{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.324 visninger | Oprettet:

Folk der dytter !! {{forumTopicSubject}}


- ARGH ! Hvor kan jeg blive arrig over det !

I kender det garanteret. Man kommer gående med en hest eller ridende langs en vej og forbi kommer der en eller anden kraftidiot der mener han skal dytte idet han kører forbi..
Jeg kunne FLÅ vedkommende! Det er jo vanvittigt farligt!
Prøv lige at forestil jer hvor meget skade en forskrækket hest kan gøre. 'Armen altså !
Hesten kan trumle trækkeren ned/kaste rytteren af og løbe ud på vejen, hvor den højst sandsynlig vil lave en masse ravage.
Puha ,

Nogle der har den fjerneste idé hvorfor folk gør det? Er det fordi de synes de skal advare rytter/trækker om at nu kommer de lige forbi i deres bil? Eller skal folk bare være sjove og dytte?
Jeg forstår det simpelthen ikke.

Og før I skriver jeres vold kloge ord, så behøver jeg ikke at få at vide at jeg ikke skal være så hadefuld og hidse mig op over småting. Jeg er så hadefuld som jeg har lyst til ;D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Folk der dytter !!
  • #1   12. jul 2010 kender der udemærket, man bliver bare så sur inden i og kan ingenting gøre når det er en ukendt person der gør det!!!

  • #2   12. jul 2010 Ja det kan godt være træls... smiley
    Men husk på - bilerne er trods alt det køretøj, der findes hyppigst på vejene.. Heste...... ehm.. ja..
    Hvis din hest går total amok over en dyttende bil, så er det nok ikke så hensigtmæssigt at færdes på vejene... selvfølgelig kan en hest blive bange, men hvis det er så voldsomt, som du beskriver er det jo også farligt for andre forgængere / biler..
    Aner ikke hvorfor nogen gør det, og det er da også træls, men altså.. Har den holdning, at vi (hest og rytter) befinder os et sted, der faktisk ikke er beregnet til os, så må vi også tage konsekvenserne.. Selvom det selvfølgelig tit er nødvendigt at færdes på vejene.. smiley


  • #5   12. jul 2010 <b>trine og figaro (: .</b>
    Kan godt se hvad du mener, men synes bare ikke folk skal gøre det farligere for andre at færdes i trafikken, hvis du forstår.


  • #6   12. jul 2010 nogle er virkelig så dumme at tro at det hjælper (har desværre hørt om dem fra nogle veninder).
    og nogle gør det bare for at provokere, mest fordi de ikke synes at heste hører til på vejen. har fået skæld ud af dem der ikke mener det, og oplevet at nogle kører forbi i så høj fart som muligt og gasser op, og nogle af mine veninder og bekendte har prøvet at en motorcykelist kører som bor i samme by som vi ridder, at kan kører helt op i røven på dem der ridder og kører med uandset hvor man ridder hen. FORDI han mener vi ikke hører til på vejene. og vi kan ikke melde ham, for vi har jo ikke noget bevismateriale: sidde på en vild hest der bliver skide bange fordi der er en der er ved at køre en ned, med en videokamera i hånden? nej tak!?
    jeg kan godt forstå hvorfor du er gal, for de heste som jeg selv ridder er altid lidt for tændte når man er ude! hader dem for groft ! føj de burde skamme sig.


  • #7   12. jul 2010 Ida, det siger jeg heller ikke :-)! ALLE heste kan blive bange, som jeg skriver.. Det er klart smiley

    AM: Helt enig.. Det er tankeløst af folk, men nogen forstår sig nok ikke rigtig på heste smiley ... Desværre!


  • #8   12. jul 2010 ryttere har ligeså meget krav på at være på vejene som en cykel.

  • #9   12. jul 2010 <b>Sarah C</b>
    Ej, hvor er det strengt! Sikke dog et uansvarligt menneske! Jeg havde givet ham en sviner uden lige!
    Jeg trak her forleden en hest langs en ret trafikeret vej og der var et par stykker der dyttede da vi gik over et kryds, men der kan man jo ikke være sikker på om det var os de dyttede af eller hinanden (dog kunne jeg ikke se hvorfor de skulle dytte af hinanden), men der var også en der tydeligvis dyttede af os, da vi var kommet længere væk og jeg gav ham bare fingeren og gik bare og knurrede over ham bagefter. Forpulede ¤!§+~#$>@!!


