..det er pinligt! {{forumTopicSubject}}
Hej drenge/piger :-D.
Jeg har et enormt problem.. og det er ret pinligt..
Jeg kan nemlig ikke lukke min hest ind og ud af hegnet selv. F.eks. når jeg har hentet ham, har taget hegnet af, går ud og vender mig om for at sætte det på, stormer hesten imod mig og hvis jeg ikke når at flytte mig, ryger hegn og jeg med, og det er jo sådan set ret farligt, så derfor har jeg altid en med til at åbne hegn, og lukke for mig.. Jeg ville jo gerne være foruden det, og selv kunne, for det er altså ikke mig der har et problem.
Når han skal lukkes ud, efter at have været inde i stalden, så stormer han, så jeg har ikke trækketov på, men bare fat i grimen, og der får jeg også en til at åbne hegnet, og personen åbner hegnet VILDT MEGET, for at han kan rende udenom. Jeg slipper ham langt fra hegnet, og han render da heller ikke ind i hegnet, og det er jo godt.
Jeg ved virkelig ikke hvor den unode er kommet fra, men i de år jeg har kendt ham, ca. 4-5 år har jeg altid lukket alle 4 heste ind, da han stod privat - for de skulle alle enten striles eller rides, så var det jo det nemmeste og tage alle ind, men det gjorde jeg aldrig sådan, der kaldte jeg bare på dem, og sat hegn på, også gik de i deres boks. så han er ikke blevet trukket med på den måde..
det er efter vi er kommet på rideskole det er blevet sådan, eller blevet, kan man ikke sige for han har ikke været sådan van til det, men han må da have gjort det før, for han bliver snart 24, og jeg har aldrig set en hest gøre sådan før.. så, hvad skal jeg gøre?
søger virkelig hjælp, for det er pinligt, og det er heller ikke sjovt at blive trumlet ned af 440 kg.
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
Kan du gå alm. tur f.eks. med ham ??
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
feb 2009
og jeg vil jo nødig til at rykke og rive i ham for at få ham ud.
apr 2006
apr 2006
feb 2009
det er svært og forklare, men det går ikke.
dec 2006
Følger: 71 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 92 Svar: 790
Syns klart at det er noget i skal ha gjort noget ved, da det kan blive halvt farligt i tilfælde af at han skulle løbe dig ned.
Det er da også meget rarer i de hele taget at have en hest der venter på en, i stedet for at storme afsted hver gang
Kener en pony der havde samme problem. Med en masser tålmodig lære de det hurtigere end man lige regner med.
Men en masser af pauser når han skal lukkes ud, hvor han stopper hver gang du ber om det. Ros ham når han gør det rigtig. Hvis han begynder at løbe, så vend ham rundt eller bak ham, stå så stille lidt, og gå derefter når han er faldet til ro. Det kan tage tid at komme ud til folden det første stykke tid, men det skal nok komme
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Det er vigtigt at du stopper den op mange gange og den forstår at den skal stå helt stille til du beder den om andet.
Du kan måske også prøve at vende den rundt og gå tilbage mod stalden når den begynder at trække i dig. Så den finder ud af at hvis den trækker så ryger den lige tilbage hvor den kom fra.
apr 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 60
jan 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 11 Emner: 107 Svar: 1.064
Når de begynder at løbe igennem leddet for at komme ud, tager jeg trænse på dem og en lang pisk.
jeg starter med at gå mod hegnet som vanlig, og med det samme jeg mærker hesten vil går hurtigere, stopper jeg bestemt opp, siger "holdt" og hæver pisken foran, så den spærrer vejen.
Hesten stopper altid med det, og kigger lidt. Jeg roser den med det samme den slapper af. Så går jeg et par steg til og gør samme øvelse. Hvis hesten prøver at gå ind i pisken, får jeg hesten til at bakke.
Når hesten efter hvert har lært kommandoen, Holdt, går jeg nærmere leddet, og får den til at stoppe op lige foran, midt i leddet og lige efter leddet inde på folden.
Så trækker jeg hesten ud igennem hegnet og gør det samme igen.
Jeg behøver som regel kun at gøre denne øvelse en dag, så kan hesten det til næste dag. Og husk, pisken skal hun sperre vejen for hesten. Ikke bruges til at slå med, for det gør dem bare mere stresset..
