{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.022 visninger | Oprettet:

er denne foderplan ok?? {{forumTopicSubject}}

Jeg får min hoppe hjem igen i morgen og er ved at sammensætte en foderplan til hende... men hun er en hest hvor korn let stiger hende til hovedet, så det prøver jeg at holde på et minimum.

Hvordan lyder denne her foderplan?

pr. dag:

0,5 kg sort havre
0,5 kg speedi beet
0,5 kg lucerne
0,7 kg naturmusli fra hippolyt.

8-10 kg hø/wrap

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er denne foderplan ok??
  • #1   12. maj 2010 mine får ikke korn

• #2   12. maj 2010 det kommer jo meget an på vægt, aktivitetsniveau osv.

Når du fodrer med naturmüsli, så er det kun nødvendigt at tilsætte havre og evt. Microvital, da den dækker hesten ind med alt andet.

Ellers vælg en færdigblanding hvor havre indgår, så er der ikke meget i.

Når de går på græs er det nok KUN at fodre med naturmüsli. Altså ingen havre.

• #3   12. maj 2010 Jeg vil helst lade være med at give havre, men der står ved natur muslien at den skal gives sammen med havre da natur musli kun er et tilskudsfoder.

og så tænkte jeg at jeg ville give den havre, men meget lidt af det...

hun plejer at være i fin huld og har nemt ved at tage på...

ville bare høre om sammensætningen af den foderplan jeg har lavet ser ok ud??

• #4   12. maj 2010 Den fold hun går på er der kun lidt græs på, og hun kommer ikke på sommer/døgnfold.

Hun mangler ikke energi, men har bare fået afvide at naturmuslien ikke er god at give helt alene??

Men det er måske ikke rigtig??

• #5   12. maj 2010 Hmm... havre er det eneste korn man bør fodre med hvis de absolut skal have korn.
    Det er der delte meninger om, men der er faktisk nogle ting i havre de har godt af.

Hvis det er fordi du mener det er fordi de bliver varme af det, så har jeg faktisk ALDRIG oplevet det... bliver en hest fodret korrekt og efter det den har behov for og ikke en masse fancy fordi det gør alle andre, så får man en meget stabil hest.

• #6   12. maj 2010 Vil også lige sige at speedi beet og lucerne kun er for at forlænge tykketiden og øge mæthedsfornemmelsen.

• #8   12. maj 2010 Min ifolede hoppe får KUN naturmüsli- hun kommer sig nemt. Derfor har jeg for ca. 14 dage siden taget havren fra hende, da der er for meget krudt i græsset.

Jeg kender en del avlere, som kun fodrer med naturmüsli og havre og det har de fineste og velærnærede heste og afkom.

Altså hun får selvfølgeluig også hø. ^^

• #9   12. maj 2010 Vil det sige at man godt kan nøjes med at fodre kun med natur musli uden at have tilsat anden form for korn?? Og hvad bygger du denne påstand på?

• #10   12. maj 2010 Den med tarmsystemet og havre tror jeg nu ikke på... det har jeg ALDRIG hørt trods næsten alle de store avlere jeg kender fodre med det.

Havre og i det hele taget korn er det man altid har fodret med, så hvis det var så farligt, så tror jeg nu ikke vi gjorde det stadig.

• #11   12. maj 2010 Hvis du går ind og læser om produktet, så står det faktisk der smiley
    Jeg har noget materiale jeg har fået tilsendt af dem for et par år siden, men jeg mener også det står på hjemmesiden...

Ja og så har jeg jo set med mine øjne at det fungerer andre steder og det gør det også her indtil videre, men heste er jo forskellige smiley

• #12   12. maj 2010 Jeg mener forresten også at i spillers cool mix er der ikke korn...

• #13   12. maj 2010 grunden til at det er sort havre og natur musli jeg netop har valgt er fordi det er det som der bliver fodret med på stedet, og vil helst af økonomiske årsager holde mig til dette.

• #14   12. maj 2010 Ja det er billigt, men jeg tror nu ikke de ville gøre det når det gav mavesår osv. Deres heste >> både hopper og hingste << er i toppen, så jeg tror nu bare det er et spørgsmål om korrekt fodring og ikke for meget pakken ind i vat fra de bliver født... Men hver sin mening smiley

• #15   12. maj 2010 jeg ville nu helst vælge noget uden havre.
    såsom Spillers coolmix eller fase balance fra brogaarden smiley

• #16   12. maj 2010 ja nu siger Blue hors mig ikke så meget så jeg har sat mig ind i deres afkom og fodring... men hvor har du det fra? For det har jeg godt nok aldrig hørt om før smiley

• #17   13. maj 2010 Lyder som en ok foderplan.. men hvis den ikke fungere godt med havre hvorfor så ikke droppe det ? min har gået på ren naturmusli uden problemer og deres konsulent sagde at det kunne man sagtens.. desuden erstatter speedy beet jo havre..

