8. jun 2005 Følger: 140 Følgere: 144 Heste: 33 Emner: 110 Svar: 713
Hjælp - hovbyld! {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg havde smed idag - de 2 dage har min fjordhest på knap 3 år gået lidt langsom til og fra fold. Hun har ikke haltet - hverken skridt eller trav, men hun plejer at være en "glad" hest, der meget gerne ville løbe.
Hun har ikke været sløj på andre måder.
Da smeden så skulle beskære hendes venstre baghov, fik han skåret hul på bylden (som åbentbart ikke var til at se. Der kom betændelse ud.
Bylden sidder helt oppe ved strålen (på den ene side mod strålekløften).
Hvad vil I behandle med? Vil i evt. tilkalde dyrlægen så hun kan få antibiotika, da hun jo har haft betændelse i bylden?
Smeden sagde vand og sæbe, men er det nok?
Har i nogle gode erfaringer?
Mvh Lise
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
En dag var der bare en revne i hoven, hvor hovbylden var smuttet ud, hvis man kan sige det sådan ;-D
Underlidt !
maj 2005
Følger: 3 Følgere: 94 Heste: 9 Svar: 592
Når du lukker den ud skal du komme vat i den og en plasticpose udenom.. Hvis den kommer ud..
maj 2005
Følger: 3 Følgere: 94 Heste: 9 Svar: 592
Så til sidst måtte hun aflives ;-(
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 144 Heste: 33 Emner: 110 Svar: 713
tror jeg prøver med sæbe først
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
jun 2005
Følger: 140 Følgere: 144 Heste: 33 Emner: 110 Svar: 713
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Kan huske da min fik en byld... Det var så bare ikke en hovbyld... han var blevet bidt af en anden hest i halsen, og der gik betændelse i, og efter noget tid sprang det... det var bare umuligt at holde rent Han har stadig et grimt ar derfra ...
feb 2005
Følger: 28 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 60 Svar: 293
Min gamle pony havde det også en gang.
Det gjorde så ondt, og den sad så forfærdeligt højt oppe, hun haltede, enda i skridt! Så vi fik straks dyrlæge på og hun fik antibiotika pulver, der skulle i hendes mad hver dag.. Og så hver dag fik hun benet/hoven ned i en spadn med brunsæbevand Men da den ikke halter, synes jeg at du "bare kan nøjes", med en spand med sæbevand (fortrækker brunsæbe), og så lad hesten stå nede i vandet i noget tid Men den er jo sprunget - så du må bare sørge for at der er rent hvor den er, selvom det er svært! Ville nok få en dyrlæge, måske han vil foreslå dig at skulle smørre noget savle på? Man ved jo aldrig!
Hjælp - hovbyld!