Størrelse på ny græsfold {{forumTopicSubject}}
Hej,
Står og skal flytte på gård, hvor der skal laves løsdrift. Lige pt. er der ingen stald, så de skal ud på døgn fold fra starten af, hvilket jo vejr mæssigt ikke burde være noget problem da det er fra d. 1/6. Men ingen af dem (det drejer sig om to store ungheste, på henholdsvis 2 og 3 år) er vant til græsset, så regner selvfølgelig med at lave en mindre fold og så dele den op i to eller tre.
Men jeg er lidt i tvivl om, hvor store de skal være og hvordan jeg bedst vænner dem til det.
Havde tænkt på at lave en fold på størrelse med en lille ridebane, så måske ca. 20x40 - og så dele den i... Ja, 2 eller 3? Og så i starten skulle de selvfølgelig gå på den ene del og få hø samt foder ved siden af (selvfølgelig trappe ned i takt med at de får mere græs), og så ja.. Vel lukke dem ud på anden del i langsomt optrappende perioder? Og så når den er græsset ned, så forsætte med 3'ern?
Eller ja, ved ikke lige, hvad der ville være lettest. Desuden er de jo faktisk nødt til at komme på græs lige fra dag ét - så ved ikke, hvor lille den er nødt til at være, for at det ikke skal være farligt?
Og hvor lang tid tror i der går, før de kan stå på græs i døgndrift?
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Men selve folden skal være meget større end 20x40...
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 12
Og ja, netop - til at starte med skal den være meget lille, derfor jeg spørger folk til råds herinde. Er bare lidt i tvivl om hvad størrelse den skal være - også taget i betragtning det er to store heste, der skal gå der. De skal jo også lige kunne bevæge sig.
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 98 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 786
jan 2008
Følger: 28 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 576
Men ellers vil jeg foreslå dig "stribe afgræsning" Lav din fold som den skal være og så køb nogle tentorståls pæle og lave en tråd der kan flyttes lidt efter lidt...
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 12
Jeg tror ikke det er nødvendigt at få det slået, da det pt. ikke er specielt højt - det er først nu det er kommet frem, da det som nævnt ovenfor er nysået (og vi har jo haft en hård vinter), så tror stadig det er rimelig overskueligt om 1½ uges tid.
Er lidt kommet til den konklusion, jeg måske skal lave en del af folden jordfold, så de har lidt mere plads at bevæge sig på i starten.
Men er stadig usikker på, hvor stort et græs areal, jeg tør at lade dem komme ud på først...
dec 2008
Følger: 1 Emner: 51 Svar: 161
Størrelse på ny græsfold