{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

hvad f*nden skal jeg gøre ? {{forumTopicSubject}}

ja undskyld mit sprog.
men jeg ahr mine 4 heste stående i en stald af beton. derfor er der MEGET koldt allerede nu. og de er alle forkølet og har mulighvis kværke...
de to af dem er vilde føl så vi kan ikke give dem dækken på smiley det sidste føl har nu et regndækken på med vinterpels under. han har lige haft kværke og derfor lige svingede temperatur. vi kan ikke finde et vinter dækken han kan passe.og han er kold under dækkenet..
min haflinger har 300 g vinterdækken på nu, og fryser.

mit spørgsmål er så,
hvad skal jeg gøre for at de kan hold evarmen nu torsdag, fredag og lørdag hvor det bliver omkring - 10 grader hverdag og nat??
de har meget halm og alle døre er lukket?

håber i kan hjælpe mig?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad f*nden skal jeg gøre ?
  • #1   1. dec 2010
    Sætte en varmeblæser op :o)

• #2   1. dec 2010 det bliver -17grader natten til torsdag smiley hmm, kan i ikke putte et underdækken på føllet??

• #3   1. dec 2010 hvis de ikke kan holde varmen i stalden selvom der er -10 grader, så må der være gennemtræk, for det er altså ikke normalt.. de fleste heste kan nemt holde varmen i den kulde, og du kan ikke bilde mig ind, at du har 4 heste, der ikke kan.. Så må der være en grund til det..

At de har kværke er jo bare virkelig uheldigt og det kan også være derfor, at de har lidt svært ved at holde varmen, da det svækker kroppen

• #4   1. dec 2010 ja, for min han går ude, med dækken på godt nok. et 300 grams og han fryser ikke!

• #5   1. dec 2010 nu når det er så koldt så lad vær at muge ud for tit, det skaber varme tl dem, og ja sæt en eller to varme blæsere op og som du skriver giv dem mega meget halm, kan ikke lige komme i tanke om noget andet at gøre

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #6   1. dec 2010 De skal have adgang til grovfoder (wrap og hø) det gør at de holder varmen indefra og er hestene ved normalt huld så burde de ikke have problemer med at klare temp. selvom det bliver rigtig koldt lige om lidt.

• #7   1. dec 2010 Give dem ekstra dækken på?
    Men det lyder underligt at der er så koldt inde i jeres stald.
    Halmen skulle da oss gerne give noget varme, og hvis de står flere heste samlet så varmer det jo også...

• #9   1. dec 2010 mine heste. står faktisk i en stald der er lavede af træ. og der er lidt gemmen træk og hun fryser ikke. hun er meget kort håret. fordi hun står med vinterdækken uden for. også kommer hun bare ind i sin boks uden dækken eller noget. dere rmasser halm der inde. såå hestene kan da ikke fryse. smiley

og hestene er da også et natur dyr de kan godt uden dækken faktisk vi er bare for søde smiley også ps de kan joo også blive forkølet. smiley

• #10   1. dec 2010 hej igen tak for alle svarene
    ja det lyder underligt at der er så koldt i vores stald.
    men det er rigtig nok !! der er ligeså koldt udenfor som inde i stalden!!
    vi kan ikke få dækkener i str til den lille!!
    og de to vilde føl kan vi jo ikke komme til og give dækken på!!

men ja må se hvad jeg kan finde ud af?

• #12   1. dec 2010 så må i jo selv sy nogle tæpper til dem, svære er det jo ikke..

jamen hestene burde stadig ikke fryse selvom der er lige så koldt udenfor som inde, så må der være træk i jeres stald.

