Opdragelse af intressant hingsteføl.. {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have min bette hingst til følskue på søndag. Han skal sidde i en gjord på hoppen så meget som muligt, da jeg har dårlig knæ, så kan ikke gå med ham hvis han pludselig tager en "Zenvo tur" ..
Men problemet ligger så i, at han er forfærdelig når han går i gjorden. Han stejler, bukker, løber frem, nægter at gå, bider hoppen både i hovedet og på kroppen. Det er ikke fordi han ikke ved hvad han skal, han har gået i den før, super fint - har så holdt en lille pause og skulle nu lige vendes til det igen.
Jeg ved umiddelbart godt at det bedste ville være at lade ham være åndssvag til han fatter, at han ikke undgår gjorden af den grund. Men noget skal der gøres, for han er forfærdelig overfor hoppen, og det kan jeg virkelig ikke byde hende. Hun går så flot når jeg trækker hende og opfører sig rigtig pænt, og hun bliver stik tosset når den lille lort bider, rykker og springer op på hende.
Så noget skal der gøres. Vi er 2 om projektet, evt 3 hvis nødvendigt. Han går i en meget kort snor, ca 30-40 cm - kun lige lang nok til at han har en chance hvis han snubler el. lign.
Hvordan skal jeg rette ham af så han ikke bliver bange for hverken mig eller det at gå i gjorden, men så han samtidig stopper med at være SÅ slem?
Jeg forventer ikke at han skal gå perfekt ved siden af, men jeg synes bare heller ikke jeg vil byde hoppen den behandling.
Håber rigtig, rigtig meget på en masse god hjælp!
Btw "går-træner" også med ham hvilket er okay, selvom han er rigtig meget oppe under skyerne. Han er 3½ måned.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.261
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 296 Svar: 1.718
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.261
jun 2008
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 221 Svar: 729
sep 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 138
I starten har vi ALTID en kort snor nok ikke mere end de 30cm selv om du synes det er farligt hvis den falder, MEN det er mindst lige så farligt at have for lang snor, da de kan få ben i snoren.
Så skal der bare en god portion tålmodighed og masser af træning til.
Kan se du har fjordheste:D Jeg skal også mønstre på søndag:)
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.135
sep 2010
Følger: 42 Følgere: 50 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 201
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 296 Svar: 1.718
Opdragelse af intressant hingsteføl..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside