{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.463 visninger | Oprettet:

rytter der læner sig bagud {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe undret mig over at rigtig mange rytter nærmest ligger bagover på heste når de rider, i stedet for at sidde ret op.

Har købt den bog der handler om balance og opstillig på hesteryg. Er er der bla et kapitel om netop det.

Jeg har før sprugt hvorfor mange gør det, har aldrig forstået det og det ser altså bare så fjollet ud. Særligt mange på store heste gør det, og her forklarede en mig så engang at det skyldes at hestens gang var så stor at man automatisk kom til at læne sig tilbage for at holde balancen.

Læste så lidt om det i bogen og der stod bla at ( som jo egentlig er logisk nok ) balancen blev endnu dårligere hos rytteren når rytteren lænte sig bagud, samt at hesten skød ryg, for at kompenseere for rytterens vægt. Mange heste med ellers tilpassede sadler fik ondt i ryggen, af at gå med rytteren som læner sig bagud, da rytterens vægt, primært kommer til at ligge ud over de sidste ribben, hvilket jo ikke er meningen.

Så må jeg spørger igen, til dem som gør det, hvorfor ?? Ved i hvorfor i gør det, er det en dårlig vane ?? ( man lærer jo ikke ligefrem at læne sig bagud, man får jo altid at vide at man skal sidde ret op, afslappet og læne skulderen lidt tilbage ) vidste i at det havde konsekvenser for hestens ryg , at i sidder sådan ?? Jeg vidste det nemlig ikke, jeg har altid kun tænkt at det var sadlen der havde betydning.

Jeg ligger lige et billede ind af en tilfældig rytter, hvis billede ligger på goggle. Jeg ved ikke hvem rytteren er og det er ikke for at hænge nogle ud, bare for at give et ekspemel på hvad jeg mener.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  rytter der læner sig bagud
  • #1   26. jun 2010 (link fjernet)

• #2   26. jun 2010 Og til jer der rider dressur og stævner, giver det dårligere point at sidde sådan ?? bliver opstillingen kommenteret ??

• #4   26. jun 2010 jeg gør det når jeg laver øgninger smiley

• #5   26. jun 2010 Men hvis man ikke kan ride nedsidning på en hest, er det så ikke fordi man selv mangler balance og øvelse ?? Og er det overhovedet godt at lærer det på den nævnte måde ?? Lærer man ikke bare hesten at gå træls for at kompensere for vægten fra rytteren som jo ligger alt for langt bagud ??

Igen , forstå mig ret, jeg spørger af ren nysggerighed, fordi jeg gerne ville læer noget om det. Lad være at opfatte mine soørgsmål som kritik, det er bare almen nysgerrighed.

Ditte E,hvorfor når du laver øgninger, hvorfor kan du ikke sidde ret op og lave øgninger ??

• #6   26. jun 2010 følger lige med, ret interessant - gør det ikke selv, ihvertfald ikke noget har oplevet. Tværtimod er jeg nok en af dem der er slem til at læne sig frem smiley

• #8   26. jun 2010 Hestegalleris mirakel, uha ja, jeg har også verdens dårligeste vane med at læne mig frem. Når jeg rider, så føler jeg ikke at jeg før det, jeg føler at jeg sidder ret op, og når jeg så ser bilelder af mig selv, så bliver jeg lige overrasket hver gang, da det ligner at jeg sidder og klamre mig om halsen på hesten.

Det prøver jeg så virkelig at lærer noget af og være helt vildt opmærksom på min opstilling og det er også blevet bedre, men tænker jeg ikke på det, så vupti, så læner jeg mig frem.

Jeg har aldrig lænt mig tilbage på den måde som mange ryttere gør, synes da også det må være vildt ubehageligt at sidde sådan. Men det må jo være en dårlig vane ligesom det at læne sig frem.

Sabina- okay, men det vigtiste er da at du er opmærksom på det.

• #9   26. jun 2010 Når man har en hest med enten stor bevægelses mønster eller stort rygsving, og man skal ride nedsidning, eller øgning, skal men ned og drive med sædet, især i en øgning skal man "presse" hesten og drive med sædet, og med et stort bevægelses mønster eller rygsving, har ryttere tendens til at læne sig bagover for at drive...

selvfølgelig er det ikke optimalt, hverken for hest, men heller ikke for rytter, da der bliver bøjet i lænden på rytteren.. men ikke alle kan have en optimal opstilling. jeg har mærket det selv, har heste med stor bevægelse, lille bevægelse og hest med enorm rygsving, min opstilling på de forskellige heste er ikke aldrig lige god, men man gør sit bedste..

• #10   26. jun 2010 noget af det sværeste er faktisk opstillingen ret op... det er de færreste mennesker, der er trænede nok i lænden til at følge hestens bevægelser og samtidig sidde ret op.... mange har tendens til at falde fremover, og "tabe" hagen ned mod sig selv, den bliver dømt meget ned til stævne den opstilling, derfor anbefaler mange ridelærer at læne sig bagover, og ride som du beskriver det... det er samtidig også en rigtig god måde at træne sin lænd på, og stille og roligt arbejde sig op i en ret stilling...
    en anden god måde at træne lænden på foregår i soveværelset (-: med lidt hjælp fra den bedre halvdel (-;

• #13   26. jun 2010 La dolce, altså jeg ved ikke om det er det samme, men nu har jeg redet islænder i en del år, og redet både dem som tølter bare man tænker på det , og dem som kun kan tølte 3 skridt med møg og besvær. Og i starten når jeg skulle drive hesten bagfra kom jeg altid til at trække mine ben bagud, krumme i lænden og læne mine skuldre tilbage, og det ser jo så dosk ud og det virker ikke ret meget i længden.