• #13   1. dec 2010 hvad str skal de cirka have har et jeg ikke kan bruge smiley

• #14   1. dec 2010 jeg ville ikke sætte varmeblæsere op, jeg ville være bange for at der går ild i stalden
    men giv dem noget wrap så de kan holde varmen indefra

• #15   1. dec 2010 Har du ikke nogle gamle fleecetæpper, som du evt kan klippe i stykker og sætte en elastikgjord omkring, altså under dækkenet på det føl der fryser??
    Haml varmer også godt og kan godt puttes under dækkenet - i gamle dage kom man halm i træskoene for at holde fusserne varme, ligesom madradser også var lavet af halm.
    Hvad str bruger den lille?? Jeg bruger selv hundedækkener til mine miniatureføl og de er rigtig gode smiley
    Håber du finder en løsning og god bedring med hestene.

• #16   1. dec 2010 Haml = halm

• #17   1. dec 2010 hejsa ja de er meget vilde !! de er født på en 3 ha stor fold med mødre og andre føl. de gik bare og passede sig selv om avlede.
    de er ikke vant til mennesker og berøring smiley

så ja de er rimelig vilde...
    vi har fået tvunget en grime på dem , men selvom vi prøver med gullerødder og godbidder så kommer de og tar godbidden, så panikker de hvis du rr dig smiley

så de er vilde

• #18   1. dec 2010 hun har et shetter føl smiley

• #19   1. dec 2010 Masser af hø/wrap og så godt med halm og en god tyk madres, så skal det nok gå, det her helt sikkert noget at gøre med at de er/har været syge.
    Læg noget under føllets dækken, så den ikke fryser evt. halm.

Hvilken str. skal føllet bruge ?
    Har måske et der kan passe på den.

• #20   1. dec 2010 Min part pony og de andre går i løsdrift uden dækken, de har ingen problemer med at holde varmen, så jeg forstår ikke at dine ikke kan holde varmen.
    Får de noget (hø/wrap og halm) at spise hele dagen?

• #21   1. dec 2010 de har også lige været syge Eva k

• #22   1. dec 2010 nu har jeg ikke læst de sidste indlæg, men de andre har ret med halv og lidt udmugning osv.

- MEN jeg vil så også lige sige: PAS på med det med dæknerne!!!!! Du ødelægger hesten naturlige imunforsvar ved at pakke dem for meget ind i sådan en ung alder.. de skal have tid til at opbygge deres imunforsvar, og selv kunne klare diverse ting - ligesom i naturen...

- håber du finder en måde de kan holde varmen på smiley

• #23   1. dec 2010 bare en lille ting fra mig.. giv dem noget varm mash 2 - 3 gg om dagen.. det hjælper både på immunforsvar, væske og varme.. derudover skal de ha fri adgang til alt det hø/wrap de kan ha.. giv xtra halm, gerne helt op til maven på dem, de skal nok selv lave "reder".. prøv evt osse at smide noget ImVet i dem ( super godt til hurtig genopbygning af immunforsvar ) (link fjernet)

god bedring med dem smiley

• #24   1. dec 2010 isabella S - men nu er faktum, heste er lige så forskellige som mennesker, og heste bliver ikke født med samme immunsystem, og med samme vinterpels..

når man kender sin hest, agerer man efter det, uanset hvad andre siger (de kender nemlig ikke ens hest)

Men prøv at sy et dækken til den bette (gjorde jeg til laudino) - og MASSER af wrap .. + evt klid

• #25   1. dec 2010 som elin siger - osse noget mash.. osse super godt

• #26   1. dec 2010 Dækner i så små størrelser er ikke et problem, du skal bare købe hundedækner smiley

• #29   1. dec 2010 Står hestene i hver deres boks? Hvis de får lov til at stå sammen kan de få varme fra hinanden og holde varmen på den måde smiley

En god tyk madras af halm og masser af stråfoder vil også hjælpe dem med at holde varmen.

Har selv en shetter på 3 år som var vild da jeg fik hende for 2 mdr siden så kender godt problemet med at man ikke kan komme til dem. Men har et lille råd der måske kan hjælpe.
    Hvis du har tid så find en skammel og sæt dig inde i boksen hos dem. Lad dem komme til dig. Føl er jo nysgerrige af natur så bare du er rolig skal de nok komme. Og lad være med at række for meget ud efter dem, lad dem nusse dig også. Er de meget nervøse omkring dig så sørg for at tage nogle dybe indåndinger og smask lidt engang imellem. Så signalerer du at du er afslappet og rolig smiley

• #30   1. dec 2010 stald bjerregaard

de tre føl går i samme boks. og haflingeren i sin egen boks.

har prøvet det med at sidde i boksen flere gange og gør det hver dag. men de er virkelig nervøse...

den der elsker min højt t:
    tak for du svarer smiley du har helt ret smiley tror ikke det er alle der læser det hele smiley

eva K:
    jamen tillykke med at dine aldrig har haft problemer med at holde varmen !!
    men helt seriøst læs dog teksten!!! der står det er små føl som lige har været syge !!!!! og ja de har wrap hele dagen !!

isabella S:
    ja det ved jeg godt man gør med dækener.
    men når føllet lige har haft kværke og er kold og fryser hele tiden, og dyrlægen siger det, så får den altså dækken på smiley

til alle :
    vi har lavet en meget tyk bund og et tykt lag halm og de har wrap hele dagen. de er kun ude i 2 timer om dagen lige nu fordi de er syge og den lille shet-føl ikke kan holde til mere...han smider sig i boksen og sover når han kommer ind.

de får nok foder og har adgang´til wrap hele dagen...
    ved ikke hvad jeg mere skal gøre?

• #31   1. dec 2010 selv tak smiley

• #33   1. dec 2010 Lad være med at muge i bund der skal være lidt i bunden da det varmer. smiley det er det jeg gør nu

idag lod jeg være med at muge ud og bare hældte mere halm oven på det gamle.

• #34   1. dec 2010 Lena C - Klap lige hesten du, ingen grund til agressivitet. Jeg stiller dig et spørgsmål for at kunne hjælpe dig bedst muligt og forhåbentligt komme med brugbare forslag, men nevermind then....

• #35   1. dec 2010 Prøv at høre TALPÆNT....

• #36   1. dec 2010 Enig tal pænt...!

Men jeg kan heller ikke se hvad du ellers kan gøre.. Det lyder til de har det som blommen i et æg allerede smiley At de så stadig fryser forstår jeg ikke smiley Er det en stor stald med meget højt loft?

Har du snakket med din dyrlæge om det og om de evt har nogle forslag?

• #37   1. dec 2010 staldbjerregår og den der elsker min højst T:
    er det mig eller hende der skal tale pænt?

ja jeg synes de har de bedste forhold der er mulighed for hos os...
    men nej det er en lang lav stald, men den er ikke isoleret og kun med beton vægge...og det er en så gammel bygning at det ikke er muligt..har spurgt ejer af gården smiley (det er en hel stald vi har lejet gratis mod at ejer må have sine får og ænder på stald i vinteren)

synes også det er underligt at de stadig fryser smiley

vi lukkede dem på fold idag og de var kun ude i 2 timer mens vi mugede smiley men da vi lukkede ind igen, kom bailey (shet-føl) vraltende så godt han kunne ...hans ben var blevet våde og så frosset til med is.

men ja vi har et problem med at holde dem varme

• #38   1. dec 2010 Lene C:
    Det var hende jeg mente smiley Forstår godt dit sure opstød..

Kunne forstå det hvis der var højt til loftet så varmen steg til vejrs, men når du siger den er lav forstår jeg det slet ikke.. Mine 3 shetter går selv i en stald med betonvægge uden isolering og der er is-rim på væggene og meget koldt nede. Men når de har gået dernede nogle timer og døre og vinduer er lukkede er rimen smeltet og der er dug på glasset i stedet. Så forstår ikke dine ikke også kan varme stalden op..

Må være fordi de lige har været syge og deres temp måske ikke er helt i top endnu?
    Ville ringe til dyrlægen og spørge ham/hende til råds. Det er jo alvorligt hvis hestene fryser og bliver ved med at være syge. Varmeblæsere ville måske hjælpe men de er virkelig nogle strømslugere hvis de skal være tændt 24-7.. og der er også en vis brandfare ved at have dem tændt i stalden..

