{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.551 visninger | Oprettet:

Buler på hov - forfangenhed..? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

min hoppe er begyndende forfangen. Hovene er ikke varme, og staldejer mener ikke, hun har puls i benene, men hun gik og stod på "hælene", da jeg hentede hende fra fold. Det blev lidt bedre, men hun har nu fået mundkurv på. Hun er tyk, og oldenborger.

Nå - mit spørgsmål. Hun har masser af buler på hovene. Altså selve hovvæggen er ikke lige/glat, men har masser af bølgedale.

Staldejer mener, det skyldes forfangenhed, men det er på halvdelen af hoven, hun har i øvrigt fået føl for et år siden. Ved godt, de kan blive forfangne af det.

Ved I, hvad det kan være? Er det virkelig pga. forfangenhed? Vil spørge smeden næste gang. Hun har ikke altid haft de bølger.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Buler på hov - forfangenhed..?
  • #1   15. jun 2010 Du må ikke hænge mig op på det, men har hørt at buler, som dem jeg forstiller mig efter din beskrivelse, kommer af forkert eller mangelfuld ernæring.. Men vil bestemt ikke hænges op på det smiley

• #2   15. jun 2010 Kan det være foderskifte evt? Min søsters pony har også fået nogle underlige hove, men hun blev heller ikke fodret helt optimalt inden vi fik hende.

• #3   15. jun 2010 Det kan komme fra ernæring, men kan også være en tegn for forfangenhed.
    Det kan ikke komme fra hendes føl fra sidste år, det kommer ikke så sent efter.
    Hvordan går eller står din hest?
    Strekker hesten sine forbene frem og står mere på bagbene? Det kan være en tegn for forfangenhed på grund af smerter.
    Gider din hest ikke går? Kan også være en tegn.
    Hvis du ikke er sikker på om din hest er forfangen, så skal du ringe til din dyrlæge.
    Hvis din hest er forfangen, så får han meget stærke smerter og skal straks behandles.
    Min hest havde feber, da han var forfangen for 3 år siden. Så tag måske temperaturen.

• #4   15. jun 2010 Hejsa,

tak for svar. Ja, staldejeren mente også, det ku være foderskift, men hun har ikke haft foderskift. smiley Hun er meget let at holde huld på, så hun levede i vinters af vitaminer, lucerne og et par håndfulde musli. Og hø 3x dagligt. Går i løsdrift.

Bulerne går halvt ned på hoven, så tror de er ½-1 år gamle, det var derfor, jeg tænkte på føllet. Hun havde nemlig også svært ved at gå dengang, men koblede det sammen med at hun havde en stor mave/i fol. Suk.

Hun stod og gik på "hælene" da jeg tog hende ud. Og havde det svært ved vendinger. Hun strak benene frem kortvarigt.

Da jeg skulle vise det til staldejer, var hun igen begyndt at gå "normalt", bare forsigtigt og stadig på "hælene". Kun noget jeg kunne se, fordi jeg kender hende og ved, hvordan hun plejer at gå. Hun troede ikke, hun er forfangen, men jeg kan se de små tegn, fordi jeg er meget obs på, hvordan hun går.

Øj, det er træls. Gid man havde heste, der havde svært ved at holde huld. smiley

• #8   15. jun 2010 jeg har lige været til lekture om blandt andet forfangenhed i aftes med førende forskere fra newmarket... jeg har postet en tråd herinde med de nye facts de har fundet ud af.

du må tage et billede af de hove hvis vi skal have nogen som helst realistisk bud på om det skyldes forfangenhed.

• #9   15. jun 2010 http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=618744

her er min tråd.

og ring til din dyrlæge... det er ikke at spøge med jeg midstede min pony, hoven faldt simpelthen af.

• #11   15. jun 2010 ja hun var meget forfangen, og det var desværre det værst tænkelige udfald.

• #12   15. jun 2010 Min pony har også fået "buler" på hovene det hedder hovbylder.

Den har lige være forfangen.

skriv i pb, hvis spørgsmål smiley

Kommentér på:
Buler på hov - forfangenhed..?

Annonce