925 visninger
|
Oprettet:
galop i longen hjælp?? {{forumTopicSubject}}
jeg har købt mig en 3-årige vallak ..
rigtig sød i temp..
men jeg har nu prøvet både med og uden pisk at få ham til at gå i galop i longen uden rytter på,. han traver og skridter fint, men galoppen er et problem ..
det jeg ikke forstår er, at han godt kan galopere i venstre volt, men bare ikke i højre ???? hvorfor det ??
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Min har samme problem, han kan sagtens på venstre både med og uden rytter men højre er et kæmpe problem med mindre han er helt fri og ude rytter..
Jeg træner det stille og roligt, gør ham lidt mere ivrig og han tager et skridt i galop roser jeg til skyerne, sørger for at støtte ham op med longepisken, og sørger for at han har en stor volte at løbe på..
Under rytter støtter jeg ham op og rider på store volter
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
jun 2005
Følger: 61 Følgere: 50 Heste: 6 Emner: 64 Svar: 478
men uden hel på højre side ..
- og vil ik starte med at galopere hvor jeg rider i ridehuset, uden han har lært det først ?
så er spærgsmålet om det er bedst bare at lade den anden side ligge og tage det op når han har lært det først, eller skl han lærer begge sider før ridningen opstartes ???
jun 2005
eller mener du det ville være godt at prøve at "jave" ham rundt i ridehuset i galop, når nu han godt kan på den ene side ?
mar 2008
Du må ikk bar lade den anden side ligge for så ender du med at den så ikk er trænet og så skal den trænes:) men fokuser lidt mere på højre volte, lad den komme ud på en stor volte og sæt den af som du gør på den anden side, husk at have piske bag røven på den, for når du kommer foran den vil den automatisk stoppe (håber du forstår hvad jeg mener)
mar 2008
Og er det så det der er tilfældet altså manglende balance skal du have den ud på så stor volte du over hovedet kan, og første når den kan galoppere derude kan du tage den længere ind, i starten skal den være så fri som overhovedet muligt..
jun 2005
mange tak for dine gode råd .. :)..
jeg vil prøve at slippe ham, også øve mere på den højre til han forstår mine signaler..
tænker bare at jeg ikke kan sætte mig op på en hest der ikke har lært det og galopere, når han er igang med tilridningen ??
mar 2008
jun 2005
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Hvis problemet fortsætter, kan det godt være du skal have tjekket ryggen. Det kan nemlig også skyldes smerter, som kan stamme fra alt til anspændthed, for lidt opvarmning eller noget mere alvorligt. Sørg for, at han er godt varm inden i træner, så kan ikke overbelaster ryggen.
mvh. malene
jun 2005
galop i longen hjælp??