Hvor meget byder I jeres smed? {{forumTopicSubject}}
Der har været rigtig mange kritiske debatter omkring diverse smede - Hvordan de brænder af, hvordan de slår hestene, hvordan de laver et dårligt stykke arbejde.
Men hvad byder I egentlig den hårdtarbejdende smed, der spiller en virkelig vigtig faktor hos jeres kære ridehest?
Uden hove - ingen hest!
Jeg kom sådan til at tænke på det, fordi at jeg i flere år har færdes i kredse med såkaldte "langhårsheste" - ofte avlsdyr, der selvfølgelig også skulle have smed engang imellem.
Vi har selv i en årrække haft en virkelig hysterisk smed, så måske vi bare er for godt opdraget, men jeg blev virkelig harm, da jeg hørte, at disse halvrå hopper med lange hove bliver trukket ind til en smed med masser af mudder i hovskægget - Og så skal han ellers gå i krig med en hest, der ikke havde fået løftet ben, siden første gang han beskar dem!
Jeg var også været i praktik med vores gamle smed - Og han kom ud til en varmblodet plag med en hovbyld, hun ikke engang selv havde trænet, så for ikke at komme til skade, måtte han holde den fast op ad staldvæggen og det ene og det andet.
Hvorfor er det, at folk bestiller smed til heste, de ikke har trænet? De har et hårdt job og har ikke råd til at blive skadet!
Vi lærte af vores forrige smed, at vores heste skal stå inde, indtil han ville komme: så Swoops hovskæg ikke var vådt og alle hovene ikke var mudrede. At vi om sommeren skulle huske at vande hovene i en dag eller to, inden han kom. (Fordi Swoops hove i forvejen næsten ikke er til at skære i!)
Så skifter vi smed - Og de kommer en dag uanmeldt.
Swoop, der er en tung, tung dreng at danse med, når der skal ordnes hove, har fået smurt hovskægget ind i babyolie... Umuligt arbejde, tænkte vi jo bare!
Men vores nye smed kløede bare på og brokkede sig ikke engang over glatte fingre, glat hovskæg og glat værktøj!
Vi har også lige fået en hoppe hjem fra Portugal, der -aldrig- har set en smed, og som trænger; men vi vil da ikke bare sende en smed på en helt rå hest, selvom den virkelig har behov!
Så - Tænk lige en ekstra gang over, hvor meget I egentlig byder jeres smed. De gør et stort og vigtigt stykke arbejde!
jan 2007
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 8 Emner: 1.001 Svar: 6.474
Det samme gælder de fysiske ramme skoningen forgår under nogen steder, syntes da som det mindste smeden skal kunne sok på et fast og tørt underlag hvor der er godt lys og nogenlunde i læ for regn, vind og vejr, alt andet er da dybt urimeligt de bliver jo slidt op før tid...
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Og hvis hesten ikke er så god til smed, så får man enten dyrlægen ud og bedøver eller siger det med det samme i telefonen, så han er forberedt, og så man kan så evt. hjælpe med en bremse, samt sørge for der er et par folk mere til at hjælpe hvis det går galt
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
feb 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 178
2. Evt. småskavanker vedrørende benløft bliver altid påpeget, hvis de ikke er trænet væk forinden.
3. Der er altid varm kaffe på kanden og evt. kage når smeden er på "besøg".
Han gør et vigtigt og godt stykke arbejde, som er fysisk krævende og slider på hans krop. Så derfor bliver vores smed ikke behandlet som et stykke værktøj, men som en vigtig del af vores hestes hverdag.
Og tilgengæld giver han os altid en fornuftig service og behandler hestene supergodt, samt sætter dem pænt på plads hvis de tér sig og det er nødvendigt, hvilket jeg på ingen måde bebrejder ham.
Hvad angår ungheste: Da vi avlede fuldblod, gjorde vi meget ud af at arbejde med deres ben, næsten allerede fra dag 1. Berøring så det blev en vane, og senere løft. Der blev altid drøftet med smeden når de unge skulle ordnes første gang, så han var forberedt, og kunne give dem en god oplevelse. Men det forudsatte altså også at vi som ejere havde gjort et grundigt forarbejde, for både hest og smeds skyld.
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
Vi beskærer størstedelen af vores heste selv, efter instrukser fa smeden, fr én dag hos os giver en smadret ryg, vi har 19 heste i alt, et par af disse er hingste, vi har ungheste og hysteriske avlshopper, så min far har selv gennemgået kurser af smeden så vi kan aflaste ham, vi får ham stort set kun ud til skoninger, eller hvis vi er i tvivl om en ben/hovstilling, og han takker os altid og fortæller historier om andre hesteejere, der ikke tage hensyn...
vi elsker vores smed, og vil gøre alt for ham...
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.109
Han har ikke været der mens der har været mudder, ellers havde jeg ordnet deres hove og ben.
Min smed er meget rolig og rigtig rar. Han har aldrig slået mine heste eller blevet sur. Hvis de ikke er ordentlige så kommer han med en god forklaring på det, og tager det roligt. Fx. at hesten er øm pga. skoene er taget af.
Jeg gør altid 110% som han siger, så tingene er så han lettere kan komme til hesten, hvis der er noget
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 341
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 165
han har selv en hel del islændere og han ved hva han laver. han ved også hvordan han skal takle en hest som måske ikke er så god til at samarbejde med hovene.
Og for mig er det vigtigt at en smed har kendskab til heste og at det ikke kun er et arbejde han laver.
jeg ville personligt ikke bruge en smed der er ligeglad med heste og som måske kun gør sit arbejde halvt.
sep 2010
Følger: 23 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 12 Svar: 146
En god ting at lære sin hest er at rykke lidt rundt med benene når du renser hove, så den bliver vant til at blive bøvlet lidt rundt med. Og når du renser hove, så bank den under hovene med hovrenseren,så bliver den vænnet til følelsen og lyder at bank under hoven. Det letter smedens arbejde.
Hvor meget byder I jeres smed?