{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
764 visninger | Oprettet:

Hingsteføl opfører sig underligt. {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået et super smukt hingsteføl her i starten af december.
Han kom direkte fra sin mor som han har gået med på fold og i stald.
Han er lidt over 7 mdr gammel og stor af sin alder.
Det første han fandt på var at han ikke ville i sin boks....derfor vi i dag bakker ham ind, det siger han intet til, han bakker faktisk selv til og bakker faktisk og næsten ´selv indi boksen.
Det næste problem der så er opstået er at han er helt ustyrlig når vi skal trække hestene ud.
Han har en jævnaldrene veninde som han er meget sammen med og ellers er de begge så småt også begyndt at blive en del af hele flokken på 7 stk.
Men når vi skal til at gøre klar til at trække hestene ud og give grime på kan vi ikke stå inde ved ham uden han stejler og masser os -han er ellers hverken bange for os eller grimen. Det næste er så at når vi har fået grimen og torvet på ham og åbner boksdøren så er han HELT rolig og går pænt med ud på fold....
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det -de andre heste er ikke lukket ud før alle gae grime på.....og selvom vi tager ham først skaber han sig på samme måde... :s

Håber nogen kan komme med nogle gode råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingsteføl opfører sig underligt.
  • #1   20. dec 2010 okay har jeg godt nok ikke hørt om før..
    men tror du ikke bare det er fordi han prøver dig af..??

• #3   20. dec 2010 Han skal nok lige lære det hele at kende hvis han lige er kommet fra sin mor af.. men han lyder satme stædig :D. Min DV som er 3 år kan også være en satan af og til. men det er nok mere for at prøve en af.
    tror din har brug for opdragelse. og mere opdragelse. sæt ham på plads. uden at overdrive self.:)

• #4   20. dec 2010 Jeg tror han prøver jer af. Hvad gør i når han maser jer?

<i> Mvh Louise </i>

• #5   20. dec 2010 Når han maser os vifter vi ham væk -og rammer ham hvis han ikke rykker sig.....jeg er gravid så tager ingen chancer smiley

• #6   20. dec 2010 Nej, okay. Hvem lukker ham ud om morgenen, er det andre, og ikke dig?

• #7   20. dec 2010 Lige pt er det min mand der mest lukker ud og ind.

• #8   20. dec 2010 Det er en stor omvæltning og kan være ekstremt stressende for, at føl at blive taget fra sin mor og flyttet til nye omgivelser.

I mine ører lyder det som om, at han er meget usikker - og den der ide om, at han prøver jer af, vil jeg meget gerne i pakker meget langt væk.

Da min Tali flyttede hertil (6 mdr gammel) blev han bogstavelig talt båret ind i stalden og han væltede tilmed en enkelt gang - men ind i boksen kom han.
    Herefter brugte jeg en masse tid i stalden, så han kunne vænne sig til mig. (han var HELT rå)
    Og jeg satte hele dagen af til, at skulle få ham ud af sin boks og ud på fold - jeg var alene om opgaven.
    Men med ro, et korrekt kropssprog og tillid gik den lille herre stille og roligt med i et løsthængende træktov.
    Og på samme måde ind igen.

I skal ikke slås med den lille fyr, men give ham ro og tid og i skal være obs på jeres eget kropssprog, så i indbyder ham til det i ønsker af ham.

At i er nået til, at skulle bakke ham ind synes jeg fortæller, at i ikke har givet ham den tid han havde brug for, for at lære at gå forlæns ind i hans boks.

Når i begrænser hans muligheder og valg, så skal han nok vælge den vej i ønsker.
    Får han ikke lov, at dreje til højre, venstre eller flytte sig meget bagud og der er luft fortil og der ikke står en og trækker i ham og kigger imod ham - så skal han nok finde sin egen løsning som er, at gå frem og ind.

Husk på hans alder og hvor nyt alt er for ham - han har kun jer til, at vejlede sig og bliver det en kamp, så bliver verden endnu mere usikker og ubehagelig end den allerede er for ham ilge nu.

Når i giver grimer på og han opfører sig som han gør, så spring ham over og lad alle heste stå i stalden indtil der er helt ro på igen.
    Og når han også er rolig, så gå ind og giv ham grimen på.
    Så skal han nok finde ud af, at han først får kontakt, bår han er rolig og hans adfærd vil ændre sig.

Pøj pøj med ham - og i øvrigt tillykke smiley

• #9   20. dec 2010 May:Synes det du skriver lyder hélt fantastisk smiley Kan godt lide at det du foreslår er på hestens præmisser smiley

• #10   21. dec 2010 Tak Pia - forsøger blot, at hjælpe smiley

Kommentér på:
Hingsteføl opfører sig underligt.

Annonce