747 visninger
|
Oprettet:
Halthedsundersøgelse {{forumTopicSubject}}
Min hest er desværre halt
Så nu skal han til Falk-Rønne på torsdag.... Har aldrig prøvet sådan noget før, så vil gerne forberedes lidt, så hvordan foregår sådan en undersøgelse typisk...??? Ved kun at jeg skal longere ham....
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
maj 2008
Følger: 92 Følgere: 112 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 818
Min hest er så blevet halt igen, så måske skal vi også et smut forbi dyrlægen imorgen ):
apr 2008
Følger: 69 Følgere: 75 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 283
& så skal du så løbe med ham.
apr 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 219 Svar: 843
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Dyrlægen starter med at se og mærke på hestens ben. Evt trykker hoven med en visitertang, for at finde eventuelle ømheder i hoven.
Dernæst trækker du hesten på hård bund i skridt væk fra dyrlægen, så kan kan se den gå bagfra. Du vender om og trækker den i skridt tilbage mod dyrlæge, så han kan se den forfra. Dernæst tager du samme tur, men bare i trav. Dyrlægen danner sig her et indtryk af, hvor haltheden sidder.
Dernæst laver dyrlægen en bøjeprøve. Lad os isge hesten er halt på venstre forben. Dyrlægen starter med at bøje det modsatte ben - altså højre forben. Derefter bøjer han de "halte" ben. Er bøjeprøven positiv (altså hesten bliver mere halt), så ved man præcis hvilket ben, haltheden sidder i.
Derefter longeres hesten på blødt underlag på begge volter i trav. Hvor lidt/meget hesten halter på de respektive volter, kan sige noget om, hvilken type skade, der er tale om.
Når dyrlægen har et formodet "gerningssted", altså en fornemmelse, hvor problemet sidder, vælger han ofte at lægge en blokade (bedøvelse sprøjtes direkte ind i det mistænkte led). Du venter ca et kvarter, hvorfter hesten igen vises i trav frem og tilbage på fast bund og evt longeres. Er den nu rengående, ved man med sikkerhed at halætheden stammer fra præcis det bedøvede led.
Om man efterfølgende tager røntgen, scanner eller lign afhænger jo af, hvor skaden sidder, halthedsgrad, sygdomshistorie osv.
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
jul 2008
Følger: 1 Emner: 58 Svar: 268
Halthedsundersøgelse