{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.217 visninger | Oprettet:

Kan en hest være hjerneskadet? {{forumTopicSubject}}

Tror i at en hest kan have en decideret hjernefejl, der gør at hestens hjerne indimellem slår helt fra?

Jeg har faktisk tænkt over om Lille Lyn måske har en hjernefejl.
Hun er det skønneste af det skønne, og det er tydeligt at hun nyder når vi træner / går ture / hygger / hvad end vi laver så det er slet ikke problemet. Hun bliver stimuleret rigeligt vil jeg mene, men snart påbegynder vi "rigtig" træning istedet for kun gåture.

Nå men! Når vi så går ture så er det som om hendes hjerne slår fra indimellem. Hun kan gå og være det skønneste, og bare gå og putte sig ind til mig, men så pludselig stoppe op, se sig omkring, og så dreje og spæne direkte ned i grøften / ind i stødhegn / ud på vejen.
Ikke nok med at det er hamrende farligt for hende selv, så vil jeg nødig risikere at en billist endda må stoppe brat op fordi hun løber lige ud foran bilen.

I de situationer har jeg efterhånden forsøgt alt - Trække i torvet, løbe med, tale roligt til hende, hæve stemmen og bestemt sige "NEJ!" eller "Stå!" (Dette har hjulpet nogle gange), og en enkelt gang fik hun et klask på bagparten da hun bare tonsede derudaf og ned i grøften og lige ind i et stødhegn - Så måtte jeg gøre opmærksom på at jeg var der. Det hjalp helt klart, for hun stoppede og gik tilbage til mig.

Og det er netop min pointe - Så snart jeg gør hende opmærksom på at jeg altså er der, så stopper hun og går tilbage til mig og putter sig ind til mig.

Dette er ikke en tråd hvor jeg spørger om hjælp til håndtering af problemet, men ganske enkelt spørger - Er det helt forkert tænkt, at det er noget i hendes hjerne der gør at hun slår sådan fra og bare tonser afsted?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en hest være hjerneskadet?
  • #1   15. dec 2010 tja ligesom alle andre dyr kan en hest vil også have en skade i hjernen? eller sådan noget smiley

• #2   15. dec 2010 ret interasant følger lige med, min hest har de samme problemer

• #3   15. dec 2010 Jeg har haft en samtale med min dyrlæge netop angående evt hjernefejl. Hun mener at heste såvel som mennesker kan blive trykket under fødslen og derved mangle ilt til hjernen med hvad der så følger af skader i hjernen...
    Jeg skal da ikke kunne sige om de ikke også kan få det på andre måder som en evt blodprop som mennesker men synes ikke det lyder usandsynligt.

• #5   15. dec 2010 Hun er forresten flaskeføl.

• #6   15. dec 2010 Jep en hest kan være hjerneskadet, lige som den kan være hjerne død..

• #7   15. dec 2010 Mit føl, var hjerneskadet smiley

• #9   15. dec 2010 Hvad tror i det er, hvis det ikke er noget i hjernen? smiley

• #11   15. dec 2010 alle der har en hjerne kan så klart have/få en skade, det kan enten være ved fødsels pga for lidt ilt , have slået hovedet eller haft en blodprob

• #12   15. dec 2010 Hun kan jo have et meget fremtrædende flugtinstinkt.
    Min er også meget opmærksom, og jeg kender godt det der med at de stopper op og kigger på et eller andet - og så er der bare ikke kontakt før de har kigget færdig.

Men jo, heste kan også have hjernefejl. Jeg kendte en hest, som min veninde købte, som det nogle gange bare slog klik for. Det var ikke i bestemte situationer - det kunne være når som helst. For det meste var der ikke noget, men ja... som sagt, kunne det bare slå klik og så rejste den sig bare og var helt tosset i hovedet. Hesten havde kun haft én ejer før min veninde og der var ikke nogle problemer med opvækst eller noget. Men den havde ikke fået nok ilt til hjernen under fødslen (kender ikke detaljerne) så jeg er ret sikker på, at det var en hjernefejl.

• #13   15. dec 2010 En skade i hjernen om den er medfødt eller erhvervet vil i de fleste tilfælde komme til udtryk i en motorisk dysfynktion og/eller fysisk handicap og vil være konstant. F.eks. manglende evne til at gå lige, konstant støder ind i ting, lammelse af muskler og mange andre ting - men konstante og ikke noget som kommer og går.

