Hvad kræver det at hjælpe/undervise? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Jeg støder oftere og oftere på annoncer, hvor diverse personer tilbyder hjælp/kurser eller andet til andre hestefolk. Ofte mod betaling.
Men hvad kræver det i følge jer af erfaring eller eventuel uddannelse at give undervisning, kurser eller hjælp til eventuelle problemheste?
Personligt er jeg nok lidt sart - og jeg ville aldrig spørge en uuddannet person om konkret hjælp til min hest. Man kan tage imod råd, ja, men jeg ville aldrig stole nok på det. Slet ikke, hvis det er en problemhest.
Ser unge piger, der hjælper med "problemheste" og underviser i "horsemanship" - er jeg den eneste der er uforstående?
Vi har endda haft professionelle "horsemanshipfolk" ude og er blevet skuffede hvergang - så hvad får unge piger, der mener, at de sagtens kan, til at hjælpe folk? Kan det ikke gøre mere skade end gavn?
Eller hvor går grænsen?
Personligt har jeg undervist en lillebitte smule i dressur for et lille beløb (ofte hvis jeg selv har redet hesten, eller for brug af vores ridebane) men kunne aldrig finde på at tilbyde min hjælp til heste på højt niveau eller til problemheste - godt nok synes jeg jeg er udemærket til heste, men igen - hvor går grænsen?
Ville I selv tage imod hjælp af en ung pige og vise dem den tillid at overdrage din hest til et par hænder, der mener, de er klogere end dine, men måske ikke er der?
Der er jo forskel på at tilbyde sin hjælp - og på at lave direkte kurser eller direkte ændringer af problemadfærd?
Det blev vist lidt af et tankespind - håber I har fulgt med hele vejen.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Jeg kunne aldrig finde på at tage penge for at undervise nogen, da jeg ikke selv mener at jeg er dygtig nok til at gøre det .. Og jeg vil aldrig undervise folk på problemheste, da man hurtigt kan gøre ondt værre, hvis man ikke ved hvad man laver ..
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.194
Dvs. ældre end 18 år.
Jeg synes det er fint at tilbyde sin hjælp, dog ville jeg ikke selv give en krone for det, medmindre der er en stor erfaring og/eller uddannelse bag. :-))
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Bekendt til bekendt er jeg egentlig ligeglad. Jeg kan også nemt tilbyde min hjælp til folk jeg kender, ligesom jeg kan modtage hjælp fra bekendte der tilbyder mig det, men aldrig vil jeg annoncere eller henvende mig på annoncer fra unge som gamle uden en uddannelse eller langvarig erfaring -- og selvfølgelig med positive resultater i bagagen.
Så nej du er ikke den eneste der er uforstående
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
Men hvad er så erfaring? At man har haft en "problemhest" selv (hvordan man så end definerer det...) at man har redet piaffe på et par heste, eller at man har deltaget på clinics hos andre dygtige trænere?
dec 2009
jun 2005
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
dec 2009
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Da jeg var 12år og red dressur blev jeg undervist af en 15årig pige der havde vundet DM, det var fantastisk undervisning...
Dengang hadede jeg uddannede folk (bedridere) fordi jeg syntes de var aaalt for hårde ved hestene, ihvertfald dem jeg havde mødt.
Jeg startede med at hjælpe veninder osv da jeg var 14år, da jeg var 15år blev jeg ansat på en rideskole hvor jeg underviste børn og red 7 af deres ponyer, da jeg var 16år gammel flyttede jeg til KBH og begyndte at undervise i HMS.
Nu underviser jeg i HMS mellem 1 og 5 gange om ugen, og jeg har aldrig fået en klage, jeg har fået konstruktiv kritik, det får man jo altid men har aldrig fået:"Du kan ikke undervise du har ødelagt min hest" mv... og jeg har altså trænet problemheste for 3 bedridere.
Så for mig er det efter dine kompetancer, de 13årige herinde der har en hyggepony derhjemme de har lært at kysse og derfor nu tilbyder at undervise syntes jeg er underligt. Man kan først undervise når man kan sige fra, overfor opgaver man ikke magter, kender sine grænser og godt ved at man ikke kan alt!
jun 2005
Men okay - min første (og længe eneste) underviser fik jeg kun, fordi vi kendte én, der kendte én, og som hverken er uddannet eller noget, men som altid har haft hest selv. Så hun er selvlært, men har da redet kurser og dit og dat. Og hun har lært mig tæt på alt, jeg kan idag om dressurridning, endda på en så god måde, at jeg kan ride de fleste heste uden problemer, da hun samtidig på sin egen måde også lærte mig om indføling og forskellige heste har givet mig erfaring. Så man skal jo aldrig sige aldrig - men hun var trods alt voksen og havde mange års erfaring.
