{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.196 visninger | Oprettet:

Tror I, min hest er headshaker? {{forumTopicSubject}}

Hej

Da jeg købte min hest juni sidste år, døjede jeg meget med, at den kastede voldsomt med hovedet. Jeg regnede lidt med, at det var, fordi den var så uerfaren og ignorerede det.

Det forsvandt, men de sidste tre uger har den gjort det igen.

Den kaster kraftigt med hovedet - op og ned. Når jeg rider tur, har jeg martingal på (fordi den også kan finde på at kaste med hovedet, når den bliver utålmodig).

Men det her er mere konstant og mere kraftigt.

Den gør det, når den er blevet varm, og mest når jeg skridter - jo løsere tøjlen er, jo mere kaster den med hovedet.

Nu har jeg læst en del om headshakingsyndrom, og har derfor bidt mærke i, at hesten klør meget på sin mule. Det sidste stykke tid har han været svær at give hovedtøj på, fordi han så det som en chance til at klø sig op ad min hånd/arm.

Han kaster kun med hovedet under ridning.

Jeg oplever det både ude og inde i hallen (som dog er meget åben)..

Hesten er passet med tænder, har haft hestemassør ude, og sadlen er netop blevet efterset..

jeg vil lige høre, om I - ligesom mig - mistænker headshaking?

Vil ikke prøve alt muligt for at få hesten til at lade være, hvis den ikke kan gøre for det.

Det skal lige tilføjes, at jeg rider min hest med følsom hånd, da den er meget sensitiv..

Hvordan undersøger dyrlægen det?

Hesten har jo ikke gjort det så længe, men synes, det er synd, hvis den ikke har det godt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tror I, min hest er headshaker?
  • #1   20. aug 2010 Skal lige tilføje, at dyrlægen kommer i næste uge, da den altid bedøves for smed, og så tager jeg en snak med ham.

Indtil da fører jeg lidt dagbog, hvor jeg skriver, hvor meget han kaster med hovedet, hvor, hvornår, og hvordan vejret er...

• #5   20. aug 2010 rider selv med bid og er ikke en der går op i bidløs ridning. men evt det kunne hjælpe, passede engang en hingst der også , når han blev hidsig slog meget med hovedet, det hjalp med at fjerne bidet og ride ham uden bid, ved ikke om du har prøvet, bare en ide - smiler

• #6   20. aug 2010 når den går på fold klør den sin mule ? Standser den når det regner/blæser kraftigt? Og kig lige efter om den øjne eller nese løber med klar væske. Min hest gør det du beskriver din går, bare ikke så voldsomt, og jeg mistænker at min faktisk har pollen allergi. Er det tilfælde med din så tag lige kontakt for jeg ved hvor man kan få fat på et pulver tilskud der hjælper =)

• #8   20. aug 2010 Tak for jeres svar.. Hesten fik ordnet tænder for to måneder siden, så det kan ikke være det.. Og hvorfor skulle biddet genere ham?? Når ikke, der har været noget tidligere, mener jeg..

Er ikke sikker på, om jeg skal sætte mig op uden bid i munden.. Måske skulle jeg bare longere ham.

Hesten skal desværre bedøves, fordi det ellers er farligt for den selv og andre, når den skal have sko på.

Den kæmper imod alt, hvad den kan... Stejler, springer fremad osv...

Smeden kommer jævnligt og træner med den (imod løn selvfølgelig), og jeg kan sagtens selv ordne hove..

Ville ønske, det ikke var nødvendigt, men selv under bedøvelse har den sendt smeden til nedtælling i fjorten dage med en skulder vredet af led..

Skal den have mere end én sprøjte af dyrlægen, skal den først bedøves.. Ellers kommer han ALDRIG til anden gang.

Det er meget frustrerende (og dyrt) at have sådan en hest, og jeg overvejer at sælge ham, hvis det kan lade sig gøre.. Men er han så headshaker oveni, er det jo umuligt..

Hesten har ikke flåd fra øjne eller næse..
    Måske er det bare endnu en uvane..

(Og ja, jeg får hjælp til hesten, men den var fx været i ridning i fire måneder og intet lært)

• #9   20. aug 2010 Min hest stresser også meget op, hvis han ikke lige forstår, hvad jeg prøver at signalere til ham, eller han er ved at være træt.. Men det er på en helt anden måde..

Kender ellers mange af hans ideer og reaktionsmønstre, men det her med at kaste med hovedet, er nyt..

Han får massage jævnligt og er tidligere blevet scannet igennem hele kropppen, for at se, om der var en fysisk årsag til, at han er svær at ride..
    Han fejler ikke noget i den dur..

Kommentér på:
Tror I, min hest er headshaker?

Annonce