Tror I, min hest er headshaker? {{forumTopicSubject}}
Hej
Da jeg købte min hest juni sidste år, døjede jeg meget med, at den kastede voldsomt med hovedet. Jeg regnede lidt med, at det var, fordi den var så uerfaren og ignorerede det.
Det forsvandt, men de sidste tre uger har den gjort det igen.
Den kaster kraftigt med hovedet - op og ned. Når jeg rider tur, har jeg martingal på (fordi den også kan finde på at kaste med hovedet, når den bliver utålmodig).
Men det her er mere konstant og mere kraftigt.
Den gør det, når den er blevet varm, og mest når jeg skridter - jo løsere tøjlen er, jo mere kaster den med hovedet.
Nu har jeg læst en del om headshakingsyndrom, og har derfor bidt mærke i, at hesten klør meget på sin mule. Det sidste stykke tid har han været svær at give hovedtøj på, fordi han så det som en chance til at klø sig op ad min hånd/arm.
Han kaster kun med hovedet under ridning.
Jeg oplever det både ude og inde i hallen (som dog er meget åben)..
Hesten er passet med tænder, har haft hestemassør ude, og sadlen er netop blevet efterset..
jeg vil lige høre, om I - ligesom mig - mistænker headshaking?
Vil ikke prøve alt muligt for at få hesten til at lade være, hvis den ikke kan gøre for det.
Det skal lige tilføjes, at jeg rider min hest med følsom hånd, da den er meget sensitiv..
Hvordan undersøger dyrlægen det?
Hesten har jo ikke gjort det så længe, men synes, det er synd, hvis den ikke har det godt.
maj 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 49 Svar: 118
Indtil da fører jeg lidt dagbog, hvor jeg skriver, hvor meget han kaster med hovedet, hvor, hvornår, og hvordan vejret er...
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
maj 2006
Er ikke sikker på, om jeg skal sætte mig op uden bid i munden.. Måske skulle jeg bare longere ham.
Hesten skal desværre bedøves, fordi det ellers er farligt for den selv og andre, når den skal have sko på.
Den kæmper imod alt, hvad den kan... Stejler, springer fremad osv...
Smeden kommer jævnligt og træner med den (imod løn selvfølgelig), og jeg kan sagtens selv ordne hove..
Ville ønske, det ikke var nødvendigt, men selv under bedøvelse har den sendt smeden til nedtælling i fjorten dage med en skulder vredet af led..
Skal den have mere end én sprøjte af dyrlægen, skal den først bedøves.. Ellers kommer han ALDRIG til anden gang.
Det er meget frustrerende (og dyrt) at have sådan en hest, og jeg overvejer at sælge ham, hvis det kan lade sig gøre.. Men er han så headshaker oveni, er det jo umuligt..
Hesten har ikke flåd fra øjne eller næse..
Måske er det bare endnu en uvane..
(Og ja, jeg får hjælp til hesten, men den var fx været i ridning i fire måneder og intet lært)
maj 2006
Kender ellers mange af hans ideer og reaktionsmønstre, men det her med at kaste med hovedet, er nyt..
Han får massage jævnligt og er tidligere blevet scannet igennem hele kropppen, for at se, om der var en fysisk årsag til, at han er svær at ride..
Han fejler ikke noget i den dur..
Tror I, min hest er headshaker?