{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.116 visninger | Oprettet:

Skal hesten have fri? {{forumTopicSubject}}

Jeg har efterhånden opdaget at der er meget forskellige holdninger til det at give hesten fridage. Selv har jeg aldrig rigtig taget stilling til det, men givet hesten fri, når det passede mig, altså hvis jeg ikke lige orkede at tage i stalden, var syg, skulle noget andet osv.

Jeg har aldrig skemalagt fridage, men alligevel får min hest gerne 1, nogengange 2 fridage i ugen.

Men hvad er jeres holdning? Skal en fuldvoksen hest rides hver dag, eller have 1 (evt 2 eller flere) fridage om ugen? Og hvorfor vælger i at gøre som i gør, kom gerne med videnskabelig dokumentation.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal hesten have fri?
  • #1   13. jul 2010 Min hest har 1 fast fridag smiley
    - og så kan den få nogle ind imellem hvis det er

• #2   13. jul 2010 Her har de en fastlagt fridag og hvis det er meget varmt at ride, synes jeg personligt det er synd for dem, så får de også fri :O)

• #3   13. jul 2010 Jeg har det ligesom dig - der er ingen fast fridag til dem. Nogen uger rider jeg dem alle 7 dage, andre uger har de 2-3 fridage. Alt efter hvordan det lige passer ind i de planer der ellers er.

Dog giver jeg altid ungheste flere fridage når jeg har dem at ride.

• #4   13. jul 2010 mine heste er konkurrenceheste, rider ca 1-2 stævner om måneden, og hver gang vi har været afsted, får de fri dagen efter. Simpelthen for at få fri psykisk.
    I den daglige træning får de også fridage, især hvis hesten har været arbejdet hårdt, så får den fri dagen efter så dens muskler kan restituere.

Men jeg synes det er vigtigt at give dem fri, vi mennesker har jo også weekender, hvor vi ikke skal arbejde, så hvorfor skal hesten ikke også have det? smiley

• #5   13. jul 2010 Vi har ingen faste fridage. Men efter stævne har det altid fri dagen efter, eller kommer ud og traver lidt løst i longe i 10 mins tid.

De har nok gennemsnitlig 1 ugenlig fridag.

• #6   13. jul 2010 Ingen fats fridag, men han får alligevel 1-2 fridage i ugen og så er det ikke hver dag jeg rider. Han bliver skiftevis longeret og redet.

Lige Pt. har han dog voksepause.

• #7   13. jul 2010 Min holdning til fridage er at det kan være rytteren der har brug for det IKKE hesten.
    Min hest har i år fået to dage hvor jeg ikke har sidet på den.
    Hesten får jo intet ud af at stå i en boks eller på en fold en hel dag.

Men dog ikke at man skal knokle løs hverdag men for mig er det meget bedre at lave noget meget let arbejde f.eks. trave helt dybt og langsomt i 10 min og så en god skridttur i skoven.

• #8   13. jul 2010 Han har nok mere fri end han har arbejdsdage *g*

• #9   13. jul 2010 Min har også fridage, dog er intet fastlagt. Han får aldrig fri efter et stævne, der har adrenalinen været på sit højeste og dagen efter har musklerne endnu mere brug for at blive løsnet op. Det løser vi med en skridttur i skoven på ca. 1 time og hvis vejret ikke er til det tager vi 30-45 min. skridtarbejde i ridehuset

• #10   13. jul 2010 Som alle I andre nævner for min også fri, gerne 1-2 gange pr. uge, alt efter hvordan og hvorledes ugens træning ser ud.

De sidste par måneder har fridagene været skemalagt, men det var nædvendigt i forhold til at hun skulle kunne præstere sit yberste til stævner og undervisning smiley

• #11   13. jul 2010 Kommer an på hvad hesten skal bruges til.

Sådan en som min hest er bare hygge-nulle hest og han har fri hver anden dag. Til gengæld går han i løsdrift, så han rører sig altid.
    Man siger jo at det er optimalt for mennesker at træne hver anden dag, med mindre man træner forskellige muskelgrupper de forskellige dage. Så kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes ved heste?

• Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 215
    #12   13. jul 2010 Altså heste som rides en time eller 1½ time skovtur eller hygge ridning, en gang imellem dressur har ikke rigtig brug for en fridag efter min mening.
    En unghest/nytilredet hest kan godt have brug for en fridag til at tænke over tingene.
    Dog synes jeg rideskoleheste og heste som rider meget dressur/spring kan have brug for en fridag evt. i form af en hyggetur i skoven.

• #13   13. jul 2010 Min hest får også fri, ofte flere gange om ugen, han er for stor og tung til at ride koncentreret hver dag, og vi har desværre ikke rigtig nogen turmuligheder, så engang imellem løsspringer vi, leger med bold, men ofte har han også bare fridage. Han bliver irritabel og hidsig hvis han står for meget stille, men også, hvis han ikke får fri, så er han uoplagt.
    Min lusitano bliver kun redet to gange om ugen. smiley

• #14   13. jul 2010 Ikke for at jeg vil kritisere nogen overhovedet, og ved at 95% af alle ryttere gør det,
    men at give hesten en fridag dagen efter man har redet den godt træt/redet stævne, er altså ikke det bedste at gøre!
    Selvfølgelig skal du ikke ligge og ride hård dressur, men derimod få redet den dybt frem og ned, så musklerne kan blive strukket godt igennem.
    Faktisk er det den hyppigste årsag til at få en stiv hest...(rider hårdt en dag, giver fri dagen efter)
    tænk på hvordan vi selv har det efter at ha trænet hårdt... Dgen efter er vi også helt smadrede i musklerne, men så snart vi får strukket ud, har vi det godt igen:)

og igen... Det er absolut ikke for at kritisere nogen!
    Har selv lavet "fejltagelsen" indtil jeg en dag var på dressur kursus ved Uffe nitschke (staves?)
    og min hest er aldrig mere stiv medmindre jeg giver hende fri efter hård træning:)

så tænk over det:)

desuden sys jeg det er fint nok at give dem en fridag eller 2 i ugen, men det er skam mest for min egen skyld:) hesten er ligeglad...

• #15   13. jul 2010 Team solvang:

Jeg tror ikke problemet ligger i at folk giver deres heste pauser. Problemet ligger i at folk rider deres heste "godt træt". Min holdning er at man skal stoppe mens legen er god og jeg kunne aldrig drømme om at ride min hest træt.

• #17   13. jul 2010 Team Solvang:
    Og netop derfor er det også ekstremt vigtigt at lukke hesten på fold så mange timer som muligt om dagen, så den selv kan tulle rundt, bukke, galoppere og gøre hvad den har lyst til.

Har den mulighed for ovenstående, burde det ikke være nødvendigt med lange skridture og en masse løsgørende dagen efter stævne. Lige til det vil jeg også nævne at med mindre hesten går LA4-LA5 og op efter i dressur og som minumiun springer LA, er et stævne typisk lettere for hesten fysisk end en almindelig træningstime.

• #18   13. jul 2010 vores pony har som regel en fridag pr uge - men nogle gange kan en fridag også være en skridttur bare i grime og træktov, hvis det er det, Louise har lyst til. Andre gange kan Rosa have en hel uge fri, hvis vi er på ferie eller jeg ikke er hjemme til at hjælpe med ridningen.

• #19   13. jul 2010 Stutteri rannerupgaard: ved skam godt at det er vigtigt for hesten at komme på fold, så den selv kan rulle sig og bukke osv. Men en hest bøjer sjældendt hele sin krop igennem når den render rundt og bukker, og min hest er altså stadig stiv selvom den kommer på fold.
    Og det med at det ikke er hårdt for hesten før vi kommer op i klasser som la4-5 er da noget værre vrøvl!
    Det kan sagtens være fysisk hårdt for en hest at rende en lc eller lb for den sags skyld... Det kommer da an på hvor langt hesten er i sin uddannelse!