Håber det kan hjælpe lidt.
nov 2006
Følger: 38 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 363 Svar: 4.370
(",)
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
feb 2009
når han skal hentes tager jeg kæde på, rundt om mulen, for ellers bliver han disteraheret af de andre heste, og så kan han godt finde på at smutte, det er ikke sket i år, så det er godt.
jeg kan altså ikke lave øvelser foran hegnet, for han løber ind i det, han er LIGEGLAD og jeg vil slet ikke smide en trense på ham, det hjælper da slet ikke, det tror jeg i hvert fald ikke på
hvad skal en rebgrime hjælpe? s: ..
det er virkelig svært, og det er da ikke slemt at slippe ham langt fra hegnet af, der sker ingenting, og jeg har gjort det i halvandet år.
men tror jeg vil prøve uden hegn, også bare øve frem og tilbage.
den har jo løbet mig ned?
feb 2009
feb 2009
feb 2009
han er nok den mest lydige hest ellers.
feb 2009
feb 2009
og så gør jeg som de andre siger uden hegn til at starte med.
hmmmm.. den har jo magten? han ved jo jeg ikke kan holde ham.
utroligt nok kan jeg holde ham alle andre steder og han er artig overalt ellers.
feb 2009
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Hvis du ikke selv kan magte den opgave at lære ham det, så synes jeg også du skal ofre penge på proff hjælp. Du snakker selv om at han står på en rideskole, hvornår drøner han så et barn ned? Og hvad nu hvis der pludselig bliver en situation hvor en anden bliver nødt til at have ham ind? Så står du måske ligepludselig med en brækket ryg på samvittigheden.
Der er kommet rigtig gode forslag til at løse problemet, så jeg ville bare komme i gang med at træne ;D Held og lykke med det.
okt 2008
Følger: 110 Følgere: 111 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 295
Altså trække ham derud, og så bare lade som om du skal have ham ind? Sådan de andre heste ikke kommer osv. Og så hvis den gør det, så gå derud igen. og når han gør én enkelt ting rigtig så giv den en godbid så den ved det er rigtig-. (:
okt 2008
Følger: 110 Følgere: 111 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 295
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
De andres forslag er kanongode - men for at løse det her og nu, som en situation af denne type kræver, så er det på med en hingstekæde og gå med løs tov, når han opfører sig ordentligt og så snart han begynder at løbe, hives der bare igennem indtil HAN giver sig, så kan trykket lettes igen... (Forresten er en god måde at sætte hingstekæden på, så du får et ensartet tryk, der tager fat, er at sætte kæden gennem grimeringene i begge sider - under hagen og så i den modsatte side, skal den ikke bare sættes fast, men føres tilbage og sættes fast i bunden af kæden, så samlingen er lige under hesten - så kommer der tryk i begge sider og ikke kun hen mod dig selv - tror simpelthen ikke på, at du ikke kan holde den i en hingstekæde) Normalt ville jeg også gøre som de andre og træne det i rebgrime og tage den tid, det tager at fjerne nykkerne - men når det er af denne karakter, skal det ske med DET SAMME.. Og du trækker ham hele vejen ind på folden, og tager først kæden af ham der...
feb 2009
OG DET ER IKKE MIT PROBLEM, jeg har prøvet at lukke ham ud normalt, men han bliver total ustyrlig. og der er ikke ''børn'' i hverdagene, kun opstaldere, og jeg er den eneste der skal hente heste på den fold, hvor min vallak står. der står kun hopper på omkring 8-14 år, og en hoppe på 3, og de skal ikke rides nogle af dem. Ingen af de andre heste går ud af hegnet.
feb 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvorfor det det ikke dit problem? Det er din hest? Dit ansvar af opdrage den så andre kan omgås den uden at riskikere at komme til skade.
feb 2009
feb 2009
for du siger andre kan komme til skade, men det kan de altså ikke.
min hest er jo ikke ude på at dræbe folk, vel?
desuden er han langt fra dem. hegnet der skal åbnes er nok 5 meter langt, såe.. og de har åbnet det helt, og han render ind hvor man åbner.
feb 2009
tager det ikke så tungt at de skriver det mit problem, for det er det sikkert, men det heller ikke fedt der kommer en stor hest væltende over en.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Først og fremmest mener jeg, det er vigtigt, du IKKE trækker en hest ud i grimen, når den gør, som du beskriver. Hav ALTID et tov på den, når du trækker den ud, og sørg for, der er god afstand mellem dig og hesten. Når du så kan mærke, han spænder op for at ville begynde at løbe, skifter du retning og går eksempelvis tilbage mod stalden. Ros ham, så længe han slapper af og går pænt og skift så retning tilbage mod folden igen. Gentag proceduren, til han følger dig pænt og roligt.
