{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

Når horsemanship ændres.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har ikke selv læst så meget om hverken Pat eller Linda Parelli, men har udfra hvad jeg har hørt, forstået at det skulle være nogle dygtige mennesker, når det kom til heste. Nogle mennesker med forståelse for hesten.

På baggrund af et emne i en af mine medlemsgrupper, syntes jeg faktisk det er relevant at bringe dette emne om til diskussion.

Her ses en video med Linda Parelli, hvor hun giver kursus.
http://www.youtube.com/watch?v=wGHW-esGSdM&feature=rec-LGOUT-exp_fresh+div-1r-2-HM

Min veninde og jeg har siddet og snakket om den video her og vi begge er totalt enige - Hesten virker forvirret, rundt på gulvet. Jeg syntes Linda handler yderst forkert i den her video, handler på en måde hvor jeg virkelig har svært ved at se hvordan det skal gavne hesten og hvordan hesten skal have en chance for at forstå hvad hun mener. Ærlig talt - Jeg syntes ikke hun udviser nogen form for forståelse for hesten her.

Nu har jeg heller ikke sat mig ind i "De 7 lege" og alt andet Parelli står bag, men hvis det er sådan det foregår, må jeg indrømme jeg bestemt heller ikke har lyst til dig.

Linda kommer her med et tilbagesvar på hvorfor hun handler som hun gør:
http://www.youtube.com/watch?v=24xQQdMcsC4&feature=related

Hvad syntes I om denne her video?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når horsemanship ændres..
  • #1   11. nov 2010 helt uacceptabelt

hesten er overhoved ikke med og den bliver mere og mere forvirret som videoen går

• #2   11. nov 2010 OMG! Fik kun set 2½ min og så havde jeg ærligtalt ikke lyst til at se mere.. Det var dog helt vildt som den bliver behandlet..

• #3   11. nov 2010 Dig=det
    Sorry, lige en fejl i natten smiley

• #4   11. nov 2010 Jeg har set ti minutter af videoen og er i fukdstændig chok over hvordan den hest bliver behandlet!! Den er jo fuldstændig svedt til sidst.

• #5   11. nov 2010 tror min 4 års bare blevet så gal at hun havde fået en lige højre ellers havde jeg givet hende en på skallen... Hvad fanden skal det til for... Møg kælling... Aldrig i mit liv vil jeg træne på den måde...

• #6   11. nov 2010 Jeg har bevist ikke se omtalte videos, men har dig en kommentar.

Hvorfor forsøge at kopiere bestemte "horsemen"?
    Jeg tror, det erbedre at lære lidt hos de forskellige og så få det hele rystet sammen til en blanding, der virker for en selv.
    Bare lige en tanke.
    Det er jo altid nemt at kommentere andres arbejde - især, hvis man ikke har forstand på det eller tror, man har forstand på det.
    Jeg tager ingen i forsvar, men.......

• #7   11. nov 2010 Ej hvor er det synd smiley

• #9   11. nov 2010 hm stakkels hest den er helt forvirret:-( Bryder mig slet ikke om hendes metoder, både fordi den vil kunne få nogle heste til at stejle (f.eks.) min gamle unghest. For det andet bryder jeg mig ikke om hun prøver at piske den 24-7

• #10   11. nov 2010 Den øvelse Linda bruger i videoen er en god øvelse.. Men tydeligvis ikke til denne hest, på det her tidspunkt.. Hun bruger den helt forkert.. Dog vil jeg ikke ligefrem kalde det mishandling som jeg ved nogen herinde gør.. Men det er tydeligvis forkert det hun laver og det er chokerende at se en proffesionel lave sådan en bommert!

Pat Parelli er rigtig dygtig og jeg er stor fan af de 7 lege, men Linda.. Ja hende er jeg bestemt ikke begejstret for, hun har overhovedet ikke den samme forståelse for heste som hendes mand. Det virker lidt som om hun bare har lært en masse øvelser af ham uden rigtig at forstå dem.. Så vidt jeg ved har hun også baggrund i klassisk dressur? Og er ikke som Pat westernrytter..

• #11   11. nov 2010 så vil jeg meget heller bruge ute lehmann's metoder indenfor HMS end og gøre som Linda.

• #12   11. nov 2010 Av av av, stakkels hest, de hårde ryk den får i den rebgrime? Nøj de gør nas, en rebgrime er jo virkelig hård og derfor skal den jo behandles med en ultra-blød hånd? Med Trigger sskal vi næsten bare løfte tovet så reagere han på den.

• #13   11. nov 2010 Because Im different: Hva har klassisk og western ridning med Hms at gøre?! Er man bedre til at forstå sin hest hvis man rider western??
    Hms er jo forståelse mellem menneske og hest. Så enkelt er det. Og så er det vel ligegyldigt om man er springrytter eller til western!

• #14   11. nov 2010 hvornår har det nogensinde været "hesteforståelse" at banke en karbinhage ind i hovedet på hesten 117 gange?!!

Den hest ser fuldstændig forvirret ud, og ser ud somom den overhovedet ikke forstår hvad hun vil have den til......nej nej nej, det der er ikke HMS efter min mening, det er dyremishandling!!

• #16   11. nov 2010 ja jeg syns også det er iorden at svinge en smule med et tov, men absolut IKKE så hesten får en hård karbinhage ind i hovedet hver gang man gør det!! Et hestehoved er meget følsomt, tænk på hvor tynd huden faktisk er flere steder, hvor der ikker er så meget musketmasse osv......

• #20   11. nov 2010 Vil heller ikke kalde det disikeret mishandling af hesten, men det er ETISK forkert at slå den sådan. Og tager stor afstand i det arbejde, ja man kan sagtens svinge lidt i HMS tovet, men at kaste det sådan rundt med så store bevægelser? Det er bare et no go.

