709 visninger
|
Oprettet:
Ungheste træning? {{forumTopicSubject}}
Heej,
Står og skal have ny hest og så faldt man lige for en unghest(4årig) ;*
Men ved ikke så meget om det med ridning og træning fra jorden o.s.v
Nogen der ved noget om det?
Kender nogen hjemmesider der kan være til hjælp?
Så er i søde<3
OBS!
Vil ikke have useriøse henvenelser eller noget stødende!!
På forhånd taak!
-Mille
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
det vil både hesten og dig, så det vil klart være mit råd.
nov 2008
Følger: 76 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 102
Hvis det skal være ham så er jeg selvfølelig klar over at der skal undervisning til!, og masser af tillidstræning til(:
Tænkte bare at der måske var nogen der havde erfaring med ungheste og måske ville dele lidt af sin viden? (;
Og mener helt sikkert at jeg vil kunne klare det!
Det ville nærmest være "barnemad" ved siden af det jeg har været ude for!! x)
nov 2008
Følger: 76 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 102
dec 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 63 Svar: 655
Men undervisning som de andre siger, det er vejen frem når de er i den alder, og så vil du også se fremgang fra uge til uge (:
Men husk at være konsekvent over for dem, samtidig med at du IKKE er hård ved den. Og ved konsekvent mener jeg ikke at du skal slå den, man at når den laver ballade så skal du sætte dig igennem med det samme!
Min kan godt blive lidt pigesur, så i går tog jeg en springpisk med, og LAGDE den kun på hendes skulder når hun begyndte at lave spjæt med bagbenen eller ville have sine egne meninger. Min underviser var der hele den tid vi red i går, og han kunne med det samme se på hende at når jeg satte mig igennem så ændrede hun lige pludselig kropssprog og blevet mere afslappet og mere ærlig under rytter. (:
Hun havde brug for at vide at jeg ville støtte hende og vejlede hende selv om jeg sidder på ryggen af hende. På jorden stoler hun på mig, og der har jeg osse måtte sætte mig igennem en enkelt gang, og så fik jeg en anden hest som stolede på mig. Nu er hun blevet meget mere trafiksikker, og tør mere når jeg er ved hendes side (:
Men vil også understrege at jeg ALDRIG kunne finde på at slå hende! Bruger en bestemt lyd når jeg skælder ud, og det reagere hun super på.
maj 2007
Følger: 91 Følgere: 87 Heste: 8 Emner: 22 Svar: 231
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
maj 2007
Følger: 91 Følgere: 87 Heste: 8 Emner: 22 Svar: 231
det passer altså ikke helt min var da udemærket klar over når han havde gang i noget han ikk måtte hehe ... drengerøv!
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
aug 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 55 Svar: 496
Jeg fik undervisning fra jeg fik ham og det har hjulpet rigtig meget.. Man skal have gåpå modet, motivationen og ikke mindst tålmodigheden til at have unghest da de ikke ALTID ved hvad det er man vil og ellers er det bare at bruge sin sunde fornuft
Men ja - tillids øvelser er super. I starten gik jeg RIGTIG mange ture med min hest så den fandt ud af jeg nok skulle "passe" på den og at den kunne stole trygt på mig
Jeg ELSKER det faktum at jeg selv kan forme min hest Og man får et FANTASTISK bånd til en hest man har haft fra ung Så du vil ikke fortryde det
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Jeg har lagt rigtig, rigtig meget arbejde i hende fra jorden af.. ( tillidstræning ) Har lært hende, hvor mit personlige rum er henne, og hvor mine grænser går.. Hun har efter min egen mening, været rigtig skøn og sød at arbejde med.. Hun er selvfølgelig ung, men bestemt ikke dum..
Jeg har tilredet hende på 1,5 månede ca.. Jeg har dog ikke redet hende hverdag.. Har redet hende 2/3 dage i ugen, og resten fri.. efter et par dage, var hun allerede styrbar i skridt..
Jeg red hende, i skridt, trav også arbejdede vi lige lidt med galoppen, her til sidst.. også selv stop singal, og at gå frem. og nu har hun så fået sommerferie, på græs, hvor jeg regner med hun skal gå indtil efteråret.. Hun er trods alt kun 3 år, så vi har masser af tid..
Men hun har været meget, meget lærenem, og har bare opført sig fuldt ud eksemplarisk, hun "tabte" mig kun 1 gang, og det var ren og skær af usikkerhed, og ikke lige vidste hvad hun skulle, og jeg ikke lige havde balancen med mig.. hehe.. Men har hverken bukket eller stejlet, eller andre dumme ting..
Men når vi skal igang igen, vil jeg helt sikkert modtage noget undervisning, for at komme videre med hendes ridning.. Men selve tilridningen, ville jeg selv..
Måske hvis hun havde reageret anderledes under arbejder, havde jeg måske valgt at få en anden til at ride hende til.. Men hun har bare været super nem, at jeg selv ville gøre det.. plus at jeg har fået en kæmpe udfordring og ja det giver jo god viden og erfaring med arbejdet..
Men jeg vil sige, at det kommer helt an på hvilken type hest, den du er forelsket i, er.. Det er jo ikke alle heste der er lige nemmer at tilride, som min har været.. Men har man god erfaring med ridning af heste, og har en god mod og tålmodighed, og ikke lader sig skræmme af ting og sager, hesten reagere på, så tror jeg da godt at man kan.. Men med en god hjælper ved siden af, som har prøvet at tilride..
jeg søgte også rådgivning og kiggede rundt på nettet med tilridning af heste..
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
ja jeg vil også lige tilføje.. Husk at en unghest IKKE er dum. den måde de reagere på, er af enten usikkerhed, og eller ikke har indlært en signal rigtigt.. og dermed reagere på det..
Ungheste træning?