1.159 visninger
|
Oprettet:
Hovbyld {{forumTopicSubject}}
Ja..
Min hyppe er så uheldig at have fået en hovbyld (påbegyndende).
Hvad gør/kan man gøre for at hjælpe?
Udover smeds hjælp.
MVH
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Så sæbevand og det at sørge for, der ikke kommer en masse skidt i v. en forbinding Der ville jeg starte... men helt sikkert kontakt en dyrlæge el. smed
Og så ikke ud i alt det mudder, der er på foldene lige pt
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Tog noget meget varmt vand, dyppede et stykke vat i, lagde det op i hoven, en babyble ud over, Gaffa tape ud over. Gjorde det morgen og aften, efter 3 dage sprang den
Smeden havde været der, han kunne konstatere at der var en hovbyld, men han kunne ikke præcist finde den, hun stod halt i 4 uger!
Men ja hvis ikke du har haft fat i din smed, så gør det, de kan som regel skære den "op"
aug 2013
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 82
Men jeg har hørt nogen sige, at man skal gå på asfaldt med hesten så bylden punkteres.
Men det gjorde vi ikke med min hoppe, da smeden punkterede den istedet for.
Hun fik hoven i sæbevand 1-2 gange om dagen, da man ikke kunne rense hendes hov uden der gik hul, og det blødte rigtig meget. Det var rigtig hårdt at se på.
Men vi kunne ikke rigtig gøre andet end, at lade smeden skære den ned og lade hoven hele inde fra
Men hun var godt nok ikke meget for vores smed derefter det er også forståeligt.
Men nu er den helt væk og nu er hun ligeglad med smeden.
Og man kan ikke se hvor den har siddet henne. Men det kunne man i laaaang tid efter
Håber aldrig nogensinde, at det sker igen.
Vi opdagede i sommers, at hun havde haft en i kronranden, men den har hun overhovedet ikke haft ondt af. Hun har hverken været øm eller har haltet af den:O
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Smeden kan også skære den fri, men kun hvis det er tydeligt hvor den sidder og den ikke ligger for dybt.
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 4 Emner: 50 Svar: 293
Hovbyld