  • #10   13. jul 2010 kan jeg sku godt forstå! man får bare lyst til at give dem den største sviner!. hmm men utroligt de er så vilde med at dytte ved dig, hos mig gasser de op, og selvom når min, han stejler rimelig højt eller hopper helt vildt og prøver at stikke af når de kommer med høj fart, så kører de bare videre med endu højere fart!.
    jeg var ude for et stævne hvor jeg red på vejen på et tidspunkt og der kom en kæmpe lastbil med høj fart bagved. jeg har erfaret at hvis jeg bliver lidt mere ude på vejen tager de farten af inden jeg kommer ind til siden.nog der var flere heste ved siden af mig og foran.
    men ham her kørte lige op i røven på mig! og han gassede virkelig op med vilje! og det var hestens første stævne så han blev self bange! og den skide chauffør blev sku ved! så da han begyndte at stejle hoppede jeg hurtigt af, og stalte mig bare og kiggede op på ham i det skide førerhus og han kiggede bare på mig.

    så gik jeg videre, og han gassede op igen i røven på mig! (hesten var skide bange så han trippede foran mig) til sidst gav jeg ham fingeren og gik ind på en sidevej. ville ikke udsætte hesten for mere. det er godtnok noget at det slemmeste jeg har prøvet. han faldt først til ro et stykke tid efter han havde været i sin boks et stykke tid. føj ;(


  • #11   13. jul 2010 Dem der dytter, er ofte de unge fyre, som hele verdenen drejer sig om. Alle ser dem, alle hører dem, alle kender dem, og alle ser op til dem. De er det hotteste hotte, de sjoveste af de sjove, intet kan skade dem, og hvis folk snakker negativt til dem, så er det jo naturligvis ren og skær misundelse.

    Når de kommer kørende i deres Ferrari, og der så er noget så latterligt som en hest på vejen, så er det jo en ganske naturlig ting, at man dytter, for at få krikken til at hoppe lidt, eller måske endda springe afsted i løb. For det ser jo så fantastisk morsomt ud, og skulle rytteren så falde af, så ville det jo bare være dagens højdepunkt. For så kan man nemlig tage hen til beundrerne, og fortælle, at man dyttede af en hest, som var så dum, at den hoppede rundt, og begyndte at løbe, og rytteren var så dårlig til at ride, at hun ikke engang kunne blive siddende. Se det er sq da morsomt.

    (Til dem der skulle være i tvivl, så er dette indlæg så fuld af sarkasme, at hvis man vred det, så ville man forårsage en mindre oversvømmelse)


  • #12   13. jul 2010 Folk, der dytter af heste, gør det af ren og skær dumhed og intet andet!! Ofte er det unge fyre, som synes, det er sjovt at forskrække hesten, fordi de kort og godt ikke gør sig det fjerneste begreb om, hvor farlig en situation, de i virkeligheden skaber; ikke bare for hesten og rytteren, men så sandelig også for sig selv. smiley

    Jeg kan blive så rasende!!!


  • #13   13. jul 2010 <b>Camilla </b>
    Tak for oversvømmelsen xD


  • #14   13. jul 2010 Camilla, det kan simpelthen ikke siges mere korrekt!

  • #15   13. jul 2010 Tja, nogle folk er nok bare født uden evnen til at tage et ansvar, være forsigtig og tænke på sin egen og andres sikkerhed. Måske burde man indføre et afsnit om hestesikkerhed, til teoritimerne når man skal tage kørekort? Det er vidst noget MANGE godt kan have brug for.

    Her hos os kører de bare hurtigt forbi - nogen gange trækker de ikke engang ud til siden. Heldigvis er vores heste så kølige, at de nærmest bare stikker tungen ud og slikker bilen hen ad siden - men heste er jo dyr og de kan blive forskrækkede.
    Hvis det er helt slemt, vender vi tit lige røven på hesten lidt ud mod vejen - kan sige at mange bilister har respekt for såden en heste bagdel, der stikker ud i hovedet på dem. Det ville jeg sandelig også være, hvis jeg var dem!

