{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
728 visninger | Oprettet:

Lytter ikke ordentligt for hjælperne.. {{forumTopicSubject}}

For at år siden fløj ´min pony som en raket, ja, man kunne næsten ikke røre ham med benene uden at han fór afsted under ridning.

Nu, har både jeg og min ridelære øvet rigtig meget med ham bla har min ridelære redet ham mange gange i løbet af vinteren 2009/2010. Vi har b.la øvet det med at man skúlle kunne røre ham med benene uden at han løb afsted med én.

Nu er problemet bare helt omvendt - han er slet ikke opmærksom på hjælperne og han gider ikke rigtig lytte til benene....

Hvad kan problemet være? s; det er meget ærgerligt da han ellers er en fantastisk dressur (og spring) pony...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lytter ikke ordentligt for hjælperne..
  • #1   20. okt 2010 Så er det måske tid til at være noget mere konsekvent i ridningen igen.

• #2   20. okt 2010 Når du siger konsekvent, hvad mener du så?

• #3   20. okt 2010 Reagerer den fx ikke for let tryk af benet, må du forstærke hjælperne kraftigt en enkelt gang og når du opnår en reaktion, fjerner du trykket helt = ros. Måske får du en fejlreaktion, fx at hesten måske springer frem i galop, men så tager må du bare lade den gå, for den reagerer grundlæggende korrekt ved at gå frem. Dette må bare øves indtil du kan formindske hjælperne igen. Ganske simpelt og logisk, men det kræver konsekvent korrektion af hesten.

• #4   21. okt 2010 Ja lyder umiddelbart som om i har fået lært den at den ikke skal reagere på benene, hvilket jo ikke er så smart.. så jeg ville som Trine foreslår nok indlære responsen forfra..

• #6   21. okt 2010 Rid 8 taller for lange tøjler og brug benene hver gang du går fra en cirkel til ny, og brug kun tøjlerne let når hesten skal vejledes om hvad du vil ellers er det bare at bruge benene.

10-15 min i 8 taller begge veje rundt, så 2 -3 runder på stor volte og så igen 10-15 min 8 tal. Det gør du hver dag i ca. 1-2 uger, så skulle du have lagt det signal ind du vil og kunne ride den kun på benene. Men ikke sparke, kun trykke og nogenlunde på samme måde og sted.

• #7   21. okt 2010 Det er lidt ligesom fanta hun tror også kun hjælperne betyder fremad, og jeg ved bare ikke hvordan jeg skal lære hende at lytte ordentligt på schenklerne lige som når man skal lave schenkelvigninger og sådan? :s

• #8   21. okt 2010 Mette: Prøv at ride ned ad langsiden og stil hesten lidt udad. Så prikker du lidt til den med dit udvendige ben og støtter rigtig meget op på den udvendige tøjle. Går den blot hurtigere frem, stopper du den op i parade, og sætter igen frem i skridt. Snart forstår den, at den også kan gå til siden. Når den går til siden, rider du 3 skridt, fjerner trykket, rider ligeud igen og ROSER den.

• #9   21. okt 2010 tak det vil jeg prøve smiley

• #10   21. okt 2010 Rettelse: Du skal støtte mest op på den indvendige tøjle, ikke den udvendige som skrevet. Så du forhindrer den i bare at "gå ud af skulderen", og også forhindrer den i at øge tempoet.

• #11   21. okt 2010 så stille den udad, og prikke emd udvendige ben og støtte op på indvendige tøjle? (: (hvad menes der præcist med støtte op på tøjlen? :))

• #12   21. okt 2010 Du skal, som altid, have en god elastisk kontakt, måske føre hånden en smule længere tilbage og have fornemmelsen af at du holder skulderen på plads. Det kræver at man har lidt fornemmelse i hånden, men hvis du ikke normalt har det, er det ikke noget jeg kan forklare dig her (det kan være svært at opbygge den fornemmelse i hånden, det er ikke noget man bare sådan lige får).

Kommentér på:
Lytter ikke ordentligt for hjælperne..

Annonce