Har da læst en artikel om et føl som var skadet og havde store problemer med motorikken.

Men nu er en hestehjerne jo hverken særlig stor eller særlig kompliceret - de er jo ret primale og langt det meste kører på instinkt, så lige med hensyn til den problematik du beskriver vil jeg være langt mere tilbøjelig til at mene at den har et psykisk problem der får den til at reagere sådan. En hest skal jo kun have oplevet noget dårligt en enkelt gang for at huske det for evigt. Men når hun så reagerer på dig og søger tilbage til dig, synes jeg da at det lyder til at i er på rette vej og at der skal ligges rigtig meget arbejde i hende.

• #14   15. dec 2010 min venindes hoppe folede et hjerneskadet føl her i sommers og det var noget dyrlægen fortalte hende, så det kan sagtens lade sig gøre..

• #15   15. dec 2010 heste kan godt have en hjerneskade.. kender en der har haft en smiley det slog bare klik for den og man vidste aldrig hvornår, det kunne være på vej op af staldgangen, under rytter, i longen, på vej på fold osv. altid totalt uforusliglig..
    men syntes ikke det lyder som sådan i dit tilfælde, hvis problemet kun er når du er ude og gå..

• #16   15. dec 2010 Der findes en del spændende læsning om emnet på engelsk hvis nogen har mod på det

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11477

http://www.equisearch.com/horses_care/health/illnesses_injuries/headinjuries_112006/

• #17   15. dec 2010 KARINA:

Tihi jeg bliver jo lidt rørt smiley
    Men ja, det er da forhåbentlig så "bare" alle de nye indtryk. Hun har stået stille i et år, og faktisk stortset ikke været uden for folden eller boksen i det år. Dette har vel stor betydning også?

• #18   15. dec 2010 hvorfor får du ikke din hest tjekket af en dyrlæge

• #19   15. dec 2010 Det er hun skam også blevet Gitte smiley Han siger at hun "bare" er alt alt alt for fed..

• #20   15. dec 2010 Er sammen med min dyrlæge blevet enig om at min hoppe Kiara er hjerneskadet. Hun har utrolig dårlig motorik, meget svært ved at styre sine ben og hvis der er gang i dem på folden og de løber rundt er det meget tydeligt at se at det er svært for hende at overskue situationen og hun får et ret specielt kropssprog, eller hvordan man nu skal forklare det.
    Derudover er hun også en smule sær i sin væremåde, dette kommer til udtryk i mange situationer, men hun har fx lært at prutte med mulen når hun vil have guf eller løfte sit ene ben for at få guf. Men hun kan ikke forstå at det kun er mennesker som giver hende noget, nogle gange stiller hun sig ud til de andre heste og løfter ben eller laver pruttelyde med mulen, i håb om at der falder en lille guffer af smiley
    Og så har hun svært ved kommunikation imellem hende og de andre heste og kender ikke rigtig til hestesprog. Hun har lært af en hoppe som tog hende lidt til sig, at de andre heste ikke må komme for tæt på, men hun ved ikke hvor grænsen er for hvornår de er for tæt på, nogle gange kan hun stå og sparke ud, eller vende øre af en hest som står 15 meter væk.

Men tilbage til dit spørgsmål, jeg tror bare at Lille Lyn er meget følsom og let slår over i flugtinstink. Men hvis hun fx. også har svært ved kommunikation hestene imellem, eller har dårlig motorik så kunne hun godt være det

• #21   15. dec 2010 Alle levende væsener kan have defekter - det være sig i bevægeapparatet, organer og yderst vigtigt - skader på hjernen.

Hjerneskader skyldes for heste ofte medfødte fejl eller som en anden herinde nævner "iltmangel under foling" - der kan således også være tale om cancer, også i form af tumorer i hjernen.

På et tidspunkt var jeg i besiddelse af en 5 års varmblodshoppe. Vi kæmpede bravt med hende, men hun var så ustabil, at det var livsfarligt. Lige som vi troede at der var bare en smule stabilitet, vendte hunh 180 grader og kunne gå til angreb. Selv på folde med andre heste, havde hun afvigende adfærd.

Vi endte med at slagte hende. Og sikken lettelse.

