{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
747 visninger | Oprettet:

Fia Dufour .
Fia Dufour .
Følger: 1 Emner: 58 Svar: 268

Halthedsundersøgelse {{forumTopicSubject}}

Min hest er desværre halt smiley

Så nu skal han til Falk-Rønne på torsdag.... Har aldrig prøvet sådan noget før, så vil gerne forberedes lidt, så hvordan foregår sådan en undersøgelse typisk...??? Ved kun at jeg skal longere ham....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halthedsundersøgelse
  • #1   19. jul 2010 Det er meget forskelligt alt efter hvad dyrlægen tror den fejler. Han/hun kan enten lægge blokader, lave bøjeprøv eller andre ting.

• #2   19. jul 2010 Min blev scannet, og var røngten. Men det er vidst meget forskelligt, for heste kan blive halt på så mange forskellige måder.

Min hest er så blevet halt igen, så måske skal vi også et smut forbi dyrlægen imorgen ):

• #3   19. jul 2010 Du skal longere ham i trav bagefter hvis det så er i knæet lægger han måske en blokade i knæet eller tager røngten billeder & han laver sikkert en bøjeprøve hvor dyrlægen bukker hans ben meget!
    & så skal du så løbe med ham.

• #4   19. jul 2010 Jeg har lige været igennem det.. Og det de gjorde ved min var først at longrer ham på forskellige underlag, derefter lavede de en bøjeprøve. De lavede også to blokader i hans højreforben hvor jeg så skulle ride ham.. Og tilsidst tog de røgen af begge forben.

• #5   19. jul 2010 En halthedsundersøgelse plejer at foregå nogenlunde sådan er:

Dyrlægen starter med at se og mærke på hestens ben. Evt trykker hoven med en visitertang, for at finde eventuelle ømheder i hoven.

Dernæst trækker du hesten på hård bund i skridt væk fra dyrlægen, så kan kan se den gå bagfra. Du vender om og trækker den i skridt tilbage mod dyrlæge, så han kan se den forfra. Dernæst tager du samme tur, men bare i trav. Dyrlægen danner sig her et indtryk af, hvor haltheden sidder.

Dernæst laver dyrlægen en bøjeprøve. Lad os isge hesten er halt på venstre forben. Dyrlægen starter med at bøje det modsatte ben - altså højre forben. Derefter bøjer han de "halte" ben. Er bøjeprøven positiv (altså hesten bliver mere halt), så ved man præcis hvilket ben, haltheden sidder i.

Derefter longeres hesten på blødt underlag på begge volter i trav. Hvor lidt/meget hesten halter på de respektive volter, kan sige noget om, hvilken type skade, der er tale om.

Når dyrlægen har et formodet "gerningssted", altså en fornemmelse, hvor problemet sidder, vælger han ofte at lægge en blokade (bedøvelse sprøjtes direkte ind i det mistænkte led). Du venter ca et kvarter, hvorfter hesten igen vises i trav frem og tilbage på fast bund og evt longeres. Er den nu rengående, ved man med sikkerhed at halætheden stammer fra præcis det bedøvede led.

Om man efterfølgende tager røntgen, scanner eller lign afhænger jo af, hvor skaden sidder, halthedsgrad, sygdomshistorie osv.

• #6   20. jul 2010 Min pony fik taget bøjeprøver, og så blev der lagt blokader ...

• Fia Dufour .
    Fia Dufour . Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 58 Svar: 268
    #7   20. jul 2010 Tusind tak for jeres svar... smiley

Kommentér på:
Halthedsundersøgelse

Annonce