{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.593 visninger | Oprettet:

Kan I blive enige med jer selv?? HG {{forumTopicSubject}}

ja nu var der lige en flink HA'er der postede dette indlæg længere nede:

http://hestegalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?msg_id=661307

Der står bl.a. at man ikke må afvise pga. Citat:
- Hvis en hest står som renrace, og er racetypisk, men ikke har stamtavle.

Nu er det så, at jeg undre mig.. For Jeg har haft en på nakken over, at jeg havde min hoppe under DV, selvom hun ikke er kåret i forbundet, men er efter DV-mærket heste.
Ja ja, det kom faktisk så langt ud, at BIG ADM. ændrede min hoppes placering fordi denne såkaldte person havde sat sig i hovedet, at den skulle ændres..

Men når der nu bliver skrevet dette, så kan jeg simpelthen ikke forstå, hvorfor delen jeg skulle udsættes for den behandling og fremstilles som halv kriminel, når der tydeligt står, at det ikke er et grundlag for at man ikke må være her.. Eller at det ikke er grundlag for at afvise hesten.. dvs sige, at det ikke er noget der SKAL ændres medmindre man selv vil..

Kan I ikke tage at blive enige om hvad man må og ikke må..!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan I blive enige med jer selv?? HG
  • #1   13. okt 2010 En DV er heller ikke en racetypisk hest når du ser på udseendet..
    Racetypiske heste er shetlændere, friesere, fjordheste osv..

En DV er udover en ikke racetypisk hest, også et avlsforbund, og derfor ikke kan være DV uden at være registreret eller kåret i forbundet..

• #2   13. okt 2010 Sanne:
    ja det ved jeg godt.. Men herinde bliver det jo skåret over en kam.. derfor bør de altså lige blive enige med sig selv om hvad man må og ikke må..

Enten må man eller så må man ikke..

• #3   13. okt 2010 Det er jo lidt svært at bedømme, eftersom en DV ikke er racetypisk, som fx friesere og fjorheste. Mener heller ikke de må kaldes for dansk varmblod medmindre at de er kåret?

• #4   13. okt 2010 Hvad så med en pinto? *S* Kan den være racetypisk smiley

• #5   13. okt 2010 Nu er Dv jo et avlsforbund og ikk en racebetegnelse.

• #6   13. okt 2010 Signe: Nej, for Pinto er igen en farve og et avlsforbund.. smiley

• #7   13. okt 2010 Signe:
    nemlig.. heste er også først en pinto når den er registreret i forbundet..
    Men det er alligevel ok, at sætte sin hest derind under, hvis bare den har pletter..

Jeg er nok mest sur over den nærmest chikane agtige behandling jeg fik, når der nu bliver skrevet, som der bliver..

• #8   13. okt 2010 da din hest ikke er brrændemærket eller har stamtale kan en hver jo komme og sig at bgge forældre er kåret i et hvilket som helst avlsforbund.

Dv er jo ikke en race og der er ikke noget race typisk ved en dv.

jeg kan godt forstå at du stiller dg uforstående for det du har oplevet.

jeg kunne til hver en tid kalde min jobbe for dv, og finde stamtavle på 2 dv heste og jeg ville aldrig kunne bevise at det var hans forældre.

dog er jeg helt lige glad med hvad race hesten er eller hvad race den stå under, det er for mig slet ikke væsentligt.

men jeg mener at reglerne skal overholdes for alle.

i øvrigt lækker hest du har, meget smuk

• #9   13. okt 2010 Janni: Folk der har en broget hest under pinto, bliver også tit afvist hvis ikke den er mærket eller har indskrevet stamdata..

En Islænder findes jo også i broget, men det gør den jo ikke til mere pinto..

Pintoer kan også være ensfarvede.. <-- godt bevis på, at en pinto ikke bare er en broget hest..

• #10   13. okt 2010 nej assi for dv er stadig ikke en race....

• #11   13. okt 2010 Foto Jani P: hvad racetypisk er der ved en DV? Som gør den ikke ligner Holstener, hannoveraner eller anden varmblod?

• #12   13. okt 2010 Sanne:
    ja, men nu skrev HA'ern lige, at man faktisk IKKE må afvise på det grundlag om hvorvidt hesten er korrekt placeret i racebetegnelserne..

dette indlæg handler om, at man ikke bare kan sige ok, og så senere sige, nåh nej, ikke alligevel.. men så senere igen sige, jo okay så..

• #13   13. okt 2010 De burde bare få den racekategori tilbage, der hed Blanding af racer, i stedet for det der Anden Særlig race.. -_-*

• #14   13. okt 2010 Foto Jani P.

jeg havde nemlig også sat min under DV, men så fik jeg jo hende her på nakken.. Hun har klart for meget fritid..
    og ja, det endte med, at BIG ADM ændrede min hoppes kategori og med en mail til mig om, at jeg ikke havde fuldt reglerne!