    Men det er ikke kun bilister der er hensynsløse - også cyklister ved åbenbart ikke hvilken skade en hest egentlig kan lave! Min træner og jeg var engang på tur en tidlig vintermorgen. Desværre var vejen lidt glat, men vi regnede ikke med at se nogen så tidligt om morgenen. Desværre blev vi overfaldet af en flok cyklister der råbte lige bag ved os. Cykler er jo meget lydløse så vi havde ikke hørt dem, og da de så råbte så fløj hestene jo afsted - midt på en glat vej, rundt i et sving uden udsyn. Har aldrig nogensinde før været så bange! Hver eneste gang vi fik kontrol over hestene, så kom cyklerne op på siden og syntes åbenbart at det var meget morsomt. Dog fik jeg drejet min hest ned på en mark (ned ad en ret stejl grøft i fuld galop!) og så kom min træner bagefter. Hvis ikke jeg havde fået drejet, så var vi fortsat ned ad bakke i et sving. Og hestene var fuldstændig oppe og køre - men vi fik da varmen smiley


  • #16   13. jul 2010 <b>CTS </b>
    Ja, det burde virkelig være noget man skulle lære som billist.
    - husker noget om at vi faktisk snakkede lidt om det, da jeg tog kørekort, men det var MEGET lidt og jeg tror ikke det er noget obligatorisk, desværre.

    Som rytter gør vi jo alt for at hesten ikke skal blive skræmt, så lad da for hæwle være med at gøre vores job sværere end det er i forvejen . Nuijh.


  • #17   13. jul 2010 Jeg ville fryde mig, hvis det en dag skete for mig og Putte lige lossede ud og lavede en kæmpe bule i bilen smiley
    Jeg hader de folk der gør det. Selvfølgelig skal man ikke gå/ride i vejen for biler eller andre køretøjer, men det er farligt at dytte.


  • #18   13. jul 2010 Nadi - Haha, ja xD Har også tit tænkt, at når bilerne kører så tæt på her hos os, så kunne man lige stikke foden ud så stigbøjlen ridsede bilen hen langs siden - så kunne de sgu lære det.
    Tror måske bare at det vil gå udover mig i sidste ende. smiley


  • #19   13. jul 2010 Åh jeg ville skraldgrine smiley
    Tjaa både ja og nej - for går man langt nok med det, ville man jo kunne diskutere om det var forsvarligt af billisten at køre så tæt på et dyr og oven i købet dytte - det er billister der skal passe på de 'blødere' trafikanter har min mor altid sagt, og jeg betragter da mig som en blød trafikant selvom jeg går med en hest og ikke f.eks. en hund smiley Plus at ved at han dytter, kunne hesten ligeså godt have skadet mig, så det er uansvarligt smiley Din idé med stigbøjlerne er sgu heller ikke tosset, hæhæ smiley


  • #20   13. jul 2010 Trine og Figaro:
    Kan godt følge dig i at man måske ikke skal færdes på vejene hvis man ved at ens hest lige pludselig kan flejne baglæns over et eller andet, men nogle gange er der bare ikke andre veje og tage.
    Fx. oppe hos os er der kun én vej til skoven og der SKAL man ride rlangs med vejen i 100-150 meter eller så hvis man gerne vil i skoven. Og hvis man vil i skoven på den anden side af Kongevejen ja så skal man også over vejen.
    Jeg er så helt utrolig uheldig. Normalt er vivaldi ikke usikker i trafikken, men de sidste par måneder er det som om han har ændret sig. Han har aldrig været glad for cykler, men han har accepteret at de er der, men nu er han nærmest panikslagen når de kommer. Han er begyndt og trippe afsted langs vejen når vi skal i skoven og hjem igen. Biler har han aldrig sagt noget til udover lige spidset ører og kigget i retningen, men nu hæver han hovedet og tripper sidelæns. Knallerter dem skal vi helst slet ikke møde. Uheldet har været MEGET tæt på fordi der var nogen der synes de lige skulle lege med gassen mens de kørte forbi, og da Vivaldi er en MEGET følsom pony, ja så tager han det til sig so en dårlig oplevelse med det samme og så er den ligesom helt gal.
    Men vi er jo nødt til og skulle i skoven engang imellem, og derfor er vi nødt til at rde langs vejen engang imellem, selvom det ikke er sjovt. 7-9-13 er der ikke sket nogen uheld endnu, og heldigvis har vi 9 ud af 10 gange nogle helt utrolig søde og forstående cykelryttere i vores skov.
    BTW det her var IKKE for at nedgøre dig eller noget som helst. Håber ikke du opfattede det sådan.


