Hestefolk er forfærdelige...! {{forumTopicSubject}}
Hej derude.
Jeg snakkede på et tidspunkt med en anden rytter om, at hestemennesker altså er noget for sig. Og vi blev ret enige på det punkt.
Som rideskole-eller partrytter, der ikke har råd til egen hest, bliver du set ned på, og nærmest behandlet som "uværdig" til hesteverdenen.
Kan lige nævne en historie, der underbygger dette: Min søster havde haft sin egen pony, som hun var nødt til at sælge. Men hun havde redet i mange år, og vundet en del stævner, klubmesterskaber osv. Sprunget LB/LA højder til springtræning på rideskolen, og var altså ikke helt tabt bag en vogn inden for ridning.
Vi startede så på en ny rideklub, hvor jeg havde hørt fra en veninde (med egen hest) at springunderviseren var super god. Vi startede til dressur der, og senere ville min søster gerne gå til springning. Hun snakkede med dressurlæreren, som sagde hun kunne låne en rideskolehest til springtimerne.
Men en dag tog vi så ned for at se springundervisningen. Der var et hold for nybegyndere, hvor de sprang max 40 cm, og så var der et par andre hold hvor de var mere rutinerede.
Min søster ville snakke med ridelæreren for springningen om, om hun kunne begynde til springning. Men hun nåede faktisk knapt nok at sige noget. Så snart han hørte, hun gik på rideskole, sagde han, at hun ikke var rutineret nok til at starte til springning, for det var jo for alle de dygtige privatryttere.
Så springning blev det ikke til, tilgengæld et farvel til den rideskole
Så er hestefolk altså også uberegnelige. Du KAN ikke lave en aftale med en hesteperson. Alle de gange, hvor jeg har søgt part på en hest, har været et helvede. Folk, der ikke svarer, folk, der aflyser i sidste øjeblik, folk, der har annoncer om, at de søger part til deres hest, men ikke svarer, når man henvender sig - af de mennesker, jeg har snakket med ang part, vil jeg skyde på mindst halvdelen har opført sig sådan!
Der var en, jeg skulle finde en dag med, til at jeg kunne prøve hendes hest. Efter hun havde udsat det hundrede gange, kom hun endelig med en dato og et tidspunkt - hvor jeg så ikke kunne. Så flippede hun helt ud, og sagde hun ikke ville have mere med mig at gøre.
Og bare generelt gennem min tid som rytter, til diverse stævner, på ridecentre og andre steder, hvor der findes heste og deres ejere - jeg møder bare flere usympatiske, uberegnelige, lunefulde og/eller uærlige mennesker, end jeg gør på dagligdagsbasis.
Andre, der er samme opfattelse?
Andre, der i så fald er bekymrede over, at de tilhører de såkaldte "hestefolk"?
Skal lige siges, at det ikke kun er mig, der har set denne tendens - alle jeg kender, der har med heste at gøre, er enige med mig!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Heste folk er specielle ja - vi hader kritik mange af os og tager det som et direkte angreb når andre forsøger at hjælpe en, især hvis det er noget imod hvad vores "gud" siger - hvilket typisk er en berider, fordi denne er berider er de altvidende men folk spasser også helt ud hvis man siger noget imod deres idol toprytter.
Hvilket jeg finder elendigt... Ride verdenen er da et sted der ville være super hvis man var åben for råd, så ville man kunne lære så meget på så mange måder.
Samt det du siger med part ryttere der er en anden ting også. Har du ikke startet stævner eller har billeder/video af en hest der kan min. LA så ved du overhovedet intet og må ikke udtale dig om noget.
Så derfor fordi jeg rider rundt på en fjordhest på 29år og ikke rider stævner, aldrig har startet højere end LX på en rideskole pony og ikke rigtigt har nogle dressur billeder eller video, så må jeg ikke sige noget om noget som helst..
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 926
Der er så en pige der ringer og de laver en aftale. Min veninde tager derop og ordner hest og venter i 3 KVARTER og pigen kommer ikke. Hun skriver og ringer til pigen og få intet svar. Hun har stadig ikke hørt fra hende, men derimod mistet penge på det, da hun skulle ha været på arbejde.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Lotte: Der er heldigvis nogle som dig Har også været rigtig heldig at have part hos sådan en engang, hun var bare så fantastisk sød, desværre var hesten bare et virkelig dårligt match til mig Men de findes altså
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 926
Startede blandt andet landstævne her i weekenden i military. En CNC70.