Nu er jeg blevet bedre til at bruge mit bækken og "skubbe" hesten frem og ind under sig i tølten, via mine tanker og bækken. Det er svært at forklare, men jeg forstiller mig altid jeg at skubber hesten ind under mig, samtidig med at jeg bruger bækkent og ikke hele min ryg og ben.

At øge tempoet, bruge bækkenet, og tænke at man skal skubbe hesten ind under sig, og måske i svære tilfælde ligge en pisk på bagparten, virker hvert fald langt mere effektivt end at læne sig bagud og trække benene tilbage.

Så lige på det punkt kan jeg godt genkende det. Men det er et spørgsmål om træning, og øvelse og kropsbevidst hed. Det er det spændene ved rinding. Det er ofte milimeter og vejrtrækning og tankerne der kan flytte bjerge.

• #14   26. jun 2010 Sabina- det siger jeg bestemt hellere ikke at det gør, det har jeg da ingen kompetance til at afgøre noget som helst om.

MIn pointe var bare at så længe man er opmærksom på det, så kan det kun blive bedre smiley

• #15   26. jun 2010 anitta : jeg har heller aldrig lænet mig tilbage smiley men det skyldes nok også at jeg stort set altid rider på heste der stejler, så jeg er forberedt hele tiden - men ja stadig en dum vane smiley

• #16   26. jun 2010 fordi min hest har let ved at slå over i galop, så jeg hjælper hende og mig selv for den sags skyld smiley

• #17   26. jun 2010 la dolce vita : det er ikke sundt for lænden at læne sig tilbage som du beskriver det, og det opbygger ikke nogen gode muskler smiley jeg går selv til fysioterapeut med smerter i lænden som kommer af min måde at stå gå og sidde på - nemlig med et svaj. Det har betydet for mig at jeg ikke har måttet ride, har haft en infektion i et hofteled + så store smerter at jeg har taget medicin . Og jeg er kun 15 - al for tidlig alder at have de rygsmerter i.

• #18   26. jun 2010 Til mit første stævne kommeteret de mig smiley lændte mig for meget forover smiley hehe var meget ny begynder smiley

• #19   26. jun 2010 La dolce- det lyder mærkeligt at det ligefrem skulle være sundt for lænden at læne sig tilbage. Det kan da ikke være sundt, hverken for ens egen ryg eller for hestens ryg. Man kommer jo til at bærer sig selv forkert, samt man belaster hesten ekstra.

Jeg forstår godt man kommer til at gøre det, for det er hårdt for ens ryg at følge hestens bevægelser, det kræver god fysisk form og en stærk ryg, men jo mere man kan slappe af jo bedre. Man slapper jo ikke af når man læner sig så langt bagover ?

• #20   26. jun 2010 Havde en pony som jeg kunne komme til at gøre det på, men hun var også ret høj bag til, så tror det hang sammen med at jeg ligesom kompenserede for det ved at læne mig mere tilbage.. ligesom når man rider ned af bakke.

• #21   26. jun 2010 altså min hest har jeg haft en tildens til at læne mig forover på, men nok fordi jeg har redet så meget tur, hvor jeg tit har redet i let sæde og så været lænt let forover... nu hvor jeg mest rider dressur på den sidder jeg nok lidt bagud lænt, men min hest spænder op i hele muskulaturet hvis man i nedsidning kommer til at sidde lidt forover bøjet.. men prøver så vidt som muligt at sidde mest ret op, men det er lidt svært i dens trav til tider...

• #22   26. jun 2010 i misforstår... mener ikke det er sund for lænden, men mener det kan være en måde at træne lænden mere fleksibel på, hvis man har tendens til at falde forover, kan det være en støtte til at træne sig til de rigtige muskler til at bliver oprejst... (øvelsen er anbefalet af min svigermor der er ergoterapeut, da jeg i starten sad meget foroverbøjet, lavede vi øvelser, hvor jeg øgede hestens skridtlænge en smule, ved netop at komme ned bag hesten og drive... men det er jo ikke en ½ times ridning på den måde, det var enkelte langsider, og i dag har jeg så trænet lænden op til at sidde oprejst, med dejlig fleksibilitet i lænden... det er ikke vedvarende ridning på denne måde, men enkelte øvelser..

hvis du skal strække ud gør du det jo ikke ½ time på samme ben...

prøv at forestille jer pinligheden da min svigermor kom med forslag ti lstillinger i soveværelset til at træne min lænd yderligere på /-:

• #23   26. jun 2010 Har ikke lige læst de andre indlæg, men synes det er godt du tager det op - har selv overvejet at lave et forum om det et par gange. Har nemlig selv set det mange gange og tænkt 'hold da op'.. Jeg har altid haft et lille problem med at krølle sammen, fordi jeg har MEGET svaj i min ryg og ikke nok rygmuskler til at sidde rettet op hele tiden - derfor har jeg bøjet min ryg den modsatte vej af at være svejrygget, hvis I forstår (;

Bryder mig ikke så meget om at se på ryttere der læner sig så langt tilbage, da jeg kun kan forestille mig, at de må holde meget af balancen i tøjlen (ikke for at træde nogle over tærerne!).

Kommentér på:
rytter der læner sig bagud

Annonce