  • #21   13. jul 2010 Det er ikke kun når man rider på vejen at de kan finde på at dytte, der hvor jeg er ligger vores udendøresbane lige ud til en stor vej og det er så sikkert som amen i kirken at de dytter når vi rider der total fjolser.

  • #22   13. jul 2010 Ja, det er noget total vanvittigt at gøre...

    Jeg dytter meget ofte af mine heste, når jeg kører forbi folden eller på gårdspladsen, selvom de kun står et par meter fra bilen, og de gider ikke engang at løfte hovedet eller vippe med et øre mere smiley


  • #23   13. jul 2010 Ude hos os køre de osse helt tæt på, og kommer med fyld fart !

    Jeg rider ALTID med en lang dressur pisk. Og så går den ellers bare lige ud på vejen. Hvis de så kommer for tæt på eller kommer med høj fart er jeg begyndt og slå ud efter dem .. Jo, hesten bliver lidt forskrækket men jeg kan stadig styre ham selv når jeg rider uden sadel..

    Og så rider jeg gerne inde på vejen og ike helt ude i siden..


  • #24   13. jul 2010 <b>Nillarh & Rastell </b>
    Haha ! Fedt at slå efter dem x)


  • #25   13. jul 2010 jeg gør simpelthen det på min islænder at jeg tager min dressurpisk og binder en nettopose på, og hver gang der kommer en bilpå de lidt mindre trafikerede veje strækker jeg pisken ud i god tid, så de sænker farten eller trækker ud, og når de gør det, fjerner jeg pisken igen...

    på silva har jeg lært at på de små veje skal jeg ride ud midt på vejen, indtil bilen har sat farten ned, hesten er så vandt til dette, at forsøger jeg at holde hende inde når der kommer en bil, ignorerer hun mig bare... dog kun på de små veje...

    en dag var jeg ude for at der kom en traktor, og så sætter jeg som altid i lunte trav, for det har hesten det bedst ved med traktorer.... Kunne mærke at hun ikke var nervøs, overhovedet, indtil traktoren stopper op lige bag mig og dytter helt vildt, så hesten springer ud på vejen lige foran to biler, springer over en skrænt og 2 grøfter og tager den ud over markerne i vild galop omkring 1 kilometer... til sidst er hun så træt at jeg kan stoppe hende, men en hest der eller er vandt til lidt af hvert bliver bange for sådan noget... smiley


  • #26   13. jul 2010 Hmm jeg har prøvet at møde den samme bil flere gange på tur, en billist som mente han var vejenes gud og måtte skabe sig som han nu ville. I arrigskab tog jeg nummeret på ham og ringede konsekvent til politiet hver gang han var en plage. Efter en del gange havde lovens lange arm haft fat i ham, for næste gang vi mødtes stoppede fjolset op og begyndte at true med bål og brand. Jeg optog hans lille scene med telefonen og besøgte derefter politistationen så de kunne se det lille klip. Siden har jeg aldrig set manden, og ingen af de andre super dytte bilister i området har vovet dytte en eneste gang siden. Og de er ovenikøbet blevet rigtig gode til at holde afstand

  • #27   13. jul 2010 <b>Berit,Libell&Gedda *RHO*</b>
    SÅDAN! Sejt gået ! Så kan han fanden'fisme lære det ! smiley


  • Johanne B
    Johanne B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 16
    #28   13. jul 2010 Jeg er for så vidt enig i, at billister kan være en plage - men omvendt må vi ryttere altså også opføre os pænt.