Rider med et weiner bid med parstænger i springning og gu hjælpma om der ikke er folk der klager. Grunden til det var, de selv red en unghest, som de ville have vandt men ikke kunne klare ridebanespringning og det kunne min. Det endte med at om søndagen blev jeg så forbandet arrig at jeg sagde farvel og tak, da jeg simpelthen ikke orkede det om søndagen også.
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Man skal ikke bare slikke folk i røven for at få, så er de det ikke værd..
Jeg kan ikke rigtig komme på at jeg er blevet røvrendt sådan?
Men måske er jeg også bare mere påpasselig med hvem jeg omgås i denne verden..
Jeg synes ikke jeg har problemer med at aftaler, og overholder dem altíd selv, aflyser kun sjældent hvis der opstår en forhindring, som der jo kan gøre..
Jeg underviser, træner osv.. får selv undervisning, står opstaldet og de ting..
I vores stald har vi det bare super hyggeligt, og alle kan snakke med alle, på trods af prisforskellene på vores heste..
tror bare det handler om at vælge de "rigtige" at omgås.
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
det handler bare om at begå sig rigtig i forhold til andre, så man ikke virker fordømmende..
jun 2007
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
men som alle andre steder, findes der alle slags.. plus at der går mode i alting.. jeg sys jo at de små tøser som køber kilometervis af blingbling og mærkevarer til deres heste er belastende .. omvendt vil mange mene jeg er en heste "taber", da min bøf ikke kan bruges til "noget som helst" ( læs: kun skridt ture ud i det blå)
tror ikke man kommer uden om mærkelige mennesker uanset hvad hobby man har
mar 2008
Følger: 75 Følgere: 79 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.479
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Elisabeth: Synes ikke dressuren er værst. En ting er at hesten rides for eventuel hård hånd og fuldstændig forkert i forhold til dens anatomi, men springning - ponyspring især - føj siger jeg bare. Riv og ryk, pisk, aggressivitet og afstraffelse i klasse ét. Jeg har oplevet mange fordærdelige ting de få gange jeg har været ude for at tage lidt billeder og blev særligt chokeret over en ung dreng, der trak så meget tilbage i hans forvirrede pony at den rev gamache og sko af.
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 354
* Stald Zederkof * - er det Sörli du skal have hjem i stald ?
aug 2008
aug 2008
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 132 Svar: 1.231
Jeg er ikke til rideskoler - jeg gik på en som 6-8årig, men det var jo ikke et rart sted at være..
Til gengæld har jeg været to private steder hvor det kun er mig der kom det og så selvfølgelig ejerne selv. Begge steder er jeg blevet behandlet så super godt og jeg har fået alt den hjælp jeg har haft brug for. Til gengæld har jeg også været der til at hjælpe ejerne. Derudover så red jeg hele min barndom i en lille bitte rideklub hvor det var ligeså meget hygge det gjaldt om til stævner, som at vinde. :).
Tommel op for private opstaldningssteder og tommel ned for alt for meget "mig-mig-mig-mig-rideskole-piger"...
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 179 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.401
men jeg kender nu også mange søde hestemennesker, og vil da heller ikke selv sige at jeg passer til nogle af de ting du nævner, men jeg holder mig også helst ude af alt det der - jeg passer bare mig selv og min egen hest på et lille privat sted uden bitcheri. det er rart (:
men ja det er vildt som man nogle steder bliver dømt på de heste man har/rider. jeg flyttede engang mine ponyer til et større sted, det var ikke rideskole men en stor hestepension - faciliteterne var gode og jeg havde engang tidligere haft part på en stor knabstrupper hvor alt bare var fantastisk.
Men hold da op hvor blev jeg set ned på og fik mange blikke når jeg kom traskende med min lille fede shetlænder som hele tiden stak ud af folden og mit grimme røde ups-føl pakket ind i vinterpels. De trivedes der ikke så vi flyttede en måned efter og er glade for hvor vi står nu. (:
aug 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 459
Men nej, jeg skal ikke have med heste at gøre igen, medmindre jeg engang får min helt egen.