Vi diskuterede meget frem og tilbage, også med dyrlæge og andre, der havde kendskab til den slags "afvigere". Uanset årsagen ville vi ikke kunne gøre noget. En ustabil psyke er aldrig at spørge med - og slet ikke med dyr på flere hundrede kilo.

Hvad der er aktuelt i dit tilfælde, kan "skærm-folket" her ikke svare på smiley

• #22   16. dec 2010 Nu har jeg sådan læst mig til at din bette pru lider af seperations angst og dette er nok grunden til hun opføre sig som hun gør.. Seperations angst er ikke bare noget som heste/ponyer sådan bare lige kommer af med... Det har ikke noget og gøre med hjerne skade eller andet...

• #23   16. dec 2010 Nu kan det jo også være at hun har mistet noget af tilliden til dig, altså når man tænker på hvad i har været igennem.
    du "forlod" hende jo ?! Bare en tanke :O)

• #24   16. dec 2010 tror bestemt ikke hun er hjerneskadet på nogen måde, for som du selv siger, når der atter er kontakt kommer hun jo hen til dig igen,,,,,,så tror bare at hun skal finde ud af at du er tilbage "flokken" for at blive og for at passe på hende :O)

• #25   16. dec 2010 Tror jeg ikke - Jeg tror bare hendes forsvars/flugt-mekanisme er en anelse overudviklet. Jeg havde en pony der var på samme måde, bare oftest, når man red. Man kunne være igang med den flotteste cirkelvolte, og PANG, så stod vi nede i den anden ende af banen eller ovre i det modsatte hjørne.

Har du prøvet at trække hende i en spansk kapsun?
    For min veninde har en grande 3års, der lavede samme nummer - den mærkede så det øgede tryk fra kapsunen, vendte 180 grader direkte front imod os igen - stod og gloede - og har aldrig gjort det siden.

• #26   16. dec 2010 Jeg synes bare det er mærkeligt, at den adfærd først virkelig er begyndt at vise sig nu.
    Lige da jeg overtog hende (23. oktober), og frem til jeg flyttede hende fra gamle sted og til nyt sted så lavede hun også de små numre der. Hun ville gå stille og roligt og pludselig stejle eller bukke og begynde at løbe. Dog ikke nødvendigvis hjemad.

Så flyttede jeg hende den 10. november, og hun faldt SÅ godt til. Hun blev virkelig en helt anden, og vi begyndte at gå lange ture alene. Dette var før absolut ikke muligt..

Men så indenfor de sidste 10-12 dage er hun begyndt at blive mere og mere stædig og svær at gå ture med. Hun drejer hele tiden og løber - Ned i grøfter, ud på vejen, ind i hegn, ind imellem træer osv. osv. Det er som om hendes hjerne pludselig slår fra.

Jeg har svært ved at finde årsagen til dette pludselig skift, da hun som sådan ikke har oplevet ændringer i hverdagen. Hun har fået boots på, men problemet er ikke blevet værre efter det.
    Så er en hest på folden blevet ekstremt afhængig af hende, så når vi går ture så kan vi høre den vrinske ihvertfald en km væk - Dette kunne vel gøre hun bliver stresset og føler sig presset til at løbe hjem?
    Og så er jeg begyndt at vaske hendes ben regelmæssigt grundet mug, men det kan da ikke have indflydelse på gåture?!

Det lyder meget rigtigt, at det er fordi hun kan have et overudviklet flugtinstinkt..

Og jeg er ret sikker på, at der ingen problemer ville være hvis vi gik sammen med andre. Men LL står på et lille sted med kun 3 andre heste, og der er stortset aldrig andre på gården end jeg selv. Så ved ikke lige hvor jeg skulle finde nogen at gå med :s

• #27   16. dec 2010 tror nu heller ik den er hjerneskadet.. da min hest kom til skade i sommers, prioterede dyrlægen at den da ik havde fået en hjerneskade, fordi den stadig var opmærksom og kunne reagere på lyde udenfor og ting omkring sig..

• #29   16. dec 2010 Nogle heste er også mere nervøse, når de bliver trukket, end når de bliver redet. Så læner de sig for meget op ad den, der trækker, og hvis man har en sensitiv, flugtreagerende hest, mærker den den mindste usikkerhed fra trækkeren - og beslutter sig for at smutte. Når man rider skal hesten "stå på egne ben" på en anden måde smiley

• #31   16. dec 2010 Vil du fortælle lidt om sygdommen? smiley

• #32   16. dec 2010 pernica foto: hvad er slinger?

