg har hyggepart på Maja.
    Kommer og går som det passer mig - hvilket jeg elsker. Med mit arbejde kan jeg ikke bestemte dage om ugen og før da jeg gik på gym heller ikke.
    Så nogle gange bliver jeg væk i en måned pga. tid og vejr.
    Nu har jeg også haft part i efterhånden 5år snart mener jeg, så kender ejer.

Dog rider jeg også.

Anyways. Nej jeg tror ikke du vil kunne finde en part der ville betale for at holde sig på jorden. Udover det så vil jeg ikke mene du skal have part hvis det er pga. pengene - jeg ville føle mig ret udnyttet som part hvis jeg bare var der for pengenes skyld..
    Er det småt med pengene så må man priotere efter min mening.

Hvis hesten så oven i købet er "besværlig" og det ikke er sikkert at den bliver ridehest overhovedet, så ville jeg igen heller ikke bruge penge på det.

Man kan få mange andre bedre parter til 500kr.

• #10   24. jan 2011 Amanda, AM, Sascha: Prisen er heller ikke helt fast endnu. Men i er meget velkommene til at komme med et bud på hvad i ville tage for det hvis det var jeres hest. smiley Udover 0 kr altså. smiley

AM: Ja nu hvor du siger det, kan jeg enlig godt se det måske er lidt strengt skrevet. x) Hehe, var ikke lige meningen. smiley

• #11   24. jan 2011 jeg synes ikke du kan tillade dig at tage penge for det, da du jo vil have en part for at hjælpe dig, fordi din tid er knap... min mening..

• #12   24. jan 2011 Krikken: Hun er skam ikke besværlig, overhovedet. Når man lige er blevet accepteret af hende, og har lært hende at kende, er hun den dejligeste og mest godmodige hest. Men hun er en spansk hoppe med alt hvad det nu indebærer, og har tempermant der efter, og det er noglet helt andet end en DV, eller rideskolens gamle Basse, så man skal lige finde ud af hvordan hun "virker". smiley

• #13   24. jan 2011 du kan da overhovedet ikke tillade dig at tage penge for at DU får hjælp smiley

• #14   24. jan 2011
    Blanca & Ida - Team Bitch - Man skal lige finde ud af hvordan alle heste er. Så det er nu nok ikke din der er meget speciel.
    Maja er luddoven og bevæger sig ikke en meter mere end krævet - men hende skal man også "lære" og omgås og kende.

• #15   24. jan 2011 Jeg ville i hvert fald aldrig betale for en hest som ikke måtte rides ... smiley
    Hvis det var gratis ville det være lige noget for mig, men har svært nok ved at betale noget for en jeg må ride så altså ... :] Jeg er nok bare lidt for godt vant :b

• #16   24. jan 2011 Jeg ville give omkring 250 måske;)..men det er også max.

• #17   24. jan 2011 Du kan skrive at du vil have en der tager ansvar, husker at meddele hvis han/hun ikke kan tage hesten på sin dag og helst over 16 år.

Der er masser af 14-årige der nok gerne vil tage en hest ud, strigle og gå en lille tur - og de kan sagtens være ansvarlige!
    .. og hvad mener du med forældreopbakning? At forældrene skal kunne træde til eller bare at forældrene synes det er en god idé med parten?

- hmm, hvis det SKAL koste noget, så synes jeg det skal være under 200 kr ..

• #18   24. jan 2011 Krikken: Selvfølgelig skal man finde ud af hvordan alle heste er, ingen er jo ens. smiley Men du kan spørge hvilken som helt PRE-menneske om deres temperament, og alle vil sige at en spansk hest's temperament ikke kan sammenlignes med nogen anden race. smiley

Rikke: Ja man kunne jo sige det var gratis, man sparer jo alligevel en del i benzin/tog med de priser vi har idag. smiley

• #19   24. jan 2011 AM: Ja se det lyder noget bedere. ;P
    Med forældre opbakning mener jeg at, forældrene skal være med på idén om en ikke-ridelig part, og sådan. smiley

