{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.608 visninger | Oprettet:

..det er pinligt! {{forumTopicSubject}}

Hej drenge/piger :-D.
Jeg har et enormt problem.. og det er ret pinligt..
Jeg kan nemlig ikke lukke min hest ind og ud af hegnet selv. F.eks. når jeg har hentet ham, har taget hegnet af, går ud og vender mig om for at sætte det på, stormer hesten imod mig og hvis jeg ikke når at flytte mig, ryger hegn og jeg med, og det er jo sådan set ret farligt, så derfor har jeg altid en med til at åbne hegn, og lukke for mig.. Jeg ville jo gerne være foruden det, og selv kunne, for det er altså ikke mig der har et problem.
Når han skal lukkes ud, efter at have været inde i stalden, så stormer han, så jeg har ikke trækketov på, men bare fat i grimen, og der får jeg også en til at åbne hegnet, og personen åbner hegnet VILDT MEGET, for at han kan rende udenom. Jeg slipper ham langt fra hegnet, og han render da heller ikke ind i hegnet, og det er jo godt.
Jeg ved virkelig ikke hvor den unode er kommet fra, men i de år jeg har kendt ham, ca. 4-5 år har jeg altid lukket alle 4 heste ind, da han stod privat - for de skulle alle enten striles eller rides, så var det jo det nemmeste og tage alle ind, men det gjorde jeg aldrig sådan, der kaldte jeg bare på dem, og sat hegn på, også gik de i deres boks. så han er ikke blevet trukket med på den måde..
det er efter vi er kommet på rideskole det er blevet sådan, eller blevet, kan man ikke sige for han har ikke været sådan van til det, men han må da have gjort det før, for han bliver snart 24, og jeg har aldrig set en hest gøre sådan før.. så, hvad skal jeg gøre?
søger virkelig hjælp, for det er pinligt, og det er heller ikke sjovt at blive trumlet ned af 440 kg. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ..det er pinligt!
  • #1   17. maj 2010 Du skal til at øve "gå med hest" .. og det kan ikke gå hurtigt nok, inden du ender i en farlig situation. Du skal lære ham at når i går sammen, så skal han stå stille når du beder ham om det - og gå hvis det er det du vil have. Han må under ingen omstændigheder bestemme selv.

Kan du gå alm. tur f.eks. med ham ??

• #2   17. maj 2010 sagtens! min hest har INGEN unoder, hverken på gang, tur, i trailer, eller under ridning, og heller ikke i boksen, det her er det eneste problem!

• #3   17. maj 2010 han stopper også når jeg ber' om det, bare ikke når han skal ud.
    og jeg vil jo nødig til at rykke og rive i ham for at få ham ud.

• #4   17. maj 2010 Når han skal ud... så luk først stalddøren. Så øver i - gå stille hen til døren. Hvis han trækker dig omkuld, så går I tilbage til Boksen og forsøger igen - sådan bliver i ved indtil han går stille og roligt hen til døren. Når du synes han forstår hvad du beder ham om, så forsøger I med døren åben, men vigtigt.. stop mange gange inden I når døren og lad ham stå helt stille et minut eller to. Bevæger han sig - så bakker du ham tilbage til der hvor du bad ham blive stående.. Indtil du kan mærke at han lytter til dig.. Du kan ikke lære ham det hele på een dag. Men hvis du beslutter dig for et sted udenfor hvor DU giver ham lov at løbe - så skal du blive ved til du når så langt at han skal blive stående indtil du giver ham lov at løbe. Og det skal jo nok ikke være så forfærdeligt langt fra stalddøren - afhængig hvordan forholdene er hos jer smiley

• #5   17. maj 2010 Hvis du fortsætter på den måde - så kan du nok i løbet af en uges tid eller to lære ham at gå pænt på folden - og retur igen.. For det samme skal naturligvis gøres omvendt.. smiley

• #6   17. maj 2010 jeg kan ikke rigtigt gøre det på den måde s:
    det er svært og forklare, men det går ikke.

• #7   17. maj 2010 'Cowgirls have more fun' kommer med en fin metode at lære ham det på smiley Når du siger at du ikke rigtig kan gøre det på den måde, er det så fordi at du ikke kan holde ham, eller bare ikke har mulig til det af andre grunde?