• #39   2. dec 2010 stald bjerregaard :
    tak smiley
    nej jeg forstår det heller ikke...men de fryser og deres ben er frosne når de kommer ind...og de ligger i en klump og sover hele tiden for at holde varmen..

ja vi har også tænkt på dyrlægen... men problemet er jo stadig at vi har to vildeføl som også er syge/fryser

• #40   4. dec 2010 Hvordan går de med de syge heste??
    Ang. dyrlægen, så er de tit ude ved føl der ikke kan håndteres, så det tvivler jeg på vil være et problem.
    Når de er så syge som du beskriver dem til at være ( ligger og sover i en klump hele tiden ), kan de nemt fanges inde i boksen da de er drænet for krafter, så må tilliden vente, deres helbred må være det vigtigste i 1 omgang??
    De skal vel også chippes og have pas inden længe og så skal de jo alligevel "fanges".
    Ville slet ikke lukke dem ud når de er så svage og bliver så kolde, det er lige til en lungebetændelse, igen er helbredet vigtigere end de kommer ud for enhver pris.
    Håber du har fundet en løsning og god bedring med de små hypser smiley

• #41   4. dec 2010 susan C
    hejsa vi har en aftale med dyrlæge og smed i næste uge om at dyrlægen bedøver dem og vaccinere og chipper. og smeden beskærer hove. mens de er bedøvet.

men hensyn til du siger de er svage når de er syge : nej smiley de går i panik og er ligeglad med om de så er ved at dø, så vil de flygte smiley da vvi skulle have grime på dem, måtte vi fange dem med et tov om halsen i boksen og så presse dem op i et hjørne for at få grime på dem. og selvom de var ved at blive kvalt, så ville de bare flygte...
    så de er alt for vilde/paniske til at være svage når de er syge

• #42   4. dec 2010 det lyder vemeligt smiley held og lykke

• #43   4. dec 2010 Det lyder da rigtig godt med dyrlæge og smed smiley
    Jeg siger ikke de er svage, det lyder det som om ud fra din beskrivelse, men ikke svage nok kan jeg høre hi hi.

• #44   4. dec 2010 hehe nej desværre ikke svage nok smiley

men ja håber det går godt med dyrlæge og smed når de blier bedøvet..
    har også bestemt at de skal vaccineres og chippes og have lavet pas mens de aligevel er bedøvet smiley og så self beskåret hove da de virkelig er ved at blive lange smiley

• #45   4. dec 2010 okayy held og lykke

• #46   5. dec 2010 jeg har IKKE læst det hele igennem... jeg ville bare lade være med at muge ud - det plejer at bliver meget varmt inde i sådan en stald når der ikke er blevet muget ud + alt er lukket

• #47   14. dec 2010 Jeg har heller ikke læst alle indlæggene - men det må være fordi de lige har været/er ramt af infektion - ellers fryser heste altså ikke, når der ikke er træk i stalden. Selvfølgelig skal de have lov at sætte pels! Alle mine - haflingere og varmblod i alle aldre fra 1-20 år går i helt åben løsdrift - de fryser aldrig og er sjældent syge.
    Du skal IKKE muge ud - de skal stå på en ganske tyk madras - gerne 50 cm. Strø bare ovenpå og mug ud, når det bliver varmere - så får du også varmen smiley
    Hvis der er plads langs væggene, så sæt halmballer op - de luner meget.
    Tilsæt olie til foderet - det er den slags energi, hestene nemt kan omsætte til varme.
    Og ud at røre sig på fold, så de får gang i blodcirkulationen.
    Håber dine små klarer vinteren.
    Kommer i tanker om et trick fra Norge: De lægger en ganske almindelig dyne ind under dæknet op over ryggen - men jeg tror nu ikke, at dækkener er den bedste løsning...

• #48   20. dec 2010 Hvad sagde dyrlægen til de små heste??
    Glædelig jul til alle smiley

Kommentér på:
hvad f*nden skal jeg gøre ?

Annonce