{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.056 visninger | Oprettet:

Debat - Hesten gnubber sig op af en. {{forumTopicSubject}}

Har den anden dag stod jeg - igen, igen - og studerede mine heste på fold, og de gnubber jo hovedet op af hinanden, så gik jeg ind til dem, og min hest kom hen og barre gnubbede øret op af mig, uden at skubbe og sådan, som man ser når nogen tager trense af deres ponyer/heste at de så maser rytteren.
Det satte lidt tanker i gang.
Jeg har altid fået af vide at hesten IKKE må gnubbe sig op af en, da det tyder på respektløshed og at den bare ser mig som en "kløting"

Men, det er jo naturlig adfærd for heste at klø sig op af hinanden.

Siger ikke at det er okay at de maser folk op af bokslåger og diverse ting.

Men hvad mener I?

Er det respektløshed at hesten gnubber sig op af en?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Debat - Hesten gnubber sig op af en.
  • #1   22. aug 2010 "og barre gnubbede øret"
    Der skulle stå:
    "og gnubbede bare øret"

• #2   22. aug 2010 Min gnubber sig altid op af mig, men stille og roligt, som om hun siger "mor, nus mig"
    og hun får altid lov til det, da hun aldrig gør det voldsomt. Det skal lige siges hun er en mega kælepotte ;o)

• #3   22. aug 2010 jeg vil ik ha at mine heste gubber mig med hovedtøj på men hvis jeg klør dem og de så gnubber mig er det helt fint bare den ingen hovedtøj har på sys jeg det er ok de gør det

• #4   22. aug 2010 mine får lov at gnubbe, dog uden hovedetøj, da det gør ondt. men ellers gnubber de ofte.

• #5   22. aug 2010 Jeg er åbenbart den eneste som har hørt at det er respektløs.
    Jeg kan heller ikke se at der er noget galt i det, så længe hesten kender grænsen for hvornår det er okay, og hvornår det gør ondt - som fx når de maser en op af boksen.

Tiggo har det med at vise mig hvor jeg skal klø ham, enten kommer han hen og vender røven mod mig, så kan jeg pænt klø ham der, hvis jeg så bakker, bakker han også for at jeg skal blive ved.
    Nogle gange kommer han - som den dag - og gnubber øret op af mig, det betyder så at jeg skal klø hans ører.

Sådan giver han mig forskellige signaler.. smiley

Nuggi er egnelig bare ligeglad, bare hun bliver nusset en gang imellem så er hun glad. smiley

• #7   22. aug 2010 Jeg synes overhovedet ikke at det er respektløst. Min hest gør det altid når jeg tager trensen eller grimen af ham, for det synes han er dejligt!

Jeg tror man skal passe på med ikke at gøre alting hvad hesten gør til noget stort!

• #8   22. aug 2010 Maria F .
    Det er ikke det debatten får ud på. smiley
    Synes du det er respektløst at hun gør det?

• #9   22. aug 2010 Det er faktisk meget interessant. Har tit set en af vallakkerne gnubbe sig voldsomt op af en anden, som måske er den der er lavest i hierakiet på folden. Men jeg har ikke set nogle af de andre heste klø sig op af Zey, som er "lederkoen" i flokken. Ikke engang Phoebe, hendes føl, får lov. Jeg giver absolut ikke Zey lov til at klø sig op af mig, selvom hun kun gør det "blidt". Jeg tror det meget respektløst, og da jeg ikke er et træ eller lignende, giver jeg hende ikke lov.
    Synes heller ikke det er specielt behageligt...

• #10   22. aug 2010 jeg giver ikke georg lov... han må vente til at han får trensen af og kommer ind i boksen... der kan han både klø sig op af krybbe, vægge og sine forben...

jeg gider bare ikke skubbes rundt med af en stor krikke på 600 kg...
    det ved han også godt, han skal bare mindes om det engang imellem smiley

• #11   22. aug 2010 Jeg har fået at vide, at hesten tit gnubber sig op af mennesker for at flytte rundt på det - altså "tage styrringen". Så jeg synes det er respektløst når de gør det og skide irriterende.

• #12   22. aug 2010 Jeg er helt enig med Moe..

Hvis du ligger mærke til det, så er der heller ikke nogle af de laveste hesten i rangordenen der klør sig op af de heste der styrer folden.. men ofte omvendt. smiley

Mine heste får ikke lov til at klø sig op ad mig, derimod er Linette blevet vendet til at jeg tager en børste som noget af det første og så bliver hun gnubbet i hovedet, men så snart hun begynder at skubbe imod, så stopper jeg.. nu står hun faktisk bare stille og nyder det..