Mylady <: Hestes system er meget dårligt til at nedbryde stivelse hvilket der er rigtig meget af i alt korn.. så det er altså korrekt at korn (også havre) er skidt for deres fordøjelse.. for de fleste heste gør små mængder ingen skade.. men korn er nu helt unødvendigt for heste at indtage..

• #18   13. maj 2010 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L
    Det giver jeg dig helt ret i når det er i større mændger. Men det skader altså ikke at bruge det i små mængder som du selv skriver smiley
    Og jeg tror da heller ikke der er særligt mange tilbage som kun fodre med havre... nogen har bare så travlt med at sige, at heste "dør" af at få korn og det gør de altså ikke.

Men rart du kunne give mig ret i forbindelse med müslien... jeg fodrer heller ikke med andet og det kender jeg flere både private og rideskoler der heller ikke gør smiley

• #19   13. maj 2010 Solskin >: Jamen det er jo netop det jeg skriver, at de fleste heste (mavesårs heste og dem det går til hoved undtaget) tager ikke skade af små mængder.. men på den anden side er der sjældent nogen grund til at give havre..
    Jeg kender desværre flere steder hvor det gives i kilo vis smiley har endda stået et sted hvor ejerens heste blev fodret med en hel spand havre med et kilo melasse på toppen 2 gange om dagen og dertil lidt frøgræs og ellers halm.. ingen vitaminer og ingen hø/wrap.. nok en grund til at hans heste igen og igen havde forstoppelses kolik..

• #20   13. maj 2010 hej, jeg har brugt mulego foderblanding i nogle år, men har en jeg kan hente byg ved til ok priser, så min er begyndt og få videbæk horsespeed. det består af 79% knækkede majs, 16% melasse, 3% soyaolie 2' og 2% hørfrø, vitaminer og miniraler. det trives han rigtig godt på og det får han 2 gange om dagen, hø også kan han gå på græs, men vi har ikke ret meget græs endnu, men de har fået lov og æde det der er fra start. det synes jeg virker ok. alt det med at man skal købe af forskellige ting. find en ting hvor det hele er i, det er langt nemmere.

som jeg fik afvide, det er kun en selv der ved hvor meget hesten skal have, en foderplan er ikke altid en go ide, fordi det er ikke altid det til passer hesten..

• #21   13. maj 2010 Jeg bruger nu altid en foderplan, så jeg ved at hesten er dækket ind med det den har behov for af vitaminer og mineraler m.m.... Det er jo ikke noget vi selv kan bestemme...

• #22   13. maj 2010 Sallingbo S: En foderplan betyder jo ikke at man ikke skal se på hesten, deres forbrænding er jo forskellig og ine imellem skal der ændres lidt.. men en foderplan sikre at de er dækket med vitaminer og mineraler..
    Der foder du beskriver ville jeg så aldrig fodre med, det er jo næsten ren stivelse og sukker smiley svare til selv at leve af slik og junk food

• #23   13. maj 2010 Signe *spider-pig* Nu som Jesus L
    det er fordi han er på fedekur, det er kun for at fede ham op..han er blevet en ældre herre på 20 år, og ja de travere er svære at fodre på. men det var os det jeg nævnte at jeg bruger normal mulego foderblanding, der er alt i hva hesten behøver. det her er kun nu her hvor græsset ikke rigtig kommer op..

• #24   13. maj 2010 sjovt nok så står der os at det forbygger mod forstoppelse og forfangenghed.. så selv om det er fedt som der skal på min lige pt, jamen så kan jeg ikke se noget galt i det..

• #25   13. maj 2010 Sallingbo S: Det er nok pga hørfrøene de skriver det.. det er jo korrekt med forstoppelse i hvert fald.. men tror ikke på at noget med så meget stivelse og sukker kan beskytte imod forfangenhed.. jeg turde i hvert fald ikke give det til en i fare zonen for forfangenhed..
    Men ja alt det med foder er mega indviklet..

Kommentér på:
er denne foderplan ok??

Annonce