Når horsemanship ændres.. {{forumTopicSubject}}
Jeg har ikke selv læst så meget om hverken Pat eller Linda Parelli, men har udfra hvad jeg har hørt, forstået at det skulle være nogle dygtige mennesker, når det kom til heste. Nogle mennesker med forståelse for hesten.
På baggrund af et emne i en af mine medlemsgrupper, syntes jeg faktisk det er relevant at bringe dette emne om til diskussion.
Her ses en video med Linda Parelli, hvor hun giver kursus.
http://www.youtube.com/watch?v=wGHW-esGSdM&feature=rec-LGOUT-exp_fresh+div-1r-2-HM
Min veninde og jeg har siddet og snakket om den video her og vi begge er totalt enige - Hesten virker forvirret, rundt på gulvet. Jeg syntes Linda handler yderst forkert i den her video, handler på en måde hvor jeg virkelig har svært ved at se hvordan det skal gavne hesten og hvordan hesten skal have en chance for at forstå hvad hun mener. Ærlig talt - Jeg syntes ikke hun udviser nogen form for forståelse for hesten her.
Nu har jeg heller ikke sat mig ind i "De 7 lege" og alt andet Parelli står bag, men hvis det er sådan det foregår, må jeg indrømme jeg bestemt heller ikke har lyst til dig.
Linda kommer her med et tilbagesvar på hvorfor hun handler som hun gør:
http://www.youtube.com/watch?v=24xQQdMcsC4&feature=related
Hvad syntes I om denne her video?
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.723
hesten er overhoved ikke med og den bliver mere og mere forvirret som videoen går
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.501
Sorry, lige en fejl i natten
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.576
maj 2004
Følger: 73 Følgere: 75 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 594
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.650
Hvorfor forsøge at kopiere bestemte "horsemen"?
Jeg tror, det erbedre at lære lidt hos de forskellige og så få det hele rystet sammen til en blanding, der virker for en selv.
Bare lige en tanke.
Det er jo altid nemt at kommentere andres arbejde - især, hvis man ikke har forstand på det eller tror, man har forstand på det.
Jeg tager ingen i forsvar, men.......
jan 2008
Følger: 64 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 198 Svar: 2.381
jul 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 285
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Pat Parelli er rigtig dygtig og jeg er stor fan af de 7 lege, men Linda.. Ja hende er jeg bestemt ikke begejstret for, hun har overhovedet ikke den samme forståelse for heste som hendes mand. Det virker lidt som om hun bare har lært en masse øvelser af ham uden rigtig at forstå dem.. Så vidt jeg ved har hun også baggrund i klassisk dressur? Og er ikke som Pat westernrytter..
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 109 Heste: 10 Emner: 165 Svar: 1.178
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 137
Hms er jo forståelse mellem menneske og hest. Så enkelt er det. Og så er det vel ligegyldigt om man er springrytter eller til western!
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
Den hest ser fuldstændig forvirret ud, og ser ud somom den overhovedet ikke forstår hvad hun vil have den til......nej nej nej, det der er ikke HMS efter min mening, det er dyremishandling!!
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Og er helt enig i Anna N i det med rebgrimerne? Forfærdeligt syn at se dem hænge så langt nede.
feb 2007
Følger: 22 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 338
Jeg så ikke hele videoen, det havde jeg helt ærligt ikke lyst til, da jeg nåede dertil hvor de direkte slår hesten over mulen med linen..
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Men det er jo kklart hesten gør hvad hun siger hvis hun ikek behandler den ordenligt..
Hvis man bliver taget til fange og tortureret så gør man også som der bliver sagt for at blive tortureret så lidt som muligt.. Det er rent overlevelses instinkt
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.639
Har haft to forskellige undervisere ude på to forskellige heste med to forskellige problemer - og jeg er ligeglad med, hvad de kalder det: jeg kalder det tørre tæsk.
Havde to ude (med rigtig godt ry, derfor vil jeg ikke hænge ud) til at lære min hingst og gå i trailer, det gik egentlig også fint - men da vi gerne ville have dem til at kigge lidt på hans problemer med "det personlige rum" fik han så mange bank, at han gik på bagbenene i næsten en time, vendte det hvide ud af øjnene og ikke var sig selv i 14 (!!!) dage efter. Der fik vi bare afvide at vores hingst var dominerende.... Men hvis han skulle opføre sig, som han gjorde, da de var taget hjem; så foretrækker jeg sgu det, for han stod bare og hang.
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.652
Hende der^^ Har jo helt misforstået hvad det vil sige at træne hesten på dens primisser!
mar 2005
Så vidt jeg ved må man kalde sig hvad man vil når man er ninstruktør
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.501
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.112
Altså jeg kan se en million fejl hos manden OG hende. Hesten bliver nærmest imun over for tovet og grimen?
1. Han ved ikke hvornår han skal stoppe. Jeg ville stoppe når hesten har gjort det jeg har bedt den op (bakket). Hesten kender tydeligvis ikke signalet, så jeg ville synes det ville være fint med 1-2 skridt. Så give den ro og hvis den går i mod ham, bakke den 1-2 skridt mere.
Hvis rystning på tovet ikke virker ville jeg skifte krosprog til noget meget mere skræmmende. Gå i mod hesten med opstrakte arme og rystende tov - evt slå sticken i jorden så den siger en høj lyd, hvis hesten overser mig fuldstændig.
Og overser - det er præcis det hesten gør. Jeg ved ikke hvor forvirret den ser ud, den ligner bare en hest som ikke ved hvordan man skal gebærde sig - mangel på opdragelse og respekt.
2. De bliver ved med at tage skridt baglæns !?!?! Åh det er den værste fejl jeg ved!
De vil gerne have at hesten flytter sig for dem, og før de kan det, så skal de jo ikke selv flytte sig fra den? Helt klart en sejr for hesten (som den ikke skulle have haft.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.138
Men det der gør mest ondt er at folk langt hen af vejen finder sig i mange ting hvis bare det er en kendt person/eller autoritet der udøver "volden". Har hørt om mange der stod ved siden af når smeden/dyrlægen/HMS eksperten osv bankede, satte bremse på, sparkede, ydmygede, forvirrede og satte hesten på plads, uden at reagere..... tit på grund af chock/autoritetstro/handlingslammelse/mm og som bagefter har måtte kæmpe med en forvirret og mistroiskl hest og sin egen dårlige samvitighed.. Hvornår begynder folk at søge viden, og egne holdninger og at holde hest med hjertet og forstand...
mar 2005
Så vidt jeg ved står der ingen steder man ikke må kalde sig HMS instruktør uden en uddannelse.
Når horsemanship ændres..