• #15   13. okt 2010 jeg er stadig ikke enig med dig assi..... den kan lige så godt være holstener, hannoveraner osv.. og sågar blanding af de racer.....

bare fordi forældrene er nget er det ikke ens betydende med at ungen er det....

• #16   13. okt 2010 Sanne * SKF Enig !! Synes også det burde hedde Blanding af racer, ligesom i gamle dage. smiley

• #17   13. okt 2010 ! Foto Jani P: Synes godt nok det er trist, at blot hesten er broget kan den smides ind unden pinto. Det blev den jo hverken mere eller mindre pinto. For uden godkendelse, papire osv. jamen så er det jo ikke en pinto. Sådan fungere det hvertfald ikke i min verden.

• #18   13. okt 2010 Tjæs:
    det handler ikke om hvordan det fungere i din eller min verden, men hvad man må og ikke må. Og at de tydeligvis ikke kan blive enige og modsiger hinanden.

• #19   13. okt 2010 Så det vil sige at pintoer uden pletter skal ind under DV, fordi den ligner mere det, end en pinto..? Nej nej..

hvis folk ikke har stamdata på deres heste, så må de da indfinde sig med, at hestene skal under anden særlig race..

• #20   13. okt 2010 Sanne:
    det handler jo slet ikke om, om du synes det ene eller andet osv..
    Det handler om, at HA'erne og BIG AD modsiger hinanden indbyrdes.. og det går udover os

• #21   13. okt 2010 kan ikke se hvorfor de skide papirer osv er så vigtige herinde.. så vidt jeg ved er et hestegalleri et sted man kan vise sin hest som man holder af frem for andre og ha det hyggeligt med det, og ikke et sted hvor andre skal "bestemme" hva race det er.. og er man ikk enig med ejeren om den skal stå under det ene eller det andet.. kan man jo bare lade helt være med at stemme på hesten, det er jo intet krav at man skal stemme eller afvise.. plus når hesten er inde er der jo ingen der siger man SKAL gå ind på den flere gange hvis man ikk vil. smiley

• #24   13. okt 2010 En DV kan du ikke betegne som racetypisk da det ikke er en race, mere ukompliceret er det ikke.
    Ingen heste under de avls forbund der ikke er reg. kan ikke komme ind under ''racen'' herinde, da det simpelthen ikke er en race og derfor ikke kan betegnes som racetypisk.

Assi: Hvis man ikke får registeret sin hest er den ikke med i forbundet så simpelt er det. Jeg kender en super god hoppe efter 2 kårede forældre, hingsten var dog ikke kåret dengang hoppen blev bedækket, derfor blev afkommet ikke registeret, på trods af den nu er efter 2 kåret forældre.
    Og selvom hesten er efter 2 brændemærket forældre gør det den ikke automastisk som dv hest.

• #25   13. okt 2010 Shella:
    nej jeg er udemærket klar over hvordan forbundet hænger sammen..

Men jeg er sur/irreteret over at de ikke kan blive enige indbyrdes om hvad man må og ikke må.. det er sku svært at indordne sig så..

• #27   13. okt 2010 Der var også en der kommenterede Rikke og hun er trods alt fjordhest :S Men der er nogle der er lidt hellig smiley hihi

• #28   13. okt 2010 Der er visse racer som ikke kan være racetypiske fordi racen som sådan ikke har nogen type.. Fx DV, sportspony, pinto og palomino.
    Så er der islændere som også kan være svære at kende fra forskellige ponytyper..

Men ja, langt hen af vejen er det en ret svær vurderingssag. Så jeg kan godt forstå at du er forvirret.. Personligt synes jeg at alle heste uden papir el. kåring skal under anden særlig race.. Og at der burde være en kategori der hed blanding..
    Det ville gøre det hele noget lettere for alle. Men jeg tror ikke det er noget der kommer til at ske lige foreløbi..

Anyways.. Big admin bestemmer i sidste ende her på sitet.. Så det er også Big admins fejl at HA'erne ikke er informeret ordentligt..

• #29   13. okt 2010 DV = afkom hvor begge forældre er kårede

Det er.. for mig et irritationsmoment at se folk skrive deres heste under DV fordi: det sagde gamle ejer, men stamtavlen er blevet væk (og iøvrigt aldrig blevet brændemærket, dengang de gjorde det)

• #30   13. okt 2010 Jeg synes nu reglerne giver lidt sig selv, heste der er race typisk må kunne ind under den race den nu ligner.
    Hvis man mener sin hest ligner en racetypisk dansk varmblod kan man ikke komme den ind under påglædende ''race'' da den ikke kan være racetypisk.
    Så hvis man har en hest man synes ligner en hest fra et avlsforbund så kan den ikke komme ind under da den ikke kan være racetypisk.,,

Jeg synes i hvert fald det giver sig selv at man ikke kan komme ind i under en kategori som racetypisk når det ikke er en race man kommer den ind under, men et avlsforbund: )

• #31   13. okt 2010 så kunne jeg jo bare sætte hende under hannoveraner fordi hun er racetypisk..

forskellen er bare at jeg sætter hende der i stedet for under DV..

man kan ikke forskel på om hun er DV eller hannoveraner, da hestene begge steder ligner hinanden ret meget

• #32   13. okt 2010 Hannoveraner er jo heller ikke racetypisk..