Jeg magter simpelthen ikke 'den verden', jeg synes det er enormt opslidende..
aug 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 459
Da jeg var 14 år gammel, fik jeg det fantastiske tilbud at få udlånt en pony, og ejerne betalte alle udgifter i forbindelse med lånet. Det var simpelthen noget af det mest uselviske og flotte tilbud jeg i mit liv har fået, og det var den SKØNNESTE pony jeg fik lov at låne!
Ejerne af denne pony fik mig også til at indse nogle helt andre værdier mht. heste og selve sporten, hvilket har fået mig til at have det som jeg har idag.
Jeg vil som sagt ikke have noget med heste at gøre igen, før jeg får mulighed for at få min helt egen hest, og kan have den et sted hvor jeg oplever harmoni og RO... Synes det er typisk for hestesteder, at der er alt for meget stress og uro. I hvert fald 90% af dem jeg har set.
dec 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 63 Svar: 655
Her er rytteren på hyggeplan og nogle som rider internationalt, så vi er godt mixet sammen Det er et skønt sted at være.
Vi ser ofte toprytterne ude ved os, og jeg har tit snakket med Andreas Helgstrand, Sune fra Blue Horse, Tina Lund og mange flere! For mig er det ikke unormalt a de dukker op ude ved os. Hvis man sætter sig ned og snakker med toprytterne er mange af dem super søde, og giver gerne en lidt tips til træningen.
Tror bare ikke at I har oplevet at være på en rideskole hvor der er et godt sammenhold, og kan kun sige at jeg har ondt af Jer over at I ikke har prøvet det
jun 2007
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Jeg tror også det kommer an på hvordan man opføre sig..
Jeg opføre mig nok ikke som "rigtige" ridepiger ville gør.. Heste er ikke mit liv, det er en del af det ja, men de er ikke mit liv
Hvis folk ikke spørger ved de som regl ikke jeg har hest, de finder som regl først ud af at jeg har kat og barn før de finder ud af at jge har hest..
Jeg går ikke g snakker om hest hele tiden, det gider jeg ikke, syntes det er mere spændende at snakke om katteudstilling og oplevelser med ens barn
Jeg har haft flere gratis parter, og der er jeg heller ikke blevet set ned på..
jul 2007
Følger: 47 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 321
- Men lægger knap mærke til det, da jeg egentlig for det meste kun ser min hest som Tyra! I mit hovedet er hun ikke en race, hun er ikke noget bestemt, hun er bare Tyra
- Men ja, hestefolk er forfærdelige! Eller det kan de være!
jan 2008
Følger: 116 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 60
Jeg har en veninde som jeg går i klasse med:) Hun er super sød når man er sammen med hende i klassen eller i byen:)
Men ligeså snart hun er ude hos sin hest (jeg har ikke hest så rider på en rideskole) er hun fuldstændig ligeglad med mig;/ Det højeste hun siger er et hej eller sådan noget:/
Men en af mine andre veninder som også har hest er hun også sådan overfor.
maj 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 3.229
hvor er du dum at høre på. Hvis hestefolk er så forfædelige, at du ikke gider være sammen med dem i hverdagen, hvad får så dig til at tro, at du er et hak bedre selv?
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
At være på et forum er også at omgåes andre mennesker
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
Jeg søger selv parter til 2 af mine heste, og har skrevet at man min. skal kunne ride LB dressur, også er jeg egentlig ligeglad med om de har startet stævner eller hvad de har, men de skal bare ligge på LB plan i dressur selv. Selvfølgelig ser jeg mine parter an, og de skal prøve hesten og se om de kan med hesten inden der blir lavet aftaler for at se om de kan sammen, og for at se om de er erfarn nok til hesten.
Jeg synes selv der er mange snobber indenfor hesten verden, og det kan man være på forskellige måder, jeg er selv snobbet, og har svært ved at tage kritik til mig, medmindre det er min underviser der fortæller mig det. men det er jo bare for dumt af mig selv. og det er selvfølgelig også noget jeg prøver at blive bedre til.
MEN MEN, jeg glemmer aldrig da jeg var 14 år, og havde fået mig en unghest, og jeg havde fået ham reddet godt op, og jeg gerne ville ud og starte et lille dressur stævne på ham, vi startede op i LE og LD, og dette var KUN for at få en god oplevelse ud af det, og for at min hest skulle ud og prøve noget nyt.