Synes bare det er forkert at tilbyde sig som underviser (også til børn) når man har 2-3 års erfaring. Jeg har haft hest i 12 år og vil først nu begynde at hjælpe folk, hvis de føler, at jeg vitterligt kan hjælpe dem, og i øvrigt har en "ikke"-problemhest.
Blogger
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
Jeg får undervisning af en meget erfaren underviser, og jeg har haft mange forbi os, men har valgt dem fra, og holder fast i ham her (-:
jun 2005
Er det ikke også svært at få kritik fra folk, der har mindre erfaringer end én selv? Ved da fra mig selv, at man ofte sluger alt, mere erfarne mennesker siger, og først stiller sig kritisk for det, når man har lært mere.
Men jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan hjælpe, hvis man ikke har en bedre uddannelse (og nu tænker jeg ikke bogligt eller noget, men erfarings og ridemæssigt) - man kan da give fif, men undervise?
Blogger
Nu ved jeg jo ikke om dit indlæg/ det i siger bla. er en hentydning til mig xD - Er også lidt ligeglad, for jeg stopper nu ikke :o). Men selvfølgelig skal en 12årig ikke undervise, du skal kunne tage ansvar for det du fortæller folk og vide at det altså kan være farligt at rådgive folk hvis du ikke ved hvad du rådgiver om..
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
jun 2005
jun 2005
Men det jeg siger er, at det er da nemt at kalde dig underviser overfor folk, der har meget mindre erfaring - for de vil jo bare lære det dér, du/træneren kan, og følger dig blindt. Hvilket jo kan give grund for manglende kritik? Det er kildent, især hvis det er problemheste, for alt andet end lige KAN man ikke have mange forskellige tilgang til tingene, hvis man er selvlært.
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
jun 2005
Blogger
Jeg spurgte bare om det var en hentydning til "folk som mig" - agtigt xD.
Men har stor respekt for din mening omkring undervisning for ja man skal passe på, helt bestemt! :o). Men havde jeg nu 100 gange i de 3 år jeg har undervist fast hørt:"Ej det der... No go!" så var jeg nok stoppet. Men som skrevet har jeg trænet heste for folk der er mere øvede end jeg og med succe, det tager jeg da som en hentyding til jeg ikke er helt skudt i grøften xD
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
Som eksempel:
Jeg underviser, og har gjort det i nogen år. Jeg underviser gerne i cirkellegene, for dem har jeg trænet med mange heste og jeg har kun fået positive tilbagemeldinger. Jeg ved at jeg har helt 100 styr på hvordan de udføres.
Det samme med andre grundlæggende øvelser, lege, mindgames osv.
Jeg siger nej tak til at træne "rigtige" problemheste, som jeg ikke mener jeg ved 100% hvordan jeg skal tackle. Især hvis det er store heste.
Hvis ejeren insisterer, eller jeg synes det lyder som en vildt spændende opgave, så plejer jeg at være åben og fortælle at jeg ikke helt ved hvordan, men jeg vil gerne give det en chance. Så skal de være forberedt på, at jeg kan sige at jeg ikke synes jeg vil, og de skal være bevidste om at jeg ikke ved 100% hvad jeg laver, men jeg prøver mig frem med den viden og erfaring jeg har. Det synes jeg ikke der er noget galt i, da ejeren så er helt indforstået med situationen. Og man skal jo have sin erfaring på en eller anden måde
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Jeg kender mange beridere, med lange berider uddannelser, der ikke skulle komme i nærheden af min hest!
Kender god også mange piger der gerne må klappe ham, men som ikke skulle ride min hest som en del af hans "uddannelse"
Tag feks trådstarter selv
Ville da sige og mene at det var en pige, med hovedet nogenlunde ordentlig skruet på, og kunne da så sandelig også finde på at læse efter, når hun skriver noget herinde...
Der er andre 17årige, jeg ville rulle øjne af og klikke videre, lige så snart jeg læste de to første linjer...
Dette gælder såmænd også min egen aldersgruppe og dem der er 10 år ældre osv...
Bare se Monty Roberts fx, han har ingen uddannelse, blev lovprist, har selv fundet ud af det hele (at han så senere er blevet af-gudet er så noget andet)
Der er mange der er selvlærte, indenfor ridesporten, fordi man ikke rigitg har kunne finde nogen der gad undervise i "jeg er hippie med min hest" - når alle hellere ville være får, følge flokken og ride dressur eller springe!
Ikke tænke selvstændig - nej puha!