• #34   16. dec 2010
    Slinger også kaldet Wobbler syndrom:
    http://www.uky.edu/Ag/AnimalSciences/extension/pubpdfs/asc133.pdf

Hunde kan fx. også få det smiley
    Her beskrevet på dansk, men godt nok for hunde:
    (link fjernet)

• #36   16. dec 2010 åååh nej altså..

Hvordan kan dyrelægen undersøge det?

• #38   16. dec 2010 Hun er 9 eller 10 år..

Men betyder det, at så længe man ikke rider så er det ikke som sådan et problem at hesten har slinger?

Tak for hjælpen smiley

• #39   16. dec 2010 Uha må nok hellere lige kontakte min dyrlæge en gang, det kunne ret godt passe på Kiara alt det du lige har skrevet.

Kiara er utrolig lærenem og lære alt lynhurtigt, men sommetider har hun dage hvor man absolut ikke kan få hende til at gøre det man nu har lært hende. Jeg har altid bare forbundet det med at hun har været lidt ugidelig, men det kan der jo så have været en god grund til.

Når hun er stresset og jeg fanger hendes opmærksomhed, falder hun altid ned igen og kommer hen til mig, sådan nærmest for at søge beskyttelse.

Hun kan heller ikke vige for pres, da vi fx stod på stald og hun stod på staldgangen og man skulle rykke hende lidt til siden, så forstod hun det ikke og man skulle nærmest tage og flytte hendes ben for hende.

Hun er også begyndt på, når vi rider tur, at stoppe op og ikke ville gå videre, man kan intet gøre for at få hende frem, hun står bare, og forstår ikke signalet til at gå videre, som jeg ellers godt ved at hun kan.
    Hun falder ofte når vi rider tur, snubler over sine egne ben og fald engang helt bogstavelig talt i søvn mens vi var ude og skridte tur. Hendes øjne lukkede mere og mere i og bom så lå hun på jorden men kom heldigvis op igen i en fart.
    Af den grund rider jeg ikke så tit på hende og når jeg gør er det i skridt med lidt trav, traven føler hun sig utrolig sikker i, underligt nok.

Hun har dog aldrig virket fjern, hun er altid utrolig opmærksom på mig hvis jeg er ved hende. men har to gange haft en lidt længere periode hvor hun pludselig ikke gad mig eller andre mennesker, uden nogen synlig grund, for der havde ikke været nogle ændringer i hendes hverdag overhovedet..

Men bliver slinger værre og værre med årene eller udvikler det sig ikke? Skal ud til hestene nu her, så har ikke lige tid til at læse artiklerne om det, men vil gøre det når jeg kommer hjem smiley

• #41   16. dec 2010 Hvad er det der gør, at du mistænker LL for at have slinger? .s

• #43   16. dec 2010 Det vil jeg prøve - Tak smiley

• #44   16. dec 2010 Pernica foto: Mange tak for dine svar, det kunne være rart at vide hvis det var det hun led af. Har dog alligevel altid haft forståelse for at hun var været noget speciel, og taget meget hensyn til det.
    Hvordan havde din søsters hest det med andre mennesker, havde den det bedst med kun at være knyttet til hende, eller havde den også let ved at knytte sig til andre?

• #45   16. dec 2010 til den bidløse vegetar.
    vi har en pony, som er så sød og rar, men nogle gange bliver han let skræmt af nærmest ingenting og så løber han også frem, i grøft eller andet. og han bliver svær at komme i kontakt med.
    tror bare nogle har et større flugtinstinkt end andre
    nogle gange kan han gå ved den mest trafikkerede vej og traktorer kan køre forbi ham uden at han vipper et øre.
    og andre gange kan han gå så pænt og fare helt i panik ved en lille bil og bare løbe frem, eller til siden i grøften, hvor han er svær at komme i kontakt med.

• #46   25. dec 2010 der er også sygdomme der går ind og påvirker hjernen, som gør de bare står og glor i væggen og ingen ting registre (og måske pludselig vågner op et par minutter).. smiley har ikke læst alt der er blvet skrevet, efter som det er så langt. men har læste noget af det øverste , ved ikke om dette kan hjælpe smiley

Kommentér på:
Kan en hest være hjerneskadet?

Annonce