Buler på hov - forfangenhed..? {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
min hoppe er begyndende forfangen. Hovene er ikke varme, og staldejer mener ikke, hun har puls i benene, men hun gik og stod på "hælene", da jeg hentede hende fra fold. Det blev lidt bedre, men hun har nu fået mundkurv på. Hun er tyk, og oldenborger.
Nå - mit spørgsmål. Hun har masser af buler på hovene. Altså selve hovvæggen er ikke lige/glat, men har masser af bølgedale.
Staldejer mener, det skyldes forfangenhed, men det er på halvdelen af hoven, hun har i øvrigt fået føl for et år siden. Ved godt, de kan blive forfangne af det.
Ved I, hvad det kan være? Er det virkelig pga. forfangenhed? Vil spørge smeden næste gang. Hun har ikke altid haft de bølger.
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
jan 2007
Følger: 128 Følgere: 131 Heste: 9 Emner: 23 Svar: 351
jun 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 369
Det kan ikke komme fra hendes føl fra sidste år, det kommer ikke så sent efter.
Hvordan går eller står din hest?
Strekker hesten sine forbene frem og står mere på bagbene? Det kan være en tegn for forfangenhed på grund af smerter.
Gider din hest ikke går? Kan også være en tegn.
Hvis du ikke er sikker på om din hest er forfangen, så skal du ringe til din dyrlæge.
Hvis din hest er forfangen, så får han meget stærke smerter og skal straks behandles.
Min hest havde feber, da han var forfangen for 3 år siden. Så tag måske temperaturen.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
tak for svar. Ja, staldejeren mente også, det ku være foderskift, men hun har ikke haft foderskift. Hun er meget let at holde huld på, så hun levede i vinters af vitaminer, lucerne og et par håndfulde musli. Og hø 3x dagligt. Går i løsdrift.
Bulerne går halvt ned på hoven, så tror de er ½-1 år gamle, det var derfor, jeg tænkte på føllet. Hun havde nemlig også svært ved at gå dengang, men koblede det sammen med at hun havde en stor mave/i fol. Suk.
Hun stod og gik på "hælene" da jeg tog hende ud. Og havde det svært ved vendinger. Hun strak benene frem kortvarigt.
Da jeg skulle vise det til staldejer, var hun igen begyndt at gå "normalt", bare forsigtigt og stadig på "hælene". Kun noget jeg kunne se, fordi jeg kender hende og ved, hvordan hun plejer at gå. Hun troede ikke, hun er forfangen, men jeg kan se de små tegn, fordi jeg er meget obs på, hvordan hun går.
Øj, det er træls. Gid man havde heste, der havde svært ved at holde huld.
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
du må tage et billede af de hove hvis vi skal have nogen som helst realistisk bud på om det skyldes forfangenhed.
feb 2007
her er min tråd.
og ring til din dyrlæge... det er ikke at spøge med jeg midstede min pony, hoven faldt simpelthen af.
feb 2007
mar 2009
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 70 Svar: 153
Den har lige være forfangen.
skriv i pb, hvis spørgsmål
Buler på hov - forfangenhed..?