Og det burde jeg som dommer i hvert fald vide!
    Jeg ser masser af heste/ponyer der ligger og rider de lavere klasser, som virkelig arbejder ind under sig og gør hva de kan for deres ryttere.

• #20   13. jul 2010 Ja, men stadig, det er ikke så krævende for hesten at den ligefrem skal rides dagene efter og uha úha .. smiley
    Vi ryttere er simpelhen for pyldrede omkring vores små heste som går klubplan. Det kan godt være at de ikke runder sig igennem på folden, men det SKAL de heller ikke før tidligst i LA i dressur, herved mener jeg at blive pakket således ind at det at blive strukket ud og bla bla er nødvendigt at gøre dagene efter :). Hvis det er nødvendigt, er den simpelhen ikke redet godt nok i træningen op til stævnet smiley

• Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

#21   13. jul 2010 Det er nok stor forskel fra hest til hest hvornår en klasse er hård. Nogle har nemmere ved at lære end andre og en skridttur dagen efter stævne er en fordel både for hestens og rytterens muskler.

• #22   13. jul 2010 Du har helt sikkert ret i at det er forskelligt fra hest til hest og fra rytter til rytter. Personligt har jeg endnu ikke mødt en hest, hverken ung eller gammel, der har haft særlig behov for ridning dagen efter stævne.

Dagen efter undervisning har jeg tit oplevet det, men ikke efter stævne smiley

• #23   13. jul 2010 Altså..
    Nu er jeg af den holdning at man bør træne hesten på hestens præmisser. Og hvis hesten er så træt at den er helt stiv i kroppen efter et stævne eller lignende, så burde man i min mening måske overveje om hesten er i dårlig form, er nervøs til stævner eller om man måske starter klasser hesten ikke er klar til.
    Og Team Solvang, det er fint at den metode virker for dig, så synes jeg du skal bruge den. Men du er altså ikke den eneste der har forstand på heste herind smiley Jeg har redet i 18 år af mit liv og jeg har været oppe og ride middelsvær dressur i tidernes morgen. Jeg gider bare ikke stævner her på mine gamle dage.
    Og hvis man vil ride høje klasser, så nej, så er mange fri-dage ikke godt. Man skal bare ikke påstå at man ikke giver fridage for hestens skyld.. For med mindre man presser hesten for meget eller den har fysiske skavanker fra naturen side, så bliver den altså ikke stiv og øm af ridning...

• #24   13. jul 2010 Det er jo heller ikke for at kritisere nogen herinde (som skrevet før)
    og jeg sys da virkelig heller ik at jeg lagde det ud sådan at jeg var den eneste der vidste noget om heste herinde!
    Jeg sagde bare at jeg altså har set mange heste og ponyer der arbejder hårdt for deres ryttere i mine 4 år som dressur dommer...
    Signe b: vi har så redet i lige mange år, og på samme niveau... Og ja alle heste kan få brug for en fridag, men som folk herinde også siger så er der forskel på heste, og lige i min hests tilfælde, så er den altså temmelig ligeglad med om den kommer på skridttur eller står på en fold... Mange gange vil den faktisk hellere skridtes på end at stå og glo på folden...
    Og jeg siger heller ik at man behøver at ride hesten træt, men når man rider og begynder at lære hesten nye øvelser, tager ud nye steder med en lettere nervøs hest, så spænder dyret da helt klart mere i musklerne end hjemme.
    Og får man ikke løsnet DE muskler op, så ender det jo i stivhed.
    IGEN...! Ikke for at træde på nogen overhovedet. Det er bare MIN overbevisning

• Lone A
    Lone A Tilmeldt:
    nov 2007

#27   14. jul 2010 En hest ville hvis den havde mulighed for det bevæge sig rigtig mange kilometer hver dag af sig selv. Så i almindelighed er der ikke stor sandsynlighed for at hestene her i Danmark bliver særlig overanstrengt. Tværtimod

Kommentér på:
Skal hesten have fri?

Annonce