• #13   22. aug 2010 Sanne - præcis smiley

Dog ser jeg tit, at ejerne slet ikke er klar over hvor meget deres hest egentlig flytter rundt med dem/hvor meget styrring de har. Jo mere en hest styrrer, desto mindre opdragen er den, vil jeg sige.

• #14   22. aug 2010 mine heste må ikke gnubbe sig op af mig!
    -og jeg forstår slet ikke ryttere der lader sine heste gnubbe sig og af dem, og at de lader dem mase dem sådan(-;
    jeg gnubber gerne mine i panden f.x uden at de gnubber sig op ad mig:).

• #15   22. aug 2010 Min må heller ikke! HAr os hørt det er respektløs. Og enlig de 5 min. det tager inden han er ude på folden. Han gør det nogle gange men skubber bare hans hoved væk altså blidt! Elleres gør han det op af ridebanene smiley Det har jeg ikke noget i mod:D

• #16   22. aug 2010 Jeg tillader ikke mine heste at gnubbe sig op ad mig ! Aldrig.

De kan klø sig på hinanden, på sig selv, på krybben eller alle andre stedet - jeg vil ikke være kløpind.

• #17   22. aug 2010 det er nemlig lige det.. Man ser det ofte hvis unge piger får deres 1. pony og de så køber en unghest.. Der går ikke lang tid før de første problemer melder sig, fordi de simpelthen får lov til for meget..

Det handler om gensigdig respekt..

• #18   22. aug 2010 Jeg synes også det er rigtig træls når de klør sig og mine får heller aldrig lov. Har en hest som altid klør sig op ad en efter ridning og sidste gang kløede den så hårdt at den fik skubbet mig ind i muren og slog mine briller af, og gav mig en ordentlig blodtud. Så nej jeg synes ikke at det er okay, da det som Moe siger, viser tegn på at de overtager styringen og det vil jeg ikke være med til.

• #19   22. aug 2010 Marco Bell for ikke lov at så og gnubbe sig op af mig, fordi hvis det nu ikke var mig som stod der, men en mindre pige ville hun "blive væltet"
    det er også ret belastende, han for lov at bruge sin bokslåge til klø pind.

• #20   22. aug 2010 jamen klør det, så klør det.....så kan hesten vel lige så godt tage den "kløpind" der er nærmest...og dette mener jeg bestet ikke er noget problem.
    Min shetter klør alle mulige steder, og han elsker at blive kløet...så hvorfor skulle han ikke have lov til det. kan selvfølgelig forstå det hvis det er en stor hest på 600kg, så er det nok ikke så fed en vane smiley

• #21   22. aug 2010 det vigtigste i denne debat er efter min mening, hvad du selv vil stå model til....synes du det er hyggeligt at den gnubber og kan du stoppe den når du synes det er nok, så lad da hesten gnubbe sig..vil du ikke have det så stop den... Vi dominere og lader os dominere i så mange situationer at det vigtigste er hvad du som hesteejer vil være med til at din hest gør...den må selvfølgelig ikke være til fare for andre....
    og vi er jo ikke en hest, så din hests adfærd vil altid være væsentlig anderledes overfor dig end overfor en anden hest. dermed ikke sagt at det ikke er guld værd at kende hestenes indbyrdes sprog og bruge det i den daglige omgang.....

• #22   22. aug 2010
    Lader gerne Maja gøre det... Eftersom hun så sjældent søger kontakt lader jeg hende når hun gør det og klør også hende - da det tydeligvis er fordi noget klør.

• #23   22. aug 2010 mine heste har jeg altid haft det sådan, at når jeg sadler af og HAR fået hovedtøjet af så klør JEG hesten, hvor hovedtøjet har siddet. =) Og det er altid sådan at den ikke maser mig og skubber mig, for det synes jeg er træls... Men ellers kan jeg slet slet ikke se problemet i at de bliver gnubbet =)

• #24   22. aug 2010 hejsa smiley

min får kun lov hvis jeg begynder at gnubbe den.. dog uden hovedtøj..
    og hvis det tager overhånd,(at den begynder at gnubbe for voldsomt), stopper jeg (-;

Mvh regitse.

Kommentér på:
Debat - Hesten gnubber sig op af en.

Annonce