Der var en ung fyr der red på en stor flot rød hest, som til daglig gik de høje klasser, men fyren kunne bare ikke ride den her hest efter min meningen. han kiggede langt efter både mig og min hest, jeg var ligeglad og red min hest som jeg gjorde derhjemme. i LE gik det ikke super men okay, min hest kiggede lidt på alle de ting der hang i ridehuset, og på alle de folk der nu stod og kiggede på ham, men jeg var så stolt over han klarede det. og jeg red ud og klappede min hest og roste ham til op over begge øre. vi kom på en 3, plads hvilket jeg var så stolt over.
I LD gik det meget bedre han kiggede ikke på tingene derinde, han kig bare. og det endte ud i vi fik en første plads, da vi havde hørt hvem der vandt og vi havde været inde og modtage vores roset, og jeg red ude på opvarmning igen, piskede den fyre hans hest rundt, og forsøgte at masse mig. jeg red derefter inde på midten for at skridte min hest godt af, men utroligt nok red ham fyre op i røven på min hest så det gav et skub i ham,og fyren grinede abre af det og sagde så kan du lære det. I er slet ikke så gode som du tror ? WHAT tænkte jeg bare.
Nå jeg gik ind sadlet min hest af, så vi kunne komme hjem. men hvad fanden var det for en opførelse tænkte jeg bare.
Sådan nogle ting har jeg tit oplevet på stævne pladserne at folk blir sure hvis de ikke vinder.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Jeg vil dog sige, at jeg ikke mener at det er sådan i min stald. Der er op til flere parter, og de bliver alle behandlet godt og ligesindede med os andre. Dog er der selvfølgelig noget snik snak i krogene - men sådan er det altid med så mange piger på ét sted. Vi kan ikke alle tale pænt om hinanden, det er umuligt for kvinder. Hehe
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.557
Så den dag jeg ikke har mulighed for at have hest stående hjemme, ja så tror jeg sgu at jeg stopper med sporten..
Jeg kan ikke tage alt den rideskolepigesladder og
den indbyrdes konkurrence om hvem der er bedst.
Jeg har ikke meget til overs for rideskolepiger som tror
at de er meget bedre end alle andre osv..
Næ tak, jeg har det fint derhjemme,
hvor jeg kan træne i fred og ro,
samt sørge for at mine heste bliver passet korrekt.
Så jeg er egentlig meget enig i at rideskolemiljøet er forfærdeligt.
jun 2007
Og ja, det er da klart man bliver lidt træt af at blive set ned på... kan da også nævne en af mine sidste parter, hvor ejer SKULLE være der hver gang, for at tjekke jeg kunne finde ud af at lægge sadel på :-S Når hun ikke kunne være der, satte hun (hemmeligt) gårdens ejer til at holde øje med mig, mens jeg sadlede op... det var simpelthen noget af det mest ydmygende, jeg havde altså redet i 6 år og haft egen pony.
Så ja, du har nok været heldig med dit partliv, men betyder jo ikke at alle andre er det
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
- og ja, der er mange dronninger og den ene dronning tror at vedkommende er bedre end alle de andre.
Kan sagtens sætte mig ind i at det ikke altid kan være rart være part eller hestepasser (eller rideskolerytter).
Indrømmer desværre også selv, at jeg ikke er den der taler mest med partryttere og efter nærmere eftertanke er det ikke fordi de "kun" er partryttere, men ganske simpelt, fordi man ikke regner med, at de er der så længe. Det sker nemlig rigtig tit.
Men kan ikke forstå at din søsters måske kommende springunderviser kommer med sådan en kommentar....
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Dem som aldrig fik indfriet deres egne drømme og nu tror de ejer hele verden!
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Svar: 7
da jeg fx fik min nordbagge ville berideren til en start ikke ride ham til fordi det var jo bare en billig nordbagge, og efterfølgende ku jeg ikk starte undervisning fordi vi var for urutinerede og det var en lortekrikke jeg havde osv osv. - bare pga han var fjordhest!!! det ska så tilføjes at hesten endte med a gå lb dressur og mb spring da jeg skiftede opstaldningsted
og hold da op hvor har jeg tit bandet over tøser der har nedgjort andre fordi de andres heste ikk var dyre nok osv. har faktisk droppet en berider uddannelse pga omgangstonen...og det er da tragisk at man skal være millionær for a blive behandlet pænt i hesteverden...
Hestefolk er forfærdelige...!