Syns klart at det er noget i skal ha gjort noget ved, da det kan blive halvt farligt i tilfælde af at han skulle løbe dig ned.
    Det er da også meget rarer i de hele taget at have en hest der venter på en, i stedet for at storme afsted hver gang smiley

Kener en pony der havde samme problem. Med en masser tålmodig lære de det hurtigere end man lige regner med.
    Men en masser af pauser når han skal lukkes ud, hvor han stopper hver gang du ber om det. Ros ham når han gør det rigtig. Hvis han begynder at løbe, så vend ham rundt eller bak ham, stå så stille lidt, og gå derefter når han er faldet til ro. Det kan tage tid at komme ud til folden det første stykke tid, men det skal nok komme smiley

• #8   17. maj 2010 Enig med cowgirls...

Det er vigtigt at du stopper den op mange gange og den forstår at den skal stå helt stille til du beder den om andet.

Du kan måske også prøve at vende den rundt og gå tilbage mod stalden når den begynder at trække i dig. Så den finder ud af at hvis den trækker så ryger den lige tilbage hvor den kom fra.

• #9   18. maj 2010 Helt enig med de andre og hvis han ikke vil høre efter, så prøv med trense uden på grimen, så har du tøjlerne at holde i, mens I øver gå pænt. Evt. hen til fold og tilbage igen 4000 gange. Har brugt det med godt resultat, på en meget stædig Fjordbolle.

• #10   18. maj 2010 Jeg har til tider samme problemmed nogle af de unge travheste jeg træner.

Når de begynder at løbe igennem leddet for at komme ud, tager jeg trænse på dem og en lang pisk.
    jeg starter med at gå mod hegnet som vanlig, og med det samme jeg mærker hesten vil går hurtigere, stopper jeg bestemt opp, siger "holdt" og hæver pisken foran, så den spærrer vejen.
    Hesten stopper altid med det, og kigger lidt. Jeg roser den med det samme den slapper af. Så går jeg et par steg til og gør samme øvelse. Hvis hesten prøver at gå ind i pisken, får jeg hesten til at bakke.

Når hesten efter hvert har lært kommandoen, Holdt, går jeg nærmere leddet, og får den til at stoppe op lige foran, midt i leddet og lige efter leddet inde på folden.
    Så trækker jeg hesten ud igennem hegnet og gør det samme igen.

Jeg behøver som regel kun at gøre denne øvelse en dag, så kan hesten det til næste dag. Og husk, pisken skal hun sperre vejen for hesten. Ikke bruges til at slå med, for det gør dem bare mere stresset..

Håber det kan hjælpe lidt.

• #11   18. maj 2010 Jeg kendte engang en hest, der løb lige så snart karabinhagen klikkede, og det var uanset om man havde fået karabinhagen fri af grimen eller ej. Vi begyndte på at give hende en gulerod når karabinhagen VAR kommet af og det gjorde at hun ventede pænt på at hun fik sin gulerod inden hun løb. Måske kan det kombineres med nogle af de andre metoder.

(",)

• #13   18. maj 2010 synes cirkellegen ( www.cordeo.dk ) er helt vildt god at kunne når hesten skal sluses ud og ind gennem ledet.

• #14   18. maj 2010 vi har måske 14 meter fra stalden til hegnet, og jeg kan IKKE holde ham, når han begynder at løbe.
    når han skal hentes tager jeg kæde på, rundt om mulen, for ellers bliver han disteraheret af de andre heste, og så kan han godt finde på at smutte, det er ikke sket i år, så det er godt.
    jeg kan altså ikke lave øvelser foran hegnet, for han løber ind i det, han er LIGEGLAD smiley og jeg vil slet ikke smide en trense på ham, det hjælper da slet ikke, det tror jeg i hvert fald ikke på smiley
    hvad skal en rebgrime hjælpe? s: ..
    det er virkelig svært, og det er da ikke slemt at slippe ham langt fra hegnet af, der sker ingenting, og jeg har gjort det i halvandet år.
    men tror jeg vil prøve uden hegn, også bare øve frem og tilbage.
    den har jo løbet mig ned?

• #15   18. maj 2010 jeg ved ikke om det handler om respekt, for han har respekt OVERALT for mig, undtagen når han skal ud, jeg har prøvet at lukke ham ud, en gang normalt - der stod en voksen mand, ham som ejer stalden og han råbte bare af ham, og det hjalp, men stadig er jeg ikke ALENE om det?