• #20   24. jan 2011 Synes bare det er en mærkelig ting at skrive, for det betyder jo minus i daglig dagen.
    Synes det lyder distancerende og at man taler ned til folk, hvis du forstår smiley

• #21   24. jan 2011 Selvfølgelig betyder det ikke alverden i daglig dagen, men jeg ved at f.eks min mor, ville hade idén om at have en part jeg ikke kunne ride, ja hun så også at det er helt hjernelamt jeg har en hest jeg ikke kan ride. Og jeg er sikker på hun ikke er den eneste der har det sådan, så det er mere for at man lige ved at forældrene er med på den idé, deres barn nu lige har fået. smiley

Hmm, nej jeg er ikke lige helt med på det sidste du har skrevet? smiley

• #22   24. jan 2011 Jeg er selv part rytter og det er jeg ret glad for.

Jeg ville dog aldrig personligt give penge for at have part på en hest jeg ikke kunne ride (da det jo netop ikke er det der interessere mig)

Som "part" er det for mig vigtigt, at jeg kan bruge hesten til det jeg ønsker og det der interessere mig.... hvis du forstår. Jeg er skovturs rytter og elsker en god galop tur i skoven, så det er det jeg ville forvente at hesten kunne bruges til!

Jeg har ikke skrevet under på nogen kontrakt eller andet. Jeg vil heller ikke i mit tilfælde mene, at der er brug for det. Ejeren af hesten og jeg kommer rigtig godt ud af det sammen og vi kan sagtens sige til hinanden, hvis der er noget som vi er utilfredse med eller lign.

Jeg giver 500 i måneden for at have part på gamle billy og det skal så siges at jeg stort set er den eneste der rider ham og jeg må bruge ham som var det min egen. Jeg syntes det er en oki pris, taget i betragtning af, at hans udstyr altid er i top, mangler jeg noget til ham, skal jeg bare sige til og så ligger det klar næste dag, så ja, jeg føler skam jeg får noget for mine penge.

• #23   24. jan 2011 Jeg synes det lyder fint med at få en hyggepart, hvis man ikke selv har tid, men jeg tvivler godt nok på, at der er nogle der vil give penge for det, når man ikke kan ride.. Jeg ville personligt aldrig betale for det, man kan finde masser af heste man kan gå ud og hygge om gratis..

• #24   24. jan 2011 Jette og Lotte: Som skrevet lidt længere oppe, overvejer jeg at droppe det med at der skal betales for det, da vi faktisk kan spare en del, bare i benzin. smiley

TIL ALLE: Hvad ville i forvente fra ejers side, hvis i skulle have part på sådan en hygge hest?

• #25   24. jan 2011 Ville nok forvente, at ejer tog mine eventuelle spørgsmål seriøst... Og at jeg ikke ville blive dømt for min heste viden de første par gange, da man jo skal vende sig til hesten (:

• #26   24. jan 2011 Amanda: Jeg tror enlig også jeg ville være sådan over for parten, da jeg har den holdning at det er bedere at spørge en gang for meget end en gang for lidt. Og ingen kan jo vide alt om det hele, og man må jo lære lidt hen af vejen. Og så skal man selvfølgelig lære hesten at kende, og finde ud af hvor dens knapper sidder. smiley

• #27   24. jan 2011 Jeg vil forvente, at ejer er ærlig og lytter til mig. Derudover forventer jeg også, at ejer taler pænt til mig og ikke er nedgørende eller lign.

• #28   24. jan 2011 Jeg har part på en pony, jeg har helt for mig selv, må gøre hvad jeg vil og ride hvor og hvornår det passer mig, skal bare muge ud. ingen andre rider ham eller noget. Der er ridebane og den lækreste skov ned til stranden. Og jeg betaler ikke en krone. Tror ikke der er nogen der vil betale for det, da man ikke kan udvikle sin ridning

Kommentér på:
At have hygge part til sin hest? :)

Annonce