{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.630 visninger | Oprettet:

forfangen eller ondt i hovene? {{forumTopicSubject}}

jeg rider en 4 års pony, som normalt gerne vil fremad, men den anden dag ville hun altså ikke rigtigt.. hun gik hele tiden i stå og føltes mærkelig i gangen.. trippede på asfalten, men ville heller ikke rigtigt trave på marken som jeg rider på lige nu... hun blev beskåret 2 dage forinden.. kan det være det? meen hun er også meget tyk, og er meget hård oppe i man kammen,.. kan man se hvis det er forfangenhed?? vi overvejer nemlig måske at købe hende..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forfangen eller ondt i hovene?
  • #1   25. aug 2010 Mærk efter om der er kraftig puls i benene. og om hovene er varme!!
    Det er også tegne på forfangenhed, men en ny beskærring skulle ikke kunne give smerter med mindre hesten virkelig har været lang hovet!

• #2   25. aug 2010 Går hesten uden sko? Jeg havde det to gange, at min smed har beskæret hovene for kort, så at min hest var meget følsomt derefter og kun ikke går rigtigt. Jeg har skiftet smeden og havde ikke problemet igen.
    Hvis hesten er forfangen, så gider den næsten ikke at gå.
    Er hovene varme, strækker hestene forbene fra sig når den står, har hesten feber? Det kunne være tegn for forfangenhed.
    Jeg vil anbefale dig, at spørge ejeren af hesten, om han ikke vil ringe til dyrlægen for sikkerhedens skyld.

• #3   25. aug 2010 Normalt kan en hest godt blive lidt omtået af en beskæring, specielt hvis den har haft lange hove.

At den er tyk og hård øverst på halsen er som du selv siger tegn på at man skal være meget opmærksom på om ponyen bliver forfangen.

Hvis den er det, vil en beskæring, som hun lige har fået, normalt hjælpe.
    Det har det så ikke gjort i det her tilfælde, hvis hun nu er forfangen.
    Hovene skal være varme og pulsen højere hvis hun er forfangen.

Hvis jeg var dig, ville jeg finde en lille fold uden ret meget græs på, og så lade hende gå der nogle dage.
    Når hun nu er for tyk, gør det absolut ikke noget at hun taber sig.
    Hvis hun er forfangen må hun ikke rigtig få noget at spise, helst kun hø og vand.
    Hun har jo ondt siden hun ikke rigtig vil gå når du rider, og så er det under ingen omstændigheder smart hvis hun render for meget rundt.

• #4   25. aug 2010 Hvis der er kraftig puls på benene så ring efter dyrlægen bedre med idag end imorgen!! Det er rent dyrplageri hvis den er forfangen og den så ikke får smertestillende!!

• #5   25. aug 2010 tusind tak for de mange svar, vil straks tjekke om hovene er varme.. , hun går uden sko, var ikke vildt langtået, der er 3 måneder siden hun sidst fik ordnet hove..., hun var ikke forfangen for en uge siden, så det er noget som er sket for inden for de sidste 4-5 dage, plejer at ride hende uden problem

• #6   26. aug 2010 kunne godt tyde på en startende forfangenhed. Prøv at tjek pulsen. Hvis den er et godt stykke over 36 slag pr. minut, så skulle du tage af at få dyrlægen ud.
    Forfangenhed skal man hurtigt behandle, ellers går det nemt galt.
    Du kan også komme en mundkurv på ponyen, så den ikke kan indtage så store græsmængder, fede ponyer er virkelig i risokozonen for at få forfangenhed smiley

• #7   26. aug 2010 nu er hun delvist tjekket,hun kom på jordfold med det samme.. hovene føles lidt varme, men hun er meget bedre gående i dag.. så håber at hun om på jordfold i tide.., nakken er heller ikke så hård idag. Vi skal have vores egen pony scannet på mandag, så der får vi lige tjekket hende efter.., vi overvejer nemlig at købe hende, men ved ikke om det er klogt hvis hun har let ved forfangenhed... men det kan jo stadig godt være at smeden har været lige hård nok....det kom jo lige efter beskæring..
    MEN, kan man se det f.eks på hoven allerede nu, hvis det er forfangenhed?? den ser nemlig helt alm ud..

• #8   26. aug 2010 da min shetlænder var forfangen mener jeg helt sikkert ikke at man kunne se det på hovene før noget tid efter.
    Det er egentlig ikke et problem at have en pony der døjer med forfangenhed, man skal bare tage sine forebehold smiley Min har mundkurv på og så skal jeg tage lidt hensyn til hvilket foder han får, men ellers er der ikke rigtig noget i det smiley

Kommentér på:
forfangen eller ondt i hovene?

Annonce