• #16   18. maj 2010 og der var kæde på rundt om mulen (:

• #18   18. maj 2010 det er kun der problemet opstår.
    han er nok den mest lydige hest ellers.

• #19   18. maj 2010 og jeg prøver selv, for vil ikke andre skal gøre det - det hjælper jo ikke på mit problem, og så skal han også lytte efter en anden s:

• #22   18. maj 2010 jeg forsøger mig imorgen med at lukke hesten ud - og ind, når de andre heste er inde, for så kan jeg se hvad han gør.
    og så gør jeg som de andre siger uden hegn til at starte med.
    hmmmm.. den har jo magten? han ved jo jeg ikke kan holde ham.
    utroligt nok kan jeg holde ham alle andre steder og han er artig overalt ellers.

• #24   18. maj 2010 og det bliver det forhåbelig også nu, for det er jo forfærdeligt.

• #26   18. maj 2010 Jeg ville bare overhovedet ikke acceptere den adfærd så længe som det lyder til du har gjort, og jo du gør det meget værre ved at give op og slippe den og lade den drøne på fold.

Hvis du ikke selv kan magte den opgave at lære ham det, så synes jeg også du skal ofre penge på proff hjælp. Du snakker selv om at han står på en rideskole, hvornår drøner han så et barn ned? Og hvad nu hvis der pludselig bliver en situation hvor en anden bliver nødt til at have ham ind? Så står du måske ligepludselig med en brækket ryg på samvittigheden.

Der er kommet rigtig gode forslag til at løse problemet, så jeg ville bare komme i gang med at træne ;D Held og lykke med det.

• #28   18. maj 2010 Ellers kan du så ikke prøve og tage en fold der ikke er nogle på?
    Altså trække ham derud, og så bare lade som om du skal have ham ind? Sådan de andre heste ikke kommer osv. Og så hvis den gør det, så gå derud igen. og når han gør én enkelt ting rigtig så giv den en godbid så den ved det er rigtig-. (:

• #30   18. maj 2010 Nej okay, det var bar et fx. man kan selvfølgelig også gøre det med stemmen, og klikker!

• #31   18. maj 2010 Det er simpelthen en utrolig farlig løsning, du har valgt der - med bare at slippe ham langt fra hegnet - imponerende at han endnu ikke har valgt at løbe udenom og ad h...... til :-S Og imponerende, at du på en rideskole har kunnet gøre sådan med bare at holde hegnet godt åben, uden at have problemer med, at de andre heste vil med ud (som ellers er det største problem på en rideskole med mange heste på fold?).

De andres forslag er kanongode - men for at løse det her og nu, som en situation af denne type kræver, så er det på med en hingstekæde og gå med løs tov, når han opfører sig ordentligt og så snart han begynder at løbe, hives der bare igennem indtil HAN giver sig, så kan trykket lettes igen... (Forresten er en god måde at sætte hingstekæden på, så du får et ensartet tryk, der tager fat, er at sætte kæden gennem grimeringene i begge sider - under hagen og så i den modsatte side, skal den ikke bare sættes fast, men føres tilbage og sættes fast i bunden af kæden, så samlingen er lige under hesten - så kommer der tryk i begge sider og ikke kun hen mod dig selv - tror simpelthen ikke på, at du ikke kan holde den i en hingstekæde) Normalt ville jeg også gøre som de andre og træne det i rebgrime og tage den tid, det tager at fjerne nykkerne - men når det er af denne karakter, skal det ske med DET SAMME.. Og du trækker ham hele vejen ind på folden, og tager først kæden af ham der...

• #33   18. maj 2010 hestene får åbnet deres boks når de skal ud, og skal selv gå hele vejen på fold.
    OG DET ER IKKE MIT PROBLEM, jeg har prøvet at lukke ham ud normalt, men han bliver total ustyrlig. og der er ikke ''børn'' i hverdagene, kun opstaldere, og jeg er den eneste der skal hente heste på den fold, hvor min vallak står. der står kun hopper på omkring 8-14 år, og en hoppe på 3, og de skal ikke rides nogle af dem. Ingen af de andre heste går ud af hegnet.

• #34   18. maj 2010 den løber ikke ud på vejen nej, for det kan den ikke :).

• #35   18. maj 2010
    Hvorfor det det ikke dit problem? Det er din hest? Dit ansvar af opdrage den så andre kan omgås den uden at riskikere at komme til skade.