Men når det er så slemt, som du beskriver, vil jeg også anbefale professionel hjælp. Det er jo ingen skam at erkende, at man ikke magter en given situation selv - hellere få hjælp, end at du og/eller din hest kommer til skade, ikke?
feb 2009
feb 2009
jeg er lidt træt af dig, men det er okay - jeg tager imod, og jeg prøver det af, og ser om det kan virke.
ville du også vide hvis du kiggede lidt bedre efter for har sagt det flere gange.
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Og selvom du siger andre ikke skal røre din hest, hvad nu hvis der kommer hul i hegnet og hestene skal fanges ind? Hvad nu hvis han får et giga sår og skal på boks hurtigst muligt? Der kan komme sådanne situationer, og her er det simpelthen nødvendigt at hesten ikke er farlig for sine omgivelser.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Hvis du har god afstand i tovet, bør du kunne "trække ham rundt", når han vil løbe, hvis du ikke når at skifte retning inden.
apr 2006
feb 2009
- så kan jo kun når han har været inde, for at blive striglet/redet, eller andet s;
men jeg forsøger når der ingen heste er.
Louise - jo, det gør jeg jo.. men nogle siger at jeg skal sætte den under hagen istedet KUN, men det giver også smerte?
jeg får fat i en rebgrime, men jeg tror altså bare han smutter med hele skidtet.
apr 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 60
jan 2008
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 552
Men! Jeg har selv en meget stor hest på 700kg, som engang havde fuldkommen samme problem. Og det var KUN udlukning fra stald.
- Men det jeg gjorde, var at hver gang, jeg trækkede med ham, ud fra stald, tog jeg trækketorvet rundt om mulen, og hver gang han speedede op, bare lidt, tog jeg til, så han forstod at det var forkert! Og jeg slippede ham først når han var helt ude på folden. - Ligemeget hvor meget han hev i min.
Det tog selvfølgelig lidt tid, men nu er der overhovedet ikke nogle problemer
Håber du kunne bruge noget (:
jul 2008
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 26
Men vi har også et stort problem på den rideskole jeg ( havde) med at til hverdag lukkes alle hestene løs når de skal ind og ud af fold, men i weekenderne skal man selv hente sin hest.
Resultate blev at alle heste troede de skulle ud når du rørt ved hegnet, og du pluselig havde 2-3 ekstra heste med ind, det kunne også være utrolig svært at få hesten ind på fold fordi de andre stod ved ledet og er du alene så ja.
Det vi gør er at lave en sluse, et lille område inden for hegnet hvor hesten skal vente på at lukkes videre, hvis han ikke går i gennem hegnt må han jo vente på du komme og lukker næste led op og tager trække torvet af ham.
det gør det meget sikre for alle at lukke heste ind og ud,
men selvfølgelig skal der opdagelse til og tror ikke der er andet at gøre end hinste kæde, tov om mulen hovede tøj eller hvad der nu skal til for at holde ham.
Lad ham tro han skal nået andet end på fold gå en anden vej, lav et ekstra led du kan bruge som indgang til folden, så han ikke reagere på retningen.
Træk -gå ture- rid ham træt - ja hvad ved jeg.
hver gang han løber bag ham om ikke tilbage til stalden så dog et skridt eller to.
Men en del kan efterhånden også være din egen reaktion fordi du spænder og forventer han gør det.
Hvis det er på en rideskole, så få en du stoler på til at observere hvad der sker når han laver sit nummer, om du gør noget ubevidst du kan ændre på.
held og lykke med projektet det skal nok lykkes så længe du bliver ved med at arbejde med det.
mvh
Lotte
feb 2009
..det er pinligt!