22. apr 2006 Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
Løsspringning af en "tosset" 7 års ;) {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Chopali er simpelthen en knold til at løsspringe. Jeg har ikke selv sprunget på ham siden april, da jeg fik kyssesyge, men samtidig også er ret usikker i springningen. Ligesom Chopali også er. Når jeg selv sidder på ham, løber han ofte, slingre, stopper ind i mellem og er i det hele taget ret usikker på springningen. Jeg tænker at det måske kan være mangel på tillid og troen på sig selv. Han blev løssprunget som 3 års (grundet kåring) så han er ikke ligefrem total uerfaren. Men tænkte at han måske kunne begynde at tro mere på sig selv, hvis jeg løssprang ham jævnligt og bare med nogle mindre forhindringer (under 1 meter). Det er også fint og han ser ud til at nyde det. MEN! De sidste gange jeg har løssprunget ham har han været helt tåbelig. Jeg har sørget for selv at være 100% afslappet for ikke at påvirke ham, men han løber som en i helved. Så snart jeg slipper ham, så PISKER han afsted. Jeg havde lavet afstand så det passede med to galopspring mellem et kryds og en lodret (ca. 80 cm). Han sprang krydset langt, jordede afstanden med et galop spring og sprang igen langt og fladt på lodretten. Sådan gør han HELE tiden. Jeg prøvede at sætte lodretten yderligere op, for måske at prøve at få ham til at stoppe op og tænke en gang. Men nææ nej. Han sprang fladt og væltede hele lortet. Prøvede at lave afstanden om, så der skulle være 3 galopspring. Han sprang endnu mere fladt og tog afstanden i et galopspring. Når han springer virker han ikke bange eller nervøs. Han tåger bare igennem det hele.. Jeg har overvejet at prøve med tempospring, eller selv sætte mig op og vise ham det rigtige tempo. Men jeg vil ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Så vil gerne høre om I har nogle idéer til hvad jeg kunne gøre? Vil ikke risikere at hverken ham eller jeg kan komme tilskade ved at blive ved på denne måde
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
så det er spring kryds, spring bom, spring lodret.... og læg eventuelt en bom mere efter lodrettet og foran krydset....
sådan at det er skiftevis bom på jorden og skiftevis lodret/kryds
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
sep 2006
ellers synes jeg du skal prøve at løsspringe ham i longe hvis du kan det??
hvis i for eks. har nogle tønder eller andet du kan sætte bommene på, sådan at longe torvet kan komme med over...
så longer ham over spring og se om du kan styre hans tempo på den måde.... du kan sagtens lave serier osv på buet spor
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
sep 2006
Løsspringning af en "tosset" 7 års ;)