• #36   18. maj 2010 ja, selvfølgelig. men stadig, som en anden sagde bunder det jo nok i at han ikke er blevet lukket sådan ind i måske 10-14 år.

• #37   18. maj 2010 krikken - det lidt som om du ikke har læst det..?
    for du siger andre kan komme til skade, men det kan de altså ikke.
    min hest er jo ikke ude på at dræbe folk, vel?
    desuden er han langt fra dem. hegnet der skal åbnes er nok 5 meter langt, såe.. og de har åbnet det helt, og han render ind hvor man åbner.

• #39   18. maj 2010 jaja, men det lyder lidt som om de bare vil hakke, og de ved ikke en eneste ting om stedet eller noget. søgte også bare hjælp sådan, hvad man kunne gøre, og hvad andre havde gjort selv smiley
    tager det ikke så tungt at de skriver det mit problem, for det er det sikkert, men det heller ikke fedt der kommer en stor hest væltende over en.

• #40   18. maj 2010 Allerførst vil jeg sige, jeg synes, du allerede har fået RIGTIG mange gode forslag til, hvordan du kan løse dig problem. Og der er vist ingen tvivl om, at det problem skal løses og gerne hurtigst muligt, for det virkelig farligt - både for dig og for hesten - det du beskriver.

Først og fremmest mener jeg, det er vigtigt, du IKKE trækker en hest ud i grimen, når den gør, som du beskriver. Hav ALTID et tov på den, når du trækker den ud, og sørg for, der er god afstand mellem dig og hesten. Når du så kan mærke, han spænder op for at ville begynde at løbe, skifter du retning og går eksempelvis tilbage mod stalden. Ros ham, så længe han slapper af og går pænt og skift så retning tilbage mod folden igen. Gentag proceduren, til han følger dig pænt og roligt. smiley

Men når det er så slemt, som du beskriver, vil jeg også anbefale professionel hjælp. Det er jo ingen skam at erkende, at man ikke magter en given situation selv - hellere få hjælp, end at du og/eller din hest kommer til skade, ikke? smiley

• #41   18. maj 2010 jeg tror jeg magter det, og jeg vil prøve! men det bare, er jeg ikke hurtigt nok til at slippe tovet, så løber han bare med det, har prøvet det ufatteligt mange gange, utroligt nok falder han ikke i tovet eller noget, men det rammer heller ikke jorden, for det er strammet op om næsen/hagen på ham.

• #42   18. maj 2010 Hestehaven, CNN amatør-fotograf .
    jeg er lidt træt af dig, men det er okay - jeg tager imod, og jeg prøver det af, og ser om det kan virke.
    ville du også vide hvis du kiggede lidt bedre efter for har sagt det flere gange.

• #43   18. maj 2010 Det gælder altså ikke om at være hurtig nok til at slippe tovet, det burde slet ikke være nødvendigt at skulle skynde sig at gøre sådan noget. Jeg prøver ikke at angribe dig, men jeg er selv blevet løbet ned af en andens uopdragne krikke for at sige det mildt, så jeg synes simpelthen det er så uansvarligt bare at lade sådan et problem stå til.

Og selvom du siger andre ikke skal røre din hest, hvad nu hvis der kommer hul i hegnet og hestene skal fanges ind? Hvad nu hvis han får et giga sår og skal på boks hurtigst muligt? Der kan komme sådanne situationer, og her er det simpelthen nødvendigt at hesten ikke er farlig for sine omgivelser.

• #44   18. maj 2010 Jeg tænker lidt... hvis du strammer noget op omkring mulen på ham (som jeg forstår det, du skriver - måske tager jeg fejl) påfører du ham smerte, hvilket kan forstærke hans reaktion. Træning er en langt bedre metode til at løse problemet. En rebgrime kunne muligvis være en løsning - den strammer ikke op og påfører smerte, men giver et mere koncentreret signal over næseryggen. Og det er vigtigt, du ikke bare slipper og lader ham løbe... ved godt, det er lettere sagt end gjort (har selv oplevet heste, som bare ville løbe), og ingen har jo lyst til at slæbe bagefter, fordi man ikke kan holde hesten, men jo flere gange, han oplever at sætte i galop og slippe fri - jo mere "indgroet" bliver adfærden. smiley

