rytter der læner sig bagud {{forumTopicSubject}}
Jeg har længe undret mig over at rigtig mange rytter nærmest ligger bagover på heste når de rider, i stedet for at sidde ret op.
Har købt den bog der handler om balance og opstillig på hesteryg. Er er der bla et kapitel om netop det.
Jeg har før sprugt hvorfor mange gør det, har aldrig forstået det og det ser altså bare så fjollet ud. Særligt mange på store heste gør det, og her forklarede en mig så engang at det skyldes at hestens gang var så stor at man automatisk kom til at læne sig tilbage for at holde balancen.
Læste så lidt om det i bogen og der stod bla at ( som jo egentlig er logisk nok ) balancen blev endnu dårligere hos rytteren når rytteren lænte sig bagud, samt at hesten skød ryg, for at kompenseere for rytterens vægt. Mange heste med ellers tilpassede sadler fik ondt i ryggen, af at gå med rytteren som læner sig bagud, da rytterens vægt, primært kommer til at ligge ud over de sidste ribben, hvilket jo ikke er meningen.
Så må jeg spørger igen, til dem som gør det, hvorfor ?? Ved i hvorfor i gør det, er det en dårlig vane ?? ( man lærer jo ikke ligefrem at læne sig bagud, man får jo altid at vide at man skal sidde ret op, afslappet og læne skulderen lidt tilbage ) vidste i at det havde konsekvenser for hestens ryg , at i sidder sådan ?? Jeg vidste det nemlig ikke, jeg har altid kun tænkt at det var sadlen der havde betydning.
Jeg ligger lige et billede ind af en tilfældig rytter, hvis billede ligger på goggle. Jeg ved ikke hvem rytteren er og det er ikke for at hænge nogle ud, bare for at give et ekspemel på hvad jeg mener.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
sep 2007
feb 2007
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
sep 2007
Igen , forstå mig ret, jeg spørger af ren nysggerighed, fordi jeg gerne ville læer noget om det. Lad være at opfatte mine soørgsmål som kritik, det er bare almen nysgerrighed.
Ditte E,hvorfor når du laver øgninger, hvorfor kan du ikke sidde ret op og lave øgninger ??
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
sep 2007
Det prøver jeg så virkelig at lærer noget af og være helt vildt opmærksom på min opstilling og det er også blevet bedre, men tænker jeg ikke på det, så vupti, så læner jeg mig frem.
Jeg har aldrig lænt mig tilbage på den måde som mange ryttere gør, synes da også det må være vildt ubehageligt at sidde sådan. Men det må jo være en dårlig vane ligesom det at læne sig frem.
Sabina- okay, men det vigtiste er da at du er opmærksom på det.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
selvfølgelig er det ikke optimalt, hverken for hest, men heller ikke for rytter, da der bliver bøjet i lænden på rytteren.. men ikke alle kan have en optimal opstilling. jeg har mærket det selv, har heste med stor bevægelse, lille bevægelse og hest med enorm rygsving, min opstilling på de forskellige heste er ikke aldrig lige god, men man gør sit bedste..
mar 2006
en anden god måde at træne lænden på foregår i soveværelset (-: med lidt hjælp fra den bedre halvdel (-;
sep 2007
Nu er jeg blevet bedre til at bruge mit bækken og "skubbe" hesten frem og ind under sig i tølten, via mine tanker og bækken. Det er svært at forklare, men jeg forstiller mig altid jeg at skubber hesten ind under mig, samtidig med at jeg bruger bækkent og ikke hele min ryg og ben.
At øge tempoet, bruge bækkenet, og tænke at man skal skubbe hesten ind under sig, og måske i svære tilfælde ligge en pisk på bagparten, virker hvert fald langt mere effektivt end at læne sig bagud og trække benene tilbage.
Så lige på det punkt kan jeg godt genkende det. Men det er et spørgsmål om træning, og øvelse og kropsbevidst hed. Det er det spændene ved rinding. Det er ofte milimeter og vejrtrækning og tankerne der kan flytte bjerge.
sep 2007
MIn pointe var bare at så længe man er opmærksom på det, så kan det kun blive bedre
dec 2006
feb 2007
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
dec 2006
aug 2009
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 800
sep 2007
Jeg forstår godt man kommer til at gøre det, for det er hårdt for ens ryg at følge hestens bevægelser, det kræver god fysisk form og en stærk ryg, men jo mere man kan slappe af jo bedre. Man slapper jo ikke af når man læner sig så langt bagover ?
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
mar 2006
hvis du skal strække ud gør du det jo ikke ½ time på samme ben...
prøv at forestille jer pinligheden da min svigermor kom med forslag ti lstillinger i soveværelset til at træne min lænd yderligere på /-:
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Bryder mig ikke så meget om at se på ryttere der læner sig så langt tilbage, da jeg kun kan forestille mig, at de må holde meget af balancen i tøjlen (ikke for at træde nogle over tærerne!).
rytter der læner sig bagud