Ej vi skal jo sortere i disse små, vidunder børn, der er dus med hesten og kan lære din hest at gå på toilettet hvis man klikker på en klikker og det samme gælder dælme også for dem der underviser i "rigtig" ridning
Hjælper selv gerne folk, men tager heller ikke noget for det, stempler heller ikke mig selv som ekspert, jeg har bare haft med heste at gøre siden jeg var 6 og har oplevet en del efter hånden...
Kan dog altid lærer noget nyt!
nov 2006
Følger: 207 Følgere: 241 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 2.350
Man behøver ikke være uddannet for at være kanon dygtig... Desuden er der jo ikke en bestemt alder på at være dygtig.
En ung person vil jo sagtens kunne hjælpe andre hvis hun har mere erfaring eller er dygtigere. Synes ikke man kan sætte alder eller uddannelse på det...
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Jeg rider terrænspringning ved Stefan brams, som ikke har nogen form for underviser uddannelse, men mange års erfaring som millitary rytter. Han underviser mange, og alle jeg har talt med om hans undervisning, er aldrig gået fra hans bane med en dårlig oplevelse. Når han underviser, ligger han vægt på balance, tempo, opstilling og tillid mellem hest og rytter.
Vi arrangerer også terrænspring kurser ved ham.
jun 2009
Følger: 26 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 293
Jeg synes det er okay med veninder, som hjælper hinanden.. Men så skal det ikke blive til mere end det. Jeg ville personligt aldrig få undervisning af en lille uerfaren pige. Og overhovedet ikke betale penge for det !
jul 2006
Følger: 57 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 510
Synes det er svært at svare på, hvornår kan man undervise egentlig ? Det kan man vel når man kan få ens ridning ud med ord til den elev man underviser. Om det er en pige på 5 år som li er begyndt at ride, eller om det er en pige på 25 år, som rider GP. Princippet er jo det samme, de ting de skal lærer er jo bare 2 vidt forskellige ting.
Pigen på 5 år, skal have det sjovt, og få tillid til hesten, og ligeså stille få sin grundridning i orden. Mens pigen på 25 år, skal kunne ride for så fine hjælper som muligt, o.s.v.
Jeg har undervist, og også redet nogle af de så kaldt problemheste, og der bruger jeg den erfaring jeg har, og den viden jeg har. Jeg siger aldrig ja til noget jeg ikke mener jeg kan gennemføre, og komme ud med et godt resultat på. Og med resultat mener jeg ikke på stævnepladsen, men for hesten og ejeren. Jeg har ikke en masse resultater fra stævnepladserne, men alligevel spørger folk om jeg ikke vil hjælpe dem, og hvis jeg mener der er noget jeg kan hjælpe med gør jeg det gerne, og ellers siger jeg det er uden for mine kompetencer.
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Synes ikke at - undskyld - små piger på 12-14 år kan tage ansvar for at undervise børn! tænk hvis der skete noget.. Men det kommer selvfølgelig også rigtig meget an på personen der undervisers erfaring.
Har selv hjulpet lidt her og der, men har aldrig taget penge for det. Mener da selv at jeg har ret godt styr på det, men vil helst ikke stå med det ansvar og synes også man bør have mere erfaring. Og jeg er alligevel 20 (på mandag)
Har også sommetider rynket lidt på panden, når jeg har set de annoncer med piger der tilbyder undervisning, og når man så ser deres profil er det ret amatør-agtigt - om det så er dressur, spring eller hms. Og man ryster lidt på hovedet og tænker over om de overhovedet har nogen selvkritik! Man skal kunne se sine egne fejl og vide hvor ens grænse går hvad evner angår...
- Pernille
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
Men på den anden side, så kan man jo godt være skide dygtig selvom man er 15 og ikke har nogen uddannelse, men hvis man fatter teknikken i det kan man jo være lige så god som en voksen.
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 409
Men, men, men, hvis man skal være daglig leder på en rideskole skal du vidst være færdig uddannet berider.
Håber du kan bruge det til noge
jun 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 45
men lidt sjov emme synes jeg... da jeg startede min uddannelse som dyrepasser på en rideskole og fik ansvaret for rideskolens heste daglige pasning fik jeg tilbud at undervise på rideskolen.. men jeg må sige jeg jeg takkede nej følet mig overhovedet ikke klar til det og det var heller ikke det jeg var ansat til.... jeg tog på næsten skole periode og hørte de fleste af de andre undervist m.m jeg blev lidt overresket over det da de jo ikke var uddannelset berider men dyrepasser... lidt stof til efter tænke...
jun 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 45
Hvad kræver det at hjælpe/undervise?