{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

hesten er halt?? {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen

håber nogen af jer kan hjælpe mig lidt

min hest mathilde har de sidste 3 uger ik rigtigt ville som jeg villle og har os haltet så jeg har haft dyrlægen ude og vi blev enige om at hun skulle ha taget røgten billed og dem fik jeg så svar på igår og det er ik noget og se billederne er af ryggen og begge forben så har fra dyrlægens side fået grønt lys til at ride igen, det har jeg så lige været til og starte med var hun lidt stiv men efter 5 minutter var hun frisk og klar fint vi red kun stubmark vi skridtede og travede og tog os en galop uden problem jeg villle så ride over vejen og forsætte på den næste mark men det ville hun ik men jeg gav mig ik og hun gik over på den anden mark men så haltede hun igen og så red jeg hjem ad og der var intet hverken i skridt eller trav eller galop

så er det bare noget hun har fundet på for at slippe for og ride eller tror i at der er noget dyrlægen har overset??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hesten er halt??
  • #1   28. aug 2010 Er du sikker på den er direkte halt?
    Ikke bare utaktet fordi den bliver utryk og spændt? Fordi hvis de spænder tilpas nok kan de sagtens blive utaktet, er min pelle selv ret god til.
    Når der der er noget hun ikke vel evt. fordi hun bliver utryk og begynder at spænde bliver hun måske utaktet, når hun rider hjem og slapper af er der intet fordi hun slapper af..

Ellers så prøv evt. at få en massør ud, det kan jo også være noget muskel mæssigt hvis der er noget.

• #2   28. aug 2010 tilde er bestemt ik nervøs hun bliver halt rigtig halt og så vil hun intet andet end hjem og lige så snart næsen er vendt hjem ad er der intet men om der er noget eller om hun ved at når hun spille halt så rider vi hjem og får foder?? det ved jeg ik men der er intet der kan gøre hende nervøs

• #3   28. aug 2010 Siger heller ikke nervøs men utryk, der er stor forskel, der er jo en grund til hun ikke vil den vej du vil, fordi hun vil hjem da der er mere trygt hjemme.
    Den er ikke klog nok til at vide hvis den spiller halt så får den foder.

• #4   28. aug 2010 giver du den foder når den kommer hjem? For det kan du jo prøve at stoppe med

ellers når hun begynder at "halte" så hop af og træk hende videre mens du kigger på hendes ben
    hvis der ikke er noget så hop op og rid videre, ellers trækker du hende lidt længere og ser om det ikke holder op når hun finder ud af at hun ikke kommer hjem

• #5   28. aug 2010 for 4 uger siden kunne jeg ta hende hvor hen jeg ville og det har vi altid kunne og det er jo marker h8un har redet på 500 gange før. jeg ved ik hvad jeg skal tro men rider jeg i skoven er der intet efter et stykke tid og når hun ik får sin vijle og jeg rider videre er hun halt et kort øjeblik og dyrlægen siger at der ik er noget og se på billederne så er sq ved og tro på at hun ved at gør jeg mig lidt halt så slipper jeg for at lave noget det virke i hvert fald sådan

• #6   28. aug 2010 En hest er altså ikke smart nok til at tænke at hvis den nu spiller halt = hjemad og få foder smiley
    Der er en artikel om det et sted på nettet som jeg har læst, men kan selvf, ikke huske hvor XD Typsik..

• #7   28. aug 2010 Miza: Okay smiley Men hvad jeg har læst er hesten hjerne ikke udvilket nok til at kunne tænke sig frem til dette xD

• #8   28. aug 2010 Har du tjekket din hest for varme og mindre hævelse i benet? Et røngtenbillede siger jo ikke alting og ofte kan der være andet i vejen- Har lige oplevet en hest gå igennem dyrlægekontrol et sted hvor den blev godkendt til dyrlægeforsikring for så at blive aflivet i torsdags, da den har haft brækket noget i hoften- dette var der også da den blev tjekket af den første dyrlæge.
    Nogle dyrlæger er beklageligvis ikke altid dygtige nok til at se hvad der er galt, har du overvejet en anden dyrlæge? Nu ved jeg ikk om vedkommende du har nu er decideret til heste men ellers er det en god ide at finde sådan en.
    Og heste tænker ikke: hvis nu jeg halter lidt her, så kommer jeg hjem.
    De gør det fordi der er noget der gør ondt.
    En hovbyld fx kan godt gøre ondt nogle gange i nogle dage for så at begynde at gøre ondt hele tiden.

