{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
574 visninger | Oprettet:

Dækken de kommende dage? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Nu bliver jeg urolig, har læst i nogle andre indlæg, at det skulle blive op til -17 grader de næste nætter :s
Min hest er lige flyttet mandag, og har derfor ikke rigtig noget bund i sin boks. Men tænker om jeg så skal give ham sit regndækken på? Det er godt nok uden fyld. Men det varmer vel lidt?
Han får selvfølgelig hø ind i sin boks i et hønet, så det holder længst muligt. Men han får det allerede kl. 16 ca, så det er ikke sikkert at det holder helt til om natten jo?

Er det bare mig der er en hønemor? Hehe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken de kommende dage?
  • #1   1. dec 2010
    Du er lidt hønemor... Vent og se om hesten fryser, det kunne jo være han har vinterpels... De fleste heste kan sagtens klare det.

De -17grader tror jeg menes med at det føles som -17grader fordi der blæser... Og det er jo heldigvis kun uden for.

• #2   1. dec 2010 Haha, har altid fået afvide at jeg er en hønemor x) Men ja han har da pels, heldigvis.

• #3   1. dec 2010
    Det er ikke altid en fordel at være det smiley - des mere man pakker ind, des mere skrøbelig gør man kræet.

• #4   1. dec 2010 Jeg plejer nu ikke og være hysterisk med foldtid og dækken osv. Det er mest ved alt andet jeg er en hønemor smiley Han har dækken på de dage det regner, hvis jeg gerne vil ride, ellers står han sq ude i al slags vejr. Men blev lige helt urolig lige da eg hørte, hvor koldt det bliver.
    Men det har måske været de ryttere med skrøbelige heste, af varmblodstyper. Min er jo trods alt koldblod smiley

• #5   1. dec 2010 synes også du er en hønemor.. jeg ville ikke gøre noget specielt.. måske lidt ekstra halm og hø, det er det..

Min får ikke flere dækner på.

• #6   1. dec 2010 vinterdækken - 300gr.. indtil vi kommer over plus 10 grader.. i gennemsnit

derefter får han sit overgangsdækken på med 200gr indtil han kan nøjes med at gå med ingenting

sommerperioder kun regndækken hvis det pisser ned

og ja, jeg er hønemor, men erfaringen med laudino har vist han ikke sætter pels (nok anyway)

• #7   1. dec 2010 de har lovet ned til minus 17 grader natten fra fredag til lørdag og det er ikke chillfaktor (altså vindbestemt dvs. følels som) nej det er reelt minus 17 grader. min dreng går pt med underdyne på 150gram og vinterdækken med 300 gram altså 450 gram ialt.
    skal li siges at han allerede pt er blevet barberet 2 gange, og igen har sat voldsom pels. tror ski hesten ved at det blir en rigtig kold vinter.
    men tilgengæld er der jo næsten altid lunt i en stald så hvis man undgår træk tror jeg ikke din hest for et problem
    mvh natascha

• #8   1. dec 2010 Okay, tusind tak. Vil bare ikke have han fryser. Så er det lettere og give ham det på jo. Der er jo heller ikke fyld i, så det ville bare være for at han ikke fik træk, hvis der nu skulle være en sprække. Og det må man jo regne med - det er jo en stald smiley

• #9   1. dec 2010 Problemet med at lægge et dækken på en hest med vinterpels er at hesten ikke kan rejse pelsen, når der kommer ekstra vægt på.

Måden en hest holder varmen på den naturlige måde er:
    1 at sætte pels efter vejret. Nogle meget, nogle lidt.
    2 Når det er koldt så rejser hesten pelsen, lidt a la når vi får gåsehud/myrepatter, sådan at der dannes en isolerende luftlomme mellem pels og huden. Denne luftlomme sørger for at luften omkring hesten er varm.

Når man klipper en hest gør man det umuligt for hesten at rejse pelsen, og derfor er dækken alt efter vejret nødvendigt.
    Men en hest som ikke er klippet og har klaret sig med de, ned til, -15 grader der har været om natten de sidste dage, kan også sagtens klare de grader koldere.

Hvis hesten er en frossenpind synes jeg man bør komme dækken på, men så synes jeg at man skal starte med at klippe den og så lægge dækken på den resten af sæssonen. At tage dækken på og af er at gøre hesten en bjørnetjeneste fordi dens krop ikke kan regne med om den selv skal holde varmen eller om et dækken evt bliver lagt på den.
    Og specielt et regndækken er for mig kun et dækken man bruger i overgangsperioden lige op til dækkenfri, da hesten ellers, SOM REGEL, selv vil være i stand til at klare regnen.

Og som sagt længere oppe vil et dækken på en langhårshest på dette tidspunkt gøre mere skade end gavn, da hesten ikke kan danne denne luftlomme pga vægten fra dækkenet, og derfor vil det virke koldere på hesten.

• #10   1. dec 2010 Det er meget forskelligt hvor meget hensyn man skal tage :0) Min er fuldklippet og gik med 100g indtil for en uges tid siden..Har nu fået 200g og regner ikke med at komme 300g på før det bliver absolut nødvendigt, hvis det bliver det ;0) Tror langt hen ad vejen at hvis man giver dem lidt ekstra strå til natten er man godt dækket ind ;0)

• #11   1. dec 2010 Ida: Har bare ikke mulighed fpr at give ham strå til natten. Han får når han kommer ind omkring kl. 16. og så får han ikke mere. Og 4-5 kilo holder da i lidt tid, men nok ikke hele natten igennem...

Kommentér på:
Dækken de kommende dage?

Annonce