{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.816 visninger | Oprettet:

Tygger på bidet - Hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

For 1½år siden, begyndte jeg tilridning på den pony jeg har part på, da vi begyndte tilridningen var han meget spændt, ved den mindste signal kunne han finde på at kaste sig til den side man gav signalet til. Han slog meget hovedet HELE tiden, hvilket gjorde det skarpt at sidde på ham... Han er en meget VARM og SPECIEL pony!
Men jeg har fået styr på alt det med at han slår med hovedet og mange andre 'fejl' der var.
Men han tygger på bidet, når han skal koncentrere sig. Han er begyndt at stoppe med det LIDT, men han gør det stadig. Min træner er ved at blive sindsyg over det.;-)

OBS. VI HAR HAFT DYRLÆGE, SMED, TANDLÆGE, FORSKELLIGE BID.
Han gør det OGSÅ når vi rider uden sadel, så det har IKKE noget med sadel at gøre!

Men har I nogle erfaringer, eller råd til hvad vi kan gøre ved det?
Det ville være SÅ rart hvis vi kunne få den lille skønne krikke til at stoppe med det, for det er virkelig en irreterende lyd!:-)
<i> -Emma & Especiale.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tygger på bidet - Hvad skal jeg gøre?
  • #1   8. dec 2010 Min første tanke er om biddet er for stort og måske jeg ikke ved nok om sagen til at vejlede, men i mit hovede ligger et bid der passer i størrelsen ikke på tænderne og hesten burde ikke kunne tygge/bide i biddet så det siger voldsomme og generende lyde.
    Her må andre så rette mig hvis den opfattelse er forkert.
    For at hesten blidt gumler på biddet og accepterer det burde være jo være ok, så hvis lyden er så voldsom at den ligefrem driver jer til vandvid - så må der være noget galt.

• #2   8. dec 2010 Nu bliver jeg helt itvivl om det sidder for langt nede, selvom jeg ikke tror det. Men det er ikke KUN biddet han tygger på, men det er også hans tænder han bider sammen.

• #3   8. dec 2010
    Gør hesten det ikke uden bid så skal problemet findes i munden smiley

Rid med løse tøjler - gør den det ikke m. løse tøjler er det nok pga. for hård hånd
    Rid uden næsebånd - for stramt næsebånd
    Skift til forskellige bid - nogle heste duer kun på 2delt fx
    At hesten er spændt - dvs. at ridningen giver ubehag som hesten udtrygger ved at tygge på bidet, dette vil komme til syne i at hesten ikke gør det m. løse tøjler

• #4   8. dec 2010 Krikken: Min kusine rider ham med meget løse tøjler, og han tygger meget mere på biddet ved hende, end ved mig jeg har så en lidt hård hånd.
    Men jeg vil da prøve at skifte til et to delt, og prøve at ride uden næsebånd.

Så håber jeg det hjælper.:-)

• #5   8. dec 2010
    Prøv også uden bid - altså bare i grime. Så kan du også udelukke spændingen smiley

At hesten gør det mere ved hende end dig kan skyldes at du fx. strammer næsebåndet mere end hende.

• #6   8. dec 2010 Krikken: Ofte hjælper jeg hende med at sadle op, og jeg strammer hovedtøj. & det er SLET ikke fordi at det er stramt, men han gør det også når næseremmen ikke er spændt, spænder den først lige inden jeg hopper op.

Det med kun at ride i grimme tør jeg ikke, da han vil slå voldsomt med hovedet og det kan blive meget farligt, både for ham men også mig.

• #7   8. dec 2010 Hvis han slår med hovedet , så skal du da finde ud af hvorfor han gør det ? Ikke bare "snøre ham ind så han stopper" ...

• #8   8. dec 2010 Har du prøvet med et gummibid? evt. med æble.
    Har hørt det kan hjælpe smiley

• #9   8. dec 2010 $ $$ Cowgirls have more fun $$ $: Da vi startede tilridningen brugte jeg martingal, som fik ham til at slappe mere af (den var ikke stram!). Han gør det så slet ikke mere med mig, fordi jeg har fat i ham. Jeg har en stille men hård hånd, så jeg har ikke en chance for at holde ham afslappet. & så har han mulighed for at slå med hovedet.

• #10   8. dec 2010 Jeg har tænkt på et gummibid, det skal dog ikke være med smag da han ikke skal 'belønnes' for at tygge på det. Det vil så også hurtigt gå i stykker, da han vil bide revner i biddet så det vil skære ham. Jeg har også på fornemmelsen at de ikke er så glatte som et metal bid, da gummi godt kan være svært at gnide, så det vil lave hul i munden på ham.

• #11   8. dec 2010 Så hop af ham, og begynd at træne ham fra jorden, indtil han stopper med at slå med hovedet... Hvis det ikke er et fysisk problem, kan det trænes væk. En hård hånd hører ikke til på hesten... smiley

• #12   8. dec 2010 Lige først, du kan ikke påstå at hesten slapper af med en martingal? Det holder jo slet ingen steder. Måske DU har slappet mere af, fordi at DU var usikker, men hesten slapper ikke mere af fordi den bliver bundet ind.

Mit første bud vil også være at biddet sidder forkert (for løst evt). Eller at den bare endnu ikke har fundet ud af, at biddet er okay (kan bunde ud i for hård hånd, der har vist den, at biddet er ubehageligt)
    Men hvis i har haft tandlæge, så vil jeg råde jer til at få en ud igen - evt. en anden, og så spørg hvad han/hun kan give af råd. Man hestetandlæger er begyndt at rådgive i hvilke bid der vil ligge godt i munden. og efter min mening er de jo de bedste til at rådgive, da de kan se hvad den enkelte hest kan holde til at tykkelse osv.

• #13   9. dec 2010 jeg har hørt at det er fordi hesten tænker og syntes det er svært !! Min gør det også af og til særligt ved svære/ ny øvelser mit bid er et HS muffebid og nej ikke for stort og sidder hvor det skal !! Så måske bare en dårlig vane som når mennesker evt bider læber, negle osv !!

• #15   9. dec 2010 Falder til ro, eller, indser at den ikke kan kæmpe imod, og vælger derfor at overgive sig. Jeg vælger at tro på det sidste.

• #17   9. dec 2010 Jeg er af den mening, at en hjælpetøjle ikke gør noget godt - dvs. heller ikke får en stresset hest, til at slappe af. En hjælpetøjle giver hesten to valg: Kæmp i mod, og oplev kæmpe smerte, eller giv op, og oplev at lidt af smerten forsvinder. Sikke et valg, smerte, eller smerte ..

Kommentér på:
Tygger på bidet - Hvad skal jeg gøre?

Annonce