    Det duer derfor ikke at begynde at slå efter bilerne - eller demonstrativt ride midt på vejen indtil bilen har taget farten af. Vi er simpelthen nødt til at tage hensyn til hinanden.

    Personligt synes jeg det er bedst, at bilerne holder samme fart forbi mig, så de ikke gasser op lige når de har passeret mig. Og så igen - det er rytterne (heriblandt mig selv) der har det forbandede ansvar, hvis vi slæber vores dyr med ud i trafikken.

    Det er ikke en hetz mod hverken billister eller ryttere - men vi er nødt til at tage hensyn til hinanden.

    Hilsen en, der tilhører begge kategorier, og ofte rider på vej med hypperne.


  • #29   13. jul 2010 <b>Johanne B</b>
    Man skal nemlig ikke gøre det besværligt for hinanden i trafikken, så derfor forstår jeg ikke deres dytterier.
    - Det' dumt smiley


  • #30   13. jul 2010 Johanne B

    Jeg ville helst heller ikke selv ride midt på vejen, hesten er oplært til det, og jeg synes specielt i starten af det var mega skræmmende at hun gjorde det, og jeg ikke havde noget at skulle have sagt. Så blev det pludselig et krav for at jeg måtte ride på hende, at jeg skulle gøre sådan, specielt i den periode hvor hingsten kun lige var let redet til, og derefter skulle lære trafikken at kende.... Jeg har HELDIGVIS vendt hesten af med det på de store veje, men på de mindre gør hun det stadigvæk... smiley


  • Johanne B
    Johanne B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 16
    #32   13. jul 2010 Som advokatfuldmægtig må jeg sige, at jeg gerne forsvarede den billist, der fik sin bil ridset af en stigbøjle - Tabet ligger hos billisten og det vil være rimelig nemt at bevise, at rytteren har handlet uagtsomt - eventuelt ved at tage sin hest ud i trafikken - Herefter vil bevisbyrden for egen skyld hos billisten ligge hos rytteren - og det vil være rytterens ord mod billisten om, at der blev dyttet - og hvem tror I, der trækker det længste strå dér?

    Jeg beklager - selvom jeg synes det er irriterende - så må jeg som rytter sige til mig selv, at der ikke er noget at gøre. Hils på billisterne - lad være med at skule ondt til dem fra starten; og så er det altså begrænset, hvor mange, der dytter af en.


  • #33   13. jul 2010 <b>Johanne B</b>
    Aaaarh, hvis billisten har været så tæt på hesten at stigbøjlen kan ridse bilen, så har billisten heller ikke sit på det rene.
    - Om der så er dyttet eller ej er jo så noget andet. Desuden, vi skal jo alle have lov til at være i trafikken.

    Der er ikke skrevet noget med at vi hader alle andre trafikanter, vi (i hvert fald jeg) føler bare ikke at det er nødvendigt at folk dytter og dermed gør det endnu farligere at opholde sig ved vejene.


  • #34   14. jul 2010 Johanne - Jeg er helt enig med dig. Men på den anden side - mon ikke bilisten vil få svært vedat forklare, hvordan rytteren har kunnet ridse bilen med et stigbøjle - så må vedkommende jo have været meget tæt på. Der kan umuligt komme til hans fordel. smiley Og ja - jeg HAR oplevet, at de er kørt så tæt på, at hvis jeg lige vippede foden en anelse, så ville den have rørt bilen. - og der var god plads til at trække til siden, selvom det var en lille vej. Jeg har self. aldrig gjort det, for er 100 på at det går udover mig i sidste ende - og det er sgu ikke det værd. smiley Kunne heller ikke finde på at slå efter dem eller ride midt på vejen - for igen, så går det udover mig.

    Normalt plejer vi at give tegn til at den skal sænke farten eller trække ud. Altså vi vender os om og giver sto tegn, eller tegn til at trække ud. Langt de fleste gør det, og så får de selvfølgelig et smil og et vink som tak. smiley Hvis de så ikke gør det, så vender jeg lige hestens røv en lille anelse ud - bare så den ser mere faretruende ud. Det skader ingen, for hesten går stadig ikke på vejen, og langt de fleste bilister har respekt for en stor hesterumpe.


Kommentér på:
Folk der dytter !!

Annonce