• #9   28. aug 2010 Hmm..
    Har også læst at hestens hjerne ikke kan tænke så langt at hvis den nu leger halt osv så slipper den.. En hest er et flugt dyr og ville derfor ikke "lade som om" da den så ville være et lettere bytte..

Har du genoptrænet din hest?
    hvis den har stået stille nogle uger skal du nok skridte mindst en uge først og derefter lave trav intervaller for netop ikke lave nogle skader..

• #10   28. aug 2010 Miza:
    Læs og forstå

(link fjernet)

• #11   28. aug 2010 Gør hun det også hvis du f.eks. trækker en tur- eller har en anden hest med på tur?

• #12   28. aug 2010 Miza:

Det hænger ikke sammen det du skriver..

Der står netop det ikke kan lade sig gøre.. det hele skal ske på 3 sekunder..
    Hun når jo ikke tilbage til stalden på 3 sekunder og har sadlet af og stillet hesten i boksen.. det er helt umuligt..
    Hvis du nu læste hele teksten igennem ville du forstå at der kan ligge noget bag haltheden..
    En hest vil ikke simulere halthed for derved vil den skille sig ud fra flokken og være et nemt bytte for rovdyr. Hesten er et flugtdyr og kan skjule skaden i længere perioder, men det kan fremprovokeres som det netop kan lyde i dette tilfælde.. Hvis hun først har travet og galoperet..
    Jeg ville personligt ikke lytte til en 14 årig, men hellere til dette link hvor eksperter har været inde omkring

• #13   28. aug 2010 forresten er det slet slet ikke det sidste stykke..
    Du har tydeligvis ikke læst resten af teksten og bør du nok for at kunne forstå..

• #14   29. aug 2010 den dyrlæge jeg har haft til de gør kun i heste og er den beste dyrlæge i mit område de er os sendt til højgård i odense og de kan heller ik se noget smeden har været her 7 gange uden at finde noget alt er tjekket men hun gør det stadig om jeg trækker hende rider hende eller om en anden hest er med er lige gyldigt. har lige været langs nu her uden noget det første 45 min der efter kom der lidt så jeg vendte om og efter 20 meter var det væk igen og kunne så ride en anden vej i skoven og hjem uden halthed. jeg er efterhånden sikker på at hun gør det for at slippe men er sq i tvivl men nu kommer dyrlægen igen i morgen der vil de så scanne hendes ben

• #15   29. aug 2010 Hmm.. Undre mig bare lidt at din dyrlæge ikke har givet dig et genoptræningsprogram til din hest? Hvis den har stået stille i noget tid skal den starte stille op og ikke bare rides afsted på ujævnt terræn og galoperes.. Jeg ville starte stille op med skridte en halv time også lave nogle travintervaller for at mindske større skade..

• #16   30. aug 2010 linda den har ik stået stille på noget tidspunkt den er redet på de plan den altid er blevet

• #17   30. aug 2010 Okay det var bare fordi du skrev at dyrlægen havde givet grønt lys til at du måtte ride igen.. Så lød det bare til den havde stået stille.. (: eller ihvertfald ikke var blevet redet..

• #18   30. aug 2010 nåh ok men hun er redet på dog med 4 dages pause og det er ik nok til at den skal genop tænnes

• #19   30. aug 2010 Nej det er selvfølgelig rigtigt..
    Har du hørt dyrlægen ad?

• #20   30. aug 2010 ja dyrlægen er ind over det men kan intet finde

Kommentér på:
hesten er halt??

Annonce