Hvis du har god afstand i tovet, bør du kunne "trække ham rundt", når han vil løbe, hvis du ikke når at skifte retning inden. smiley

• #46   18. maj 2010 mariA ... Kavan blev netop lukket ud og ind på den måde og det var jeg træt af. Godt nok ikke i så mange år , men alligevel var han lidt for ivrig når han skulle ud. Og derfor valgte jeg at træne med ham - så han faktisk kunne begge dele. Jeg kunne bede ham stå stille 20 meter før folden, og uden at holde ham, og først når jeg gav ham signal fik hanlov at løbe. Jeg kunne også gå med ham stille og roligt. Det vigtige er ikke at han skal følges på fold, det vigtige er at han IKKE gør noget han ikke får besked på... smiley Og hvis han finder ud af at vejen til folden KUN er via stille og rolig opførsel, så skal han nu nok lære det - det tager bare længere tid smiley

• #47   18. maj 2010 men jeg kan jo ikke følge ham til fold hver morgen og aften?
    - så kan jo kun når han har været inde, for at blive striglet/redet, eller andet s;
    men jeg forsøger når der ingen heste er.
    Louise - jo, det gør jeg jo.. men nogle siger at jeg skal sætte den under hagen istedet KUN, men det giver også smerte?
    jeg får fat i en rebgrime, men jeg tror altså bare han smutter med hele skidtet.

• #48   18. maj 2010 Tip: hvis det er hegn hvor der er to led et øverst og nederst, kan du prøve at gå ind på folden med hesten, lukke det øverste led, slippe hesten, gå under hegnet og lukke det nederste når du er ude af folden=) håber dette virker ellers kan du prøve noget Horsemanship=)

• #49   18. maj 2010 Nu har jeg ikke læst alle de andres indlæg, så jeg ved ikke om jeg skriver noget, som allerede er skrevet;

Men! Jeg har selv en meget stor hest på 700kg, som engang havde fuldkommen samme problem. Og det var KUN udlukning fra stald.
    - Men det jeg gjorde, var at hver gang, jeg trækkede med ham, ud fra stald, tog jeg trækketorvet rundt om mulen, og hver gang han speedede op, bare lidt, tog jeg til, så han forstod at det var forkert! Og jeg slippede ham først når han var helt ude på folden. - Ligemeget hvor meget han hev i min.
    Det tog selvfølgelig lidt tid, men nu er der overhovedet ikke nogle problemer smiley

Håber du kunne bruge noget (:

• #50   18. maj 2010 Nu har jeg læst en del af indlæggende og ikke set det her forslag endnu.

Men vi har også et stort problem på den rideskole jeg ( havde) med at til hverdag lukkes alle hestene løs når de skal ind og ud af fold, men i weekenderne skal man selv hente sin hest.

Resultate blev at alle heste troede de skulle ud når du rørt ved hegnet, og du pluselig havde 2-3 ekstra heste med ind, det kunne også være utrolig svært at få hesten ind på fold fordi de andre stod ved ledet og er du alene så ja.

Det vi gør er at lave en sluse, et lille område inden for hegnet hvor hesten skal vente på at lukkes videre, hvis han ikke går i gennem hegnt må han jo vente på du komme og lukker næste led op og tager trække torvet af ham.

det gør det meget sikre for alle at lukke heste ind og ud,

men selvfølgelig skal der opdagelse til og tror ikke der er andet at gøre end hinste kæde, tov om mulen hovede tøj eller hvad der nu skal til for at holde ham.
    Lad ham tro han skal nået andet end på fold gå en anden vej, lav et ekstra led du kan bruge som indgang til folden, så han ikke reagere på retningen.

Træk -gå ture- rid ham træt - ja hvad ved jeg.
    hver gang han løber bag ham om ikke tilbage til stalden så dog et skridt eller to.

Men en del kan efterhånden også være din egen reaktion fordi du spænder og forventer han gør det.

Hvis det er på en rideskole, så få en du stoler på til at observere hvad der sker når han laver sit nummer, om du gør noget ubevidst du kan ændre på.

held og lykke med projektet det skal nok lykkes så længe du bliver ved med at arbejde med det.
    mvh
    Lotte

• #51   18. maj 2010 endelig noget mere brugbart, og jeg vil forsøge mig imorgen, når de andre heste er inde.

Kommentér på:
..det er pinligt!

Annonce