{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
772 visninger | Oprettet:

Vinterpels og sved {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Min skønne ismule er ved at have lagt en god pels til vinteren, og hun sveder en del når jeg rider - hvilket nok til dels skyldes hendes knap så gode form..

Men problemet er, at jeg har svært ved at få hende ordentlig tør efter ridningen, inden hun kommer ud igen (hun står i løsdrift). Hun går uden nogen form for dækken..

Det er selvfølgelig værst når hun allerede er våd af regnen når jeg tager hende ind.

Hvordan klarer i den? Jeg vil jo nødig ende med en syg hest - men jeg vil heller ikke undgå at ride som jeg plejer over vinteren..

Jeg har overvejet at købe et tyndt regndækken, så hun ihvertfald altid er helt tør når jeg henter hende..

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterpels og sved
  • #1   23. okt 2010 når du er færdig med at ride så kan du evt tage et skidt tæppe på hende når hun sveder smiley
    - Det gør vi nemlig selv ved Stjerne og hun går heller ikke med dækken smiley

• #2   23. okt 2010
    Du ku klippe hesten så den kan gå uden dækken :o)
    Elller... Bruge tid til at tørre den. Min opskrift lyder først at skridte godt af - en halv time gerne. Derefter skal der tørres over med håndklæde hvor hesten har svedt, evt. børste den m. en våd strigle så skidtet også kommer væk også lader man hesten stå i en halv time med et tæppe imens man laver et eller andet i stalden.

Så plejer Maja, selv med hendes giganto vinterpels at være tør - godt nok ser hun ikke altid helt tør ud men når man stikker fingrene ind så er hun tør inde ved huden.
    Hun er ikke blevet syg af at komme ud på folden sådan i hverken sne, regn eller blæsevejr :o)

• #3   23. okt 2010 Måske du skulle overveje at klippe hende :)..
    Evt. bare på halsen og hvor hun ellers sveder meget..
    http://hesteklip.dk/index.php/706452 Kig inde på den side, der er gode ideer til forskellige "frisurer..."
    Et regndækken ville sagtens være nok, hvis hun bare bliver klippet på halsen og sådan smiley

• #4   23. okt 2010 Hov ja, det glemte jeg helt at skrive.. smiley

Men jeg tager altid sadlen af og skridter hende af med et fleece-dækken - og lader hende stå med det et stykke tid bagefter - men det er simpelthen bare ikke nok..

Måske et super godt sved-transporterende dækken ville være en løsning..

• #5   23. okt 2010
    Hjælp hesten med at tørre ved at tørre den over med håndklæde, så går det hurtigere - et tæppe er ikke kun nok smiley

• #6   23. okt 2010 Krikken - Et tæppe er tit nok, da de fleste skridttæpper transporterer sveden ovenpå så hesten tørrer smiley

• #7   23. okt 2010
    På Maja er det ikke, uden håndklæde når hun ikke og tørre helt nede ved huden smiley

• #8   23. okt 2010 Jeg plejer som regel at skridte min 5 min uden tæppe, så han damper af, så kommer der fleece tæppe på, der bliver lukket omkring halsen, så skridter vi af de næste 15-25 min så er det over på staldgangen hvor sadlen kommer af, tæpper forbliver på, strigler ikke, da jeg så maser sveden ind i pelsen igen..
    Så kommer han ind i boksen efter han er blevet ordnet (hove, hovedtøj osv) og så står han der, mens jeg rydder snakker med de andre osv, heslt en halv time, så får han tæppet af og så er han tør smiley
    Han kn nogen gange være lidt fugtig på halsen, men ikke noget der betyder noget og planlægger som regel altid min ridning sådan at han kan stå inde efter jeg har redet..

• #9   23. okt 2010 Annika T

ja det er jo meningen smiley Sveden bliver transpoteret væk fra kroppen, men indenunder forbliver den jo tør da det bliver transpoteret væk, det er det, der er det smarte smiley

Desuden er fleece kopi uld, der har alle de gode egenskaber ulden har smiley
    Så tørrer Fleece også enormt hurtigt da det er så luftigt..

• #10   24. okt 2010 Tusinde tak for jeres svar.. smiley
    Jeg tror jeg prøver at købe et godt svedtransporterende dækken istedet for det jeg har nu..

• #11   24. okt 2010 Annika T

Fleece tørrer også hurtigt.. Er udemærket klar over at uld er 100% natur materiale..

Du synes fleece ikke er godt, fordi det er kunstig fremstillet og det er også helt fint, men det er nu næsten det samme som uld altså mht egenskaber, ikke fremstillings måde, hesten bliver ikke kold inden under, at dækkenet bliver vådt uden på, viser bare hvor effektivt fleece er til at transpotere sveden væk fra hesten...

Siger hermed ikke uld er dårligt!! Uld er bestemt godt, da det jo netop er et naturmateriale, men synes bare tit fleece bliver uberretiget skældt ud..

Jeg kunne da slet ikke finde på at give den fleecedækken på ud, det ville da være ren idioti!
    Min går uden dækken, derfor har jeg brug for den er tør inden han kommer ud!

Kommentér på:
Vinterpels og sved

Annonce