• #33   13. okt 2010 Janni: Det kan jo være lige meget om de ligner hinanden meget, den kan bare ikke være racetypisk under DV når det ikke er en race.
    Kan ikke se det store problem, det er jo bare at sætte sin hest ind under anden særlig race.

• #34   13. okt 2010 Deschain: Hesten kan sagtens være oprettet under forskellige racer(og avlsforbund) selvfølgeligt under forskellige brugere, da samme hest ikke kan være oprettet under samme brugere flere gange.

Men en hest kan sagtens være holstener f.eks. og være kåret ind i DV.

• #35   13. okt 2010 Sanne:
    jeg kan faktisk ikke huske om hannoveraner er en race eller forbund, men så kan vi jo bare tage trakehner..

det er netop derfor at det de skriver er så misvisende!
    - Hvis jeg fx bare VILLE have den under en race, så kunne jeg bare tage trakehner i stedet for DV.. For så er den racetypisk..
    Nu er det for mig ligegyldigt, men jeg er træt af, at de ikke kan blive enige og at det derfor skal gå udover brugerne

• #36   13. okt 2010 Jamen du hænger dig i hvad der ligner din hest..
    Varmblodsheste er ikke racetypiske.. Trakehner, Hannoveraner, Holstener og andre varmblods, er alle nogle heste der bliver krydset for at få en blandingshest du kan få kåret i DV..
    Men ingen af dem er racetypiske..

• #37   13. okt 2010 Sanne:
    nej, men så skal de lave "reglerne" om..

For lige nu modsiger de hinanden.

• #38   13. okt 2010 Janni: Der må man jo så tage sig selv lidt i nakken og sige jeg ved godt min hest ikke er trakehner(som jeg for den sags skyld heller ikke mener man kan betegne som racetypisk da det er etlukket avlsforbund, og hesten derfor skal være reg. for at kunne hede trakehner) så jeg lader bare være med at sætte den derind. Synes ikke der er noglen grund til at gøre større problem ud af det end det egentligt er.

En fjodhest, shetter, islænder osv. kan være race typisk da man ikke er i tvivl hvis den ligner en af nævnte racer.
    Hvis den kunne ligne 5 forskellige racer vil jeg ikke mene den er racetypisk.

• #39   13. okt 2010 Noget de er enige om, er da at hesten skal være racetypisk eller have papirer, for at komme under en race..

hvad brugerne ikke er enige med HG om, er hvorvidt de forskellige racer er racetypiske..

Det jeg synes mangler er måske en opdatering af reglsættet på HG, så det står i brugerbetingelserne alle de nye regler der kun er annonceret i forum..

• #40   13. okt 2010 Sanne:
    præcis..
    Når reglerne ikke sår i regelsættet, er de ikke gældende..
    Alligevel bliver de brugt, som de passer de pågældende bedst..

det er forkert efter min mening

• #41   13. okt 2010 det er osse forkert at skrive en hest under et avlforbund, den ikke hører under

• #42   13. okt 2010 hvad så med dansk pinto og arm pinto . for pinto er bare en beskrivelse af en malede hest hvor de fleste danske pinoter er bare malede dver. og dv er også bare en anden særlig race blandet med al mulig forskelligt . og så har man fundet på at lave forbund,ligesom dp .

• #44   13. okt 2010 Skal lige sige at jeg ikke har læst alle indlæggene..

Hvis DV ikke er en race hvorfor så overhovedet kunne sætte sin hest under denne betegnelse???

En nævner at hun ikke forstår hvorfor det er så vigtigt for andre at bestemme hvilken race en hest er.... det har jeg heller aldrig forstået.
    Det må da være hestens ejer der bedst ved hvilken race hesten er..

Det er først for nylig jeg har fået papirerne på min traver, men det gør hende da ikke til noget andet end en traver.. Jeg var bare så heldig at jeg kendte hendes afstamning da jeg oprettede hende.

• #45   13. okt 2010 Nu er pinto altså IKKE en farve det er KUN et forbund, den farve man ønsker hos pintoer hedder BROGET!

Når det er sagt er reglerne faktisk lige til, alle folks blandingsl*rt kan stoppes ind i div. racer bare den ligner/minder om.

Men som nogen af de få er DV og Pinto nogen der skal bevise deres ægthed..

med de regler der er med renracede burde det være ligemeget om dv'en har tavle eller ej

• #46   15. okt 2010 Rikke: Pinto er ikke en farve, det er et avlsforbund. Broget er en farve.

Tina: Man kan sætte den i denne betegnelse fordi det er et avlsforbund som man kan få reg sit afkom eller kåret sin hoppe/hingst ind i, som palomino og pinto f.eks.
    Og ikke en race.

Kommentér på:
Kan I blive enige med jer selv?? HG

Annonce