Og er helt enig i Anna N i det med rebgrimerne? Forfærdeligt syn at se dem hænge så langt nede.

• #21   11. nov 2010 sindsyge kvindemenneske... Det er ikke sådan man får hesten til gå baglæns, den er jo hunderæd.. stakkels hest..

Jeg så ikke hele videoen, det havde jeg helt ærligt ikke lyst til, da jeg nåede dertil hvor de direkte slår hesten over mulen med linen.. smiley

• #22   11. nov 2010 HMS ændres ikke, der er bare flere måder at udøve det på.. Find din egen måde, det er den der vil gavne hesten bedst smiley

Men det er jo kklart hesten gør hvad hun siger hvis hun ikek behandler den ordenligt..

Hvis man bliver taget til fange og tortureret så gør man også som der bliver sagt for at blive tortureret så lidt som muligt.. Det er rent overlevelses instinkt

• #24   11. nov 2010 Parelli har intet med hesteforståelse at gøre.
    Har haft to forskellige undervisere ude på to forskellige heste med to forskellige problemer - og jeg er ligeglad med, hvad de kalder det: jeg kalder det tørre tæsk.

Havde to ude (med rigtig godt ry, derfor vil jeg ikke hænge ud) til at lære min hingst og gå i trailer, det gik egentlig også fint - men da vi gerne ville have dem til at kigge lidt på hans problemer med "det personlige rum" fik han så mange bank, at han gik på bagbenene i næsten en time, vendte det hvide ud af øjnene og ikke var sig selv i 14 (!!!) dage efter. Der fik vi bare afvide at vores hingst var dominerende.... Men hvis han skulle opføre sig, som han gjorde, da de var taget hjem; så foretrækker jeg sgu det, for han stod bare og hang.

• #25   11. nov 2010 Jeg elsker bøgerne: danse med heste - SYnes de er super gode og der er inden ovedominans fra mandens sige.

Hende der^^ Har jo helt misforstået hvad det vil sige at træne hesten på dens primisser!

• #27   11. nov 2010 Pernille S - Hvor er den lov hvor der står andre ikke må kalde sig det?

Så vidt jeg ved må man kalde sig hvad man vil når man er ninstruktør smiley

• #30   11. nov 2010 Stakkels hest.. Ja der kan man se at "horsemanship" også kan være forkert i forkerte hænder.. Hesten ved jo slet ikke hvad det der handler om.. Den får jo ikke en eneste chance.. Jeg træner også horsemanship, men slet ikke i den grad.. Men kan godt svinge et tov uden at det skal være SÅ voldsomt.. Hesten er jo snot forvirret.. Hvilket man jo sagtens kan forstå.. Utroligt, nogen tror på at det der er godt for en hest.. smiley Men igen man bliver jo tit forblindet af berømtheder.. smiley

• #32   11. nov 2010 Hvor er det fedt at se så mange deltage i debatten!

• #33   11. nov 2010 (har kun set videoen hvor de træner)

Altså jeg kan se en million fejl hos manden OG hende. Hesten bliver nærmest imun over for tovet og grimen?

1. Han ved ikke hvornår han skal stoppe. Jeg ville stoppe når hesten har gjort det jeg har bedt den op (bakket). Hesten kender tydeligvis ikke signalet, så jeg ville synes det ville være fint med 1-2 skridt. Så give den ro og hvis den går i mod ham, bakke den 1-2 skridt mere.
    Hvis rystning på tovet ikke virker ville jeg skifte krosprog til noget meget mere skræmmende. Gå i mod hesten med opstrakte arme og rystende tov - evt slå sticken i jorden så den siger en høj lyd, hvis hesten overser mig fuldstændig.
    Og overser - det er præcis det hesten gør. Jeg ved ikke hvor forvirret den ser ud, den ligner bare en hest som ikke ved hvordan man skal gebærde sig - mangel på opdragelse og respekt.

2. De bliver ved med at tage skridt baglæns !?!?! Åh det er den værste fejl jeg ved!
    De vil gerne have at hesten flytter sig for dem, og før de kan det, så skal de jo ikke selv flytte sig fra den? Helt klart en sejr for hesten (som den ikke skulle have haft.

• #37   12. nov 2010 frygtelig video.... om metoden er god eller dårlig ved jeg ikke det afhænger jo af hesten. men på den her video ser man helt tydelig en forvirret hest. Og i mine øjne ikke en fræk/farlig hest. At man så fortsætter i samme spor vidner i min verden på manglende forståelse for heste... der er også en anden der har kommenteret den tid der arbejdes med hesten, det er hårdt for hesten, så mange små intervaller er bedre end en lang seance. Hun giver jo ikke hesten en chance for at tænke eller at vise den har forstået/ikke forstået..hun møver bare løs på den... og den bliver mere og mere forvirret og bliver først farlig der....
    Men det der gør mest ondt er at folk langt hen af vejen finder sig i mange ting hvis bare det er en kendt person/eller autoritet der udøver "volden". Har hørt om mange der stod ved siden af når smeden/dyrlægen/HMS eksperten osv bankede, satte bremse på, sparkede, ydmygede, forvirrede og satte hesten på plads, uden at reagere..... tit på grund af chock/autoritetstro/handlingslammelse/mm og som bagefter har måtte kæmpe med en forvirret og mistroiskl hest og sin egen dårlige samvitighed.. Hvornår begynder folk at søge viden, og egne holdninger og at holde hest med hjertet og forstand...

• #39   17. nov 2010 Pernille S - Det har jeg, jeg spørger dig om hvilken lov det står i?

Så vidt jeg ved står der ingen steder man ikke må kalde sig HMS instruktør uden en uddannelse.

Kommentér på:
Når horsemanship ændres..

Annonce